Ratsastuksesta tietävät: hevosen painoraja?
Eli lihavaa av-mammaa kiinnostaisi aloittaa ratsastusharrastus. Sen olen lukenut, että islanninhevosilla on painoraja vaelluksilla tallista riippuen 90-100kg, mutta entä "tavalliset" hevoset? Toki hevosen koko ja ikä vaikuttaa, ja sekin, mitä on tarkoitus tehdä. Mut siis esimerkiksi voisko tällainen vähän alle 100kg painava käydä alkeistunnilla tallilla, jossa on mm. suomenhevosia.
Kommentit (40)
Tottahan mä sen ymmärrän, että eläimen etu on että sitä ei kuormiteta kohtuuttomaksi. Siksi ei tuu pieneen mieleenkään valehdella painoa. Eikä tässä nyt ekana olla esteratsastukseen siirtymässä. ;)
Sillä kyselin, että jostakin luin, että yli 80-kiloiset ei sais ratsastaa ollenkaan. Mut sehän karsis kaikki miehet pois...
ap
Kyllä varmasti löytyy sinulle sopivia hevosia, kun kerran tallilla on suomenhevosiakin. Ne ovat isompia ja vahvempia kuin islanninhevoset. Ei tuo 100 kg ole normaalikokoiselle hevoselle vielä mikään liian suuri paino. Varmasti esim. monet ratsastavat miehet painavat paljon enemmän.
Voithan tuntia varatessasi kertoa painosi, jotta opettaja osaa antaa sinulle sopivan kokoisen hevosen. :)
Niinpä.. mutta kun se ei ole pelkästään paino kiloina. 180cm mies joka on 100kg täyttä lihasta on aikalailla eri asia kun vaikka 160cm nainen samalla painolla ihraa.
Sen lisäksi siihen vaikuttaa myös ratsastajan taso, eli se hallitseeko se 100kiloinen läski itsensä satulassa, vai heittelehtiikö sinne, tänne ja läsähtää joka askeleella puolesta metristä takasin satulaan.
Eli ei se pelkkä paino vielä sano koko totuutta.
Ilman muuta ilmoitan painoni, kun varaan tuntia, tai siis ajatuksena oli soittaa ja kertoa tilanteestani ja kysyä, löytyisikö tallilta sellaista hevosta jolla voisin ratsastaa. Sillä tallilla, millä lapseni käy, kysytäänkin uudelta ratsastajalta ikä, koko (pituus&paino) ja kokemus.
Ratsastuskokemusta mulla on tosi vähän, muutamia tunteja lapsuudesta, muutama issikkavaellus aikuisiällä, ja jokunen irtotunti. Kuitenkin koen että mun kehon hallinta on aika hyvä, liikun muutenkin, hölkkää ja kahvakuulaa. Ja ne muutama tunti jonka olen ratsastanut, on mielestäni mennyt ihan hyvin ja esim. kevyt ravi oli open mukaan "mukavan näköistä". Siitä on tosin muutama kilo aikaa kun raskaus ja muut kiireet keskeytti harrastuksen.
Ap
Miksi ihmeessä ratsastuksen kuvitellaan olevan pelkkää istumista hevosen selässä?
Tää oli muuten ensimmäinen kerta, kun kuulen näistä kilogrammamääräisistä painorajoituksista jollain talleilla. Itse olen ratsastanut vajaa 20 vuotta. Ihan mielenkiinnosta kävin läpi "oman" ratsastuskouluni nettisivuja, mutta mitään ratsastajien painoon viittaavaa en löytänyt. Kyllä se on täällä ollut aina niin, että ratsastuksenopettaja arvioi, millä hevosilla kukakin voi ratsastaa ja tämä on tietty sitten vähän vaihdellut open mukaan. En tiedä, että keltään olisi painoa kysytty, koska kyllähän sen nyt näkee, jos ratsastaja on hevoselle liian iso. "Meidän" tallilla on järjestetty myös miesten alkeiskursseja, eli useita miehiä samaan aikaan tunnilla ja tästäkin huolimatta on tarpeeksi isot hevoset riittäneet. :)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 10:50"]
Miksi ihmeessä ratsastuksen kuvitellaan olevan pelkkää istumista hevosen selässä?
[/quote] Kuka niin kuvittelee, en minä ainakaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:43"]Itse en koskaan painorajoihin törmännyt kun ratsastin 8 vuotta ja olen aina ollut melko tukevan puoleinen. Selkään kaipaisin edelleen, mutta tällä hetkellä koen etten ole siinä kunnossa että pystyisin, vaikka osaisinkin edelleen hallita hevosta. + Minusta tuntuu/jäi kokemus, että enemmän se toisten paino haittaa niiden pikkuperseisten ratsastus"elitistien" mieltä, kuin hevosten. Tämän takia lopetinkin rakkaan harrastuksen, koska hevosmaailmassa porukka osaa olla todella veemäistä ja kateellista jopa eläimistä joita eivät itse omista.
29: Uskon hevostietouteesi ja puhut asiaa, mutta yleensä ratsastuskouluissa osataan vähän katsoa, että minkä tyyppistä ihmistä sinne selkään menee. Tuskin järkevä tallinomistaja/opettaja laittaa päivästä toiseen jonkun hevosen kantamaan 100 kilon taakkoja. Lisäksi täytyy muistaa, että ne huono tasapainoiset ja ylipainoiset äiditkin ovat tulleet sinne oppimaan sitä ratsastamista ja mahdollisesti laihduttamaan. Pitkällä tähtäimellä se tasapaino kehittyy ja hyvässä lykyssä painokin putoaa siinä samalla.
[/quote]
Juurikin näin! Ensimmäinen oikea ihminen tällä palstalla! :)
No niin taas. Huomaa, että täällä on muutama hevosista tietävä, mutta monta jotka eivät tiedä niistä mitään.
Paljonko tarkalleen painat? Onko sinulla heikonpuoleinen, ok, hyvä vai erinomainen tasapaino? Jos painat 93kg-103kg ja tasapainosi on heikonpuoleinen, unohda ratsastus ja laihduta 15 kg. Miksi? Siksi, koska menet ratsastuskoululle, jossa hevosille painorajat ovat erittäin tärkeät, koska hevonen voi joutua kantamaan 3h/pv ratsastajaa. Jos vaikka tallilla on hevonen nimeltään Kukka ja Kukalla on painoraja 90kg. Kukalla ratsastaa ensiksi 80kg painava nainen. Sitten 85kg painava nainen. Jos Kukalla ratsastaa yli 90 kg painava henkilö, Kukka tekee neljän tunnin päivän, koska ylipainoinen ja heikon tasanpainon omaava henkilö on erittäin raskas kantaa hevoselle.
Kyllä, olen 13-vuotias, mutta hevoskokemusta minulta löytyy yli 10 vuotta! Lisäksi löytyy muutama poni tallista ja opetan alkeisratsastajia. Sen takia vaahtoan näistä painorajoista, koska tunneilleni tulee paljon heikkotasapainoisia, liikaa painavia äitejä, jotka hölskyvät hevosten selässä. Enkä saa käännyttää heitä maneesin ovella takaisin talliin. Joten ajatelkaa hevosia, älkääkä itseänne!
Itse en koskaan painorajoihin törmännyt kun ratsastin 8 vuotta ja olen aina ollut melko tukevan puoleinen. Selkään kaipaisin edelleen, mutta tällä hetkellä koen etten ole siinä kunnossa että pystyisin, vaikka osaisinkin edelleen hallita hevosta. + Minusta tuntuu/jäi kokemus, että enemmän se toisten paino haittaa niiden pikkuperseisten ratsastus"elitistien" mieltä, kuin hevosten. Tämän takia lopetinkin rakkaan harrastuksen, koska hevosmaailmassa porukka osaa olla todella veemäistä ja kateellista jopa eläimistä joita eivät itse omista.
29: Uskon hevostietouteesi ja puhut asiaa, mutta yleensä ratsastuskouluissa osataan vähän katsoa, että minkä tyyppistä ihmistä sinne selkään menee. Tuskin järkevä tallinomistaja/opettaja laittaa päivästä toiseen jonkun hevosen kantamaan 100 kilon taakkoja. Lisäksi täytyy muistaa, että ne huono tasapainoiset ja ylipainoiset äiditkin ovat tulleet sinne oppimaan sitä ratsastamista ja mahdollisesti laihduttamaan. Pitkällä tähtäimellä se tasapaino kehittyy ja hyvässä lykyssä painokin putoaa siinä samalla.
Hah, tämä ikuisuus sitten aloittamani ketju on noussut takaisin.
Painoin tuohon aikaan n. 95-97kg, päivästä riippuen ja aloitin ratsastuksen nuorella hyväkuntoisella suokilla. Vaikeinta oli päästä hevosen selkään, siinä rajoittavana tekijänä myös notkeuden puute. Nyt olen ratsastanut säännöllisesti ja laihtunut parin vuoden aikana tuonne 83kg tuntumaan ja nykyisin hyppään samalla suokilla esteitä. :) Harrastan myös joogaa eli kehon hallinta on aika hyvä.
Minäkin olen kuullut, että hevoselle on kevyempää kantaa taitavaa isokokoista ratsastajaa kuin kevyempää heikompaa ratsastajaa (huono tasapaino, ei osaa vielä ratsastaa hevosta liikkumaan oikein). Ja tosiaan kun katsoo osaavia reippaastikin ylipainoisia ratsastajia meidän ratsastuskoululla, hevoset liikkuvat hyvin ja kantavat hyvän ratsastuksen myötä oman ja ratsastajan painon oikeaoppisesti vatsalihaksillaan ja takaosallaan.
Ainut huono puoli mielestäni on se, että kun samalla tallilla käy useampi ylipainoinen ratsastaja, he kertyvät samoille hevosille, kun ei niitä isoja ja vahvoja hevosia ole niin monta.
Yhteenvetona sanoisin ylipainoisille ratsastajille, että tee palvelus hevoselle JA itsellesi ja laihduta normaalimittoihin. :)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:20"]
No niin taas. Huomaa, että täällä on muutama hevosista tietävä, mutta monta jotka eivät tiedä niistä mitään. Paljonko tarkalleen painat? Onko sinulla heikonpuoleinen, ok, hyvä vai erinomainen tasapaino? Jos painat 93kg-103kg ja tasapainosi on heikonpuoleinen, unohda ratsastus ja laihduta 15 kg. Miksi? Siksi, koska menet ratsastuskoululle, jossa hevosille painorajat ovat erittäin tärkeät, koska hevonen voi joutua kantamaan 3h/pv ratsastajaa. Jos vaikka tallilla on hevonen nimeltään Kukka ja Kukalla on painoraja 90kg. Kukalla ratsastaa ensiksi 80kg painava nainen. Sitten 85kg painava nainen. Jos Kukalla ratsastaa yli 90 kg painava henkilö, Kukka tekee neljän tunnin päivän, koska ylipainoinen ja heikon tasanpainon omaava henkilö on erittäin raskas kantaa hevoselle. Kyllä, olen 13-vuotias, mutta hevoskokemusta minulta löytyy yli 10 vuotta! Lisäksi löytyy muutama poni tallista ja opetan alkeisratsastajia. Sen takia vaahtoan näistä painorajoista, koska tunneilleni tulee paljon heikkotasapainoisia, liikaa painavia äitejä, jotka hölskyvät hevosten selässä. Enkä saa käännyttää heitä maneesin ovella takaisin talliin. Joten ajatelkaa hevosia, älkääkä itseänne!
[/quote]
Tää oli kyllä niin söpö kirjoitus, täynnä 13-vuotiaan ihanaa varmuutta ja kaikkitietävyyttä heppajutuissa, tätä näkee Villivarsa-lehdessä usein! :) Tykkään myös tuosta jo 2-vuotiaana hankitusta hevoskokemuksesta ja erityisesti 13-vuotiaan haavemaailmasta kertomisesta. Muutaman vuoden päästä saat ihan oikeasti ikäsi puolesta pitää ratsastustunteja, ja sitten koulutuksessa kertovat sulle mitä sopii ja ei sovi jutella. :)
100 kiloinen aloittelija on varmasti tervetullut talleille joilla on isoja terveitä hevosia. Alkuun talutuksessa ja sitten itsenäisesti. Käynti on helppoa ja keveää hevoselle. Ravi ratkaisee sen kannattaako laihduttaa ensin ja jatkaa sitten ratsastukseen panostamista. Itselläni oli ratsastuskokemusta lapsena satunnaisilla tunneilla ja kaverin hevosella. Nyt 20 vuotta myöhemmin yli satakiloisena aloitin ratsastuksen uudelleen. Olen hyväkuntoinen ja hallitsen kehoni joten opettaja laittoi melko pian pienempiä sporttihevosia mulle ja tehtiin laukkatehtäviä ilman satulaa tai ilman jalustimia. Silloin kirosi että olisipa 30 kg laihempi niin olisi niin paljon helpompaa. Milloinkaan en hevosta pakottanut ja jos joskus tuntui etten jaksa enää suorittaa tehtävää, niin keskeytin. Kerran tehtiin pienellä kahdeksikolla laukanvaihtoa niin puolen tunnin kohdalla oli pakko"luovuttaa" ja ottaa ne jalustimet alas jottei hevonen kaadu jos horjahdan. Ei siis jatkuvasti tehty kahdeksikkoa vaan kierrettiin muuta tehtävää aina välissä. Olen kokoni vuoksi välillä liiankin varovainen etten vaan kisko ohjista tai horjahda sivuille. Tulee kommenttiakin että"uskalla vaikuttaa!" Yritän painoa kompensoidakseni olla mahdollisimman huomaamaton selässä. Hevoset ovat olleet innokkaita ja hallittavissa enkä ole koskaan pudonnut. Sitten kun joskus tipun selästä, ylipaino varmaan aiheuttaa sen että luita katkeaa. Pointti oli se että hyväkuntoinen ylipainoinen joka hallitsee kehonsa ja kilonsa voi ratsastaa ihan tavallisilla hevosilla. Kunhan muistaa olla kevyt siellä selässä.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan mä sen ymmärrän, että eläimen etu on että sitä ei kuormiteta kohtuuttomaksi. Siksi ei tuu pieneen mieleenkään valehdella painoa. Eikä tässä nyt ekana olla esteratsastukseen siirtymässä. ;)
Sillä kyselin, että jostakin luin, että yli 80-kiloiset ei sais ratsastaa ollenkaan. Mut sehän karsis kaikki miehet pois...
ap
Kyselin äskettäin neljältä tai viideltä tallilta alkeiskursseja. Yhdellä niistä oli 80 kg ehdoton painoraja, muilla on kuulemma myös sellaisia hevosia joilla voisin ratsastaa. Painan 84 kg. Ei siis ole itsestäänselvää, että missä tahansa tallilla pääset ratsastamaan edes suomenhevosilla, mutta kannattaa kysellä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:20"]
No niin taas. Huomaa, että täällä on muutama hevosista tietävä, mutta monta jotka eivät tiedä niistä mitään. Paljonko tarkalleen painat? Onko sinulla heikonpuoleinen, ok, hyvä vai erinomainen tasapaino? Jos painat 93kg-103kg ja tasapainosi on heikonpuoleinen, unohda ratsastus ja laihduta 15 kg. Miksi? Siksi, koska menet ratsastuskoululle, jossa hevosille painorajat ovat erittäin tärkeät, koska hevonen voi joutua kantamaan 3h/pv ratsastajaa. Jos vaikka tallilla on hevonen nimeltään Kukka ja Kukalla on painoraja 90kg. Kukalla ratsastaa ensiksi 80kg painava nainen. Sitten 85kg painava nainen. Jos Kukalla ratsastaa yli 90 kg painava henkilö, Kukka tekee neljän tunnin päivän, koska ylipainoinen ja heikon tasanpainon omaava henkilö on erittäin raskas kantaa hevoselle. Kyllä, olen 13-vuotias, mutta hevoskokemusta minulta löytyy yli 10 vuotta! Lisäksi löytyy muutama poni tallista ja opetan alkeisratsastajia. Sen takia vaahtoan näistä painorajoista, koska tunneilleni tulee paljon heikkotasapainoisia, liikaa painavia äitejä, jotka hölskyvät hevosten selässä. Enkä saa käännyttää heitä maneesin ovella takaisin talliin. Joten ajatelkaa hevosia, älkääkä itseänne!
Tää oli kyllä niin söpö kirjoitus, täynnä 13-vuotiaan ihanaa varmuutta ja kaikkitietävyyttä heppajutuissa, tätä näkee Villivarsa-lehdessä usein! :) Tykkään myös tuosta jo 2-vuotiaana hankitusta hevoskokemuksesta ja erityisesti 13-vuotiaan haavemaailmasta kertomisesta. Muutaman vuoden päästä saat ihan oikeasti ikäsi puolesta pitää ratsastustunteja, ja sitten koulutuksessa kertovat sulle mitä sopii ja ei sovi jutella. :)
Tämäkin 13-vuotias on tätä nykyä jo viidentoista tai kuudentoista, ja pyllykin on saattanut murrosiän myötä levetä pari housukokoa isommaksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen kuullut, että hevoselle on kevyempää kantaa taitavaa isokokoista ratsastajaa kuin kevyempää heikompaa ratsastajaa (huono tasapaino, ei osaa vielä ratsastaa hevosta liikkumaan oikein). Ja tosiaan kun katsoo osaavia reippaastikin ylipainoisia ratsastajia meidän ratsastuskoululla, hevoset liikkuvat hyvin ja kantavat hyvän ratsastuksen myötä oman ja ratsastajan painon oikeaoppisesti vatsalihaksillaan ja takaosallaan.
Ainut huono puoli mielestäni on se, että kun samalla tallilla käy useampi ylipainoinen ratsastaja, he kertyvät samoille hevosille, kun ei niitä isoja ja vahvoja hevosia ole niin monta.
Yhteenvetona sanoisin ylipainoisille ratsastajille, että tee palvelus hevoselle JA itsellesi ja laihduta normaalimittoihin. :)
Ei ole.
Vanha ketju, mutta ei noin isoja ratsastajia hepoille kiitos! Ajatelkaa eläimiä. Laihdutus ensin ja sitten selkään.
Ei tuossa edes ole pahin ongelma se paino, joka sekin on iso ongelma, vaan vielä suurempi ongelma on se, ettei noin painava ihminen pysty hallitsemaan niitä ylimääräisiä läskejään. Noin hirveisiin rasvakerroksiin tätyisi olla valtavat painonnostajan lihakset
Kun ne läskit lähtevät viemään, niin mitään et voi
Joillakin talleilla on ihan jokaisella hevosella "henkilökohtainen" painoraja, toisilla katsotaan tapauskohtaisesti. Täytyy olla todella iso, tukevarakenteinen hevonen, jotta painoraja on 100 kg. Suomenhevoset ovat säkäkorkeudeltaan usein pienehköjä, mutta toki tukevarakenteisia. Sun ei auta muu kuin katsella tallien nettisivuilta, missä näyttää olevan tarpeeksi isoja hevosia, ja kysyä sitten sieltä tallilta.
Itse samanpainoisena mietin samaa, mutta en sitten rohjennut lähteä hevosia rääkkäämään. Jotenkin tuntui, että jopa selkään kipuaminen olisi ollut hankalaa niillä kiloilla. Nyt 25 kiloa kevyempänä aion taas lähteä verestämään ratsastustaitoja.