Oxamin/Opamox kokemuksia unettomuuteen?
Sain reseptin näitä ja ainakin lääkäri tuntui kovasti suosittelevan kys. lääkettä. Onko kellään kokemusta unettomuuden hoidossa? Olisi kiva nukkua edes joskus se 6-7h putkeen ilman heräämisiä.
Kommentit (47)
Hyvä sitten jos unettomuuden syy on ahdistus, se on rauhoittava bentso. Muuten ei siihen vaivaan.
Ihanko ensimmäiseksi lääkkeeksi tuota antoi?
Nykyään tuntuu että ei saa edes vaikeisiin paniikkikihtauksiin.
Minulla ei ainakaan tuo opamox 15mg tehnyt mitään
Älä hemmetti sentään älä vetämään bentsoja unettomuuteen :S saattavat auttaa nukahtamisessa rauhoittavan vaikutuksen vuoksi mutta ei ne unessa pidä.
Melatoniini on varmaan kokeiltu? Ruokavalio ja liikunta kunnossa? Valot ja älylaitteet sammutetaan ajoissa?
Outo valinta kun bentsoja on parempiakin nukkumiseen, vaikka imovane tai stilnoct
Imovane on kokeiltu, mutta ei auta unessa pysymiseem . Mirzaa ei lääkäri suositellut missään nimessä ja olen lukenut siitä aika paljon huonoa... Vähänpä tuntuu olevan hyviä vaihtoehtoja.
Elintavat kunnossa, ainoastaan nämä yölliset heräilyt haittaavat.
Miks mä en koskaan saa bentsoja, mutta kaverini kylläkin? Mulle määrätään vaan pskaa Ketipinoria, sertralinia ja ataraxia. Täytyy sit alkoholilla rentoutua.
Ihan hyvä lääke heräilyä vastaan. Lyhytvaikutteiset auttavat jos ongelma on nukahtamisvaikeus.
Itsellä Opamox on estänyt heräilyä ilman aamutokkuraa, kun taas saman lääkeryhmän Tenox tekee ikävän olon ja väsyttää seuraavana päivänä. Vaikutukset näissäkin niin yksilöllisiä.
Mulla on myös toiminut kriisitilanteessa nukahtamislääkkeenä. Tosi vähän näitä nykyään kirjoitetaan kerrallaan, ehkä 30 kpl.
Mulle määrättiin joskus kauan sitten opamoxia ahdistukseen. Siihen se auttoi. Rentouduin ihan älyttömästi. Sitten pystyin myös nukkumaan.
Että jos nukkumisongelmasi johtuu ahdistuksesta, sitten varmaan.
Nyt on kovasti muotia ammattipiireissä määrätä vaivaan kaikkea muuta kuin sitä lääkettä, mikä vaivaan on tarkoitettu.
Söin Mirtazapinia unettomuuteen. Uni tuli tosi hyvi ja nukuin heräämättä aamuun kellon soittoon. Sivuoireena tosi paha ärtyneisyys ja iltapäivästä iltaan uneliaisuus. Lopetin lääkkeen, kun nuo sivuoireet häiritsi perhettä kohtuuttomasti.
Mirtazapinista en ole kuullut oikein mitään hyvää. Ja turvottaa ilmeisesti pidemmän päälle.
Mitä (hyvää) unilääkettä olette käyttäneet, jolla uni ei ole katkeillut?
Minulla tuo vaikeaan ahdistushäiriöön.
Minut opamox nimenomaan pitää unessa. Mun ongelma ei koskaan ollut nukahtaminen, vaan se, että heräsin yöllä enkä saanut judestaan unta. En kuitenkaan ikinä uskaltanut ottaa kahta peräkkäistä yötä useampana yönä niitä.
Mulla on toiminut parhaiten ketipinor ja triptyl. Ehkä triptylissä on vähemmän haittavaikutuksia, se on vanha masennuslääke ja ketipinor on neurolepti. Eilen otin triptylin ja nukuin aamuun asti sikeästi vaikka yöllä heräsin käymään vessassakin.
En tosin söisi mitään jos ei ole aivan pakko.
Itse kokeilisin Mirtatsapiinia, sillä ainakin uni tulee helposti eikä yleensä sivuvaikutukset ole ylitsepääsemättömiä. Opamoxin ja muiden bentsojen ongelma on se että liian usein käytettynä lääkkeen teho laskee ja voi tulla jopa riippuvuusongelmia. Neuroleptejä en söisi unettomuuteen ellei aivan pakko ole.
Minä sain pienen määrän Opamoxia vaikeisiin ahdistuskohtauksiin (on toiminut minulla, kun uskalsin ottaa tarpeeksi ison annoksen kerralla) ja kaikki reseptin antaneesta lääkäristä apteekkariin toistelivat, että lääkkeen kanssa pitää olla huippuvarovainen, ettei jää koukkuun. En ole jäänyt koukkuun, koska käytän vain hätätilanteessa, mutta tosiaan tuon oman kokemukseni valossa kuulostaa erikoiselta määrätä sitä unilääkkeeksi. Tiedän, että ko. lääkettä on popsittu ihan jokapäiväisestikin tietyissä tilanteissa, mutta itse en uskaltaisi.
Ei ole mun mielestä hyvä lääke uniongelmiin. Voihan se auttaa nukahtamaan, mutta ei se pidä unessa jos ongelmana on heräily. Muutenkin outoa että lääkäri määrännyt rauhoittavia unettomuuteen. Yleensä niitä ei haluta jaella kenelle tahansa.