Huoltajuuskiista - apuja!
Minä, äiti, hain eroa muutama kuukausi sitten, takana monta vuotta henkistä väkuvaltaa, vaikeaa elämää. Mies elänyt omaa elämää, perhe toisella sijalla. Nyt yritetty sopia kolmen lapsemme asioita jo 4kk. Käyty lastenvalvojan luona 2 kertaa tuloksetta. Ositus tehty, mies omistaa nyt entisen talomme, jossa kaikki edelleen asumme. Olen nyt ostanut itselleni uuden asunnon, minulla ei ollut varaa lunastaa taloa itselleni.
Mmies painostaa ja uhkailee jatkuvasti. Hän haluaa tietyt tapaamisoikeudet ja 0,- elatusmaksut. Olimme jo toisella kerralla lastenvalvojan luona lähellä sopimusta, mutta sitten lastenvalvoja sanoi ettei virallista paperia lapsista voi tehdä ennen kuin me asutaan virallisesti eri osoitteissa, eli minun oli pakko etsiä asunto jotta asiassa päästään eteenpäin. Ja tulla tekemään sopimus sitten kun minulla on virallisesti toinen osoite. Nyt kun muutto lähestyy, olen peloissani, pelkään että mies käy hankalaksi ja estää lasten lähdön mukaani. Onhan lasten virallinen osoite nyt siis tämä vanha koti, enkä pysty sitä osoitetta yksin muuttamaan, ilman miehen suostumusta. Onko tosiaan niin, että lapset on vaan jätettävä miehelle, kunnes ehkä joskus on saatu sopimus aikaan, jos mies ei suostu lasten muuttoon mukanani? Jos vien asian käräjäoikeuteen, että saisin väliaikaispäätöksellä lapset mukaani ja sitten sovittaisiin mahdollisesti asia, mikäänhän ei takaa että oikeus päättäisi väliaikaishuoltajuuden minun hyväkseni. Olen solmussa. Mieheni on kova kontrolloimaan ja olen elänyt hellan ja nyrkin välissä monta vuotta. Nyt löysin jostain rohkeuden pyristellä irti, haluta parempaa elämää, mutta sekään ei onnistu. Mies tekee kaikkensa jotta minulla olisi mahdollisimman vaikeaa, hänestähän ei niin vaan erota. Mutta enhän voi lähteä ilman lapsia, mitä ihmettä teen??
Kommentit (33)
Hanki asianajaja. Mielestäni myös ihmeellinen kommentti lastenvalvojalta siitä, ettette muka pystyisi tekemään sopimusta ennen kuin asutte eri osoitteissa.
Älä vaan lähde ilman lapsia!
Jos muutan myös lasten osoitteen luokseni mitään sanomatta: tietääkseni maistraatista tulee kirje miehelleni että lasten kirjat siirretty, ja hänen pitää se hyväksyä eli ilmeisesti allekirjoittaa joku paperi. Osaako joku tämän vahvistaa? Olen kyllä asiaa kysymässä tänään maistraatista.
Väkivallasta ei ole mitään todisteita, koska se on pääsääntöisesti henkistä :-( Ja uhkailua lyömisellä. Muutama ystävä tietää, mutta minkä arvoinen on ystävän todistus, mies voi sanoa että valehtelevat, sana sanaa vastaan.
ap
Mene lasten kanssa turvakotiin. Myös henkinen väkivalta eiittää perusteeksi.
Tässä kaupungissa ei ole turvakotia, lähin Lahdessa tai Helsingissä, matkaa tunnin verran.
Vanhin lapsista alakoulussa. Miten turvakoti auttaisi tässä tilanteessa? Yrittäisin päästä sinne viikonlopuksi, ja se laittaisi miehen huonoon valoon?
Ap
Kyllä meillä tehtiin sopimus vaikka mies on vielä kirjoilla samassa osoitteessa. Älä siirrä omia kirjojasi ennen kuin on huoltajuus selvää, koska muuten jos sinä muutat sinusta tulee automaattisesti etävanhempi. Näin kävi ystävälle :(
Kyllä sopimuksen voi tehdä etukäteen! Meillä tehtiin! Soita sille lastenvalvojalle uudestaan! Ei teidän sinne tsrvii yhdessä mennä, voit käydä yksinkin ja mies menee sitten omalla ajallaaan.
ehdottomasti otet lapset mukaan kun lähdet. Rohkeasti vaan. Itselläni on ystävä juurikin samassa tilanteessa. Sinun kannattaisi ehkä lähteä jo heti, jos voisit vaikka mennä lasten kanssa jonkun ystäväsi luokse? Eri osoitteisiin mahdollisimman nopeasti! Koska pääset muuttamaan?
Ikävä tosia asia on, että sinulla ei ole mitään automaattista oikeutta omia lapsia itsellesi. Olette huoltajakandinaatteina samalla viivalla. Miehellä tuon kodin verran etumatkaa ja sinulla, että olet heidät pääsääntöisesti hoitanut.
Tosin on paljon muutakin huomioon otettavaa, kuten kummalla pararemmat edellytykset elättää lapset. Antaa muuttumattomat olosuhteet koulun, kavereiden jne suhteen. Eikä pidä unohtaa kumpi hoitaa tapaaja vanhempana roolinsa paremmin.
Olin itse aikoinaan samassa tilanteessa aika samanlaiselta kuulostavan miehen kanssa. En olisi mitenkään päässyt sovussa lähtemään yhteisestä kodistamme, mies uhkaili väkivallalla ja tiesin, että hän yrittäisi tehdä erosta mahdollisimman vaikean. Hankin kaikessa hiljaisuudessa itselleni oman asunnon ja muutin sinne lasten kanssa mieheltä lupaa kysymättä. Maistraatista tuli aikanaan miehelle kirje, joka hänen piti allekirjoittaa ja ihme kyllä, niin hän tekikin ilman suurempia mukinoita. Samaa suosittelen kuin muutkin täällä, eli älä lähde kotoa ilman lapsia.
Et tietenkään muuta ilman lapsia.
Ei tuollainen mies haluakaan lapsia itselleen, ei pystyisi heistä huolehtimaan joten älä huolehdi liikoja.
Tämäkin on varmasti huomattavasti monimutkaisempi asia, kuin että paha mies aina silkkaa pahuuttaan kiusaa kilttiä naista. Eikä parisuhdetta enää nähdä vain naisen lasien läpi, joka joskus leimasikin koko suomalaista yhteiskuntaa.
Maailma on näin mustavalkoinen vain, jos näemme sen pelkästään toisen osapuolen lasien läpi. Eihän enää sosiaaliviranomaiset anna poikkeuksetta riitatapauksissa lapsia isän sijaan äidille vaan isien asema on luulutua parempi.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 08:39"]
Et tietenkään muuta ilman lapsia.
Ei tuollainen mies haluakaan lapsia itselleen, ei pystyisi heistä huolehtimaan joten älä huolehdi liikoja.
[/quote]
Eihän ap meille kerro millainen nainen hän on...Hän saatta kotona huutaa tai jopa lyödä lapsiaan, mutta eihän sitä kerro.
Olisiko lasten sitten huono jäädä isän kanssa? Lastenhan etu olisi jäädä vanhaan tuttuun kotiin jos isä vain on ok vanhempi.
Ja tosiaan lasten kirjoja et pysty toiseen osoitteeseen muuttamaan ilman miehen lupaa, maistraatista tulee heti kysely miehelle.
Pääsen muuttamaan kuukauden päästä.
Lastenvalvoja sanoi, ettei tee virallista sopimusta ennen kuin näkee tietokoneeltaan väestörekisterikeskuksesta että asumme erillään...?
Niin, en ole täydellinen ihminen, mutta hyvä äiti kyllä. Alistunut miehen hallinnan ja vaikutuksen alla 15v. avioliiton aikana.
Ap
ei lasten kirjoja voi muuttaa, ellei muuttoilmoituksessa ole molempien huoltajien nimet paperissa. Välillä kun mietin itse lähtöä, niin ajattelen kyllä jättäväni lapset. Mitä vähempi riitaa, sitä parempi, ja jos joku nyt tosissaan haluaa hoitaa tätä katrasta 24/7, niin en usko, että kauaa ainakaan. Varmasti alkaa vapaa illat kiinnostamaan. Niin se yleensä menee, että saat sen mistä luovut. Älä anna lastesi olla aseita puolin tai toisin. Ole itsekin valmis joustamaan.
Kun me erosimme muutama vuosi sitten, tein muuttoilmoituksen, jossa siis minä ja lapset, ei siihen isän nimmaria tarvittu. Maistaraatista jos jotain on kyselty, siitä en tiedä edes.
meille tuli paperit takas maistraatista, kun ei ollut isän nimeä, silloin kun muutettiin tänne uuteen taloon ennen miestä, joka töiden takia jäi entiseen joksikin aikaa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 09:28"]
Pääsen muuttamaan kuukauden päästä.
Lastenvalvoja sanoi, ettei tee virallista sopimusta ennen kuin näkee tietokoneeltaan väestörekisterikeskuksesta että asumme erillään...?
Niin, en ole täydellinen ihminen, mutta hyvä äiti kyllä. Alistunut miehen hallinnan ja vaikutuksen alla 15v. avioliiton aikana.
Ap
[/quote]
Kyllä se äitiyteen vaikuttaa jos on alistunut toisen hallinnan alle 15 vuoden ajan, anteeksi nyt vain.
Jos nainen on alistunut miehen hallinnan vaikutuksen alle ei se auttamatta tarkoita sitä, että mies olisi huono isä lapsilleen. Aina pitäisi muistaa, että parisuhde on kahden kauppaa. Pelkän yhden osapuolen syyttylyn sijaan voisi miettiä olisiko kummassakin vikaa.
Sosiallitoimikin pohtii asioita lasten kannalta. Ei sitä millainen mies lasten isä on ollut vaimolleen.
Meillä vastaavassa tilanteessa lastenvalvojalle riitti että mulla oli vuokrasopimus. Ilman sitä hän ei voinut sopimusta tehdä. Me asuimme Helsingissä.
Ehdottomasti otat lapset mukaan.Jos lähdet ilman,se katsotaan käräjillä isän eduksi..eli muutat omat ja lasten kirjat mitään puhumatta muuton yhteydessä,Onko sinulla väkivallasta lääkärin todistuksia tms?Suosittelen asianajajaa...tsemppiä!