Testi: Yläasteikäisen lapsesi yleissivistys?
Osaako vastata moneenko näistä kysymyksistä:
-Mitä tarkoittaa matematiikassa kaava: pii*r^2
-Milloin USA itsenäistyi? (+- 10 vuotta)
-Kuka on Suomen valtiovarainministeri?
-Mikä joukkue on hallitseva jalkapallon maailmanmestari?
-Montako valtiota kuuluu Afrikkaan? (+- 5)
-Kuka oli ensimmäinen ihminen avaruudessa?
-Missä maassa sijaitsee Tiananmenin aukio?
-Kuka oli Aristoteles?
-Mikä on Ayer's rock / Uluru?
-Paljonko maapallolla on ihmisiä? (+- 200 miljoonaa)
Kysykääpä nuoriltanne nuo kysymykset ja kertokaa montako meni oikein.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 19:09"]
Tiesi puolet,
matematiikan kaava opetetaan kai jo ala-asteella
[/quote]
No ei todellakaan opeteta alakoulussa, ei edes -aste aikoina.
Miksi noin väheksyen tuon sanoit?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 19:09"]
Tiesi puolet,
matematiikan kaava opetetaan kai jo ala-asteella
[/quote]
No ei todellakaan opeteta alakoulussa, ei edes -aste aikoina.
Miksi noin väheksyen tuon sanoit?
[/quote]
jaa, ei sitten. kuvittelin että oli 6:lla luokalla, mutta ehkä oli 7 tai 8. Tunnetuimpia matemaattisia kaavojahan se
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 12:33"]
Kysyn illalla. Tietää varmasti kaikki paitsi Afrikan valtioiden määrän. Lisäksi Tiananmen voi mennä väärin, vaikka taivaallisen rauhan aukion tunnistaisi. USA:n itsenäistymisvuotta ei varmaan olisi tiennyt, mutta Lincoln katsottu hiljan ja maan historia esillä sitä kautta. Loput tuttuja Aku Ankasta, Ultra Bralta, muualta populaarikulttuurista tai ihan koulusta.
Itse tiesin kaikki, mut USA:n itsenäistyminen meni vuodella väärin ja Afrikan maita oli mulla kaksi liian vähän.
[/quote]
Mikä noista kysymyksistä viittaa edes hitusen Ultra Brahan? Luulen osaavani kaikki biisit ulkoa, ja oletan että kyse biisien sanoituksista.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:46"]
tiesittekö, että väestönkasvu ei johdu siitä, että lapsia syntyy enemmän vaan siitä,että ihmiset elävät pidempään :O
[/quote]
Mutta eikö parempi ratkaisu ole syntyvyyden säännösteleminen kuin liian vanhojen teloittaminen?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 12:33"]
Kysyn illalla. Tietää varmasti kaikki paitsi Afrikan valtioiden määrän. Lisäksi Tiananmen voi mennä väärin, vaikka taivaallisen rauhan aukion tunnistaisi. USA:n itsenäistymisvuotta ei varmaan olisi tiennyt, mutta Lincoln katsottu hiljan ja maan historia esillä sitä kautta. Loput tuttuja Aku Ankasta, Ultra Bralta, muualta populaarikulttuurista tai ihan koulusta.
Itse tiesin kaikki, mut USA:n itsenäistyminen meni vuodella väärin ja Afrikan maita oli mulla kaksi liian vähän.
[/quote]
Mikä noista kysymyksistä viittaa edes hitusen Ultra Brahan? Luulen osaavani kaikki biisit ulkoa, ja oletan että kyse biisien sanoituksista.
[/quote]
"Savanni nukahtaa 54 Afrikan valtiossa..."
Mun amista käyvä tyttö tiesi yhden: Tienanmenin aukio on Kiinassa. Hän kuulemma tarkisti sen joskus, kun luki SOADin Hypnotize-biisin sanoja.
Mun lapsi, 14v tiesi kaksi ja niistä toinen tuurilla. Ei taida olla ällärikkaita yo-juhlia tulossa.. ka 7.8
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 19:19"]
Tuollaiset jalkapallokysymykset on ihan älyttömiä, eivät ne mitään yleissivistystä mittaa vaan sitä, seuraako jalkapalloa.
[/quote]
Kyllä se on selvää jalkapalloa seuraamattomallekin. Jos seuraa uutisia, lukee lehtiä tai on korvat auki keskusteluissa, niin kyllä tuon tietää. En seuraa jalkapalloa pätkääkään, mutta kyllä tuon tiesin ihan yleissivistyksenä.
no kysykääpäs nyt nuo lapsiltanne muutkin. meillä tiesi 5, yllätyin että tiesti afrikan maamäärän täysin oikei :O
t. ketjua seurannut
Poika tiesi kuusi, sanoi että USA:n itsenäistymistä, Ulurua ja Tiananmenia ei ole opetettu koulussa. On 8. luokalla.
Tiedän jokaisen Afrikan valtion nimeltä ja tiedän melko tarkasti niiden sijainnit (onko idässä vai lännessä jne) mutta en osaisi sanoa valtioiden lukumäärää. Minun pitäisi laskea yksitellen aakkosia läpikäyden. Mutta kiva jos lukumäärä on tärkein.
On nyt koulussa, mutta kysyn illalla. Mutta veikkaan, että jalkapallosta eivät ainakaan tiedä, ja maapallon väkilukukin voi mennä pieleen. Tyttö 15v on ysillä.
Tokko palstamammatkaan tietävät kukaan noista kaikkia? Itse tiedän 8
Aloittaja jatkaa:
valitsin sellaisia, jotka eivät ole kohtuuttoman vaikeita tai nippelitietoja erityisalueilta vaan mielestäni tasapuolisesti yleissivistystä mittaavia
Enpä noista montaakaan tiennyt, vaikka yleissivistykseni onkin ihan hyvä.
En edes maapallon väestömäärää osaa sanoa tarkemmin kuin 6miljardia!
Kysymykset on vain aika maantiede-painotteisia.
Entäs kasvi/eläinbiologia?
muutamat mammat suutahtaneet kun eivät ole itse tai lapsensa tienneet kaikkia
Mutta ihan fiksuja on vastaajien lapset olleet, yllättävän paljon tienneet, yhdeksän tiesin ja lapset sai 6, toinen 8.