Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tosi hoikka tytär - onko muilla?

Vierailija
05.04.2013 |

Tyttäreni täyttää tässä kuussa 14 v, pituus 169 ja paino 45.

Syö ihan normaalia kotiruokaa, ihan kunnon annokset. Aamupala, lounas (koulussa tai kotona), välipaloja ottaa siinä välissä, hedelmiä, jogurttia, muroja, mysliä ym. Sitten vielä normi lämmin iltaruoka ja vielä iltapalaa.

Siinä välissä voi herkutellakin makealla tai syödä jotain "roskaruokaa".

Harrastaa telinevoimistelua ja tanssia.

Kuukautiset alkoivat noin vuosi sitten.

Tytärtä itseäänkin ärsyttää olla näin laiha, ei sen takia omasta mielestään voi käyttää esim. hihattomia toppeja, kun kaikki luut näkyy. Kaikissa paidoissa pitää olla hihat.

Lääkärillä on käyty ja kaikki mahdollinen tutkittu, laihuudelle ei ole löytynyt mitään syytä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo painio on tuossa iässä ihan normaali. Hoikka joo, mutta monet teinithän on rimpula-ruipeloita. Itse olin samassa iässä samoissa mitoissa eikä tullut mieleenkään asiasta mitenkään huolestua, ei vanhempien eikä itsenikään - paitsi että joskus valittelin kun ei ollut muotoja kuten jo jollain koulukavereilla oli ;-)  

Jos teini syö hyvin eikä ole mitään oireita niin eiköhän kyse ole ihan vaan nuoruuden nopeasta aineenvaihdunnasta. Kyllä sitä painoa parikymppiseen mennessä jo jonkin verran tulee, eikä asiasta tarvi huolehtia.

Vierailija
22/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänellä on vilkas aineenvaihdunta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 13v on 164cm ja painoa ei kerro, lienee n. 37 tai allekin. Hakuaisi laihtua tuostakin, todella nirso ja huono syömään. Olen huolestunut:(

Vierailija
24/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että telinevoimistelija herkuttelee noin paljon...

Mun 15v on samanpituinen ja painaa 10kg enemmän, mutta näyttää todella hyvältä, kauniit lihakset. Ihmettelen, ettei sun lapsella ole edes kauniita lihaksia... kuitenkin voimistelu ja tanssi kyllä luulis auttavan siihen.

Vierailija
25/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoreksia on voimistelijoiden yleinen tauti. Syöminen ei auta, kun ruoan oksentaa kohta pois. Tanssi ja voimistelu ovat naiseille sairaita lajeja, raakaa treeniä, mutta lihaksia ei saisi olla.

Vierailija
26/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ap:n tytöllä on vielä kasvukausi menossa. Yhdessä kasvun ja kahden liikuntaharrastuksen kanssa energiankulutus on valtava ja voi olla vaikea syödä tarpeeksi. Pian se loppuu, koska kuukautiset ovat alkaneet, ja alkaa painoa tulla enemmän. Mullakin on laiha tytär, täyttää 13. On yrittänyt lihottaa itseään ja se on vähän auttanut, on saanut kolmisen kiloa lisää ja ei ole enää ihan niin rimppakinttu.

Ruokaan voi piilottaa kaloreita käyttämällä enemmän rypsiöljyä, avokadoa, pähkinöitä ja muita terveellisiä rasvanlähteitä. Liikuntaan anna mukaan palautusjuomaa, ettei juo pelkkää vettä.

Vierailija
27/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 16v. on aina ollut vauvasta asti hoikka ja nyt 164cm ja 43kg.

Syö normaalisti ja herkuttelee myös paljon koska on "lihotuskuurilla" eli ei halua olla näin hoikka.

Aineenvaihdunta on aina ollut nopea ja tytöllä on myös laktoosi-intoleranssi.

Vierailija
28/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olisin huolissaan vasta sitten, jos paino ei parissa vuodessa ole noussut. Koska tyttäresi kasvu on pysähtynyt vai kasvaako vielä?

Itse olin tuon ikäisenä 164cm ja 40kg.

Vierailija
29/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tytöllä kuukautiset pyörii normaalisti, on varmaan aika turvallinen tilanne. Alipainoisilla kuukautisten poisjäänti on merkki siitä että elimistö kärsii. Jos kerran tyttö ei säännöstele syömisiään ja on henkisesti vireä ja iloinen eikä pakkomielteinen tai sulkeutunut, eikä liikunta ole pakonomaista ja liiallista, on varmaan kaikki ihan ok. Ja jos paino kuitenkin nousee, eikä laske.

Vierailija
30/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tytöllä kuukautiset pyörii normaalisti, on varmaan aika turvallinen tilanne. Alipainoisilla kuukautisten poisjäänti on merkki siitä että elimistö kärsii. Jos kerran tyttö ei säännöstele syömisiään ja on henkisesti vireä ja iloinen eikä pakkomielteinen tai sulkeutunut, eikä liikunta ole pakonomaista ja liiallista, on varmaan kaikki ihan ok. Ja jos paino kuitenkin nousee, eikä laske.

Vierailija
31/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vielä 19v ikäisenä tuon painoinen, pituutta tosin vaan 162cm. Kyllä sen tässä vuodet on sitten korjanneet, nyt on painoa 59kg. Ja aika kiva on olla yli nelikymppinen, joka mahtuu kokoa 34 vaatteisiin, kun vieressä 10v nuoremmat kulkee 44:ssa:)

Eli lohduta tyttöä sillä, että tulee olemaan hoikka todnäk koko ikänsä ja ei kaikki pojat tykkään isoista rinnoista ja takamuksista.

Vierailija
32/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:49"]Meidän 13v on 164cm ja painoa ei kerro, lienee n. 37 tai allekin. Hakuaisi laihtua tuostakin, todella nirso ja huono syömään. Olen huolestunut:( [/quote]

Anna syödä mitä suostuu syömään, älä edes yritä pakottaa syömään muuta. Keskustele siitä että mikä ruoka maistuisi ja tarjoa mahdollisuus siihen, kuulostaisi se kuinka typerältä sinusta hyvänsä. Tyttösi hyvinvoinnista on kuitenkin ainoastaan kyse.

Vierailija
33/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Ap vastailee:

Tanssi ja telinevoimistelu ovat tyttärelleni vain harrastuksia, hän ei siis kilpaile näissä lajeissa, eikä ainakaan sen vuoksi tarkkaile syömisiään. Tai oksenna - hän on itsekin todella ärsyyntynyt siitä, että on omasta mielestään niin laiha. Palautusjuomat on käytössä. Samoin olen ruokaan laittanut "piilorasvoja".

Suurin ongelma tyttärelle itselleen on, ettei ole tarpeeksi "varustuksia" eikä muotoja. Kun kysyin, että käydäänkö ostamassa ensimmäiset rintaliivit, hän totesi, ettei tarvitse, kun ei ole rintojakaan. Samoin kaikki housut/farkut on tuonpituiselle liian suuria vyötäröltä.

Tyttäreni kasvukausi on nyt pysähtynyt, pituutta ei ole tullut lisää puoleen vuoteen - muttei kyllä painoakaan. Hyvä puoli kai ainakin se, ettei hän ole laihtunut. Samoin kuukautiset ovat normaalit.

On kuitenkin normiteini iloineen ja suruineen. Ei masentuneen oloinen tms.

Koulukin sujuu hyvin.

Pakko vielä kertoa: toissailtana tytär laittoi jalkaansa ikivanhat suosikkifarkkunsa. Sanoin, että noi on kyllä peffasta liian tiukat, pystytkö edes kävelemään kunnolla. Neitiä vaan nauratti, totesi minun olevan oikeassa ja vaihtoi farkut...

Toivon vaan, että tämä ongelma poistuisi ihan itsestään ajan myötä.

Vierailija
34/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli mieleeni että olisko mahdollista että hänellä olisi keliakia? Siinä yksi oire voi olla pituuskasvun pysähtyminen ja laihtuminen. Eikä se todellakaan välttämättä oireile vatsakipuina tms.