Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykäs ihminen juo enemmän alkoholia kuin tyhmä – syy löytyi

Vierailija
05.04.2013 |

http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/109591-alykas-ihminen-juo-enemman-alkoholia-kuin-tyhma-%E2%80%93-syy-loytyi

Evoluutiopsykologi Satoshi Kanazawa selittää yhteyden johtuvan siitä, että alkoholin kulutus on ihmiseläimen evoluutiossa varsin uusi juttu, vain muutaman tuhat vuotta vanha tapa. Älykkäät ihmiset tuppaavat Kanazawan mukaan kokeilemaan ensimmäisinä uusia käyttäytymismalleja.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on muitakin selitysvaihtoehtoja kuin tuossa jutussa mainitut. Itse oon miettinyt mm. seuraavia:

- ehkä älykkäät useammin päätyvät stressaaviin töihin ja päätyvät lievittämään stressiään alkoholilla

- kovin paljon keskivertoa älykkäämpi voi kokea sosiaalisissa tilanteissa itsensä ulkopuoliseksi, mitä tunnetta humala voi lievittää

- ehkä "maailmantuska" yleensäkin on keskimäärin pahempi paljon asioita ajattelevilla älykkäillä

Vierailija
2/9 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi jokaviikonloppuinen juominen tylpistää melko tehokkaasti aivotoimintaa, joten simsalabim, kohta tämä erikoisälykäs juoppo on kuin kuka tahansa meistä eikä koe enää ulkopuolisuutta ja siten tarvetta juoda itseään porukkaan mukaan. :D Onneksi olen itse valmiiksi tyhmä eikä siis tarvitse juoda humalamielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijan selitys kuulostaa tosi pöljältä. Ehkä kyse onkin biologisesta tasapainoa ylläpitävästä palautemekanismista, joka tasapäistää älykkyyttä alkoholidementialla. Ehkäpä tutkijalle itselleen on käynyt näin ;) Tai ehkä geenit, jotka nostavat älykkyyttä ja geenit, jotka tuottavat mieltymyksen alkoholiin/humalatilaan tai nostavat alkoholin sietokykyä ovat jotenkin herkästi kytköksissä toisiinsa.

Olisipa sama tutkimus tehty suomalaisesta aineistosta, millaisiakohan tuloksia sitten olisi löytynyt ja minkä selityksen tutkija olisi niille keksinyt?

Vierailija
4/9 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty myös tutkimus siitä, että älykkäät nuoret päätyvät huumeiden käyttäjäksi vähemmän älykkäitä todennäköisemmin. Tuossa tutkimuksessa epäiltiin sen johtuvan älykkäiden tylsistymisestä... 

Itse sanoisin tiedon lisäävän tuskaa, mitä enemmän maailman menosta ja ihmisten pahuudesta ymmärtää, sitä todennäköisemmin etsii keinoa nollata tajuntaa edes hetkeksi.

Vierailija
5/9 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skeptinen olen, tällä perusteella suomalaiset olisivat jotain superälykköjä... Itse en ainakaan kovin kirkkaita ullakoita ole huomannut kanssaihmisten enemmistöllä :p

Vierailija
6/9 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäissä on paljon dopamiinia ja stimulaatiota hakevia persoonia ja toisaalta myös herkkiä, joiden aivot tarvitsevat rauhoitusta pystyäkseen rentoutumaan.

Vierailija
7/9 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta on ilmeisesti pullollaan absolutisteja.

Vierailija
8/9 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 15:55"]

Palsta on ilmeisesti pullollaan absolutisteja.

[/quote]

Näin muuten on. Jos tunnustaa juovansa yhden saunakaljankin niin alkaa huuto, että senkin alkkis toivottavasti sulla ei ole lapsia.

Vierailija
9/9 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin että kaikki linja-autoaseman pultsarit on mensan jäseniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä