Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

naisen sterilisaatio

minä
23.03.2019 |

Netistä löytyy tosi huonosti tietoa naisen sterilisaatiosta. Monessa paikassa hehkutetaan edelleen nyt jo käytöstä poistunutta ja liikaa komplikaatioita sisältänyttä Essure-menetelmää.

Mitkä ovat vuonna 2019 oikeasti käytössä olevat naisen sterilisaatiotavat? Vaihtoehtoja ei taida juuri olla. Munanjohtimiin metalliklipsit vai onko vaihtoehtona myös munanjohtimien katkaisu polttamalla?
Onko kellään kokemuksi ja mitä sivuoireita/riskejä? Jatkuuko kuukautiset? Entä ovulaatio? Näitäkään ei missään kerrota kunnolla. Haussa olisi varma ehkäisykeino ilman hormoonia.

Lapsiluku on täynnä ja ikää yli 35.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne metalliklipsit nyt vain vaihtoehtona. Olen lukenut että polttamista tehdään vain keisarinleikkauksen yhteydessä. Sterilisaatio tehdään nukutuksessa (nukutuksen riskit). Vatsaontelo täytetään ilmalla. Alavatsaan tehdään pari pientä reikää.

Ovulaatio ja kuukautiset jatkuvat normaalisti. Joskin pienen pieni riski on saada ennenaikaiset vaihdevuodet, joita sitten täytyy lääkitä.

Varaa aika neuvolaan. Siellä voi jutella näistä. Ja tarvitset ensin lääkärin lähetteen ennen kuin pääsee tapaamaan leikkaavaa lääkäriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vaihtoehdoista, mutta mulle tehtiin sterilisaatio klipseillä ja oon oikein tyytyväinen siitä huolimatta, että jouduin olemaan viikon saikulla, koska olin niin kipeä.

Päiväkirurginen operaatio. Ei oo ollut mitään vaivoja sitten kun operaatiosta paranin. Menkat jatkuu normaalisti.

Vierailija
4/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! Arveluttaa vierasesine = metalliklipsit kehossa. Kun ne Essure-spiraalitkin ovat lähteneet vaeltelemaan naisten sisällä minne sattuu. Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta sterilisaatiosta nimen omaan metalliklipseillä?

Vierailija
5/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen ehditkin väliin! Kiitos kokemuksistasi! Ennenaikaisten vaihdevuosien riski pelottaa myös. Olen alle 40v.

Vierailija
6/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, mistä ne vaihdevuosioireet tulevat. Minulle tehty pimeällä keskiajalla, jolloin leikattiin reilusti haava alavatsaan ja katkaistiin piuhat kunnolla. Sairaalassa olin niin kauan, että tikit poistettiin. Kyllä on kehitys mennyt eteenpäin!

Ei tullut mitään sivuoireita, suunnaton helpotus, kun oli toimiva ehkäisy.

Vierailija
7/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri katsoin areenasta dokumentin jossa nainen oli omien sanojensa mukaan menossa "sterilisaatioon, munanjohdinten poistoon". Varmaan tarkoitti että ne katkaistaan (?) mutta mistään klipseistä ei kyllä puhunut ollenkaan. Itsekään en vierasesineitä kehoon haluaisi, voivat hyvinkin aiheuttaa komplikaatioita.

Vierailija
8/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo Essure on jo ajatuksena ihan älytön. Jättää nyt kehoon joku esine, joka aiheuttaa tulehduksen ja arpetumisen ympärillään? Ei todellakaan kuulosta järkevältä. Miksi laittaa pysyvästi kehon sisälle jotain sinne kuulumatonta?

Leikkauksessa on aina omat riskinsä, mutta silti ottaisin mieluummin ne kuin vierasesineen sisälleni loppuelämäksi.

Vierailija
9/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tähän jotain ihan oikeaa lähdettä, että naisen sterilisaatiossa olisi riski vaihdevuosiin? Sterilisaatiohan ei vaikuta munasarjojen tuotantoon.

Vierailija
10/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin synnytyksen jälkeen ilman nukutusta. En halunnut Essurea joten piti käydä yksityisellä. Tuo ei onnistu kuin muutama päivä synnytyksen jälkeen. Mutta oli helppo operaatio ja imetykseen vain 4 h tauko lääkkeiden vuoksi. Aikaa meni pari tuntia että pääsin takaisin kotiin.

Ei ole ollut vaihdevuosia eikä muitakaan haittavaikutuksia.

Vierailija
11/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin 2017. Päiväkirurgisena toimenpiteenä nukutuksessa tähystys, jossa molemmat munajohtimet poistettiin. Aamulla menin ja iltapäivällä kotiin. Viikko saikkua (opiskelin), pari viikkoa välttää raskaita nostoja ym liikuntaa. Ihan alkuun muutaman päivän buranalla pärjäsin. Ainut epämukavaa oloa leikkauksen jälkeen illalla aiheutti vatsaonteloon laitetun kaasun poistuminen. Turvotusta oli jonkun aikaan. Tosi kätevä, nopea, kivuton juttu. Jälkivuotoa ei oikeastaan ollut. Menkat olleet ihan normaalit, tasaiset ja jopa lyhentyneet. N.1cm tähysleikkausjäljet kahdessa kohtaa alavatsassa ja navassa jo hävinneet.

Vierailija
12/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tässä hämää se, että Essurea ei enää tehdä, siinä siis ne implantit munanjohtimiin. Mutta kuitenkin metalliklipsimenetelmää käytetään. Eikö se ole sitten vaarallista. Ylimääräistä metallia ihmisen sisällä? Eikö oikeasti ole muuta vaihtoehtoa?

Miten sait nro11 koko munanjohtimet poistettua? Onko tällainen vaihtoehto jossakin päin maata? Jotenkin se, että nuo metalliklipsitkään ei välttämättä pysy paikoillaan ja raskautumisen mahdollisuus on sterilisaation jälkeenkin olemassa, on aivan ihme homma. Miten tässä enää uskaltaa seksiä harrastaa ollenkaan.

Vierailija
13/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime marraskuussa kävin asian tiimoilta lääkärissä ja kirurgi sanoi että uusin menetelmä on poistaa munanjohtimet kokonaan syöpäriskien minimoimiseksi.

Vierailija
15/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Arveluttaa vierasesine = metalliklipsit kehossa. Kun ne Essure-spiraalitkin ovat lähteneet vaeltelemaan naisten sisällä minne sattuu. Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta sterilisaatiosta nimen omaan metalliklipseillä?

Mulle tehty metalliklipseillä jo vuosia sitten. Ei mitään ongelmia koko aikana. Ei myöskään vaihdevuosioireilua.

Vierailija
16/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime marraskuussa kävin asian tiimoilta lääkärissä ja kirurgi sanoi että uusin menetelmä on poistaa munanjohtimet kokonaan syöpäriskien minimoimiseksi.

No tämäpä hyvä tieto. Täytyy varmaan käydä kyselemässä asiasta lääkäriltä, niin saa varmuuden.

Vierailija
17/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tähän jotain ihan oikeaa lähdettä, että naisen sterilisaatiossa olisi riski vaihdevuosiin? Sterilisaatiohan ei vaikuta munasarjojen tuotantoon.

Riski on kai siinä, että kun munanjohtimet poistetaan tms. niin munasarjat saattaa joskus harvoin viottua/niiden toiminta häiriintyä ja silloin vaihdevuodet voi alkaa ennenaikaisesti ja joutuu syömään hormoneja. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Vierailija
18/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään hormonikierukkaa pidetään varmempana ehkäisynä, kuin sterilisaatiota.

Vierailija
20/27 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään hormonikierukkaa pidetään varmempana ehkäisynä, kuin sterilisaatiota.

Niin varmasti onkin, mutta kaikki ei halua ylimääräisiä hormoneja kehoonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi