Raskausdiabetes - onko muita diagnoosin saaneita?
Mulla arvot täysin normaaleja kotimittauksessa, voiko olla että elimistö reagoi tuohon glukoosiliuokseen labrassa ihan eritavalla kuin normi ruokaan? Kellään kokemusta tästä?
Kommentit (11)
Sokerirasitus kertoo sen, että jos et pidä huolta ruokavaliosta,verensokerisi voi nousta.
Ei normiruuasta saa ihan tuommoista pompsua glukoosia kerralla..
Joo, hiukan korkeampia arvoja sain labrassa. Meillä otetaan suoniverinäyte 3x rasituksessa eli tuntuis, että aika tarkka lukema tulee tästä.
Mulla oli arvot 0h 5,6 1h 10,0 ja 2h 6,3
kotona syön kuten ennenkin ja paastoarvo 4.9 korkein ja aterian jälkeinen korkein 5,7 tunti ruokailusta.
Pitäis kai kokeilla mättää jotain tosi sokerista ja mitata sitten, mä en yleensä syö makeisia, keksejä, pullaa tms. kun ei makea oikein maistu ja raskauden aikana vielä vähemmän alkuraskaudesta oksensin jos oli pakko esim. kylässä joku kakkupala tms. syödä viimeistään autossa matkalla kotiin alkoi oksettaa. Välillä kesti jo paremmin, mutta etova olo tuli silti. Siispä en ole 8kk aikana syönyt juurikaan makeaa...ikää n. 40v siksi sokerirasitukseen jouduin automaattisesti.
ÄLä nyt hyvä ihminen ala arvoja tahallaan nostamaan. EI se makea ole ainut mikä verensokeria nostaa, nopeat hiilarit yleensäkin..
Itselläni meni viimeisessä raskaudessa raskausdiabetes siihen vaiheeseen että sokerit nousi aamulla vaikken olisi juonut kuin maitokahvin. Sisätautilääkäri lohdutti että ei sille minkään voi, määräsi insuliinin , ja sain syödä normaalisti.
Käytin insuliinia 3 viimeistä raskausviikkoa, ei ongelmia sen jälkeen. EIkä lapsellakaan
Millaisia arvoja teillä muilla, miten on toimittu kun kotimittausarvot ei heitä normaaleista?
En mä muuten nostaiskaan, olisin vain utelias, että voiko tota kotimittausta verrata mitenkään tuohon rasituskokeeseen. Viikkoja jo 35 joten ei tässä pitkään kärvistellä enää mittarin kanssa. Eikä tarvi joka päivä edes mitata. Aamu paastoarvo ja muutama mittaus päivässä. joku kokonaan välipäiväkin saa olla. Sormenpäät hellänä tosta piikittelystä.
Pidä sormenpäätä alaspäin kun olet pistänyt siihen reiän ja samalla koitat saada reilun veripisaran puristettua ulos.
Onko teillä jippoja sormenpäästä otettavaan verinäytteeseen? En meinaa millään saada riittävän isoa tippaa ulos :( Paksut nahat ilmeisesti sormenpäissä?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 15:40"]
Onko teillä jippoja sormenpäästä otettavaan verinäytteeseen? En meinaa millään saada riittävän isoa tippaa ulos :( Paksut nahat ilmeisesti sormenpäissä?
[/quote]
Lämpimät kädet, eli pese kädet kunnolla hieromalla toisiaan vastaan kuuman veden alla ennen kuin otat näytteen, ja säädät neulan "korkeammalle" eli pistät vähän syvemmälle.
Ei, kun idea on, että terve elimistö kykenee kestämään sen sokeriliuoksen. Normaalisti sieltä ei pomppaa arvoja, vaikka olisi kuinka herkutellut edellisenä päivänä.
Kotimittaukset arvot eivät ole täysin vertailtavissa suoniverinäytteen kanssa.