Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka katsoitte sen kouluruokalavideon opesta ja oppilaasta

Vierailija
08.04.2013 |

Jos sinä olisit opettaja tai joku muu koulun henkilokunnan edustaja tuossa tilanteessa, olisitko sinä saanut puhumalla pojan pois tuosta tilanteesta. Mitä keinoja sinä olisit käyttänyt?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin olisin saanut poikaa poistumaan. Ehkä siinä tapauksessa, että aikaisemmin olisin luonut siedettävät välit poikaan esim. tukiopetuksessa.

Vierailija
2/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko ärsyttämistä oli jatkunut? 5 sekuntia? 8 vuotta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika äkkipikainen, joten en olisi odotellut edes noin pitkään.

Olisin tehnyt sen niin että olisi näyttänyt siltä että poika käy minuun käsiksi, olisin kaatunut ja jättäytynut pojan alle ja puristellut sille paskat housuihin, ikään kuin altavastaajan asemasta.

Vierailija
4/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katsonut videota, mutta olisin vaikka voinutkin saada hoidettua puhumalla.

Useammasta dementikosta ja mielenterveyspotilaasta kokemusta, puhumalla pärjää kyllä pitkälle.

Vierailija
5/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin selvinnyt puhumalla. Huumori auttaa usein. Lisäksi kokenut opettaja ei lähde murkkuikäisen oikutteluun ja provosointiin mukaan. Sitähän tuo näytti olevan.

Vierailija
6/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en olisi ehkä selvinnyt, joten olisin yrittänyt saada jonkun toisen aikuisen selvittämään asiaa, koska oppilas halusi selvästi provosoida jo hermostunutta opettajaa. 

jos olisin ollut yksin, olisin yrittänyt puhua rauhallisesti ja jättänyt turhan käskytyksen pois, koska oppilaalla ei ollut aikomustakaan totella. 

vaikeita tilanteita noi on, täytyy yrittää ennalta estää tuollaiset kärjistymiset ja molemminpuolinen ärsyyntyminen. 

t. erityiskoulussa työskennellyt

Vierailija
7/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimaahan tuo selvästi käytti ja outoa oli se, että jäi itse ruokalaan sisälle. Luulisi, että olisi mennyt itse perässä ja jatkanut tilanteen selvittelyä ulkopuolella?

Vierailija
8/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on synnynnäistä auktoriteettia, toisilla ei. Lapset ovat kuin eläimiä, toiset vaan handlaa ne paremmin kuin toiset.

80-luvun kouluajoilta muistan, että meillä oli reksi ja muutama muu ope, joiden yksi mulkaisu riitti hiljentämään pahimmatkin häiriköt. Toiset opet taas hyppivät tasajalkaa ja karjuivat ilman mitään vaikutusta. Ja varmaan olivat sinänsä ihan yhtä päteviä ja hyviä opettajia, ei vaan ollut sitä luontaista karismaa mitä vaaditaan, että saadaan luokkahuone haltuun varsinkin yläkouluikäisiltä.

Vierailija
9/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta opettajan reaktiosta näkee, että hermot on olleet kireällä jo pitkään. voihan olla, että rajoilla olevia tilanteita tai ongelmia on ollut aiemminkin ja siksi erottaminen tuli nyt. 

nuoret ja lapset osaavat todella ärsyttää halutessaan mutta aikuisella on kuitenkin vastuu säilyttää pinna. itse olen pitänyt hermostunutta ja riidanhaluiysa oppilasta käsivarresta kiinni ja taluttanut käsivarresta luokasta ulos saksien kanssa pelleilleen. 

tuossa videossa opettaja menee aika pitkälle, ei sitä voi kieltää. turha jankuttaa tahallaan ärsyttävälle oppilaalle mitään. auktoriteetti täytyy olla olemassa jo ennen kuin näitä tilanteita syntyy ja ehkä tällä opettajalla ei ollut tarvittavaa auktoriteettia. täytyy olla hyvä itsetunto ja todella pitkä pinna, että jaksaa vaikeissa kouluissa tai luokissa työtä. 

Vierailija
10/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:25"]

Toisilla on synnynnäistä auktoriteettia, toisilla ei. Lapset ovat kuin eläimiä, toiset vaan handlaa ne paremmin kuin toiset.

80-luvun kouluajoilta muistan, että meillä oli reksi ja muutama muu ope, joiden yksi mulkaisu riitti hiljentämään pahimmatkin häiriköt. Toiset opet taas hyppivät tasajalkaa ja karjuivat ilman mitään vaikutusta. Ja varmaan olivat sinänsä ihan yhtä päteviä ja hyviä opettajia, ei vaan ollut sitä luontaista karismaa mitä vaaditaan, että saadaan luokkahuone haltuun varsinkin yläkouluikäisiltä.

[/quote]

80-luvulla ei ollutkaan kamerakännyköitä, joilla olisi voinut ottaa todistusaineistoa siitä miten opettaja hankki auktoriteettiasemansa. Häirikköjä pelotti 80-luvulla mennä yläasteella rehtorin puhutteluun, sillä siellä sai ihan oikeasti nyrkistä.

Vierailija
11/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten minä olisin tuossa tilanteessa toiminut, niin olisin käyttänyt sitä The Katsettani sanomatta mitään ja teini olisi siitä ymmärtänyt, että olisi viisainta poistua. Ainakin unelmissa tuo toimisi niin... Oman lapsen kohdalla on aina katse riittänyt.

Vierailija
12/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:32"]

80-luvulla ei ollutkaan kamerakännyköitä, joilla olisi voinut ottaa todistusaineistoa siitä miten opettaja hankki auktoriteettiasemansa. Häirikköjä pelotti 80-luvulla mennä yläasteella rehtorin puhutteluun, sillä siellä sai ihan oikeasti nyrkistä.

[/quote]

missä koulussa sä olet käynyt kun noin hurjia reksejä oli??

Vierailija
13/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla vielä lapset kunnioitti vanhempiaan eli opettajia, toisia aikuisia, omia vanhempia. Silloi se auktoriteetti tuli automaattisesti. silloin todella se mulkaisu riitti hiljentämään oppilaat. Silloin kun vanhemmat alkoivat olemaan kavereita lapsilleen, mentiin pahasti vikaan.

Vierailija
14/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sen videon voi nähdä?

Vierailija
15/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko video olemassa jossain?

Vierailija
16/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasanomien sivulla näyttää olevan.

Vierailija
17/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

googleta opettajan nimi + video niin löytynee

Vierailija
18/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että olisin purskahtanut itkuun. Mulle ei ole kukaan koskaan puhunut tai huudellut noin, niin kuin tuo poika opettajalle. Tai, kuten toivoisin, olisin rauhoittanut pojan katseella ja hiljaisella auktoriteetilla. Yeah, dream on.

Mun mielestä tuo opettaja ajettiin, tai ajautui, miten vaan, mahdottomaan tilanteeseen. Jos suullista rauhoittamista oli jatkunut jo minuutteja, kyse ei enää ollut pelkästä hermojen menosta. Valtava yleisö, "kaksinkamppailu", tilanne muuttunut normista konfliktiksi hetkissä. Enää ei voinut vain poistua, muista opettajista ei ollut apua, vastuulla oli myös ruokalan muut oppilaat.

Tilanteena tää vaan on sellainen, mistä on vaikea leipoa voittajia. Väkivaltaa en nähnyt enkä koe käytetyn, voimaa kyllä. Maissa on helppo olla viisas, kun merellä myrskyää.

Vierailija
19/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi koulu on täynnä häiriintyneitä, jotka ovat jo 10-vuotiaina ryöstellyt vanhuksia, hakannut porukalla ihmisiä, vetänyt huumeita, liimaa ja alkoholia. Olette kyllä varsin pihalla siitä menosta mitä Helsingin kouluissa tällä hetkellä on. Leikkasivat mm akvaariokalilta saksilla evät pois, erästä naisopettajaa sormettivat porukalla jne. Av-mammat hoitaa nää jutut puhumalla kovalla ammattitaidolla ja auktoriteetilla :)

Vierailija
20/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:50"]

Luulen, että olisin purskahtanut itkuun. Mulle ei ole kukaan koskaan puhunut tai huudellut noin, niin kuin tuo poika opettajalle. Tai, kuten toivoisin, olisin rauhoittanut pojan katseella ja hiljaisella auktoriteetilla. Yeah, dream on.

Mun mielestä tuo opettaja ajettiin, tai ajautui, miten vaan, mahdottomaan tilanteeseen. Jos suullista rauhoittamista oli jatkunut jo minuutteja, kyse ei enää ollut pelkästä hermojen menosta. Valtava yleisö, "kaksinkamppailu", tilanne muuttunut normista konfliktiksi hetkissä. Enää ei voinut vain poistua, muista opettajista ei ollut apua, vastuulla oli myös ruokalan muut oppilaat.

Tilanteena tää vaan on sellainen, mistä on vaikea leipoa voittajia. Väkivaltaa en nähnyt enkä koe käytetyn, voimaa kyllä. Maissa on helppo olla viisas, kun merellä myrskyää.

[/quote]

Mutta huom. ope oli 2 -3 kertaa isompi kuin poika. Ope seisoi hyökkäävässä asennossa kädet lanteilla, vielä korostaen sitä, että on isompi. Elekieli on tärkeää...

Ehkä 2 pientä naista olisi saanut toisenlaisen tuloksen aikaan?

Sitäpaitsi Huippumalleissa sanottiin tänään, että miehet eivät seiso kädet lanteilla. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme