Miksi helkkarissa lasten kavereiden pitää nuuskia joka paikka..?
Silmät suurina vaellellaan pitkin huushollia, tutkien, mitä on pöydillä, työtasoilla, hyllyillä, availlaan kaappeja.. selaillaan perheen seinäkalenteria ja kommentoidaan merkintöjä, kysellään ja ihmetellään.. Miksi? Ettekö opeta kersoillenne yhtään käytöstapoja? Itselleni on kovin kiusallista ojentaa vieraan lasta, varsinkin kun tässä nyt on kyseessä jo 11-vuotias.
Kommentit (11)
Ei ole tuollaista meillä ja mun lapsella on enemmän kuin yksi kaveri. Ovat 8- 9v. Sinä pistät ns.rajat ja uskallettava on.
Saman olen kokenut, ja en viitsi alkaa lapsen kavereita ojentelemaan, koska oma tyttö vois joutua vain sit vihan kohteeksi, jos nämä kaverit yhtä tökeröjä kuin käytös. Näitä kavereita kiinnostaa paljon enemmän meidän aikuisten kaapit ja tavarat. Enpä ite kyl nuuskinu kavereiden kotona aikanaan. Jättävät jopa vielä levitetyt tavarat laattialle. Ja pahin oli kyllä, kun olivat soviteltelleet mun vaatteita ja koruja. Ja joka toisessa vaatteessa jotain tahmaa ja räkäjälkiä. Tyttö oli pahoillaan ja sanoi, ettei kaverit olleet uskoneet kieltoja.
Meillä on sen veerran siistiä ja kaapit ojennuksessa, joten ei ole hävettävää.
Tuo on normaalia lapsen uteliaisuutta. Tuohan on vasta 11v. Lapselle voi hyvin kertoa, missä on aikuisten omat asiat ja mitkä kuuluvat lapsille. Lisäksi voi tähdentää, että lapsenne tietää, joten antaa hänen ottaa esille se mitä tarvitsevat. Ei lapsi voi esittää huonoja kysymyksiä, mutta aikuinen voi rajata niitä ja antaa hyviä vastauksia. Kuten että ne on meidän perheen asioita tai ne on aikuisten asioita.
Ohhoh, ihan tuommosta ei ole tullut kohdalle. Mutta muistan omasta lapsuudesta, kun mulla oli kaveri kylässä. Oltiin 6-vuotiaita. Kävin kysymässä, että saataisiinko ottaa mehujäät pakkasesta ja äiti kielsi, kun ruoka-aika oli niin lähellä. Kaveri sitten totesi minulle:"Sun äiti on ihan tyhmä!" Äitipä kuuli tuon. Kyllähän se minuakin otti päähän, kun omaa äitiä haukuttiin. Mutta äiti-kultanihan ei tosiaankaan ojentanut tätä naapurin lasta, vaan minua hänen lähdettyään. "Miksi sulla on kaverina tuollaisia? Minuahan ei haukuta! Ootpa osannut kaveris valita! Tuommoisia et tänne enää tuo!" Hitto.. Siinä vaiheessa olin täsmälleen samaa mieltä "huonosti käyttäytyvän kaverini" kanssa..
Anteeksi, poikkesi aiheesta, piti vaan saada purkaa.
Minulla oli nuorena yksi kaveri jolla oli tapana penkoa kaappeja. Todella ärsyttävää.
Hän saattoi yhtäkkiä alkaa availemaan kaappeja ja kun yritti vihjaavasti kysyä että mitä etsii, niin vastaasi vaan että kyllä hän löytää itse. Saattoi etsiä vaikka kynää tai paperia tms. Kysyi vasta kun oli penkonut kaikki paikat läpi missä hänen mielestään niitä olisi voitu säilyttää, eikä löytänyt.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 15:20"]
Ohhoh, ihan tuommosta ei ole tullut kohdalle. Mutta muistan omasta lapsuudesta, kun mulla oli kaveri kylässä. Oltiin 6-vuotiaita. Kävin kysymässä, että saataisiinko ottaa mehujäät pakkasesta ja äiti kielsi, kun ruoka-aika oli niin lähellä. Kaveri sitten totesi minulle:"Sun äiti on ihan tyhmä!" Äitipä kuuli tuon. Kyllähän se minuakin otti päähän, kun omaa äitiä haukuttiin. Mutta äiti-kultanihan ei tosiaankaan ojentanut tätä naapurin lasta, vaan minua hänen lähdettyään. "Miksi sulla on kaverina tuollaisia? Minuahan ei haukuta! Ootpa osannut kaveris valita! Tuommoisia et tänne enää tuo!" Hitto.. Siinä vaiheessa olin täsmälleen samaa mieltä "huonosti käyttäytyvän kaverini" kanssa..
Anteeksi, poikkesi aiheesta, piti vaan saada purkaa.
[/quote]
Mulle tuli tästä mieleen, kun minulla oli ala-asteella synttärit ja äitini oli tehnyt mokkaruutua. Tähän yksi kavereistani totesi, että hänen äitinsä tekee paljon parempaa mokkaruutua. Eli tälläkin tytöllä oli käytöstavat vähän hukassa. Ei saanut enää kutsua synttäreilleni :D
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 14:28"]
Silmät suurina vaellellaan pitkin huushollia, tutkien, mitä on pöydillä, työtasoilla, hyllyillä, availlaan kaappeja.. selaillaan perheen seinäkalenteria ja kommentoidaan merkintöjä, kysellään ja ihmetellään.. Miksi? Ettekö opeta kersoillenne yhtään käytöstapoja? Itselleni on kovin kiusallista ojentaa vieraan lasta, varsinkin kun tässä nyt on kyseessä jo 11-vuotias.
[/quote]
No onpa huonoa käytöstä! Ymmärrän oikein hyvin, että ottaa päähän! Kuvaamallesi tapaukselle ei näköjään ole ainakaan opetettu käytöstapoja..
Kiusallistahan se tosiaan on, mutta en näe muuta keinoa kuin että ojennat tuota ipanaa. Siitä voi seurata urputusta, mutta ongelma ei ratkea ainkaan niin kauan kuin et puutu. Rohkeutta!