Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko elämä joskus 1999 paljonkin erilaista kuin nyt?

Vierailija
08.04.2013 |

Mielestäni paljon isompi ero oli 89 ja 99, kuin 99 ja nyt.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä oli samaan aikaan helpompaa ja vaikeampaa. Monet itsestäänselvät asiat olivat siihen aikaan vaikeampia - nyt tiedon saa heti googlesta ja suoraan kouraan. Ennen piti soitella tutuille tai marssia kirjastoon lukemaan jos tarvitsi jonkun tiedon, vaikka reseptin.

Toisaalta elämä oli turvallista kun töitä sai ja rikkaatkin ymmärsivät tavallisten elämää. Nykyään tosiaan Suomenkin rikkaat ovat oikeita rikkaita, eikä eri yhteiskuntaluokkien arki ole enää samanlaista. Ennen rikkaaksi riitti että oli vähän isompi omakotitalo ja pihassa Mersu... Nyt rikkailla opiskelijoillakin on tuota huomattavasti korkeampi elintaso!

Vierailija
2/24 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, -99 ei ollut vielä nettiä tässä laajuudessa ja ihmiset tekivät vapaa-ajalla jopa jotain muuta kuin istuivat vain tietokoneillaan. Tunnettiin vain ne naapurin pirkot ja pekat, nythän myö tunnetaan kaikki ameriikkaa myöten!

Niin joo ja pankissakin piti asioida aina välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihistoriassa suurin murrosaika oli 1985-1995. Silloin Suomi siirtyi markkinatalouteen ja länteen säännöstelytaloudesta ja Moskovan varjosta. Myös ihmisten arki muuttui radikaalisti, ihan ruokapöydän antimia myöten. Hirveä lama pani talouden rakenteet uusiksi, ja muutenkin meillä meni tosi lujaa.

Vierailija
4/24 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap:n kanssa, että vuodesta -89 vuoteen -99 erot kaikessa olivat paaaljon suuremmat kuin vuodesta -99 tähän hetkeen. Voisin listata pitkään, mut nyt ei ehdi...

Vierailija
5/24 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

99 vuodesta tähän päivään on ollut sikäli valtava muutos, että sähköinen viestintä on muuttanut maailman totaalisesti. Vuonna 99 kotitaloudessa oleva internetyhteys ei ollut edes itsestäänselvyys, eikä myöskään kännykkä jokaisella. Ja jos netti olikin, niin käyttö oli melko vähäistä, WLANia ei ollut eikä juurikaan läppäreitä, paitsi vähäisesti ammattikäytössä.

Netti, älypuhelimet, laptopit, sosiaalinen media ja tabletit ovat muuttaneet elämämme ja ajankäyttömme melko radikaalisti. Vuonna 99 ei juuri mitään asioita pystynyt oikeasti hoitamaan netissä - ja vaikka olisi jotain voinutkin niin ihmiset eivät sitä juurikaan tehneet, koska eivät osanneet tai uskaltaneet...

Vierailija
6/24 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kieli on muuttunut paljon vuodesta 1999. Uusia sanoja tulee joka vuosi, ja vanhat saavat uusia merkityksiä. Vuonna 1999 mäyräkoira oli eläin ja tabletti oli lääkeannos. Harva tiesi, mitä ovat sushi ja tapenade.

Vierailija
7/24 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/24 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäyräkoiria ulkoilutettiin jo 1999.

Muoviset juomakorit oli jo vaihtuneet pahvipakkauksiin.

Vierailija
9/24 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/24 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 09:19"]

Yhteiskunnan tuet olivat paljon paremmat kuin nyt.

[/quote]

Mitkä kaikki tuet olivat parempia vuonna 1999 kuin nyt?

Vierailija
11/24 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna -96 olin 19v. asuin yhdessä poikaystäväni kanssa. Meillä ei ollut edes lankapuhelinta, saati sitten kännykkää. Ei myöskään autoa. Joskus kävelin läheisen kioskin puhelinkoppiin soittamaan jos oli jotain supertärkeää asiaa. Kävelimme esim. vanhempien luona käymään n. 5 km matkan. Mä luulen, että nykyajan 18v:lla on vähän erilaista.

No, anoppi hankki jossain vaiheessa meille lankapuhelinliittymän. -97 lähdin opiskelemaan ja silloin sain synttärilahjaksi kännykän. Muistan, että vanhemmat suunnittelivat lankaliittymän vuokrausta opiskelijakämppään, mutta päätyivät sitten kännykkään.

Vierailija
12/24 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 08:38"]Mielestäni paljon isompi ero oli 89 ja 99, kuin 99 ja nyt.

[/quote]

Totta.

Vierailija
13/24 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 08:38"]Mielestäni paljon isompi ero oli 89 ja 99, kuin 99 ja nyt.

[/quote]

Totta.

Vierailija
14/24 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olihan siinä eroa -89 ja -99 juuri laman takia, ja kännykät tuli, ja EU. Mutta kyllä on muuttunut aika paljon juuri yhteydenpito -99 jälkeenkin, juuri kerroin tyttärelle joka oli jonkun aikaa kaukosuhteessa poikaystävään, ja vietti paljon aikaa netissä, että "näköpuhelin" tuo kaukosuhteeseen ihan erilaisen mahdollisuuden, vaikka oltaisiin eri maissakin. Minä kun aloin seurustella mieheni kanssa 2000 vuonna, oli kännykät ja tekstiviestit, mutta mulla ei aluksi ollut edes tietokonetta, ja kun sen hommasin, niin jotain kälyisiä sähköpostiviestejä läheteltiin. Mies faksasi mulle joskus töihin rakkauden tunnustuksia :) Minä "tapasin" mieheni maikkarin chatissä, eikä nähty toisiamme moneen kuukauteen, pyysin mieheltä kuvaa, ja hän lähetti postissa pienen mustavalkoisen passikuvan. Ei ollut kännyköissä, tai edes tietokoneissa kameraa, jotta olisi voinut kuvan lähettää, tai saatika nähdä toisen "livenä".

Tyttäreni aikoo lähteä vuodeksi ulkomaille, ja poikaystävä jää tänne odottelemaan, ja luulen että sellainen onnistuu nykytekniikan avulla paljon paremmin kuin vielä 15 vuotta sitten, kyllä se suhde säilyy paremmin kun voi joka päivä nähdä toisen, ja puhua kuinka kauan vaan, kun ei tarvi kalliita puheluja käyttää yhteydenpitoon.

Vierailija
15/24 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 09:19"]

Luokka- ja varallisuuserot ovat kasvaneet merkittävästi vuodesta 1999.

[/quote]

Tyypillinen vasemmistolainen harhakuva. Kun tarpeeksi monta kertaa toistaa, joku vielä uskookin.

Vierailija
16/24 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 10:54"]

Lähihistoriassa suurin murrosaika oli 1985-1995. Silloin Suomi siirtyi markkinatalouteen ja länteen säännöstelytaloudesta ja Moskovan varjosta. Myös ihmisten arki muuttui radikaalisti, ihan ruokapöydän antimia myöten. Hirveä lama pani talouden rakenteet uusiksi, ja muutenkin meillä meni tosi lujaa.

[/quote]

Täsmälleen näin. Olin juuri tuolla jaksolla  4 vuotta pois Suomesta, ja palatessa olin aivan ihmeissäni. Toki olin kuullut ja lukenut paljon Suomesta ja kerran tai kaksi vuodessa käynytkin, mutta silti syvällinen muutos yllätti. Neuvostoliiton eteiskamarista oli tullut länsimaa, mitä kaikki suomalaiset eivät vieläkään ole antaneet anteeksi.

Vierailija
17/24 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 10:45"]Elämä oli samaan aikaan helpompaa ja vaikeampaa. Monet itsestäänselvät asiat olivat siihen aikaan vaikeampia - nyt tiedon saa heti googlesta ja suoraan kouraan. Ennen piti soitella tutuille tai marssia kirjastoon lukemaan jos tarvitsi jonkun tiedon, vaikka reseptin.

Toisaalta elämä oli turvallista kun töitä sai ja rikkaatkin ymmärsivät tavallisten elämää. Nykyään tosiaan Suomenkin rikkaat ovat oikeita rikkaita, eikä eri yhteiskuntaluokkien arki ole enää samanlaista. Ennen rikkaaksi riitti että oli vähän isompi omakotitalo ja pihassa Mersu... Nyt rikkailla opiskelijoillakin on tuota huomattavasti korkeampi elintaso!

[/quote]

1999 pystyi kyl kaivaa kaiken netistä? Ei tarvinnut mennä kirjastoo jos ei halunnut

Vierailija
18/24 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet elänyt vuonna 89, miksi kysyt tollasta?
Aika samanlaistahan tämä tuntuu olevan.

Vierailija
19/24 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet elänyt vuonna 89, miksi kysyt tollasta?
Aika samanlaistahan tämä tuntuu olevan.

Vierailija
20/24 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokka- ja varallisuuserot ovat kasvaneet merkittävästi vuodesta 1999.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi