Antti Rinne: Lihaa vain heille jotka sen pystyvät ja haluavat maksaa!
Olen sanonut, että lihassa, ja siitä on tullut kauhea kohu. Ei se mikään lihavero ole, kun arvonlisävero, joka on vähän korkeampi lihalle kuin kasviksille tai ilmaston kannalta puhtaammille vaihtoehdoille. Olen itse lihansyöjä edelleenkin ja olen sen valmis maksamaan, koska mielestäni oleellista on se, että saamme tämän maapallon säilytettyä tuleville sukupolville. Jos nykyisellä uralla jatketaan, niin maapallo on elinkelvoton joidenkin kymmenien tai sadan vuoden päästä, hän painotti Ylelle
Eli Antti Rinne kuittaa oman vastuunsa maksamalla. Hyvä kun kansahan hänen lihansa maksaa. Elikkä rikkaat saa syödä lihaa ja turmella maapallon mutta köyhät ohjataan lihaverolla syömään juureksia. Hyvä köyhät! Eläköön työttömät, pelastakaa se maailma kun pomonne mässää lihalla jonka maksatte vaikka ette ikinä enää saa itse lihoja maistaa. Ensin köyhille lisävero lihaan, seuraavaksi käyttökielto, Anna Kontula ja lii anderrosonhan ovat jo kertoneet kieltävänsä autoilunkin!!! Hah hah työttömät, lihasoppanne on siis tästälähtien selkeämmin vaan soppa (tai juuressoppa ;))
kuka määrittää sen että millä maksulla saa vapautuksen eikä tarvi miettiä omia valintojaan maapallon pelastuksessa? Rinne ja anderrsonko?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Kohta on kaikilla köyhillä maalla omat kanat ja possu
Monilla demareilla on pitkään ollut lammas häkkivarastossa, rääkkäystähän se on mut… eri kulttuuri tietty!
Ou lun demareilla myös hämärämpiä juttuja tapahtuu mos keijoissaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tulee todella vihainen jos en saa päivässä vähintään 300g lihaa mielelleni ja lihaksilleni. Jos te nostatte lihan hintaa, että minä köyhä ihminen en pysty enää ostamaan niin sitten varastan kaupasta tai navetasta kanoja!
Opettele syömään jotakin muuta niin lähtee tuo hirveä vihakin jota nyt tunnet.
Ihminen ei voi olettaa, että eläimet eläisivät vain sen takia, että pääsevät ihmisen lautaselle.
Itse kannatan Rinnettä ehdottomasti. Lihakarjan kasvattajilta kaikki tuet pois ja liha sen hintaiseksi, mitä sen kuuluukin olla, että tuottaja pärjää ja se ostaa kenen kukkaro kestää. Ihmiset voi äkkiä huomata, että härkikselläkin pärjää. Sisareni on ollut 40v kasvissyöjä ja hyvin on pärjännyt elämänsä, eikä ole päivääkään tarvinnut iolla vihainen sen takia, jos ei ole lihaa lautasella.
Mua ei kiinnosta. Tarvitsen lihaa, että olen vahva ja ärhäkkä olo. Siis kun mä syön lihaa niin tunnet ihan päässä hyvän olon ja voimaantumisen tunteen. Ei treenikään kulje tai ajatus ilman lihaa.
Siinä se vika juuri onkin, kun ei ihmisiä kiinnosta. Ei niitä kiinnosta ne kuolemanpelossa kiljuvat possut kun niiltä vedetään kaulat auki. Ei niitä (siis sinuakaan) kiinnosta se, että emakko joutuu porsimaan olemattomassa tilassa kovalla betonilattialla joissa ei pääse liikkumaan, vaan makaamaan kyljellään ja imettämään ja imettämään aina uusia poikueita ihmisen ruokapöytään. Sinäkin haluat "voimaantua"toisen elävän olennon lihaksilla. Se eläin kun olisi mielellään pitänyt ne lihakset ihan itsellään ja tuntenut olevansa "voimaantunut" ja elävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tulee todella vihainen jos en saa päivässä vähintään 300g lihaa mielelleni ja lihaksilleni. Jos te nostatte lihan hintaa, että minä köyhä ihminen en pysty enää ostamaan niin sitten varastan kaupasta tai navetasta kanoja!
Opettele syömään jotakin muuta niin lähtee tuo hirveä vihakin jota nyt tunnet.
Ihminen ei voi olettaa, että eläimet eläisivät vain sen takia, että pääsevät ihmisen lautaselle.
Itse kannatan Rinnettä ehdottomasti. Lihakarjan kasvattajilta kaikki tuet pois ja liha sen hintaiseksi, mitä sen kuuluukin olla, että tuottaja pärjää ja se ostaa kenen kukkaro kestää. Ihmiset voi äkkiä huomata, että härkikselläkin pärjää. Sisareni on ollut 40v kasvissyöjä ja hyvin on pärjännyt elämänsä, eikä ole päivääkään tarvinnut iolla vihainen sen takia, jos ei ole lihaa lautasella.
Mua ei kiinnosta. Tarvitsen lihaa, että olen vahva ja ärhäkkä olo. Siis kun mä syön lihaa niin tunnet ihan päässä hyvän olon ja voimaantumisen tunteen. Ei treenikään kulje tai ajatus ilman lihaa.
Siinä se vika juuri onkin, kun ei ihmisiä kiinnosta. Ei niitä kiinnosta ne kuolemanpelossa kiljuvat possut kun niiltä vedetään kaulat auki. Ei niitä (siis sinuakaan) kiinnosta se, että emakko joutuu porsimaan olemattomassa tilassa kovalla betonilattialla joissa ei pääse liikkumaan, vaan makaamaan kyljellään ja imettämään ja imettämään aina uusia poikueita ihmisen ruokapöytään. Sinäkin haluat "voimaantua"toisen elävän olennon lihaksilla. Se eläin kun olisi mielellään pitänyt ne lihakset ihan itsellään ja tuntenut olevansa "voimaantunut" ja elävä.
Mä en syö nisäkkään lihaa. Vain kaloja ja lintuja.
Vierailija kirjoitti:
No mutta tuohan on hyvä juttu! Rikkaat syö itsensä sairaaksi lihaa mässyttämällä ja köyhät pysyy terveenä. Just muuten söin juureskeittoa ja täytyy sanoa, että oli mahdottoman hyvää ja edullista: perunaa, porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, sipulia + mausteita ja suolaa. Aitoa täysjyväruisleipää, päälle hieman voita, ravintohiivahiutaleita ja juustoviipale, lasiin piimää ja lautaselle vielä mungpavun ituja, tomaattia ja vihreää salaattia. Jälkkäriksi meni kookoskermaa ja marjoja ja banskua. Sain vitamiineja, hivenaineita, rasvaa, kuituja, probiootteja ja prebiootteja, proteiiniakin, hyviä hiilareita ja monenlaisia hyviä ravintotekijöitä, joita ei lihassa ole.
Lihansyöjät lihoo ja sairastuu. Katsokaa näitä tunnettuja lihanmussuttajia, esim. Antti Rinne ja Timo Soini. Sellaisiako haluatte olla? Mulla olisi varaa ostaa lihaa, mutta pistän ne rahat mieluummin luomukasviksiin ja kunnon liikuntavermeisiin. Kalaa syön, mutta hullua olisi syödä eläimiä, jotka on vartavasten kasvatettu kiduttamalla ihmisten syötäväksi. Yäk mikä ajatuskin. Täydellinen en ole minäkään eläin- ja luontoystävällisyydessä, käytän kohtuudella maitotuotteita ja omien kanojen munia. Ja ehei, en äänestä vihreitä enkä demareitakaan. Itseasiassa minulla ei ole puoluetta enkä tiedä äänestäkö ketään, koska ei ole yhtään riittävän hyvää ja fiksua ehdokasta tarjolla. Mutta kaikki mikä vähentää eläintuotantoa ja typerää lihansyöntiä on hyväksi.
Ihan omasta palmustako se kookos oli?
Haittavero. Se vasta olisikin mielenkiintoista jos liha maksaisi sen verran kuin sen tuottaminen oikeasti maksaa. Nykyään hintoja pidetään keinotekoisesti alhaalla tukiaisilla jotka maksetaan verovaroista. Muuten tuottaminen ei olisi kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta tuohan on hyvä juttu! Rikkaat syö itsensä sairaaksi lihaa mässyttämällä ja köyhät pysyy terveenä. Just muuten söin juureskeittoa ja täytyy sanoa, että oli mahdottoman hyvää ja edullista: perunaa, porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, sipulia + mausteita ja suolaa. Aitoa täysjyväruisleipää, päälle hieman voita, ravintohiivahiutaleita ja juustoviipale, lasiin piimää ja lautaselle vielä mungpavun ituja, tomaattia ja vihreää salaattia. Jälkkäriksi meni kookoskermaa ja marjoja ja banskua. Sain vitamiineja, hivenaineita, rasvaa, kuituja, probiootteja ja prebiootteja, proteiiniakin, hyviä hiilareita ja monenlaisia hyviä ravintotekijöitä, joita ei lihassa ole.
Lihansyöjät lihoo ja sairastuu. Katsokaa näitä tunnettuja lihanmussuttajia, esim. Antti Rinne ja Timo Soini. Sellaisiako haluatte olla? Mulla olisi varaa ostaa lihaa, mutta pistän ne rahat mieluummin luomukasviksiin ja kunnon liikuntavermeisiin. Kalaa syön, mutta hullua olisi syödä eläimiä, jotka on vartavasten kasvatettu kiduttamalla ihmisten syötäväksi. Yäk mikä ajatuskin. Täydellinen en ole minäkään eläin- ja luontoystävällisyydessä, käytän kohtuudella maitotuotteita ja omien kanojen munia. Ja ehei, en äänestä vihreitä enkä demareitakaan. Itseasiassa minulla ei ole puoluetta enkä tiedä äänestäkö ketään, koska ei ole yhtään riittävän hyvää ja fiksua ehdokasta tarjolla. Mutta kaikki mikä vähentää eläintuotantoa ja typerää lihansyöntiä on hyväksi.
Tuosta tietenkin juusto ja banaani pois, ilmaston vuoksi ;(
Ihan joutuu miettimään että miten kolmen pojan yksinhuoltaja saa pojille proteeiinit kun koko ajan juoksevat niin energiaa tarvitaan mutta kai ilmaston puolesta on juureksilla yritettävä. Itsekkin tykkään makkarasta leivän päällä mut… menee nyt afrikkalaisten vuoksi kun ne ei osaa siellä vähentää päästöjä. Kiva on ollut poikia joskus kinkkuleivillä hemmotella mutta kai ne siitä retikastakin innostuvat- rakkaus on tärkein aines ruuanlaitossa. Enemmän tuossa tuo kalskahtaa tosiaan että rinne ja muut jatkavat tuota syömistään että eikö se vero sitten ohjaa tarpeeksi vai miten se maailma pelkällä rahalla paranee, jos ilmasto oikeesti huolettaa niin eikö silloin pitäis rinteen itsensäkin lihasta luopua kun ei se maksaminen yksistään niitä saasteita sieltä ilmasta hävitä!
Herääpäs unestasi, mamma! Kasvatat poikiasi maailmaan, jossa he joutuvat kohtaamaan ilmastonmuutoksen seuraukset vielä rajumpana kuin sinä. Jos et kasvata heitä tajuamaan asiaa nyt, ja noudattamaan tapoja, jotka tullevat ennemmin tai myöhemmin pakollisiksi, teet heille karhunpalveluksen.
Miten sokeita ihmiset ovat? Ettekö ole huomanneet viime vuosien aikana miten vaikeaa on jo ruoantuotanto?
Itse olen huomannut että kalat ovat häviämässä meristä. Tästä juteltiin jo vuosia sitten yhden kalamyyjän kanssa. Miksi suomalaiset syövät sitä viljeltyä kirjolohta? Miksei savupallasta tahdo enää kaupoissa olla?
Kun menet seuraavan kerran kauppaan, katsopas siihen säilykehyllylle jossa on "tonnikalaa". Siellä on vuosien ajan ollut enimmäkseen vain tonnikalan sukulaiskalaa eli boniittia, koska useimmat tonnikalakannat (Thunnus) ovat niin finaalissa. Joku purkki keltaevätonnikalaa voi isoista marketeista löytyä kalliimmalla hinnalla. Nyt on boniittikin näköjään loppumassa, koska esim. Lidlissä on ollut puutetta tonnikalasta ja hintoja on nostettu. S-kaupassa taas hinnat ovat samat, mutta purkkeja on pienennetty. Ja joku vuosi sitten loppui katkaravut kaupasta. Niitä ei vaan saatu. Ja kun saatiin taas, hinnat pomppasivat ylös.
Me eletään jo nyt muutosten maailmassa, jossa ruoka alkaa loppua tai menee ainakin kalliimmaksi koko ajan (teollista halpisruokaa lukuunottamatta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tietenkin juusto ja banaani pois, ilmaston vuoksi ;(
Ihan joutuu miettimään että miten kolmen pojan yksinhuoltaja saa pojille proteeiinit kun koko ajan juoksevat niin energiaa tarvitaan mutta kai ilmaston puolesta on juureksilla yritettävä. Itsekkin tykkään makkarasta leivän päällä mut… menee nyt afrikkalaisten vuoksi kun ne ei osaa siellä vähentää päästöjä. Kiva on ollut poikia joskus kinkkuleivillä hemmotella mutta kai ne siitä retikastakin innostuvat- rakkaus on tärkein aines ruuanlaitossa. Enemmän tuossa tuo kalskahtaa tosiaan että rinne ja muut jatkavat tuota syömistään että eikö se vero sitten ohjaa tarpeeksi vai miten se maailma pelkällä rahalla paranee, jos ilmasto oikeesti huolettaa niin eikö silloin pitäis rinteen itsensäkin lihasta luopua kun ei se maksaminen yksistään niitä saasteita sieltä ilmasta hävitä!
Herääpäs unestasi, mamma! Kasvatat poikiasi maailmaan, jossa he joutuvat kohtaamaan ilmastonmuutoksen seuraukset vielä rajumpana kuin sinä. Jos et kasvata heitä tajuamaan asiaa nyt, ja noudattamaan tapoja, jotka tullevat ennemmin tai myöhemmin pakollisiksi, teet heille karhunpalveluksen.
Miten sokeita ihmiset ovat? Ettekö ole huomanneet viime vuosien aikana miten vaikeaa on jo ruoantuotanto?
Itse olen huomannut että kalat ovat häviämässä meristä. Tästä juteltiin jo vuosia sitten yhden kalamyyjän kanssa. Miksi suomalaiset syövät sitä viljeltyä kirjolohta? Miksei savupallasta tahdo enää kaupoissa olla?
Kun menet seuraavan kerran kauppaan, katsopas siihen säilykehyllylle jossa on "tonnikalaa". Siellä on vuosien ajan ollut enimmäkseen vain tonnikalan sukulaiskalaa eli boniittia, koska useimmat tonnikalakannat (Thunnus) ovat niin finaalissa. Joku purkki keltaevätonnikalaa voi isoista marketeista löytyä kalliimmalla hinnalla. Nyt on boniittikin näköjään loppumassa, koska esim. Lidlissä on ollut puutetta tonnikalasta ja hintoja on nostettu. S-kaupassa taas hinnat ovat samat, mutta purkkeja on pienennetty. Ja joku vuosi sitten loppui katkaravut kaupasta. Niitä ei vaan saatu. Ja kun saatiin taas, hinnat pomppasivat ylös.
Me eletään jo nyt muutosten maailmassa, jossa ruoka alkaa loppua tai menee ainakin kalliimmaksi koko ajan (teollista halpisruokaa lukuunottamatta).
Se kalojen vähyys johtuu sitä, että niitä on ryöstökalastettu. Se taas johtuu siitä, että ihmisiä on niin hitosti liikaa. Siihen ei auta mikään keinotekoisten hiiliekvivalenttien laskeskelu eikä lihaverot. Sillä EI OLE mitään tekemistä nyt vouhotettavan ilmastonmuutoksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä ihmetellä missä todellisuudessa elää ihminen joka väittää että Suomessa eläimiä kasvatetaan kiduttamalla. Oletko tietoinen että hyvinvoiva eläin tuottaa paljon paremmin kuin kidutettu? Ja tiedätkö että jos lihantuotanto ajetaan alas niin siinä menee maitotalous samassa ja oikeastaan kuluttamalla maitotuotteita et ole yhtään sen parempi kuin ne jotka syövät lihaa koska maitoteollisuus on niin kytköksissä lihateollisuuteen ettei niitä voi erottaa.
Melkoinen olkiukko väittää ettäkö tämä kirpaisee ainostaan ihmisiä jotka syövät lihaa koko ajan, monelle se todellisuus on jo nykyisen sellainen ettei lihaan todellakaan ole edes varaa joka päivä. Nyt vaan viedään köyhiltä mahdollisuus syödä lihaa tai käyttää maitotuotteita edes kerran viikkoon. Ja kaikki ilmastonlämpenemisen varjolla aivan kuin Suomen päästöt jotka ovat PROMILLEN maailmanpäästöistä.
Itse suosin lähituottajia koska minulla on siihen nykyään varaa, en todellakaan halua nähdä maatalouden katoavan Suomesta!
Rinteellä outo logiikkaa että maksaa kuten hän niin voi syödä saastuttamatta.
Demokraatissa sanottiin että ensin tullaan kieltämään palvikinkut pienhiukkasten takia
Rinne vois avata tuota että miten se maksaminen vaikuttaa siten että voi syödä. On äänestäjiä aliarvioivin ja sokein lausunto aikoihin, on täysin sokaistunut kannatuksestaan ja kertoi kyllä asenteensa. Sotkea saa ilmastoa jos maksaa, MITÄ SE MAKSAMINEN AUTTAA KUN SAASTE ON ILMASSA?
Esim Kepu puolustaa hyvää terveellistä suomalaista ruokaa ja ystävällistä suhdetta idän rakkaaseen naapuriin ja monenlaista kulttuurin ja kaupan yhteistyötä
Kyllä itsekin enemmän olen huolissani lihatilallisten selviämisestä, kuin siitä miten suomalainen selviää ilman lihaa. Kotimainen liha maksaa jo nyt, pientiloilla etenkin tekee tiukkaa saada toiminta kannattamaan. Tällainen olisi tuho monelle hyvälle tilalle! Sit menis maitotilat, joilla myös tiukkaa tälläkin hetkellä..
Tuleeko kaikelle ulkomaanruualle haittavero myös? Joo, kuljetusmatkat pitää ratkaista.
Ruokakaupat takaisin 70 luvulle. Juurekset tiskiin
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että tämä herättää ihmiset ja eivät äänestä sdp valtaan.
Mutta ne äänestävät sitten persuja, jotka ovat vielä oikeammalla.
Minusta on oikein että päästöt voi kuitata maksamalla.
t. Lottovoittaja
Miksei verotusta voida nostaa yleensä epäterveellisten ainesten kohdalla? Punainen liha ja vehnäpullat ja muut nopeat hiilarit korkealle verolle, niin voitaisiin oikeasti saada jotain aikaiseksi. Jos esimerkiksi karkkipussin hinta olisi 50 euroa, tulisi se ostettua harvemmin.
Ilmastonmuutos on pysäyttämätön ilmiö, eikä sitä voida ratkaista vähentämällä päästöjä. Pitää luoda parempia keinoja sitoa hiilidioksidi. Se ei tietenkään voi olla pienen Suomen käsissä, vaikka jotkut kuvittelevatkin, että täällä voidaan ratkaista 2. ja 3. maailman ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on heikentää suomalaisia miehiä. Liha ja muut eläintuotteet pois ja tilalle soijaa, joka häiritsee hormonituotantoa. A-seet myös pois kansalaisilta, etteivät pysty puolustautumaan.
Tämä juuri. Sen takia on tärkeää näille rikkaille saada testosteronia stimuloiva ruoka pois köyhien ja pienituloisten käsistä etteivät kapinoi ja ovat väsyneitä. Kato kun rautaa pumppaamalla ja lihaa syömällä on peloton ja uhmakas olo. Voi lyödä nyrkin ovesta läpi ihan tuosta vaan.
Höpönhöpö. Liha ei vaikuta ihmisen käyttäytymiseen. Itselläni on päälle 50-kymppinen kasvissyöjämies joka mieskunnoltaan ohittaa monen parikymppisenkin. :) Eli testosteronia riittää vaikka ei ole lihaa syönyt yli 15 vuoteen.
Vtun ökyrikas Rinne. Noinhan se jo menee! Ei mulla oo varaa ostaa lihaa joka päivä eikä välttämättä edes joka viikko. Kaiholla katselen kaupassa liha- ja kala-altaat ja niiden herkut, ja ostan perunaa. Ja jos ostan lihaa, se on tarjousjauhelihaa ja kala jotain purkkitonnikalaa.
Työssäkäyvänä en edes voi hakea leipäjonoista lihaa.
Hyväpalkkaiset, kuten Rinne, ei edes tajua Suomen köyhien todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä ihmetellä missä todellisuudessa elää ihminen joka väittää että Suomessa eläimiä kasvatetaan kiduttamalla. Oletko tietoinen että hyvinvoiva eläin tuottaa paljon paremmin kuin kidutettu? Ja tiedätkö että jos lihantuotanto ajetaan alas niin siinä menee maitotalous samassa ja oikeastaan kuluttamalla maitotuotteita et ole yhtään sen parempi kuin ne jotka syövät lihaa koska maitoteollisuus on niin kytköksissä lihateollisuuteen ettei niitä voi erottaa.
Melkoinen olkiukko väittää ettäkö tämä kirpaisee ainostaan ihmisiä jotka syövät lihaa koko ajan, monelle se todellisuus on jo nykyisen sellainen ettei lihaan todellakaan ole edes varaa joka päivä. Nyt vaan viedään köyhiltä mahdollisuus syödä lihaa tai käyttää maitotuotteita edes kerran viikkoon. Ja kaikki ilmastonlämpenemisen varjolla aivan kuin Suomen päästöt jotka ovat PROMILLEN maailmanpäästöistä.
Itse suosin lähituottajia koska minulla on siihen nykyään varaa, en todellakaan halua nähdä maatalouden katoavan Suomesta!
Mitä muuta kuin kiduttamista ovat häkkikanalat, parsinavetat, se että naudat eivät pääse laitumelle edes kesällä, se että vasikat erotetaan emästä jotta emästään, sikaloiden olosuhteista nyt puhumattakaan. Jos sinut laitettaisiin koko elämäksesi häkkiin jossa tuskin mahdut liikkumaan tai erotetaan äidistä vauvana kasvamaan yksin, etkö kutsuisi sitä kidutukseksi?
T. Eri
Kansa maksaa myös työttömän syömiset ja monen köyhän (julkinen sektori). Ihan oikein jos sillä palkalla saa sitten vain terveellistä ja ekologista ruokaa.
Enemmän minua huolettaa kaiken sen lihan määrä joka päätyy roskalaariin. Kaupassakin on lihatuotteita metrikaupalla, kuinka paljon niistä todellisuudessa päätyy hävikkiin kun eivät saa myytyä? Saatikka mitä hävikkiä syntyy kotitalouksissa..
Joku sellainen muutos tulisi saada että yhä harvempi saisi pitää lihatilaa (jossa mahdollisimman hyvät olot eläimille), näihin kohdistettaisiin suurempia tukia jotta laadukas toiminta olisi mahdollista, lihavalikoima kaupoissa supistuisi, mutta pysyisi ehkä laadukkaampana. Lihan hintaa voisi vähän nostaakkin, mutta ei nyt kuitenkaan liikaa että köyhälläkin on siihen varaa. Varmasti asenteetkin lihaa kohtaan muuttuisi ja sitä lihapakettia alettaisiin arvostamaan eri tavalla.