Naurattaa aikuiset, joilla pelkkä Visa Electron
Ja päälle vielä ”minulla on rahaa joten en tarvitse luottokorttia” -olkinukke. :-D
Hei haloo, Debit -kortti ajaa saman asian mikäli ei halua (lue: pankit/Luottokunta ei myönnä) luottoa sillä erotuksella, että Debit sentään toimii laajemmin, Electronilla ei yleensä onnistu esimerkiksi liikennevälineissä maksu, autonvuokraus tai hotellin varaaminen.
Puhumattakaan luottokorttien muista eduista, ostoturvasta, bonuksista ynnä muusta. Siinä säästää aika ison rahan, jos vaikkapa uusi laite tippuu tai rikkoutuu pian oston jälkeen, mutta luottokortilla maksettuasi saat uuden puoli-ilmaiseksi.
Joillekin ilmeisesti tulee yllätyksenä se, että luotto ei tarkoita sitä, että sitä pitäisi sitten alkaa keräilemään huvin vuoksi?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on outoa jos aikuisella on Visa Electron, nuorilla ymmärrän (mun 18v ja 19v lapsilla on). Se ei todellakaan toimi aina, olen aen työni puolesta huomannut.
Tiedän tapauksia joilta luottotiedot menneet, siksi käyttävät Electronia...
Musta on outoa, että aikuiset ovat noin suppeita. Munkin 18-vuotiaalla on Electron, samoin mulla, jäänne nuoruudesta. Luottotiedoissa ei ole vikaa, en vaan koskaan ole tarvinnut kummempaa. Hyvin on matkailu onnistunut, nykyään reissataan lähinnä Pohjoismaissa ja omalla autolla. Verkkokaupassa käytän laskua tai sitä Electronia. Velaksi olen ostanut vain ensimmäisen asuntoni. Ihme kyttääjiä, mä en kyllä tiedä minkänäköisellä läpyskällä muut kuin puoliso maksavat...?
Omat luottotietoni on niin kuralla etten saa edes nettitunnuksia kaikkiin pankkeihin. Saattaa myös johtua talousrikostaustasta. Olen pärjännyt oikein hyvin debit-kortilla. Nimimerkki olen varaton mutten rahaton.
..mulla on aina käytössä visa electron...en näe luotolla elämisessä mitään hienoa. Miksi ostoksiaan ei voi maksaa ihan rahalla? vai eikö sitä rahaa ole? no lompakossa on kyllä myös mastercard, mutta sitä en käytä juuri koskaan. Kummastuttaa tuommoiset luotolla elelijät.
Luottokortti on aikuusuuden merkki. Täälä löytyy Visa, MC ja Amex lompakosta.
Mun mielestä on vielä hassumpaa, että 18-v opiskelijalle jolla ei ole muita tuloja kuin opintotuki, myönnetään luottokortti 2000€ luottorajalla. Omalla lapsella on tällainen ja vaikka on muuten fiksu, niin kyllä hän alkuun oli vähän pihalla siitä miten se kortin laskutus toimii. Pankki vielä ovelasti laittanut minimilyhennykseksi 3%/50€ siltä varalta, että joku tyhmä jättäisi maksamatta saldon nolliin ja alkaisi kerryttää sitä korkoa. Lapsella itsellään ei ollut käryä paljonko on minimilyhennys ja mikä on laskutusjakso, saati luotosta perittävä korko, ennen kuin yhdessä katsottiin laskua ja näytin hänelle.
Itse en käteistä käytä, mutta maksujärjestelmähäiriöiden varalta on luottokortit kahdesta eri pankista. Tämä on ollut toistaiseksi ihan riittävä varmuusvara.
Vierailija kirjoitti:
Paljon vuosiostot yhteensä? Täällä 200.000
Mua taas naurattaa ihmiset jotka ovat niin toivottomia raha-asioissa että tarvitsevat luottokortin.
Visaelectronilla menty 27 vuotta, luottokorttia en ole tarvinnut ikinä missään tilanteessa. Tällä mennään jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon vuosiostot yhteensä? Täällä 200.000
Onko kovinkin hienoa pullistella netissä nimettömänä omilla raha-asioillaan?
Mä sain Visa Electronin 15-vuotiaana, eikä ole ollut mitään syytä jättää pois. Perusteluja on tässä ketjussa jo runsaasti. Rinnalla MasterCard lähinnä lentolippuja ja ulkomaiden hotelleja varten.
Mistä sinä tiedät kenenkään korteista? Minä hankin debit-kortin vasta 36-vuotiaana. Vieläkin riittäisi pelkkä electron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on outoa jos aikuisella on Visa Electron, nuorilla ymmärrän (mun 18v ja 19v lapsilla on). Se ei todellakaan toimi aina, olen aen työni puolesta huomannut.
Musta on outoa, että aikuiset ovat noin suppeita. Munkin 18-vuotiaalla on Electron, samoin mulla, jäänne nuoruudesta. Luottotiedoissa ei ole vikaa, en vaan koskaan ole tarvinnut kummempaa. Hyvin on matkailu onnistunut, nykyään reissataan lähinnä Pohjoismaissa ja omalla autolla. Verkkokaupassa käytän laskua tai sitä Electronia. Velaksi olen ostanut vain ensimmäisen asuntoni. Ihme kyttääjiä, mä en kyllä tiedä minkänäköisellä läpyskällä muut kuin puoliso maksavat...?
No, työni puolesta olen todennut ettei Electron toimi aina, joten sitä en todellakaan itselleni ottaisi. Luottokorttia käytän jos ostan esim. lennot, on aina tietty turva jos jotain sattuu. Reissatessa käytän myös luottokorttia ja maksan heti kaiken pois.
jännä, kyllä mä ainakin pystyn nettiostoksia maksaan electronilla🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, työni puolesta olen todennut ettei Electron toimi aina, joten sitä en todellakaan itselleni ottaisi. Luottokorttia käytän jos ostan esim. lennot, on aina tietty turva jos jotain sattuu. Reissatessa käytän myös luottokorttia ja maksan heti kaiken pois.
Allright. Mulla Electron on tökkinyt viimeksi yli 15 vuotta sitten, silloin, kun sen käyttö oli vielä suppeaa. Me reissataan pyörillä, ei lennetä eikä käytetä hotelleja, joten eipä ole tuotakaan tarvetta tullut. No, nyt ymmärrät, miten oudolla aikuisella voi olla Electron. ;)
Mulla onkin monta korttia. Eri pankkeihin.
Ruokaostokset maksan siltä tililtä, mihin sattuu olemaan nyt Electron. Kiva, jos voin ilahduttaa :)
Minulla on Debit, Electron, Mastercard ja Bank Norwegianin Visa. Käytän Bank Norwegianin luottokorttia (ilmainen kortti, ei perusmaksuja) päivittäisostoksiin ja kerran kuukaudessa maksan laskun kokonaan pois eli en siis käytä varsinaisesti luottokorttia (liian kallis korko). Kertyy lentopisteitä jotka käytän lomiin, esim. lennot Budapestiin sain kolmelle 200 eurolla. Electronia ja Debitiä ei tule tuon takia juuri käytettyä ollekaan. Mastercardia käytin juuri lomamatkan autonvuokraukseen ja hotellivaraukseen. Eli kaikille on paikkansa.
Niin kuin mitä? Olenko vieläkin kännissä vai syntymätyhmä, tai ehkä maailman lapsellisin aikuinen, mutta en ymmärrä aloituksesta mitään?
Eihän debit-kortilla ja electronilla ole käytännössä mitään eroa: raha lähtee tai katevarataan samantien?
Luottokortti on se, jolla maksetaan muka heti, vaikka tosiasiassa lasku lankeaa myöhemmin. Ostoksen maksaa kortin myöntänyt taho sillä lailla oikeasti, ja sama taho sitten karhuaa rahat kortin haltijalta myöhemmin, tämä näin toistona todettakoon.
Luottokortin ainoa mitta on, että sellaisen haltijuus kertoo, että tämä tyyppi on luottamuksen arvoinen, tai näin kortinhaltija kuvittelee.
Tosiasiassa myyjä saa rahansa, eikä myyjää kiinnosta, onko ostajalla oikeasti rahaa.
Se on sitten kortinmyöntäjän ja -haltijan välinen ongelma, ei millään lailla myyjän.
Debit-maksava osoittaa heti, että fyffet on, muttei viitti isoja summia käteistä sulloa taskuja täyteen.
Yhtä lailla, käänteisesti, se osoittaa, että nuori on liian nuori ymmärtääkseen, mistä on kyse.
Kortin myöntävä taho ei luota maksukykyyn. Painotan, että yleensä tämä on nuori ihminen.
Vanha taas osoittaa taloudellisen riippumattomuutensa: mä maksan nyt heti enkä 15. päivä.
Tähän taas toistona alun kysymys mun tilasta yleisesti.
Miks mä haluisin luottokortin? En halua 😂
15 vuotta ollut Electron, eikä ole vielä ollut ongelmia. Ei Suomessa, ei ulkomailla, ei nettikaupoissa. Ajattelen että vaihdan sitten matalalla kynnyksellä heti kun on tarve, mutta ei ole kyllä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mua taas naurattaa ihmiset jotka ovat niin toivottomia raha-asioissa että tarvitsevat luottokortin.
Visaelectronilla menty 27 vuotta, luottokorttia en ole tarvinnut ikinä missään tilanteessa. Tällä mennään jatkossakin.
Köyhäintalon geriatriosastolla siis?
Kun et ilmeisestikään ymmärtänyt että nykymaailmassa, valitettavasti, vähänkään isommat KÄTEISostotkin (rautalankaa:maksetaan lasku heti kokonaisuudessaan pois) kannattaa kierrättää luoton kautta -> luottoyhtiön turva ongelmatilanteissa.
Mutta ettejän te käsitä😂Ei, te leuhkitte sillä että on varaa maksaa itse idioottina ne mainitut ongelmatilanteetkin kuten nykyään aivan liian yleiset, yllättävän suurtenkin toimijoiden kuprut, vrt. Norwegian. Kukin tyylillään tai tyylittömyydellään, ja kusettajat nauraa itsensä kipeiksi teidän rahojen kanssa!