Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Video näyttää, kuinka törkeästi naistoimittajia ahdistellaan Brasiliassa - kyllästyivät käpälöintiin ja rais kausuhkauksiin: ”Hän sylkäisi minua”

Vierailija
23.03.2019 |

Kaikkiaan 52 brasilialaista urheilutoimittajanaista on aloittanut kampanjan, jonka tavoitteena on tehdä näkyväksi ja kitkeä pois häirintä, jota he kokevat toistuvasti työssään.

Brasilialaistoimittajien mukaan urheilutapahtumiin yleisönä saapuvat miehet yrittävät käpälöidä ja suudella heitä kesken suorien lähetysten juontotehtävien. He kertovat saaneensa internetissä loukkaavia viestejä ja jopa suoranaisia raisk ausuhkauksia.

Muun muassa BBC:n julkaisemalla videolla käy ilmi, mitä mieltä toimittajat ovat tilanteestaan. Videolla myös näkyy esimerkkejä siitä, millaista ahdistelua naiset ovat joutuneet kohtaamaan.

Se on epäkunnioittavaa.

Se on kuvottavaa.

Se on loukkaavaa.

Yhdestä asiasta kaikki videolla esiintyvät toimittajat ovat samaa mieltä. Nyt saa riittää.

Kampanja leviää sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #DeixaElaTrabalhar, joka on suomeksi käännettynä anna hänen tehdä työnsä.

Bibiana Bolson, yksi 52 toimittajasta, kertoo videolla, miten monet miehet pitävät urheilua edelleen miesten pelikenttänä, johon naisilla ei ole mitään asiaa.

- Olin töissä yhdessä jalkapallopelissä, jossa yksi mies oli aivan raivoissaan, koska olin naisena siellä. Hän sanoi, etten voi puhua jalkapallosta tai urheilusta, koska olen nainen. Sen jälkeen hän sylkäisi minua, Bolson kertoo.

Toimittajat vaativat videolla kunnioitusta itselleen ja osaamiselleen paitsi kannattajilta myös kollegoiltaan ja esimiehiltään.

- Tämä on erityinen hetki Brasiliassa. Tämä voi olla samankaltainen liike kuin #MeToo. Eikä tämä rajoitu vain Brasiliaan. Ongelma on iso maailmanlaajuisestikin, Bolson sanoo.

- Naisten tulee ymmärtää, että he voivat työskennellä missä ja milloin tahansa.
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/201803282200844865

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja? Onko tämä nyt suomalaisen miehen vika? Meinaatko kapinoida ja ottaa irakilaisen miehen? No ota vaan.

Vierailija
2/8 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Monikultti on ihanaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja? Onko tämä nyt suomalaisen miehen vika? Meinaatko kapinoida ja ottaa irakilaisen miehen? No ota vaan.

on. Teistä pitää päästä

Vierailija
4/8 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli pointtisi? 

Pitäisikö meidän olla huolissaan?

Meillä saa nainen olla urheilutoimittaja, eikä sen takia käpälöidä.

Vierailija
5/8 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo video näyttänyt oikeastaan yhtään mitään. 

Vierailija
6/8 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on. Teistä pitää päästä

Ellemme me pääse eroon sitä ennen teistä ;)

Vierailija
7/8 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menis toimittajat nyt jemeniin seuraavaksi.

Vierailija
8/8 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi vetoa, että ovat mustia brasilialaisia? Kattokaa youtubesta mitä tekevät. Kattokaa samalla mitä tekevät etelä afrikassa valkoisille perheille jotka viljelevät maata = ruokaa kansalle.