Tulevat yo-juhlat ja kasvissyöjien tarjottavat
Jos yo-juhlien tarjoilut sisältävät lihaa ja kalaa, miten kasvisruokailijoille varatut syötävät tarjoillaan? Jos ne laittaa pöytään muiden tarjottavien kanssa, kaikki lihaa normaalisti syövät syövät myös kasvisvaihtoehdot, ja ne loppuvat heti kesken. Onko noloa tarjoilla kasvisvaihtoehtoa jostain keittiöstä käsin, eikä laittaa tarjolle sitä pöytään ollenkaan? Vai pitääkö kasvisvaihtoehtoa riittää kaikille? Tuntuu vähän hassulta, jos vieraita on vaikka 60, että pitäisi olla varuilta tuplatarjottavat yhteensä 120 henkilölle. Tuntuu töykeältä laittaa jokin lappu, "vain kasvisruokailijoille". Kokemuksesta tiedän, että ei se edes auta, moni muukin ottaa siitä tarjottimelta kuitenkin. Miten olette asian ratkaisseet?
Kommentit (41)
No eihän kukaan ota ensin lihavaihtoehtoa ja sitten vielä kasvista, ellei annokset ole aivan liian pieniä. Miksi tarjota jotain postimerkin kokoisia suupaloja? Ylppärit on kerran elämässä. Mitäs jos tekisit niitä kasvisvaihtoehtoja niin paljon että riittää. Loput viette työpaikkojen kahvipöytään.
Eikai kaikki "normaalit" ruoat sisällä lihaa tai kalaa? Kukaan ei sellaista halua, hirvittävän raskasta. Eli siis kasvisvaihtoehtoja kaikille ja riittävän paljon.
Minä tarjoan yleensä vain kasvisvaihtoehtoja, jos on joku lihaton vierailemassa. Loistavia kasvispiirakoita on maailma täynnä, itsekin pidän niistä enemmän. Tarjoilut eivät kuitenkaan, ainakaan meillä, ole olleet mikään varsinainen ruoka.
Minä olen kyllä tottunut siihen, että yo -juhlat on kahvitarjoilu herkkuineen. Jotain pientä suolaista lisäksi. Ei ole kamalaa tehdä vähän ylimääräistä.
No ei meillä ainakaan ns. lihansyöjät rohmunneet kasvisvaihtoehtoja viime kesän rippijuhlissa. Meillä ylivoimaisesti suosituin oli savuporo voileipäkakku ja myös pienet lihapullat tekivät kauppansa. Kasvistarjoiluna oli välimeren kasvispiirakkaa ja esim. falafelia ja niitä otti kyllä sekasyöjätkin, mutta ei niitä enempää mennyt kuin lihatarjottavia.
Ja kun av:lla ollaan niin pitää tarkentas että noi oli esimerkkejä, ei koko tarjoilu vaan ihan pari esimerkkiä suolaisista.
Helppoa, tee puolet ja puolet. Esim kasvisvoileipäkakku ja lihaversio. Tai jokaista lihaa sisältävää piirakkaa kohden yksi kasvisversio.
Näin niitä varmasti riittää ja on vähemmän paha asia, että lihaversio loppuu kesken kuin kasvisversio.
Vierailija kirjoitti:
No eihän kukaan ota ensin lihavaihtoehtoa ja sitten vielä kasvista, ellei annokset ole aivan liian pieniä. Miksi tarjota jotain postimerkin kokoisia suupaloja? Ylppärit on kerran elämässä. Mitäs jos tekisit niitä kasvisvaihtoehtoja niin paljon että riittää. Loput viette työpaikkojen kahvipöytään.
No juuri tätä kyselinkin, että jos vieraita on oletettavasti joku 60, ja heistä alle kymmenen on oikeasti kasvissyöjiä, niin tehdäänkö kasvistarjottavia myös kuudellekymmennelle henkilölle. Olen siis itse kasvissyöjä, ja minulla on kyllä kokemusta siitä, että kun ollaan jossain juhlaruokailuissa, niin ruokaa ei kasvissyöjille riitä ollenkaan, vaan jokainen lihaa syövä ottaa myös kasvisruokaa. Niille, jotka sanoivat, että ei kai lihaa ole joka ruoassa, niin kyllä sitä aika monessa saattaa olla. Esimerkiksi kinkku-ja kalavoileipäkakku tai pienet savupororullat tai lohinapit ovat yleensä aika suosittuja. Onhan siinä eroa, tekeekö tarjottavat 70 henkilölle vai varuilta vielä kasvisvaihtoehtoa 70 henkilölle lisää.
Viimeksi meillä oli juhlissa pelkkiä kasvisvaihtoehtoja, jolloin tämä ongelma poistui kokonaan. Tarjottavat olivat hurjan hyviä, mutta vanhempien sukulaisten mielestä oli ollut kummallista, että meillä ei ollut kalaa tai lihaa tarjolla.
No kyllä mä ainakin saatan ottaa kasvisruokaa, vaikka sekasyöjä olenkin. Ei sitä lihaanaan nyt aina jaksa.
Tekisin sitä kasvisruokaa yhtä paljon kuin liharuokaakin ettei tarvitsisi murehtia riittävyyttä.
Meillä suvussa myös ne lihansyöjät tykkäävät kasvisruuastakin joten teen kaikkea niin ettei lopu kesken.
Yksissä pienissä häissä homma oli ratkaistu niin, että tarjolla oli kaksi menua, joista vieraat valitsivat toisen jo hääkutsun vastauksessa. Kasvisruokavaliokin ilmoitettiin siinä vaiheessa, ja keittiöstä sai sitten erikseen kasvisvaihtoehdon, ja niitä oli varattu juuri sopiva määrä.
Buffet-tarjoilussa ei varmaankaan auta kuin varata sitä kasvisruokaa niin että riittää kaikille. Tai sitten juurikin niin, että erikoisruokavaliot, mukaanlukien vege, haetaan itse keittiöstä.
Minä teen pelkkää gluteenitonta, laktoositonta kasvisvaihtoehtoa.
Mä olen sekasyöjä ja voit olla varma, että sen kerran kun juhliin pääsen, niin mä otan kaikkea, mitä on tarjolla. Arvostan sitä, että tarjottavat saa joko itse leikata/annostella tai, jos ovat valmiita annospaloja, ovat pieniä.
Aika hölmöltä kuulostaisi kasvissyöjän hakea syömisensä jostain keittiön puolelta. Teet vaan tarpeeksi että kaikille riittää kaikkea.
Olen sekasyöjä paitsi että en syö kalaa ja syön aina mieluiten kasvisvaihtoehtoa, jos sellainen on. Tekisin sellaista reilusti ja vain pinttyneimmille läskisoosisukulaisille sen lihaversion keittiöön.
Onko siis ongelma nyt mikä? Raha? Tarjoilutila? Pelko että jää tarjottavia yli tarpeen? Vai mikä estää tekemästä niin että 1/3 lihaa, 1/3 kalaa, 1/3 kasvista? Tai lihaa ja kalaa kumpaakin vähemmän, ja valtaosa tarjottavista kasvispohjalta?
Tekisin kasvisvaihtoehtoa sen verran, että sitä voi kaikki halutessaan ottaa. Yleensä ne on helppo tehdä vegaanisena myös, ettei tarvi erikseen edes vegaaneille varata annosta jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä tottunut siihen, että yo -juhlat on kahvitarjoilu herkkuineen. Jotain pientä suolaista lisäksi. Ei ole kamalaa tehdä vähän ylimääräistä.
Yo-juhlissa on yleensä paljon vieraita. Jotain erityisruokavaliota varuilta kaikille vieraille muiden tarjottavien lisäksi ei ole vähän ylimääräistä.
No on sulla taas ongelmat. Mitä jos laittaisit kutakin ruokaa sen verran kuin kuvittelet niille olevan menekkiä?