Oxamin/Opamox kokemuksia unettomuuteen?
Sain reseptin näitä ja ainakin lääkäri tuntui kovasti suosittelevan kys. lääkettä. Onko kellään kokemusta unettomuuden hoidossa? Olisi kiva nukkua edes joskus se 6-7h putkeen ilman heräämisiä.
Kommentit (47)
Opamox on toiminut erittäin hyvin. Sain sitä kriisiaikana unettomuuteen, mutta en silloinkaan käyttänyt sitä kuin hyvin harvoin. Minulta se vei pois huolen ja levottomuuden, niin että en heräillyt ja jos heräsinkin, en jäänyt vatvomaan murheita. Olin tavallista levollisempi myös seuraavana iltana. Ja tuntui, että tärkeintä oli, että tabletteja oli varastossa: silloin ei tarvinnut stressata siitä, tuleeko uni vai ei...
Jos sulla ei ole taipumusta addiktioon alkoholista, huumeista sun muusta niin voi toki auttaa. MUTTA, Oxamin voi olla todella addiktoiva lääke ja ihmettelen, että sitä sulle unettomuuteen annettu. Oletko kokeillut Melatoniinia? Mulla on Melatoniinin kanssa 100 mg Ketipinoria, ja silti jos otan pelkän Ketipinorin ilman Melatoniinia, niin en saa unta yhtä hyvin. Eli kokeile Melatonin 5 mg. Imovane on toinen lääke, joka voi olla todella addiktoiva. Itse pääsin laillisen Imovanen väärinkäytöstä irti viime vuonna, ja se on edelleenkin vaikeaa (en ole ikinä käyttänyt mitään laitonta huumetta, en edes ruohoa/kannabista).
Jos Melatonin ei auta, niin ehkä voisit pyytää lääkäriltä Ketipinor 25 mg ja kokeilla? Mulle Mirtazapiini ei passannut aikoinaan, mutta Ketipinor auttoi todella paljon: nukun yöni melkein keskeytyksettä. Nykyään käytän tosin 100 mg, mutta se voi johtua vaan mun omasta halusta nukkua enemmän kuin pitäisi.
TL;dr Oxamin, Imovane sun muut voivat addiktoida pahasti. Pyydä ensin Melatonin 5 mg ja jos tarvetta mieluummin vaikka pientä annosta Ketipinoria ensin kokeiluun jos se passaa sun muun lääkityksen kanssa.
Tsemppiä paljon! Tiedän miten vaikeaa se on :( Jos päätät käyttää Oxaminia/Opamoxia, niin ole todella tarkkana ettet ala käyttää väärin tai pikku hiljaa enemmän, koska toleranssi nousee nopeasti! Jos haluat jutella enemmän mun kanssa aiheesta, niin voin laittaa sähköpostin tähän keskusteluun jos se ei ole sääntöjen vastaista. Kerro vaan, jos haluat :)
Opamox ei vaikuttanut , mulla uneen ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Opamox ei vaikuttanut , mulla uneen ollenkaan
Ei tietenkään, koska s ei ole unilääke.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sana "riippuvuus", en ymmärrä sen negatiivistä kaikua?
Kaikki jotka tarvitsevat lääkkeitä ovat sitten niitä "riippuvaisia."
Minä tarvitsen ahdistuneisuushäiriööni jatkuvan lääkityksen, eikä siinä ole mitään pahaa.
Niin, joskus jatkuva lääkitys on täysin oikein ja perusteltua, ei tarvitse kantaa "syyllisyyttä", vaan olla kiitollinen että on saanut avun.
Kaikille ei kehity mitään toleranssia, eikä lääkkeet tee jotain hyvää oloa vaan katkaisevat tuskaisuudelta pahimman kärjen että jaksaa elää.
Vierailija kirjoitti:
Minä tarvitsen ahdistuneisuushäiriööni jatkuvan lääkityksen, eikä siinä ole mitään pahaa.
Riippuvuus näissä asioissa on siinä kohtaa negatiivistä kun alkuperäinen ongelma on poistunut mutta lääkettä on silti pakko syödä ettei tule vieroitusoireita. Eipä siinä ihmettelen itsekin tämän lääketyypin jatkuvaa mollausta kun puhutaan riippuvuudesta. Yhtälailla ssri lääkkeisiinkin tulee riippuvuus vaikka toisin väitetään, lääke on pakko ottaa joka päivä tai muuten iskee hirveet viekkarit.
Vierailija kirjoitti:
Tenox on parempi
Joo, tää ois parempi nukahtamiseen, kyllä opamoxikin auttaa, oxaministä taasen tuli mulle huono olo.
Iäkäs lääkäri? Eihän tuota nykyään määrätä enää unettomuuteen. Itselläni hiukan rauhoitti, ei väsyttänyt juurikaan. Kun vuosia sitten kokeilin.
Nykyään määrätään mirtatsapiinia ja Ketipinoria, jotka lihottavat pahimmillaan holtittomasti.
Ei kannata tottua tuohon lääkkeeseen, koska seuraava lääkäri lopettaa sen heti.
Lääkevalintaan on varmasti vaikuttanut unettomuuden taustalla oleva syy.
Bentsojahan nihkeästi määrätään, kun ovat niin yleisesti väärinkäytettyjä.
Tätä ketjua kun lukee niin ainakin yksi asia on selvää - hyvää unilääkettä ei taida olla olemassa ja kaikissa on omat ongelmansa :) Melatoniini ei auta yhtään (edes 5mg). Circadin-resepti löytyy, mutta taidanpa skipata sen koska tuskin on mitään hyötyä...
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee niin ainakin yksi asia on selvää - hyvää unilääkettä ei taida olla olemassa ja kaikissa on omat ongelmansa :) Melatoniini ei auta yhtään (edes 5mg). Circadin-resepti löytyy, mutta taidanpa skipata sen koska tuskin on mitään hyötyä...
Näinhän asia valitettavasti on :/
Aika montaa eri vaihtoehtoa on tullut kokeiltua
opamox vaikuttaa, että nukahtaa mutta siihen kasvaa nopeasti toleranssi ja sama määrä ei enää riitäkkään
Ei mitään Tenoxia ainakaan, se on vahvin unilääke. Itse söin pari vuotta mirtatsapiinia. Se lisäsi ruokahalua mutta kun en sortunut mässäykseen, paino ei noussut.
Vierailija kirjoitti:
Iäkäs lääkäri? Eihän tuota nykyään määrätä enää unettomuuteen. Itselläni hiukan rauhoitti, ei väsyttänyt juurikaan. Kun vuosia sitten kokeilin.
Nykyään määrätään mirtatsapiinia ja Ketipinoria, jotka lihottavat pahimmillaan holtittomasti.
Ei kannata tottua tuohon lääkkeeseen, koska seuraava lääkäri lopettaa sen heti.
Näin juuri. Varsinkin, jos hoitaa asiansa terveysasemalla, lääkäri vaihtuu vähän väliä ja kaikilla on eri suhtautuminen lääkityksiin. Erityisesti vastavalmistuneet haluavat lopettaa kaikki nukahtamis- ja ahdistuslääkkeet ja jotain ketipinoria, olantsepiinia, mirtatsapiinia tai ataraxia tilalle.
Mulla tuli opamoxista pieni "nousu" ja sitten teho loppui muutaman päivän jälkeen. Uni ei ollut myöskään kovin laadukasta, enemmän sellainen laastari pahimpaan hätään. Satunnaisena apuna ahdistukseen toimi kohtuullisesti. Itselläni ainoa vastaava mikä oikeasti toimi oli xanar depot, joka merkittävästi vähensi ahdistusta ja siitä aiheutuvaa unettomuutta. Tästä ei tullut nousua eikä teho hävinnyt, auttoi kylläkin palauttamaan rytmiä ja vähensi ahdistusta. Enää ei ole ollut tarvetta tuollaisiin moniin vuosiin. Vissiin ikä teki tehtävänsä, että ei enää mene yöunet juuri mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tottua tuohon lääkkeeseen, koska seuraava lääkäri lopettaa sen heti.Näin juuri. Varsinkin, jos hoitaa asiansa terveysasemalla, lääkäri vaihtuu vähän väliä ja kaikilla on eri suhtautuminen lääkityksiin. Erityisesti vastavalmistuneet haluavat lopettaa kaikki nukahtamis- ja ahdistuslääkkeet ja jotain ketipinoria, olantsepiinia, mirtatsapiinia tai ataraxia tilalle.
Ei pitkään kestänyttä lääkkeen käyttöä niin vaan saa kukaan lääkäri lopettaa, kyllä siihen tarvitaan painavat syyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli opamoxista pieni "nousu" ja sitten teho loppui muutaman päivän jälkeen. Uni ei ollut myöskään kovin laadukasta, enemmän sellainen laastari pahimpaan hätään. Satunnaisena apuna ahdistukseen toimi kohtuullisesti. Itselläni ainoa vastaava mikä oikeasti toimi oli xanar depot, joka merkittävästi vähensi ahdistusta ja siitä aiheutuvaa unettomuutta. Tästä ei tullut nousua eikä teho hävinnyt, auttoi kylläkin palauttamaan rytmiä ja vähensi ahdistusta. Enää ei ole ollut tarvetta tuollaisiin moniin vuosiin. Vissiin ikä teki tehtävänsä, että ei enää mene yöunet juuri mistään.
MUlla ikä tuonut vain lisää vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tottua tuohon lääkkeeseen, koska seuraava lääkäri lopettaa sen heti.Näin juuri. Varsinkin, jos hoitaa asiansa terveysasemalla, lääkäri vaihtuu vähän väliä ja kaikilla on eri suhtautuminen lääkityksiin. Erityisesti vastavalmistuneet haluavat lopettaa kaikki nukahtamis- ja ahdistuslääkkeet ja jotain ketipinoria, olantsepiinia, mirtatsapiinia tai ataraxia tilalle.
Ei pitkään kestänyttä lääkkeen käyttöä niin vaan saa kukaan lääkäri lopettaa, kyllä siihen tarvitaan painavat syyt.
Yleensä se syy on, että uusimpien tutkimustulosten mukaan blaa blaa blaa. Esimerkiksi nukahtamislääkkeitä ei haluta määrätä kuin äärimmäisessä hädässä pariksi viikoksi, koska niiden käyttö lisää dementiariskiä ja toleranssi kasvaa helposti. Näin mulle paasasi just yksi vastavalmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se syy on, että uusimpien tutkimustulosten mukaan blaa blaa blaa. Esimerkiksi nukahtamislääkkeitä ei haluta määrätä kuin äärimmäisessä hädässä pariksi viikoksi, koska niiden käyttö lisää dementiariskiä ja toleranssi kasvaa helposti. Näin mulle paasasi just yksi vastavalmistunut.
Vanhaan potilaaseen ei voi soveltaa uusimpia tutkimustuloksia. Jos tällaiseen kokemattomaan ja ymmärtämättömään lääkäriin törmää, kannattaa vaihtaa toiselle lääkärille.