Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein masennustestin netissä

Vierailija
09.04.2013 |

Tein tohtori.fi sivulla masennustestin ja näin siinä sanottiin:

BDI:n eli Beckin masennusasteikon lyhyt versio

Sait 20 masentuneisuus-pistettä

Vastauksesi perusteella näyttää siltä, että saatat potea vaikeaa masennusta. Keskustele asiasta lääkärin kanssa.

Sait 2 ahdistuneisuus-pistettä

Vastauksesi perusteella näyttää siltä, että saatat potea keskivaikeaa ahdistuneisuutta. Keskustele asiasta lääkärin kanssa.

Sait 0 aktiivisuus-pistettä

Vastauksesi perusteella näyttää siltä, että aktiivisuutesi ja itseluottamuksesi ei ole paras mahdollinen, mikä saattaa vaikeuttaa kykyäsi selviytyä eteen tulevista ongelmista ja paineista esim. työ- ja perhe-elämässä tai taloudellisissa ja asuntoasioissa. Keskustele asiasta lääkärin kanssa.

Masennusmittarin pistemääriä tulkittaessa tulee ottaa huomioon, että tulos on vain suuntaa antava. Mikään pistemäärä ei välttämättä merkitse, että kysymyksessä todella olisi diagnostisoitava masennus. Diagnoosia ei voi tehdä pelkästään masennusmittarin antaman tuloksen perusteella, vaan siihen tarvitaan aina lääkärin tutkimus.

Pitäisiköhän kertoa tästä lääkärille?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos susta tuntuu että tarvit jotain apua. Jos ei tunnu, ei tarvitse kertoa. 

Esim. minä saan aina noista masennustesteista kovat pisteet, vaikka en olisi pätkääkään masentunut vaan kokisin itseni hyvin onnelliseksi, koska elämänasenteeni on hieman toisenlainen kuin ihmisillä yleensä, ja nuo testit olettaa tietynlaaista asennetta ja arvoja. Monessa testissä kun on esim. kysymyksiä sosiaalisuudesta, ja oletus on että jos on "erakko" se viittaa masennukseen, eikä oteta huomioon että joku voi olla onnellinen erakko. Tai jos vastaa ettei ole tavoitteita elämässä, se katsotaan myös masennuiksen merkiksi, vaikka mulla koko elämänfilosofia on olla kuin lehti jota tuuli kuljettaa, mennä vaan elämän virran mukana tulevaisuutta miettimättä.

Sitten taas on niitä testejä joissa kysellään paljon tämän hetken tunteista. Niiden tulokset voi ainakin vahvasti tunteellisella ihmisillä vaihdella päivittäin. Esim. jos mulla on ollut paska päivä duunissa ja sitten pitää vastata olenko tuntenut itseni arvottomaksi, olenko surumielinen, tuntuuko toivottomalta jne niin vastaan todellakin kaikkiin KYLLÄ ksoka siltä mulla silloin tuntuu. Mutta huomenna tai viikon päästä ei välttämättä tunnu yhtään siltä vaan ihan päinvastaiselta. Eli jos tietää itse että on sellainen jolla tunteet menee vuoristorataa niin noista tuloksista ei kannata välittää jos ei oikeasti ole viikkokaupalla sellainen masentunut olo yhtä mittaa.

Vierailija
2/3 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ensin kaikki oppikirjaniksit oman olon parantamisekseksi, niillä lähteen suurin osa huolista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oppikirjaniksejä olisi?