Onko terveystarkastuksessa pakko suostua tutkimuksiin?
Kyselen siksi, koska 15-vuotiaalla tyttärelläni on terv. tarkastus huomenna. Ei ole kotiin saatua lappua täyttänyt ja kyselin, että miksei. Vastauksena oli "En aio osallistua koko tarkastukseen". Kyselin taas, että miksi et ja onko kaikki kunnossa. Kaikki oli kuulemma hyvin, ja ei halua osallistua, kun ei halua riisua vaatteita eikä halua, että painoa katsotaan.
Kommentit (34)
tytölläsi on mielenterveydellisiä ongelmia...
Ei ole mikään pakko. Itse kieltäydyin teini-iästä alkaen kaikista terveystutkimuksista. Enkä ole sellaisessa sen jälkeen käynyt, enkä ottanut mitään lääketieteellistä tutkimusta tai hoitoa vastaan. Ikää nyt 44.
Typerää että teinien pitää riisuutua -koko- tarkastuksen ajaksi alusvaatteille. Minäkin jpudun 2v välein käymään lääkärillä enkä kwrtaakaan ole alastomaksi riisuutunut.
Okei, teineillä katsotaan myös viiltelyjäljet, mustelmat ym. mutta eikö riitä, että joko ihan alussa tai ihan lopussa riisuuduttaisiin?
Meillä piti riisua vaatteet lopussa pois, LÄÄKÄRI OLI MIES… Lääkäri sanoi että ”otappas nyt tuossa penkillä vaatteesi pois” sitten minä 11v sanoin etten aijo riisua vaatteitani! se sanoi et sinun on pakko :( Mä otin sit vaatteet pois ”toppi ja pikkarit saivat jäädä” mutta lääkäri oli katsonut yhden muun luokkalaiseni toppiin. Lisäksi mies-lääkäri kysyi minkä värisiä karvoja minulla on alhaalla! Sitten lääkäri kirjoitti lapun jossa luki onko kuukautiset alkanut ja minkävärisiä karvoja siellä pepussa on sekä
onko rinnat kehittynyt yms :( jäi siitä traumat enkä ollut sen jälkeen suostunut terveystarkastuksiin. (tää tarkastus oli 5lk) T: 21 vuotias ❤️ mutta tsemppiä näille jotka tulee käymään vielä 5lk (LÄÄKÄRIN TERVEYSTARKASTUS)
Onko naisterkkari? Yläasteella poikapuolinen luokkakaveri kertoi, että mieslääkäri oli tunnustellut sykettä nivusista. Onko muka ok?
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin ole mikään pakko osallistua. Mutta sitten tyttösi ei saa sitä nuorison terveystodistusta (tai ainakin 10v sitten se oli sen niminen) ja se tarvitaan (ainakin tarvittiin 10v sitten, kun sen sain) moniin toisen asteen opiskelupaikkoihin liitteeksi.
Missä tällaista on tarvittu? Itse hain juurikin 10v sitten ammattikouluun suoraan hoitovapaalta eikä minulla moista ollut. Silti pääsin sisään. Vaadittiinko tämä aikuispuolelle, sillä ainakaan nuorten puolelle ei vaadittu. Vai onkohan kyse paikkakuntaisista eroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin koin sen ihan älyttömän ahdistavana, paikalla oli terveydenhoitaja, lääkäri ja joku opiskelija (kandi tai terveydenhoitajaopiskelija, jota mulle ei esitelty, eikä mun lupaa hänen läsnäoloonsa kysytty). Siinä sitten piti riisua pikkareille ja rintsikoille kahden aikuisen miespuolisen ja yhden naisen tuijottaessa. Olin tuolloin 175cm/85kg, ja rinnat DD, eli ikäisekseni kehittynyt, ja melkoisen ylipainoinenkin. Siinä sitten kumarreltiin että näkivät ryhtiä jne. Lääkäri kurkkasi alkkareihin ja totesi, että karvankasvu on aika voimakasta ikäiselleni, ja samalla kehoitti opiskelijaa tulemaan myös katsomaan. Siinä sitten kaksi miestä tuijottivat mun pilluani. En muista mitä muuta tutkivat tuolla kertaa, mutta tuo on jäänyt tosi ahdistavana mieleen.
Jälkeenpäin ajatellen jos olisin tiennyt millainen se tarkastus on, olisin varmasti kieltäytynyt. Eikä meilläkään sieltä mitään todistusta saanut?? Ihan yleislääkärillä kävin hakemassa lapun ajokorttia varten.Tuo alusvaatteiden sisälle kurkkaaminen kuulostaa oudolta. Olen 20v. eli tarkastus oli 5v. sitten. En muista ottaneeni housujakaan kokonaan pois, piti hieman laskea että näkevät selän kunnolla tms. Rintoja jotenkin tarkastettiin, mutta hyvin nopeasti ja rintaliivit pysyivät päällä. Miten karvojen kasvu liittyy mihinkään? Mun mielestä aika outoa, että sinne on katsottu. Mutta pojillahan kai katsottiin tai kokeiltiin ja alushousut piti ottaa pois tai laskea.
Kyllä mulla ainakin katsottiin housuihin. Lääkäri vaan sanoi, että katsotaan vielä karvankasvu ja kurkkasi housuihin todella nopeasti. Samoin rinnat katsoi. Mutta tämä siis kutosluokalla jo.
Vuosi oli 2003.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin koin sen ihan älyttömän ahdistavana, paikalla oli terveydenhoitaja, lääkäri ja joku opiskelija (kandi tai terveydenhoitajaopiskelija, jota mulle ei esitelty, eikä mun lupaa hänen läsnäoloonsa kysytty). Siinä sitten piti riisua pikkareille ja rintsikoille kahden aikuisen miespuolisen ja yhden naisen tuijottaessa. Olin tuolloin 175cm/85kg, ja rinnat DD, eli ikäisekseni kehittynyt, ja melkoisen ylipainoinenkin. Siinä sitten kumarreltiin että näkivät ryhtiä jne. Lääkäri kurkkasi alkkareihin ja totesi, että karvankasvu on aika voimakasta ikäiselleni, ja samalla kehoitti opiskelijaa tulemaan myös katsomaan. Siinä sitten kaksi miestä tuijottivat mun pilluani. En muista mitä muuta tutkivat tuolla kertaa, mutta tuo on jäänyt tosi ahdistavana mieleen.
Jälkeenpäin ajatellen jos olisin tiennyt millainen se tarkastus on, olisin varmasti kieltäytynyt. Eikä meilläkään sieltä mitään todistusta saanut?? Ihan yleislääkärillä kävin hakemassa lapun ajokorttia varten.Tuo alusvaatteiden sisälle kurkkaaminen kuulostaa oudolta. Olen 20v. eli tarkastus oli 5v. sitten. En muista ottaneeni housujakaan kokonaan pois, piti hieman laskea että näkevät selän kunnolla tms. Rintoja jotenkin tarkastettiin, mutta hyvin nopeasti ja rintaliivit pysyivät päällä. Miten karvojen kasvu liittyy mihinkään? Mun mielestä aika outoa, että sinne on katsottu. Mutta pojillahan kai katsottiin tai kokeiltiin ja alushousut piti ottaa pois tai laskea.
Kyllä mulla ainakin katsottiin housuihin. Lääkäri vaan sanoi, että katsotaan vielä karvankasvu ja kurkkasi housuihin todella nopeasti. Samoin rinnat katsoi. Mutta tämä siis kutosluokalla jo.
Vuosi oli 2003.
Tämä on jo aika sairasta, että ruvetaan karvankasvuja katsomaan. Ne kun eivät kuulu terkkareille.
Aloittajan lapsi on jo aikuinen. Ehkä oli siihen aikaan kun karvoitus saattoi antaa vihjeen hormonihäiriöstä. Siksi vilkaistiin housuihin.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin meillä siinä 15v. tarkastuksessa annetaan nuorison terveystodistus. Tällä todistuksella pyritään opiskelemaan (jos siis oppialitos vaatii terveystodistusta) ja haetaan ajokorttia. Todistus on voimassa viisi vuotta.
Eli kyllä sinne tarkastukseen kannattaisi mennä. Lisäksi siellä saa neuvoja oman terveyden edistämiseen ja ylläpitämiseen. Tarkastusta ei tehdä sen vuoksi, että terveydenhoitajaa tai koululääkäriä hirveästi henkilökohtaisesti kiinnostaisi juuri kyseisen tytön asiat, kroppa tai terveydentila. Lisäksi terveydenhuollon asetus vaatii kouluterveydenhuoltoa tekemään ko. tarkastuksen. Mutta siis onhan se tietenkin vapaaehtoista.
Normaali ajokorttia varten ei perusterve ihminen tarvitse terveystodistusta. Toinen asia toki on ammattiautoilijat yms.
Miksi 15v tytöltä, jolla karvat, tissit ja menkat olleet jo useita vuosia sekä pituuskasvu päättynyt, pitäisi alkaa kurkkia pikkareihin? Myn tyttö syönyt pillereitä endoon jo pari vuotta. Aika outoa, et sit 15v tarkastuksessa jotain karvoja katottaisiin. Kyllä siellä papereissa pitäusi lukea, että ne karvat oli siellä alapäässä jo 10-vuotiaana.
Terkkoja ja lääkäreitä on tosi erilaisia. Osa fiksuja, osa ei. Muistan, kun ite jouduin ala-asteella pelkät pikkuhousut jalassa näön tarkastukseen. Miksi siinä piti olla tissit paljaana? Terkka halusi myös ehdottomasti tehä tarkastuksen ensin ilman rillejä, vaikka en nähnyt yhtäkään kirjainta niin. Rillit oli ollu jo monta vuotta käytössä. Pelkkää kiusaamista se oli.
Apua jos nuori poika tulee sinne sanotaan vaikka 18v ja sit siellä on se "oikea" läärkäri ja kaks opiskeiljaa 2, 18v tyttöä ja poika pitää riisua ja seisoo siellä boksereissa ja tuntee ja ajattelee saatana nyt pippeli jäykistyy mitä nuo tytöt kohta ajattelee ne tietää että mulla on pippeli joka nyt seisoo