Haittaako sinua että ilmastointoilu alentaa merkittävästi bensa- ja dieselautosi arvoa?
Vai oletko valmis häviämään tonneja koska hyvä asia
Kommentit (21)
Ei haittaa, rahaa tulee joka kuukausi lisää tilille sossusta ja autoa ei ole
Vierailija kirjoitti:
Ei alenna.
Tottakai alentaa jos kaikki pakotetaan ajamaan sähköautolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei alenna.
Tottakai alentaa jos kaikki pakotetaan ajamaan sähköautolla
Miten en ole yhtään ihmettynyt näin aivottomasta kommentista.
Käytän isältäni perimäni -75 farmarivolvon loppuun ilmastosyistä, ja sillä on muutenkin lähinnä käyttöarvoa.
Ei haittaa. Haluaisin vaihtaa hybridiin, mutta odotan laskevatko hinnat.
Kyllä ja ei. Auto ei muutenkaan ole mikään sijoitus, arvo laskee muutamassakin vuodessa kuin lehmän häntä. Budjettini kannalta ei ole kriittistä, saako 20 000 autostani kymmenen vuoden päästä kaksi vai viisi tonnia.
Autoa hankkiessa kannattaa ymmärrä se välineenä liikkua, eikä muuna.
Taloudellisena sijoituksena se on aina ollut huono, arvo laskee tuhansia kun ajat uuden auton liikkeestä ulos.
Juu ja ei harmita, mulla on uutena ostettu auto, toki nyt jo vanha mutta hyvin pidetty ja varsin vähän itse asiassa ikäisekseen ajettu. En ol vielä vuosiin (3-5) harkitsemassa tuosta luopumista ja uuden ostoa. Hybridi tai täyssähköauto seutaavaksi.
yksi uusi tapa kurittaa tavallista ihmistä tuo ilmastohullutus
Kyllä harmittaisi silloin jos tulisi käyttökielto 10 vuoden päästä omalle käytännössä uudelle autolle. Hintaluokka 50k€..autohan olisi silloin arvoton. Tottahan on, että auto ei ole sijoitus, mutta silti.
Tällä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta ilmastonmuutokseen.
mies50v
Ei harmita. Olen ajatellut ajaa auton loppuun, joten ei vaikuta mitään.
Eikä sähköauto ole realistinen vaihtoehto täällä vielä vuosikymmeniin.
No ei se kyllä alenna autoni arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei alenna.
Tottakai alentaa jos kaikki pakotetaan ajamaan sähköautolla
Ei pakoteta.
Jos polttomoottori autojem myyminen kielletään, niin taitaa polttomoottoriautojen arvo vain nousta.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa. Haluaisin vaihtaa hybridiin, mutta odotan laskevatko hinnat.
Ei laske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei alenna.
Tottakai alentaa jos kaikki pakotetaan ajamaan sähköautolla
Ei pakoteta.
Jos polttomoottori autojem myyminen kielletään, niin taitaa polttomoottoriautojen arvo vain nousta.
Ei vaan ne kielletään..meinaatko, että 100 miljoonalla polttomoottoriautolla olisi museo arvoa
Oma auto maksoi alle tonnin, ettei siinä nyt kauheita menetä. Kohta puoli vuotta ajeltu, eikä ole tarvinut korjailla. Jos hajoaa suuremmin, niin ei muuta kuin soittaa romu-ukon hakemaan ja hommaa toisen mokoman tilalle. Halpaa ja hermoja säästävää. Ei tulisi mieleenkään ostaa uutta autoa, jonka arvo laskee heti lähes puolet kun ajaa liikkeestä ulos. Siihen päälle kalliin valohoidot ja vakuutukset kaskoineen, kun se kaskohan on pakko olla kun niin pelottaa että uusi ja kallis auto menisi tavalla tai toisella rusinaksi. Olisi pakko myös kytätä jatkuvasti ikkunassa, ettei joku naapuri naarmuta parkkiksella.
No, hankitiin just vuoden alussa uusi bensa-auto, maksoi melkeen 40.000 €. Autohan on sijoituksena aina ihan sika huono, kun ajat sen kaupasta ulos putoaa auton arvosta jo tonneja. Kun tämä auto tulee vaihtoikään, ei sähköautoilu ole vielä ehtinyt todellakaan yleistymään niin, että vaikuttaisi autojen hintoihin.
Käytetyssä autossa ei ole niin iso asia saako siitä tonnin enemmä tai vähemmän vaihdossa.
Seyraava sitten varmaan jo ainakin hybridi, ellei täyssähkö. Sähköautoa en osta ellei latausverkosto ole nykyistä huomattavasti parempi ja lataus nopsempaa. Mutta sitä kohti varmaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei alenna.
Tottakai alentaa jos kaikki pakotetaan ajamaan sähköautolla
Ei pakoteta.
Jos polttomoottori autojem myyminen kielletään, niin taitaa polttomoottoriautojen arvo vain nousta.
Totta, ns. Kuuba-ilmiö. Ehkä niitä kannattaisi hamstrata nyt.
Ei ole alentanut ainakaan vielä, vaihtoautona meni jo pienellä 1,5-litraisella turbomoottorilla ollut bensa-auto vuosimallia 2016 ja sain juuri sen mitä ajattelinkin siitä, aivan loogisesti ja normaalisti aleni arvo, ostin sen 48.000km ajettuna 2v. vanhana ja myin nyt eli annoin vaihdossa 68.700km ajettuna, tosin vaihto meni nyt niin että sovittiin vaihtoarvo lokakuulle arviolta 76.000km ajettuna ja saan ajaa autolla siihen saakka eli saan pitää sen itselläni nyt lokakuuhun saakka ja ajaa sillä maksimissaan 79.000km mittariin vielä vaikka se menikin jo vaihdossa kun tilasin uuden ladattavan hybridin nelivetona ja 305hv kaksoisahdetulla 2.0-litraisella bensamoottorilla jonka jatkeena on 85hv sähkömoottori ladattavilla akuilla joilla pääsee pelkällä sähköllä max. 50km jonka jälkeen täytyy ladata taas n. 3,5-4 tuntia jos haluaa akut täyteen. Yhteensä siis peräti 390hv ja nelivetona kiihtyy 4,9 sekunnissa nollasta sataan. Silti yhdistetty kulutus uudella WLTP mittaustavalla vain 2,1 litraa 100km:lla. Kun se sähkö avustaa siinä niin paljon. Ajan vain kaksi kertaa kuukaudessa suuntaansa yli 50km eli pystyn ajamaan halutessani 90% ajosta pelkällä sähköllä. Tai jos haluan ohittaa nopeasti niin auto lähtee kuin hauki rannasta kun tuo 305hv bensamoottori rykäisee tehonsa ja sähkömoottori vääntää siinä mukana. Työmatka 5km suuntaansa menee sähköllä kokonaan aina n. 10 minuutissa suuntaansa ajellen ja harrastukseen kerran viikossa 24km suuntaansa pääsen pelkällä sähköllä halutessani sitten. Ja auto latautuu aina yön aikana kotona täyteen. Uudesta 65.000€ + talvirenkaat vanteineen 2.300€ meni autoveroa vain 2.400€ kun auto kuluttaa tuon vain 2,1 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt vain 51g/km. Voihan sillä pelkällä bensallakin ajaa jos ajaa pidempää matkaa eli vaikka jonnekin Lappiin. Silloin menee se 7,5 litraa satasella ja sen mukaan päästöt, mutta aiåutovero menee tuon 2,1 litran päästöjen mukaan kun se mittaustapa on sellainen näillä ladattavilla hybrideillä. Bensalla pääsee aina siis ja tankkaa hetkessä kun täyssähköautolla on vähän hankalampi ajella Lappiin ja pysähtyä latailemaan tunneiksi sitä puolivälissä matkaa, tai no latautuuhan ne pikalautausasemilla nopeahkostikin, mutta aivan etanavauhtia verrattuna bensan tankkaamiseen. Ja mitäs sitten kun latauspaikkoja on se kaksi per ABC-asema ja näiden sähköautojen yleistyessä ne molemmat latauspaikat ovat tietysti varattuna tunnin ajan kun itse pysähtyy latausta varten? Osottele siinä sitten vaikka kolmantena tai neljäntenä jonossa kun edellä jonossa on lataajia ja kaikki lataavat sen tunnin siinä menopelejään. Bensaa tankkiin minuutti kaksi vain ja meno jatkuu. Sitä bensaa tulee energiamäärältään pumpusta ulos kokonaisen sähkövoimalaitoksen teholla jos se energiasisältö lasketaan.
Meillä on vain biokaasuauto, joten ei haittaa. Suosittelen muillekin, kaasuautossa ei ole oikeastaan mitään eroa bensa- tai dieselautoon kuin että tankilla käydään eri paikassa. Ja että pakokaasu ei haise sellaiselta käryiseltä.
Ei alenna.