Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muiden polttareista jäänyt porukkaa pois?

Vierailija
25.03.2019 |

Siksi ettei muutamat ääliöt ole halunneet tehdä sitä mitä on päätetty tehdä?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä polttareihin on kutsuttu henkilöitä, jotka ovat ap:n mielestä ääliöitä?

No kutsuuhan hän vieraitakin sillä mentaliteetilla, että näitten pitää ymmärtää itse, että kutsu on vain kohteliaisuudesta ja pitäisi tajuta pysyä pois, mutta lahja kumminkin pitää älytä antaa. 

Vierailija
62/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä polttareista missä itse olen ollut mukana pois on jääty vain jos on ollut muuta aiemmin sovittua menoa, töitä, liian pitkä välimatka tai sairastapaus.

Mutta tiedän liian korkean hinnan olevan pääsyy sille, miksi yleensä jättäydytään pois noista kekkereistä. Kannattaa teettää polttareihin osallistuvien kesken äänestys sopivasta päivästä, siitä mikä on maksimihinta ja mikä olisi mieluista tekemistä kaikkien mielestä. Näin yleensä löytyy sellainen yhdistelmä, joka sopii suurimmalle osalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kuusissa polttareissa rahoittajana, viihdyttäjänä, ruoanlaittajana, organisoijana.... En aio osallistua enää yksiinkään polttareihin, en jaksa , enkä aio enää yksiinkään osallustua.Suuttukoon morsmaikku, kaaso, kumminkälynkaima tai ei, mutta olen korvia myöten täynnä.Mikään ei riitä nykypäivänä.Jos ei tule häihin kutsua ilman, niin ei haittaa. Itse en ole naimisissa, enkä aio mennä, joten minulle ei kukaan ole polttareita järjestämässä, enkä edes haluaisi.Mutta, olisi ollut ja olisi kiva, jos nämä ihmiset, joille olen ollut hyviä polttareita järjestämässä edes joskus huomioisivat minut, esim. olisivat silloin, kun täytin pyöreitä vuosia järjestäneet jotain kivaa, kuten minä järjestin näille kuudelle polttareissa.....

Vierailija
64/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on ihan ok jäädä pois polttareista, oli syy mikä tahansa tai vaikka kokonaan ilman syytäkin. Vain se on tyhmää, jos tulee paikalle ja sitten valittaa koko ajan.

Vierailija
65/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisiä syitä jäädä pois: 

- Liian kallista.

- Huono ajankohta.

- Ei halua viettää aikaa polttareihin kutsutun porukan kanssa.

- Henkilökohtaiset syyt (esim. ei saa lapselle hoitajaa).

Tapoja välttää turhat poisjäämiset ja konfliktit: 

- Sovitaan etukäteen hinta, jonka jokainen osallistuja laittaa yhteiseen kassaan, josta maksetaan yhteiset aktiviteetit ja morsiamen ruuat, juomat ja lahja. Kukin voi maksaa omat juomansa ja ruokansa, osa voidaan ostaa yhdessä. Morsiamen lahja voi olla esim. kasvohoito hoitolassa tai itse tehtynä, pari erikoisdrinkkiä ravintolassa, benji-hyppy, polttariasu, kuvakirja polttareista... mikä nyt sopii budjettiin ja morsiamen tyyliin. Ohjelma järjestetään budjetin mukaan. 

- Valitaan hyvissä ajoin äänestyksen avulla päivä, joka käy useimmille kutsutuille. 

- Kerätään sitovat ilmoittautumiset heti, kun päivä ja budjetti on sovittu. Näin ei tule yllätyksiä lähellä polttaripäivää.  

- Ei suututa jos joku ei halua osallistua. Kenenkään ei ole pakko osallistua mihinkään juhliin, mikäli ne eivät innosta. 

Vierailija
66/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttareissa rasittaa kun morsiamen eri kaveripiiri tohottaa. Usein nämä kaveripiiri on tosiaan vielä toisilleen vieraita; esim. lähisukulaiset omana ryhmänään kuten siskot ja serkut, sitten on lapsuudenkaverit, opiskelukaverit eri puolilta Suomea ja harrastuskaverit, bilekaverit... Polttareissa nämä erilaiset ryhmät yritetään saada toimimaan yhdessä. Taattu tosiasia on että bilekaverit haluaa ihan eri asioita juhlilta/polttareilta kuin kankaankudontapiirin naiset. Eri persoonat usein kiistelee enemmän kuin asiat.

Vierailija
67/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista polttareista jäi porukkaa pois tosi vähän ja niillä muutamallakin jotka jäi laittoivat juhliin jonkun muiston yhteisiltä ajoilta ja osallistuivat muuten. Mutta olen kyllä itse ollut muutamissa polttareissa, mistä huomasi ettei morsianta oikein arvosteta ollenkaan heidän toimesta. Toiset oli ihan normaalit, ei mitään ihmeellistä piknik, rantahulluttelu, hemmottelua morsiamelle ja sitten lopulta ilmaiselle mökille, mutta eivät halunneet panostaa. Toisella kertaa porukkaa perui tosi paljon samana päivänä ihan vaan ilmoittamalla, että joo en mä tulekaan, tuli muuta menoa. Eikä tässäkään tapauksessa ollut mitään kallista tekemistä tulossa. Toinen morsian oli liian kiltti nössykkä ja toinen morsian oli taas kunnon bridezilla, joka yritti mikromanageroida ihan KAIKEN. 

Vierailija
68/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen. Olenko ymmärtänyt oikein, että polttareita varten halutaan rahaa tai lahjoja niiltäkin, joita ei toivota mukaan, ja niiltä, jotka saavat kutsun mutteivät pääse tulemaan? Nämä siis rahoittaisivat polttareita ja toisivat häihin lahjankin?

Nyt tuli aika hölmistynyt olo. Minä nimittäin tunsin aikoinani lievää syyllisyyttä siitä, että köyhänä en pystynyt antamaan muuta häälahjaa kuin sen, että tein morsiamelle hääpuvun hänen isänsä maksamista kankaista.

Numero 42

Vierailija
69/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen. Olenko ymmärtänyt oikein, että polttareita varten halutaan rahaa tai lahjoja niiltäkin, joita ei toivota mukaan, ja niiltä, jotka saavat kutsun mutteivät pääse tulemaan? Nämä siis rahoittaisivat polttareita ja toisivat häihin lahjankin?

Nyt tuli aika hölmistynyt olo. Minä nimittäin tunsin aikoinani lievää syyllisyyttä siitä, että köyhänä en pystynyt antamaan muuta häälahjaa kuin sen, että tein morsiamelle hääpuvun hänen isänsä maksamista kankaista.

Numero 42

No omassa tapauksessa kyse oli vain niistä, jotka saivat kutsun, mutta eivät halunneet tulla.

Eli polttari-maksut+lahja ja häälahja erikseen.

Minulta oikeasti karhuttiin tuota maksua polttareista kaason taholta polttareiden jälkeen, vaikka olin ilmoittanut kutsun saadessani etten pääse tulemaan. 

Vierailija
70/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä polttareista missä itse olen ollut mukana pois on jääty vain jos on ollut muuta aiemmin sovittua menoa, töitä, liian pitkä välimatka tai sairastapaus.

Mutta tiedän liian korkean hinnan olevan pääsyy sille, miksi yleensä jättäydytään pois noista kekkereistä. Kannattaa teettää polttareihin osallistuvien kesken äänestys sopivasta päivästä, siitä mikä on maksimihinta ja mikä olisi mieluista tekemistä kaikkien mielestä. Näin yleensä löytyy sellainen yhdistelmä, joka sopii suurimmalle osalle. 

Sama juttu. Lisäksi olen jäänyt pois polttareista, jos olen jäänyt ilman hääkutsua.

Vierailija
71/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on että polttariporukassa oman kokemukseni mukaan dominoi ne pari tyyppiä, jotka ovat järkkäämässä jotain tosi kallista ja vaivalloista. Muut hiljaa inisevät vastaan, kun eivät kehtaa ihan kauheaa konfliktia aiheuttaa, mutta heitä ei kuunnella. Ja sitten nämä pari Dominaa jakavat tehtävät niin, että ne kaikkein hankalimmat ja työläimmät hommat hoitaa joku muu. Siis juuri sellainen, joka ei alunperinkään halunnut koko ohjelmanumeroa mukaan.

Vierailija
72/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n aloitus on huono, mutta ymmärrän hyvin, mitä hän tarkoittaa. Järjestän itsekin juuri yksiä polttareita ja osallistujilla on keskenään täysin ristiriitaisia toiveita; joku haluaa olla kokoajan mökillä, toinen ei halua missään nimessä mökille. Yksi haluaa maksaa enintään 10 euroa, toisen mielestä 50 euroa on sopiva budjetti. Jokainen vuorollaan kiristämässä, että jos ei tehdä niin kuin hän haluaa, ei osallistu. Luovi nyt tässä sitten ja etsi joku, mihin kaikki suostuu.

Vierailija
73/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon myös kerran jättäytynyt pois. Kyseessä oli ei niin läheinen "kaveri", jonka kanssa liikuttiin vain samassa porukassa - suoraan sanoen en edes tiedä, miksi hän kutsui minut polttareihinsa tai häihinsä. Vaati itselleen kalliit polttarit, joita kontrolloi tarkkaan ja mm. määräsi kaasoilleenkin hyvin tietynlaiset puvut, joita ei kuitenkaan ollut valmis kustantamaan itse. On hyvin stressaava ihminen, kuten oli myös moni polttareiden järjestäjistä. En myöskään halunnut maksaa useita satoja euroja "kaverin" älyttömistä vaatimuksista. Totesin heti alkuun, että teen vain kaikille palveluksen jättäytymällä polttareista pois.

Vierailija
74/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttarit ovat ajatuksenakin kiusalliset. Kuten tietysti myös hääjuhlat. Minulle vierasta kulttuuria.

75/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa kummalliselta suurimman osan vastaajien polttarikokemukset!?

Muutamissa polttareissa oon ollut, mukaanlukien omat polttarini, ja aina on ollut ihan mukavaa.

Vaikeinta on silloin kun porukkaan sattuu niitä joiden mielestä mikään ei saisi maksaa mitään...

Lähtökohta on kuitenkin aina se, minkälaisen perustoiveen morsian on esittänyt. Yleensä morsiamet (kuten itsekin aikanaan) ovat toivoneet yhdessä tekemistä, hyvää ruokaa, eli liian kallista ohjelmaa ettei kovin moni jäisi pois rahapulan vuoksi, ja ei mihinkään baariin riekkumaan vaan että ilta päättyy yhdessä mökillä saunoen, yms.

Polttarit on sitten suunniteltu morsiamen toivoman perusrungon ympärille, osallistujien esittämien budjettirajoitusten mukaan. On etsitty ajoissa mahdollisimman edullinen mutta kiva mökkimajoitus porukalle, mietitty että liikutaanko muutamalla henkilöautolla vai vuokrataanko minibussi jota yksi ajaa koko päivän, jne. Ruuat aamubrunssille nyyttärimeiningillä, ja päiväruoka yleensä ravintolassa jossa kukin maksaa omat ruokansa (morsiamen päivän ruuat ja juomat toki budjetoitu polttaribudjettiin).

On ollut monenlaista osanottajaa, hiljaisempaa ja bilehilettä, moniallergista ja raskaana olevia. Aina on päästy jonkinlaiseen kaikkia tyyydyttävään ratkaisuun! Moniallergiset huolehtii itse päivän eväistään, että ei mene liian vaikeaksi ruokatouhu. Raskaana olevat maksavat vain niistä aktiviteeteista joihin pystyvät itsekin osallistumaan (paitsi morsiamen kulut tietty jaetaan kaikkien kesken). jne jne....

Ihmetyttää todella nuo teidän negatiiviset polttarikokemukset, vai eikö omalle kohdalleni vain ole sattunut kunnon bridezillaa tai "kaasozillaa"? Eikö ihmisillä ole enää minkäänlaista kykyä tehdä kompromisseja ja sopia asioista? Missä yhteistyökyky?

Ainut mikä itseäni harmittaa menneissä polttarikokemuksissa on se, että kadehdin välillä miesten polttareita. Itse tykkäisin käydä vaikka ajamassa carting-autoilla, tai lasersotaleikkejä kokeilemassa jne. Harvemmin naisten polttareissa kukaan haluaa tuollaisia aktiviteetteja, tai naisten mielestä ne maksaa liikaa... Omassa lähipiirissä on ollut fakta se, että miesten polttarit maksavat suunnilleen tuplasti sen mitä naisten polttarit. Ja miehet eivät valita.

Vierailija
76/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osllistuin köyhänä opiskelijana polttareihin, jotka maksoivat saman verran kuin minulta jää kuukaudess laskujen jälkeen käteen. Siis se raha jolla ostsn ruokaa ym. Kaaso oli hyvätuloinen, eikä millään hahmottanut, ettei mulla vain ollut enempää rahaa ja että jouduin nyt jo käyttämään pahan päivän varalle säästettyjä rahoja selvitäkseni loppukuun. Jossain vaiheessa iltaa kaaso huomasi, että lähellä oli yhden hänen ja morsiamen suosikki artistin keikka, johon sai vielä ovelta monta kymppiä maksavia lippuja. Ilmoitin, ettei mulla ole enää varaa tuohon ja koska ilta oli jo pitkällä, toivotin hyvät yön jatkot ja yritin jatkaa kotiin päin. Kaaso ilmoitti, että älä huoli, hän osti jo sulle lipun! Ja juu ei mitään hätää, hän tarjoaa vielä juomankin. Pääasia kuulemma että pääsen mukaan, hänellä kyllä on rahaa. Parin päivän päästä tuli lasku lipusta ja juomasta. Hieman vitutti.

Vierailija
77/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun polttareista puuttui mun lapsuudenkaverit ja lähimmät. Kaasoksi pyysin suht uutta kaveria, kun nuo muruset asuu niin kaukana, ettei olisi ollut järkevää heistä pyytää kaasoksi.

Sen takia, ettei heille ollut ilmoitettu, että polttaripäivä muuttui. Häissä sitten paljastui yhtä ja toista.. Kaaso ei ollut alunperinkään halunnut sitä porukkaa polttareihin tai edes häihin. Hänestä kuoriutui suht mustasukkainen tapaus. Ei kestänyt yhtään mun vanhoja ystäviä ja ystävyyttä.

Pitivät mulle sitten uudet polttarit häiden jälkeen. Ilman kaasoa.

Vierailija
78/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko järjestää?

Vierailija
79/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin itsekin kuvitella, että jäisin pois, jos kustannukset karkaavat yli 100 euron. Olen opiskelija joten tuo on ihan ehdoton maksimi mitä voin maksaa. Ja sekin on minusta jo aika kova summa mutta valitettavasti tuntuu, että nykyään tuo summa näyttäisi olevan se lähtöhinta polttareille. Aina pitäisi olla jotain niin upean spektaakkelimaista järjestettynä, mikään perus yhdessäolo ei tunnu riittävän. Ja jos olisi esim. useammat polttarit saman kesän aikana, niin voi olla etten pystyisi kaikkiin osallistumaan rahan takia. 

Vierailija
80/94 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko järjestää?

Olet väärässä ketjussa. Tässä on kysymys polttareista, jotka on päätetty järjestää.