Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipainoisia odottajia pitäisi painostaa enemmänl laihduttamaan

Vierailija
05.04.2013 |

Lihavuuden raskausaikana tulisi olla yhtä paheksuttua kuin tupakanpolton ja alkoholin käytön. Jos ei pysty laihduttamaan, ei pitäisi hankkia lapsia.

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/suositeltavat-ruokavalinnat-raskauden-aikana/

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ainakaan tuon artikkelin ruokavaliolla automaagisesti laihdu. Vai lukiko siellä jossain kalorirajoituksista, en nähnyt. Eikö yleensä päinvastoin sanota, että ei saa laihduttaa, mutta pitää syödä terveellisesti.

Vierailija
2/14 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana ei ole suositeltavaa laihtua, ihan yleistä tietoa. Tärkeintä olisi, että paino joko pysyisi suht samassa tai nousisi maltillisesti + verensokeria seurataan aktiivisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan pidä painostaa laihduttamaan raskausaikana. Eikä nyt äidin ylipainon riskit ole ollenkaan samaa luokkaa lapselle kuin vaikka alkoholin! Jotain rajaa tuolle läskifasismillekin.

Vierailija
4/14 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Olen itse ylipainoinen, ja nyt menossa rv 30. Häpeän ja kadun sitä että annoin raskauden jatkua enkä tehnyt keskeytystä... mietin sitä alussa juuri ylipainon takia. En tajua miten edes tulin raskaaksi, sillä minulle on usein lääkäri sanonut että jos haluan lapsia pitäisi laihduttaa sillä paino vaikuttaa hedelmällisyyteen. Tämä olikin ns. vahinkoraskaus ja ylllätys.

Tiedostan joka päivä riskit joita painoni lapselle aiheuttaa, vaikka pyrinkin syömään terveellisesti en silti ole laihtunut, mikä masentaa.Tunnen syyllisyyttä kun syön karkkia kerran viikossa, muuten en käytä sokeria enkä syö rasvaisi herkkuja, mutta nyt raskausaikana haluaisin olla "täydellinen" syömisissäni. Synnytys pelottaa myös ylipainon takia ja kyllä mua myös hävettää neuvolassa käyminen kun punnitaan vaikka se vauvan hyväksi onkin.

Raskausajasta en ole nauttinut ollenkaan, ja odotan vain syntymää jotta pääsen oikeasti laihduttamaan, ehkä ihan hyvä siinä mielessä että nyt tosiaan siihen on motivaatio kova, niin pohjamudissa olen tässä raskaudessa painon takia ollut henkisesti. Tuntuu, että tuntemattomatkin katsovat halveksien kun tällänen lehmä on vielä raskaanakin... tai sitten katsovat vaan että onpa isomahahainen nainen. En ole paljon kehdannut missään käydä enää kuukauteen, kavereita en ole nähnyt kun häpeän mahaani, valokuvia ei ole mies saanut ottaa enää aikoihin, en halua muistoja tästä kropasta.

Vierailija
5/14 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei painostaa mutta kannustaa kylläkin!

Vierailija
6/14 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kuulu laihduttaa raskausaikana! Se voi olla vaarallista sikiölle. Ei tietenkään haittaa, jos joku punnituskerta paino on vähän laskenut, usein raskaana oleva syö tiedostamattaan terveellisesti ja monipuolisesti ja paino saattaa välillä vähän tippuakin. Odotuksen loppuvaiheessa sen kuuluisi kyllä jo nousta. Odottaja rv 30, onko sulla tosiaan tommonen itseinho? :( Oo ylpeä siitä, että oot tullut raskaaksi ja nauti täysillä loppuraskaudesta! Tuskin kukaan oikeasti ajattelee sinut nähdessään mitään tuollaista, että tuonkin kokonen tullut raskaaksi, kamalaa?! Jos aiot imettää, niin siinä on hyvä mahdollisuus yrittää laihtua (tosin tulee muistaa tasapainoinen ruokavalio, jotta maidon koostumus on hyvä). Moni normaalipainoinenkaan ei tule toiveistaan huolimatta raskaaksi, puhumattakaan alipainoisista. Pitäisin ylipainoa pienempänä riskinä kuin aliravitsemusta, ellei kyseessä nyt mikään ihan sairaalloinen ylipaino ole.

Vierailija
7/14 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana ei pidä laihduttaa, koska äidin vähäinen kalorinsaanti vaikuttaa sikiön aineenvaihduntaan ja lisää lapsen myöhempää riskiä ylipainoon sekä sydän-ja verisuonitauteihin. 

Neuvola ei ainakaan toistaiseksi ole mikään Gestapo (vaikka siltä joskus niitä lappusia täytellessä tuntuukin ;) jolle on pakollista raportoida kaikki elämästään. Neuvola on vapaaehtoinen systeemi, jonka vaikutukset perustuvat hyvään ja luottamukselliseen keskusteluyhteyteen. Jos ja kun terkkari on ensin natkuttanut painosta koko raskausajan, on turha odottaa, että äiti ensimmäisenä menee neuvolaan muissa ongelmissa, koska kokee kohtelun siellä nöyryyttäväksi ja terkkari veemäiseksi ihmiseksi.

Vierailija
8/14 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tekisi mieli sanoa, että erittäin laihojen naisten ei pitäisi tehdä myöskään lapsia. Työpaikallani olen seurannut paria n 25 vuotiasta erittäin laihaa naista. Toinen juo 8,5 h työaikana vain energiajuomaa pari pulloa ja toinen juo taas kahvia monta kupillista. Istuvat pöydässä nyrpistellen toisten eväille. Nämäkin haaveilevat perheen lisäyksestä. Kuinka tuollaisella syömisellä kukaan lapsi voisi kasvaa kohdussa terveeksi vauvaksi. 

Enkä ole itsekkään mikään erityisen lihava (tai olenhan minä parisen viikkoa vielä ;) ). 

Vierailija
9/14 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi rv 30, on sullakin murheet.

Itse sain kuopuksen 2,5 sitten, olin silloin 41 v ja painoin 130 kg, Ylpeänä menin vatsani kanssa, vaikka kieltämättä ihmiset katsoivat kaksi kertaa onko tuo raskaana vai vaan noin lihava. Ja aina helpompi minulle on ollut raskautua, miten vanhempi ja lihavampi olen ollut.

Tämäkin oli jo kuudes raskaus =)

Jouduin kyllä lääkärissa ristituleen kun paino nousi alussa reippaasti, mutta lakkasi nousemasta rv 21 jälkeen kuten mulle aina käy. Paino ei lopussa nouse. Sitä kertyi 14 kg, joten ei ihan mitenkään älyttömästi.

Vierailija
10/14 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen tupakka on pahempi esim. kätkytkuolemissa, oppimisvaikeuksissa, astmassa jne. Alkoholi myös vammauttaa monin kerroin pahemmin. Äidin lihavuus ei koskaan vammauta lasta eikä lisää kätkytkuoleman riskiä. Riskit lähinnä sokeriarvoissa.

Klö 

Vierailija
11/14 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kyllä stressi, masennus ja inho itseään kohtaan vaikuttaa vauvaan vähintään saman mitä ylipaino silloin kun ruokavalio on kuitenkin kunnossa. Tsemppiä ja keväisen iloista mieltä rv 30 olijalle!

Vierailija
12/14 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan 109 kiloa ja pituutta on 166cm. Kerroin kokeneelle gynelle lapsihaaveista (ennestään jo kaksi) mutta myös siitä, että haluan laihtua ennen raskautta vähintään 10 kiloa. Gyne tähän, 4-5 kiloa riittää. Toki hän sanoi, että raskausaikana pitää olla tarkempi siinä mitä syö.

Ihana gyne, sanoi myös, että ihmiset ovat liian ankaria itselleen, vähempikin riittäisi.

Kannattaisi varman rv 30 olevan puhua ajatuksistaan neuvolassa, jos et vielä ole puhunut.

Vierailija
13/14 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv30 kiltti, älä ole noin ankara itsellesi. Puhu tunteistasi neuvolassa ja ole ylpeä itsestäsi - olet luomassa jotain ainutkertaista ja ihanaa, uutta elämää! Et ansaitse itseltäsi tuollaista itseinhoa!

Vierailija
14/14 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on aloittajan tieto ja lukutaito, artikkelissahan kerrotaan kuinka sikiöön vaikuttaa haitallisesti äidin liian niukka ruokavalio, haluatko lisää sairaita vauvoja ?

Laihduttamista raskausaikana on muutenkin kehoitettu välttämään, koska laihdutettaessa elimistöön kertyneestä rasvasta lähtee sinne kerääntynyttä raskasmetallia liikkeelle ja se kulkeutuu verenkierron kautta vauvaan.

Jos on ylipainoinen, tulee kiinnittää huomio ravinnon laatuun ja tarkkailla painonnousua, myös verensokeriarvoja tarkkaillaan neuvolan toimesta ja sieltä saadaa ohjeet jos jotain pitää tehdä !