Ikää 41 v ja naama alkanut kukkia?! Elämäni ensimmäistä kertaa minulla on useampi finni kerralla ja muuallakin kuin otsassa.
Olo on aika sweet sixteen, mutta ei mitenkään positiivisellä tavalla...
Kommentit (8)
Siitä se alkaa, aikuisiän akne.
Pahoittelen. Sitä tulee kestämään vuosia ja tilanne menee vain pahemmaksi.
Ikävintä tulee olemaan muiden ihmisten hyväätarkoittavat neuvot ja ohjeet tyyliin ”älä syö niin paljon suklaata”.
Vaihdevuodet?
Onko jotain hormonaalisia muutoksia? Lopettanut hormonaalisen ehkäisyn tm? Näpit ja akne ei tosiaan kuulu vain nuoruuteen vaan voi tulla myös aikuisiällä.
Yksi mitä harvemmin tiedetään on se että suoliston huono kunto vaikuttaa hormoonitoimintaan. Voisiko siinä olla jotain muutoksia? Onko ollut pitkiä antibioottikuureja? Onko maha kunnossa? Ei ole säännöllistä ummetusta/ripulia? Ei närästä tai aamuisin ole kurkku kipeänä? Vatsa ei metelöi tai oireile?
Onko työpaikka vaihtunut tai muuten stressi kasvanut? Oletko alkanut juoda yhtäkkiä tavallista suurempia määriä kahvia?
Oliskohan ruusufinni? Olin 62v kun ruusufinni puhkesi naamaan eka kerran, meni myös silmäluomiin. Sain terveyskeskuksesta avun, kun sattui lääkäri, joka tunsi taudin. 50 päivän antibioottikuuri tehosi.
Ruusufinniltä kuulostaa, itse käytän mieluummin rosacea nimitystä, tuo ruusufinni on niin karsean kuuloinen. Elää ihan omaa elämäänsä kasvoissa. Nostaa nopeasti isojakin kipeitä patteja sinne tänne. Välillä taas pois. Rosazol-voide auttaa mulla vähän. Tablettilääkitystäkin löytyy ihotautilääkäriltä, mutta itse en voi käyttää enää, harmi
Ruusufinniin auttaa Rosazol lääkevoide, apteekista ilman reseptiä.. Minä sain antibioottikuurin, Doxitin 100mg, 50 tablettia. Eka kuuri vei finnit, kun muutama tuli myöhemmin takaisin, hoidin Rosazolilla.
Oletko ottanut käyttöön mitään uusia kosmetiikkatuotteita? On myös mahdollista että ihosi reagoi johonkin tuotteeseen. Mulla rupes kans yhtäkkiä tulemaan finnejä, kun rupesin käyttämään jotain ryppyvoidetta, finnit hävis taas kun lopetin sen käytön.
Vierailija kirjoitti:
Siitä se alkaa, aikuisiän akne.
Pahoittelen. Sitä tulee kestämään vuosia ja tilanne menee vain pahemmaksi.
Ikävintä tulee olemaan muiden ihmisten hyväätarkoittavat neuvot ja ohjeet tyyliin ”älä syö niin paljon suklaata”.
Juuri näin.
Sain h...tillisen aikuisiän aknen nelikymppisenä, söin 6 vuotta tetralysal-antibioottia koska ilman sitä paiseet oli valtavia, ja niistä jäi arpia. Tuo johtuu hormonaalisista muutoksista, ja loppuu vasta kun vaihdevuodet tuo uudelleen muutoksia, itselläni n.46-vuotiaana. Nyt ei 2 vuoteen enää lääkkeitä, mutta kerran kuussa tulee pari finniä edelleen.
Muista tämä kun Suomen aknesta täysin tietämättömät lääkärit suosittelevat ns. Apteekin perusvoiteita, että mitään pahempaa ei akneiholle ole kuin Apteekin perusvoiteet. Eli:
1) lääkitys kuntoon heti
2) ammatilainen kehiin etsimään sopivat ihonhoitotuotteet vaikka onkin kallista
3) ei Apteekin perusvoiteita
Olisiko ruusufinni? Toivottavasti ei, kettumainen vaiva.