lapsenhoitoaika perhepäivähoitajalla
Saanko pitää lapseni (1.v) hoidossa 9h päivässä, jos oma työpäiväni on yleensä 6h/päivässä? Saisin omat asiani hoidettua ja siivoukset. Vai mahtaako tulla sanomista?
Kommentit (19)
Vierailija:
vapaapäivinäkin olen pitänt täyden päivän hoidossa. Eiköhän ole oikeus kokopäivähoitoon, tein sitten mitä tahansa sillä ajalla.
Miksi pidät vapaapäivänä lapsen hoidossa?
Vai vielä pitempikin? Mitä te oikein ajattelette, jotka näin käytätte toisen joustamiskykyä ja hyväntahtoisuutta hyväksi?
ap, älä laita lasta niin pitkiksi päiviksi jos ei oo ihan pakko. Itse hoidan 2v täyttävää sen 9h/päivä ja se on hirveän pitkä aika pienelle jaksaa olla hoitajan kanssa. Hän on siis myös lyhyempiä päiviä mutta noi 9h on raskaita hänelle.
vanhemmat usein vain ajattelevat pelkästään oman kullanmurunsa hoitoajan olevan pph:n työaikaa.
AP:lle, Olet todella itsekäs!
ap on itsekäs ja ihmettelen tätä nykymenoa että kun pitää saada omaa aikaa ja siivota ilman lapsia.
Oletko ap noin avuton??
Etkö osaa siivota jos lapsi paikalla?Miks et osaa?
Todella uusavutonta sakkia!!
Täällä näköjään kaikki omaan elämäänsä kyllästyneet uhrautujaäidit saavat revitellä oikein kunnolla muita paheksuen! Jos maksat kokopäivähoidosta, max päivä on 10 h ja siihen olette oikeutetut maksun perusteella. Sinun työpäivälläsi ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Etkä varmasti ajatellutkaan lastasi huvin vuoksi siellä hoidossa joka päivä makuuttaa sitä 9 tuntia. Itse hoidan kyllä ennen lasten hakemista esim. mahdolliset apteekkiasiat yms. Kivampi se lapsille on leikkiä puistossa, kun jonottaa apteekissa!! Mutta tietysti jos olisin täydellinen äiti, kuten 95 % tällä palstalla, hakisin lapset ensin ja menisin vasta sitten apteekkiin. Sehän olisi _absoluuttisesti_ainoa_oikea_vaihtoehto. Meillä yritetään pitää lasten hoitopäivät mahd. lyhyinä, joskus tuo 10 h täyttyy, koska molemmilla on epäsäännölliset työajat ja mulla pitkä työmatka mutta noita päiviä kyllä yritetään vältellä eli juoksen vaikka itse kieli vyön alla. 8-9 tuntia on lapselle ihan eri juttu ja niiden päivien jälkeen ovat kyllä ihan tyytyväisiä ja voimissaan, 10 h jälkeen tosi väsyneitä.
Kyllä, pph:n päivä voi olla vaikka klo 7-20, jos huonosti sattuu. Meidän kunnassa pph on ainoa vaihtoehto, joka joustaa niiden vanhempien kohdalla, joilla on epäsäännölliset työajat eikä auttavia sukulaisia lähellä. Työajat ovat tosiaan noin ikävät. Ylimääräisiä vapaita siitä kyllä kertyy mutta ei palkanlisää. Pph tietää, mihin ryhtyy, joten IHAN täysin turha revittää täällä noita juttuja, että vanhemmat käyttäisivät hyväksi hoitajaa! Jos maksaa täydestä hoidosta, on siihen oikeus! Pph voi aina lopettaa ja silloin kunta saa keksiä muita vaihtoehtoja. Onhan sekin väärin, että kunnassa ei ole YHTÄÄN joustavaa päiväkotia, kun vanhemmilla kuitenkin noita vuorotöitä riittää!
ja teen kyllä kaikkeni että lasten hoitopäivät pysyvät lyhyinä. Lapsilla on vain 3-5 tuntinen hoitopäivä, järjestelemme miehen kanssa työajat niin. Ja molemmat teemme täyttä päivää töitä. Joskus olisi mukava tehdä jotain kotihommia (suursiivouksia yms.) ja hoidella asioita ilman että pikkulapset pyörii jaloissa koko ajan (mies tekee niin pitkiä työpäiviä että käytännössä on aina töissä silloin kun minä olen kotona), mutta en voisi kuvitella että lapsia pidettäisiin hoidossa yhtään pidempään kuin on pakko. Lapset ovat mukana arjessa.
Jos pidät lapsesi 11 h hoidossa, kyllä hän kasvaa aivan jonkun muun kuin omien vanhempiensa kanssa. Sehän on suurin osa lapsen valveillaoloajasta. Siitä vaan, jos sinulle on sama kuka lastasi kasvttaa, arvomaailma yms. Hoitotäti on silloin äitiä tärkeämpi henkilö lapselle..
Se on jokaisen äidin ja isän oma valinta.
Mä en ymmärrä, miksi omien lapsien pitäminen kotona on niin vaikeaa. Kyllä, asioillakin pitää käydä, siivota ja pestä pyykkiä, eikä se ole syy viedä lasta hoitoon. Lapsen synnyttyä elämä vaan muuttuu ja pikkuinen on aina läsnä, halusit tai et.
Itse vein lapseni hoitoon alle 1-vuotiaana ja viihtynyt on. Hoitaja on lämmin ja ihana, ja en usko, että lapseni kärsii hoitopaikassaan yhtään. MUTTA: en koskaan pidä yhtään ylimääräistä. Lapsen haen suoraan töiden jälkeen, sitten käymme kaupassa, siivoilemme, teemme ruokaa jne. Kyllä nuo työajat riittää lapsenkin hoitopäiviksi. Milloin ihmeessä olisin itse hänen kanssaan, jos kotityöt ja muut velvollisuudetkin pitäisi hoitaa ennen hoidosta hakemista?
lapsen!!!! He voisivat adoptoida lapsesi niin voit huolehtia omista asioistasi kaikessa rauhassa ja ajattele - viikonloputkin ovat vapaat
Osa näistä nykyajan ' äideistä' kun ei saa mitään tehtyä, jos niillä on yksikin ( 1 ) lapsi huushollissaan. On aikas huvittavaa kuulla, että äiteen pitää tuoda lapsi hoitoon paria tuntia ennemmin kuin äitee lähtee töihin, koska muija ei pysty tekemään ' mitään' jos lapsi on kotona. Ei siis pysty laittaa pyykkejä kuivumaan, ei pysty imuroimaan... ihmetyttää vaan, että millanen helvetti heillä sitten tulee eteen jos lisääntyvät ( toivottavasti ei) vielä toisella lapsella...
Me viemme miten sattuu ja haetaan miten sattuu, joskus viedään jo 7:00 ja haetaan 18:00, kun molemmat olemme vuorotöissä. Toiset saman pph:n hoidokit tuodaan aina 7:30 ja haetaan 16:15, olin kerran heidän parvekkeella kun tuli tämä toinen täti hakemaan lapsia ja kysyi joustoa, ei täti suostunut. Tuli sitten kun tän äidin sai pois, parvekkeelle ja siinä poltellessa hän kirosi nipottajat maailman ääriin. Onneksi me emme ainakaan kuulu siihen ryhmään, meillä on hyvät välit ja aina löytyy joustoa, joskus kyllä niinkin, että haemme lapsen jo 14:30 mutta hän saa merkitä täyden päivän lappuun.
Eli joustoa molempiin suuntiin, turha nipotus ja räyhäys pois, niin kaikilla on parempi olla.
Kun näiden lasten kanssa se on niin hankalaa!
että minä en anna vanhempien käydä kaupassa tai hoitaa muita asioita vaan he hakevat lapsensa silloin kun työpäivä loppuu. Luuleeko ap tosiaan että pph jää juuri sinun lapsesi takia ylitöihin? Laita lapsi päiväkotiin niin ei tarvitse valittaa.
Jos syy on se että saat omia juttuja tehtyä niin voi ...Liian pitkät päivät ton ikäselle vaikka et taida sitä ajatella vaan sitä että sä saat omaa aikaa
vapaapäivinäkin olen pitänt täyden päivän hoidossa. Eiköhän ole oikeus kokopäivähoitoon, tein sitten mitä tahansa sillä ajalla.