Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintaraivarit, 9 vkon ikäinen vauva

Vierailija
08.04.2013 |

No niin, eli nyt tällä viikolla 9 vkon ikäinen vauvani aloitti rintaraivarit... alkaa itkemään jo kun istun alas sohvalle ja alan ottaa rintaa esiin...

Mikä avuksi, neuvoja?! 

Olen kokeillut vaihtaa paikkaa, eri asentoja, yms. En ole muuttanut hajusteitani / ruokavaliotani / elintapojani mitenkään. Kotona ihmiset ja tunnelma samat, eli ihan normaalia pitäisi kaiken olla. Tämä tuli ihan puun takaa.

Öisin imee, mutta viime yönä meinasi kyllä ensin ottaa raivot, mutta tyyntyikin sitten.

On saanut alusta asti sekä pulloa että rintaa (jouduttiin jo sairaalassa henkilökunnan suosituksesta aloittamaan korvike, kun mulla ei noussut maito ja paino laski).

Mulla on niin paha mieli tästä, eilen painelin suihkuun itkemään kun sain vauvan nukkumaan. Harmittaa, kun hylkii rintaa. :(

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/16 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua :( Itsellä useampi lapsi ja jokaisen kanssa samat rintaraivarit käyty läpi. Ensimmäisen lapsen kanssa varmasti olin ihan hädissäni, muitten kanssa otin jo rennommin. Eipä mulla muuta neuvoa ole, kuin yrittää vaan jatkaa imetystä. Mutta saattaahan olla, että vauva on jo tottunut siihen, että pullosta maidon saa helpommin ja rinnasta imeminen tuntuu vauvasta liian työläältä. Tuntuuko liian haikealta lopettaa imetys kokonaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viestistä.

Juu, en haluis vielä lopettaa kun on niin pieni vielä. :(

Vierailija
4/16 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Älä vaan lopeta tuon takia imetystä kokonaan! Ei hätää, rintaraivareita tulee, mutta yleensä myös menee pois :) Mielestäni sinun ei välttämättä kannattaisi vaihdella paikkaa ja asentoa, vaan syötä vauvaa tutussa paikassa ja asennossa, jossa vauva on ennen syönyt hyvin. Olisiko syynä se, että maitoa tuleekin nyt joko hitaammin tai vaihtoehtoisesti kovemmalla paineella kuin ennen? Oletko itse huomannut tällaista? Yrittääkö vauva kuitenkin syödä vai kieltäytyykö rinnasta kokonaan? Mitä tapahtuu kun yrittää syödä? Jos kerrot tarkemmin, niin yritän auttaa. Itselläni runsaasti imetyskokemusta :)

Mielestäni juuri nyt kannattaisi tarjota rintaa yhä enemmän ja jättää pulloa vähemmälle, jos vaan mahdollista. Tiedän kyllä, että on tosi hermostuttavaa tapella pienen vauvan kanssa syömisestä... vauvalla on kuitenkin joku syy raivoonsa, kyllä se varmasti selviää. Ymmärrän myös, että sulle tulee asiasta tosi paha mieli, itselläni myös tästä kokemusta. Ja ajattele niin, ettei vauva varsinaisesti hylji rintaasi, vaan hän yhdistää sen huonoon kokemukseensa todennäköisesti maidon liian hiljaa/kovaa tulosta ja jännittää nyt siksi syömistä. Vauvalla voi myös olla tiheän imun kausi, jolloin hän tuntuu imevän rintaa loputtomiin, vaikka maitoa ei tunnu enää tulevan. Tästäkin selvitään kyllä.

Vierailija
5/16 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^kiitos avustasi!

Siis välillä tosiaan alkaa itkeä jo sohvalle mennessä, jossa siis yleensä imetän. Itkee, eikä suostu ottamaan rintaa suuhun - jos näin tapahtuukin, sylkee heti ulos. On vaikea rauhoittaa, ei oikein huoli tuttiakaan (muuten tutti kelvannut kyllä), rauhoittuu kävellessä olkaani vasten.

Välillä syö ongelmitta, ihan kuin ongelmaa ei olisikaan.

Olen imettänyt pääasiassa rintakumin kanssa, mutta viime aikoina myös ilman kun olen huomannut vauvan hylkivän rintakumia. Toisaalta välillä taas "vaatii" sen, että ottaa rinnan suuhun. Olen rintakumia käyttänyt sairaalasta asti, koska nännit menevät nopeasti verille.

Yöllä syö kyllä rintaa, mutta jos huomaa rintakumin laiton, alkaa itkeä ja raivo alkaa kohota. Siispä hylkään rintakumin heti ja vaihdan rintaa - näin viime yönä ja se toimi. Viime yönä ekan kerran meinasi siis alkaa raivota, muuten yöt sujuneet OK.

Mun mielestä mulla on aina tullut maitoa samanlaisesti, aika vähän tihutellen varmaan, imiessä tasainen flow. Näin luulen.

Kuitenkin maitoa tulee myös pumpatessa, mielestäni pumpulle tullut viime aikoina enemmän kuin ennen. Koko aikana en ole herunut pumpulle kovin hyvin, aluksi vain 20 ml molemmista rinnoista. Nykyään jopa 110ml yht. molemmista rinnoista.

ap

Vierailija
6/16 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas! Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että onhan vauvalla aina varmasti nälkä kun yrität tarjota rintaa? Itse kokeilisin niin, että jos ei huoli rintaa, niin ottaisin hetkeksi siitä pois ja kokeilisin hieman myöhemmin uudestaan. Jos ehdottomasti pitäisi olla jo nälkä, niin sitten tästä ei ole kyse. Itselläni oli tätä yhden lapsista kanssa ihan pienenä ja sitten uudestaan vielä vanhempana. Välillä oli hankala tunnistaa halusiko lapsi rintaa vai oliko muusta syystä tyytymätön. Yleensä tarjosin aina ensin rintaa (jos vaippa oli kuiva), niin sai sen syyn suljettua pois :)

Rintakumeista voisit myös yrittää hankkiutua pikkuhiljaa eroon, jos ne tuntuvat hämäävän vauvaa. Kannattaa kokeilla sellaista voidetta kuin Lansinoh, saa apteekista. Itselläni ei mikään muu toiminut aivan rikki oleviin nänneihin. Laitoin voidetta aina syötön jälkeen, ei tarvitse pestä pois ennen seuraavaa syöttöä. Auttaa todella, iho tuli hetkessä kuntoon!

Jos sinulla maitoa tulee tasaisesti, niin ongelma ei varmaan ole maidon herumisen nopeudessa. Siksi vaan kysyin, kun se on käsittääkseni erittäin yleinen syy rintaraivareihin. Kannattaa silti varautua tuleviin tiheän imun kausiin, silloin saattaa myös esiintyä raivoamista, kun vauva imee ja imee, mutta mitään ei tule (tältä se ainakin tuntuu). Silloin pitää vaan uskoa, että tilanne on pian ohi, vaikka mahdottomalta saattaa vaikuttaakin. Itse meinasin esikoisen kanssa luovuttaa koko imetyksen tässä vaiheessa, kun tuntui ettei maitoa kertakaikkiaan enää tule. Mutta vaihe oli muutamassa päivässä ohi, kun jaksoi vaan uskoa :) Ja vauva saa kyllä tuolloinkin tarpeeksi maitoa, tekee vain tilausta tulevaisuudelle. Sinulla tulee mielestäni tosi hyvin maitoa pumpullekin, joten voit olla erittäin luottavainen siihen, että maitosi riittää oikein hyvin.

Tsemppiä kovasti! Kokeile tuota, että ota pois rinnalta ja myöhemmin sit takaisin. Ja jos pystyt pulloa vähentämään, niin vauva jaksaa sitten syödä rinnasta paremmin, kun ei ole sitä nopeamman maidon houkutusta pullossa. Älä sorru siihen, että jos ei millään suostu rinnasta syömään, niin annat pulloa. Koska muuten vauva oppii, että kun tarpeeksi riehuu rinnalla, niin saa sitten lopulta pullon. Tämä saattaa johtaa siihen, että vauva aloittaa joka syömiskerran huudolla, koska ajattelee, että näin kuuluu tehdä, niin sitten saa pullon. Tiedän, ei ihan niin helposti tehty kuin sanottu! Mutta jos pulloa ei raivoamisesta huolimatta anneta, niin vauva pian oppii vain rintaan. Tämä olisi hienoa imetyksen jatkumisen kannalta. Nämä on mitä minulla nyt heti tulee mieleen, toivottavasti näistä neuvoista olisi jotain apua!

Vierailija
7/16 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvoista! :)

Toivotaan, että tämä on vain väliaikaista, eikä imetys tyssäisi tähän. :/

On kyllä hankalaa olla antamatta pulloa, kun oma maito ei kokonaisuudessaan kuitenkaan riitä vauvalle... Noh, täytyy yrittää vähentää pulloa. Jos oma maitokin lisääntyisi sitten enemmän.. 

Vierailija
8/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vinkkejä?

T. Toinen jo samat neuvot kokeillu...

Vierailija
9/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vauva pitää pakottaa imemään jos ei halua? Hoidetaanko siinä äidin paremmuutta vai vauvaa? 

Vierailija
10/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaraivarit menevät ohi! Meillä ainoa mikä auttoi rintaraivareihin oli kenguruhoito. Viettäkää päivä vauvan kanssa peiton alla. Vauvalle ainoastaan vaippa päälle ja sinulla yläkroppa paljaaksi. Tee olonne mukavaksi, katso samalla tv:tä tai lue kirjaa. Pääasia on, että vauva saa tankattua mahdollisimman paljon lämpöä ja ihokontaktia. Hän haluaa olla vierelläsi mahdollisimman paljon. 

Imetystilanteissa pysy rauhallisena, vaihda rintaa välillä ja usko ja luota, että vauva oppii kyllä tekniikan kun saa ajan kanssa harjoitella. Pidä vaikka kirjaa siitä, että kuinka hyvin imetys onnistui ja kummasta rinnasta. Anna pumpattua maitoa pullosta jos siltä tuntuu ja siirry takaisin täysimetykseen kun rintaraivarit menevät ohi.

Vierailija
11/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenguruhoitoa harrastettiin meillä siis useamman päivän ellei viikon. Sain hyvällä tekosyyllä myös torkuttua univelkoja pois. 11

Vierailija
12/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mikään tunnu auttavan, niin kannattaa käydä lastenlääkärillä tsekkaamassa, että vauvalla ei ole esim. korvatulehdusta tai muuta mikä häiritsee imetystä. Meillä oli korvakierrelapsen eka tulehdus (ei flunssaa, ei mitään muita oireita) n 1kk iässä, mihin imetys sitten loppuikin, kun ei pystynyt imemään voimakkaasti. Luulin että oli "vain" rintaraivaria, mutta olikin sitten muuta ja korvat niin arat, että imeminen sattui.

Vierailija
13/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuopus jonkun kuukauden raivosi välillä. Se johtui siitä, että ei jaksanut odottaa maidon herumisen alkamista. Rauhoittui aina vasta, kun maito alkoi kunnolla herumaan. Ja herumisen alkaminen taas kesti, koska vauva ei imenyt kunnolla, kun piti välillä raivota. Raivarit tasaantuivat kuitenkin pikkuhiljaa pois kokonaan. En antanut pulloa ollenkaan.

Teillä voi olla sama syy, kun pullo on käytössä. Se aiheuttaa raivareita helpostikin, kun välillä maito tulee tosi helposti = pullo, ja välillä joutuu tekemään töitä sen eteen.

Vierailija
14/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi lasta imetetty ja ainoa syy meidän lapsilla raivareihin on ollut maitoallergia, johon ovat reagoineet äidinmaidon kautta. Vasta kun itse olen jättänyt maidon pois ruokavaliosta, on vauvalla helpottanut.

Vierailija
15/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks imetyksen pitäisi suojata korvatulehduksilta? Ja tosiaan, jos ne raivarit jatkuu niin kannattaisko harkita imetyksen lopettamista? Oikeasti, onko pakko imettää jos toinen ei halua sitä tissiä?

Vierailija
16/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 20:5]

Tsemppiä kovasti! Kokeile tuota, että ota pois rinnalta ja myöhemmin sit takaisin. Ja jos pystyt pulloa vähentämään, niin vauva jaksaa sitten syödä rinnasta paremmin, kun ei ole sitä nopeamman maidon houkutusta pullossa. Älä sorru siihen, että jos ei millään suostu rinnasta syömään, niin annat pulloa. Koska muuten vauva oppii, että kun tarpeeksi riehuu rinnalla, niin saa sitten lopulta pullon. Tämä saattaa johtaa siihen, että vauva aloittaa joka syömiskerran huudolla, koska ajattelee, että näin kuuluu tehdä, niin sitten saa pullon. Tiedän, ei ihan niin helposti tehty kuin sanottu! Mutta jos pulloa ei raivoamisesta huolimatta anneta, niin vauva pian oppii vain rintaan. Tämä olisi hienoa imetyksen jatkumisen kannalta. Nämä on mitä minulla nyt heti tulee mieleen, toivottavasti näistä neuvoista olisi jotain apua!

[/quote]

Miksi pitää väkisin imettää jos toinen ei sitä tissiä halua? Eikö tässä ole kysymys vauvan parhaasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme