Omenapuun leikkaus, tietääkö kukaan?
Vanha omenapuu, noin 15-vuotta vanha, pitäisi leikata nyt, mutta miten? Kiitos vinkeistä :)
Kommentit (13)
Täältä tuli hyvät vinkit luettua viikolla: https://www.kotipuutarha.fi/keittiotarha/omenapuun-leikkaus/?fbclid=IwA…
Vierailija kirjoitti:
Täältä tuli hyvät vinkit luettua viikolla: https://www.kotipuutarha.fi/keittiotarha/omenapuun-leikkaus/?fbclid=IwA…
Kiitos linkistä, hyvät kuvat apuna!
Siis 'leikata' miten ja miksi? Meillä leikataan omenapuista parin vuoden välein alkukeväästä pisimmät oksat että pysyy järkimitoissa, mutta ei kai sekään ole välttämätöntä jos ei halua. Tosin ensi viikolla kyllä lähtee omenapuut lopullisesti, eli leikataan tällä kertaa ns. maata myöden!
Meillä on n. 40 vuotta vanhoja omenapuita, jotka olen muutaman kerran leikannut tosi rajulla kädellä, ajatuksella että ei haittaa vaikka kuolisivat pois. No eihän ne mihinkään kuole vaikka leikkaisi vastoin ohjeita. Eli rohkeasti vaan saha ja oksaleikkurit käteen.
Miten omenapuun voisi leikata niin että se ei tuottaisi enää satoa? Haluisin jättää puun koristeeksi, kun on myös hyvä näköeste, mutta omenia en enää halua.
Olen kuullut, että se olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Miten omenapuun voisi leikata niin että se ei tuottaisi enää satoa? Haluisin jättää puun koristeeksi, kun on myös hyvä näköeste, mutta omenia en enää halua.
Kukat (ja siten myös sato) tulevat lyhyisiin "kääpiöversoihin" tai "kukkakannuksiin", joita on varsinaisen oksan matkalla. Usein kyseessä ovat useamman vuoden vanhat oksat. Nopeasti kasvavissa "piiskoissa" näitä ei ole.
Ensinnäkin, sinulla on oltava hyvät työvälineet.
Esim. Fiskarsin monitoimileikkuri, jossa teleskooppivarsi.
Lisäksi saatat tarvita voima-/oksa -saksia.
Kenties jopa pientä moottorisahaa.
Oksat leikataan aina tyvestä, ei jätetä mitään tappeja!
Leikkuusuunta myöteilee päärunkoa.
Poista oksia seuraavilla periaatteilla:
- Kuivuneet ja vaurioituneet oksat.
- Sisäänpäin kasvavat, hennot oksat.
- "Vesiversot" eli hennoimmat oksat.
- Pystysuorat oksat.
Ohjaa kasvua siten, että jätät aina vahvan silmun/oksan alun, joka suuntautuu haluamallasi tavalla. Esim. vaakatasoon. Jätä 1 cm oksaa silmun yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Revi kukat pois. Tai mieluummin leikkaa pienillä oksasaksilla raakileiden alut.
muumiotautinen kirjoitti:
Meillä on n. 40 vuotta vanhoja omenapuita, jotka olen muutaman kerran leikannut tosi rajulla kädellä, ajatuksella että ei haittaa vaikka kuolisivat pois. No eihän ne mihinkään kuole vaikka leikkaisi vastoin ohjeita. Eli rohkeasti vaan saha ja oksaleikkurit käteen.
Pihoilla näkee järkyttävästi kohdeltuja omenapuita. Ei mitään "silmää" hyvälle kasvulle...
Huono kohtelu lyhentää huomattavasti omenapuun elinikää. Siihen vain menee useampi vuosi, ennen kuin seuraukset näkyy. Vähän kuin vauvan kohtelu!
Säännöllinen, hillitty hoito on helpointa. Omenapuun voi aika lailla pitää sen kokoisena, kuin haluaa - paitsi jos se on saanut rehottaa vuosia.
Ellei omenapuuta ole valmis hoitamaan suht säännöllisesti (mieluiten jokavuotisesti), on parempi ettei sille tee mitään. Silloin se pysyy luonnollisen kauniina, eikä näytä "akuutisti ja mielivaltaisesti raiskatulta".
https://www.suomela.fi/vanhan-omenapuun-leikkaus-katso-ohjeet-5-perusvi… ohjeet täällä. :)
Meillä jänis söi omenapuut, kun ei muistettu suojata syksyllä