Huppu päässä..
Oppilaat haluavat pitää huppua päässä, siksi että voivat käyttää korvakuulokkeita opettajalta salaa. Mielestäni hyvä tuo huppukielto koulussa vaikka muuten minua ei häiritse nuorison "pipo sisällä " muoti.
Kommentit (28)
Mun mielestä koulussa pitää opettaa lapsille käytössääntöjä. Käytönnössä edes että sisätiloissa päässä ei pidetä pipoa eikä huppua, muita oppilaita eikä opettajia häiritä ja heitä kunnioitetaan. Ei niistä lapsista muuten ikinä tule kunnon aikuisia jotka pystyvät elämään yhteydessä muihin ihmisiin.
Voi niitä aikoja...Ei pidetty pipoa ja eikä huppuja...nyt niitä pidetään jo sisällä!!! Seuraava sukupolvi varmaan nukkuukin ne päässä.
Jos minulle tulisi työhaastatteluun ihminen joka pitää hupun päässä tai pipon korvia myöten painettuna järkikammioon....niin näkisin punaista.
Minusta on sangen huolestuttavaa, miten nykyaikana vältellään konflikti-tilanteita nuorten kanssa: "nooo...ei kai se nyt niin paha ole jos huppua pitää sisällä...". Tuosta se alkaa- ja kohta ollaankin tilanteessa, jossa aikuinen ei uskalla edes avata suutaan kun oma murrosikäinen haistattelee päin naamaa. Onhan näitä nähty.
Minulla on omapäinen ja uhmakas poikalapsi, jolle pidän kotona kuria. Koulussa "ymmärretään", vaikka olen kieltänyt kaikenlaisen neuvottelun tämän jukuripään kanssa; hän kun osaa pyörittää aikuista miten vaan, jos siihen antaa mahdollisuuden. Mutta ei; opet eivät vaan opi...ja sitten itketään, kun eivät saa poikaa tottelemaan. Mielenkiintoista kyllä, kun näiden keskustelujen jälkeen sanon pojalle suorat sanat, opet hätääntyvät ja alkavat vähättelemään: "tämä tilanne on jo käyty läpi, ei sitä tarvitse enää..". Voi jumalauta, päättäkää nyt jo: haluatteko että minä puutun vai katsonko vierestä, kun te ette saa yhtä lasta kuriin?!
Kyllä pitää "osata valita taistelunsa" kuten engalantilainen sanonta kuuluu. Mieluummin annetaan olla huppu päässä jos muuten käyttäytyy nätisti ja puututaan isompiin ongelmiin kuten kouöukiusaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 10:16"]Kyllä pitää "osata valita taistelunsa" kuten engalantilainen sanonta kuuluu. Mieluummin annetaan olla huppu päässä jos muuten käyttäytyy nätisti ja puututaan isompiin ongelmiin kuten kouöukiusaamiseen.[/quote]
Siis tämä on juuri se, mitä en käsitä: miksi ei voi puuttua molempiin? Pitääkö kääntää katse muualle jos Suomessa kärsitään, koska Afrikassa moni asia on päin persettä satakertaisesti?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 10:16"]Kyllä pitää "osata valita taistelunsa" kuten engalantilainen sanonta kuuluu. Mieluummin annetaan olla huppu päässä jos muuten käyttäytyy nätisti ja puututaan isompiin ongelmiin kuten kouöukiusaamiseen.[/quote]
Toivon todella että sinulla ei ole lapsia...
Ongelmiin kannattaa puuttua silloin kun ne ovat pieniä. On paljon parempi puuttua päähinekiellon rikkomiseen, kuin katsoa sitä läpi sormien.
Siitähän nämä onglemat tulee kun ei pidetä rajoja lapselle, lapsi kokeilee aina vain suurempaa törkeyttä ja hekee sitä rajaansa.
Nykyisin lopullisen rajan asettaa usein vasta poliisi, kun siihen ei ole ensi kyenneet vanhemmat eikä sen jälkeen koulu.
Mutta koskaan ei opettajat puhuttele yhtä tiukasti kiusaajia vaan se on aina sellaista lässyttämistä. Miksi tuollaiseen hupun päässä pitämiseen puututaan noin rajusti, sitä en ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 10:21"]
Toivon todella että sinulla ei ole lapsia...
Ongelmiin kannattaa puuttua silloin kun ne ovat pieniä. On paljon parempi puuttua päähinekiellon rikkomiseen, kuin katsoa sitä läpi sormien.
Siitähän nämä onglemat tulee kun ei pidetä rajoja lapselle, lapsi kokeilee aina vain suurempaa törkeyttä ja hekee sitä rajaansa.
Nykyisin lopullisen rajan asettaa usein vasta poliisi, kun siihen ei ole ensi kyenneet vanhemmat eikä sen jälkeen koulu.
[/quote]
Olen tuo, jolla omapäinen poika. Ja olen samaa mieltä kanssasi.
Uskon vakaasti, että yksi syy ongelmatilanteisiin ja jatkuvaan rajojen kokeiluun koulussa on tuo, että ei uskalleta komentaa eikä pitää kuria. Ei meillä kotona/kylässä/puistossa ollessa tarvitse koko ajan muistuttaa säännöistä, mutta koulussa ihmetellään "kun jatkuvasti uhmaa". Kai se nyt uhmaa, jos aikuiset ovat huuli pyöreänä lapsen edessä..!
Ja juu, toinen syy ongelmiin on lapsi itse. Hän on helvetin ärsyttävä välillä, ei tajua missä menee raja eikä aina osaa lopettaa ajoissa. Me vanhemmat teemme parhaamme jotta hänkin tajuaisi joku päivä katsoa sinne peiliin ja miettiä käytöstään + syy-seuraussuhteita, mutta jos koulun linja (joka on ollut sama ihan päiväkodista asti) jatkuu, melko varmasti meidän poika saa oppia jotkut jutut kantapään kautta.
Kauhea haloo hupusta. Minusta rike ei ole niin suuri, että oikeuttaisi opettajan käsiksi käymiseen edes työntämällä. Vaikkakin olen ihan sama amieltä, ettei koulussa sisällä tule käyttää pipoja ja huppuja eikä varsinkaan ruokasalissa.
Sarjakieltäminen menettää merkityksensä. Sen myötä kasvatus muuttuu pelkäksi taustamölyksi, joka kokoajan hokee eieieieieieiei ikään kui nhyttynen makuuhuoneessa: vähän ärsyttävä, mutta ei siihen kuitenkaan jaksa kiinnittää huomiota. Tämän takia kannattaa miettiä, mihin taisteluihin ryhtyy: jotta kiellolla ja käskyllä olisi merkitys sitten kun ne esitetään.
Ja rakkaat lapset: siellä koulussa ei ole tilannetta, jossa voisi aloittaa nollasta ja pieniin ongelmiin puuttumalla estää isot. Sitä kiusaamista on oikeasti kaikkialla.
Minun teini-ikäinen lapseni uskoo minua juuri siksi, että tietää voivansa luottaa minuun: minä en kiellä ja käske pelkästä pomottamisen ilosta, vaan siksi, että nämä asiat on oikeasti mentävä näin. Joissain toisissa hän voi sitten ottaao mia riskejä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 09:49"]
Mun mielestä koulussa pitää opettaa lapsille käytössääntöjä. Käytönnössä edes että sisätiloissa päässä ei pidetä pipoa eikä huppua, muita oppilaita eikä opettajia häiritä ja heitä kunnioitetaan. Ei niistä lapsista muuten ikinä tule kunnon aikuisia jotka pystyvät elämään yhteydessä muihin ihmisiin.
[/quote]
Mitä mitä?! Eikö se olekaan enään vanhempien tehtävä opetteaa lapsilleen peruskäytöstavat?! Minä olen käsittänyt siinä tapauksessa ihan väärin, kun olen luullut sen olevan minun tehtäväni, enkä ole sitä ulkoistanut koululle!
Olisikohan kenelläkään sanoa yhtään todellista, rationaalista ja loogista syytä sille, miksi sisätiloissa ei pitäisi pitää hattua tai huppua päässä? Jotain syytä sille, miksi moinen olisi epäkohteliasta ja loukkaavaa toisia kohtaan, häiritsisi yleistä järjestystä jne.?
Ja ei, "niin nyt vaan on tapana" ei ole looginen ja rationaalinen peruste millekään.
Koittakaa nyt jo tajuta, ettei se meteli noussut siitä hupusta - ei ainakaan opettajan puolelta, vaan oppilaan. Huppupäähän poistui vapaaehtoisesti uutistietojen mukaan. Huppupään puolustaja - sanotaan häntä nyt vaikka vatipääksi, alkoi keuhkota opettajalle ja ladella solvauksia. Tähän opettaja sitten reagoi poistamalla oppilaan, mielestäni ihan oikeutetusti.
Hairitsee, kylla hairitsee, jos poika/mies pitaa paahinetta sisalla. Niin nyt vaan on tapana, etta miehet ei niin tee. Tama on ihan riittava syy. Jos mistaan tavoista ei valiteta, niin yhteiskunta ei toimi. Myos mina olen sita mielta, etta on valittava taistelunsa, enka sitten kuitenkaan mistaan piposta lahtisi suoranaiseen taisteluun.
Muuten, jos joku haluaa lymyta hupun alla, niin mita salaa?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 11:25"]
Hairitsee, kylla hairitsee, jos poika/mies pitaa paahinetta sisalla. Niin nyt vaan on tapana, etta miehet ei niin tee. Tama on ihan riittava syy. Jos mistaan tavoista ei valiteta, niin yhteiskunta ei toimi. Myos mina olen sita mielta, etta on valittava taistelunsa, enka sitten kuitenkaan mistaan piposta lahtisi suoranaiseen taisteluun.
Muuten, jos joku haluaa lymyta hupun alla, niin mita salaa?
[/quote]
Ihanko oikeasti arvomaailmasi on sellainen, että "niin nyt vaan on tapana" on riittävä perustelu asioille? Hmm, naiset on miesten omaisuutta, niin nyt vaan on tapana? Naiset ei tarvitse äänioikeutta, kun niin nyt vaan on tapana? Nainen ei saa kieltäytyä seksistä miehensä kanssa, kun niin nyt vaan on tapana?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 11:21"]
Koittakaa nyt jo tajuta, ettei se meteli noussut siitä hupusta - ei ainakaan opettajan puolelta, vaan oppilaan. Huppupäähän poistui vapaaehtoisesti uutistietojen mukaan. Huppupään puolustaja - sanotaan häntä nyt vaikka vatipääksi, alkoi keuhkota opettajalle ja ladella solvauksia. Tähän opettaja sitten reagoi poistamalla oppilaan, mielestäni ihan oikeutetusti.
[/quote]
Ai, jaa. Jos opettaja olisi antanut pojan olla rauhassa huppu päässä sanomatta siitää mitään, niin oppilas olisi joka tapauksessa alkanut keuhkota opettajalle?! Selvä siiten. Kiitos nyt tajusin mistä on kyse.
Numerolle 17: lue tarkemmin. Esitin tekstissani mielipiteelleni toisen perusteen kuin etta niin nyt vaan on tapana. Yhteiskunta todella toimii paremmin, jos tiettyja saantoja noudatetaan. En nae pipon riisumisessa mitaan samanlaista vaaraa kuin siina ajatuksessa, etta nainen olisi miehen omaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 11:59"]
Numerolle 17: lue tarkemmin. Esitin tekstissani mielipiteelleni toisen perusteen kuin etta niin nyt vaan on tapana. Yhteiskunta todella toimii paremmin, jos tiettyja saantoja noudatetaan. En nae pipon riisumisessa mitaan samanlaista vaaraa kuin siina ajatuksessa, etta nainen olisi miehen omaisuutta.
[/quote]
Onko sinulla esittää minkäänlaisia perusteita sille, että säännöt päähineiden pitämisestä ja pitämättömyydestä vaikuttavat yhteiskunnan toimivuuteen? Ja olisiko tämä sääntö nyt sitten enemmän verrattavissa vaikka siihen, kun naisten kuului pitää hameita, eikä saanut käyttää housuja? Luultavasti molemmat säännöt pohjaavat jollakinlailla uskontoon, ja ovat samankaltaisia siinä, että jonkinlainen pukeutuminen jossakin tilanteessa ei sovi jommankumman sukupuolen edustajalle? Se, että naiset alkoivat käyttää luvatta housuja aiheutti varmasti ongelmia yhteiskuntajärjestykselle, ja yhteiskunta olisi tosiaan varmasti toiminut paremmin, kun naiset olisivat noudattaneet sääntöä pitää vain hameita. Oliko tässä asiassa tärkeämpää yhteiskuntarauha ja vanhojen sääntöjen noudattaminen, vaiko se, että ihmisellä on oikeus olla noudattamatta mielivaltaisia sääntöjä joille ei löydy todellisia perusteita?
17
ohis - briteissä huput on kielletty kokonaan esim joissain kauppakeskuksissa. Ne kun piilottaa sopivasti naaman, eikä valvontakamera pääse tunnistamaan nuorisorikollisia.
Ruokasalissa huppu otetaan pois päästä. Ihan niinkuin ravintolassa ja kotipöydässäkin. Sen verran koulu saa pitää kiinni käytössäännöistä, että vaatii tuon,
No jaa hupun pitäminen päässä ei ole mielestäni kovinkaan huonoa käytöstä verrattuna moneen muuhun koulussa joka päivä tapahtuvaan käytökseen, johon opettajat ei puutu lainkaan.