Voiko maidontulo "vain loppua"?
Heti tähän alkuun: en halua provota tai aloittaa mitään imetyssotaa.
Siis ihan oikeasti mietin että onko fysiologisesti mahdollista että esim. 2-3 kk imettäneen äidin maidontuotanto vain yhtäkkiä loppuisi?
Mietin tätä siksi kun niin usein ihmiset kertovat siirtyneensä korvikeruokintaan oman maidontulon loppumisen takia, mutta sitten taas monessa paikassa sanotaan että maidontulo vähenee vain jos kysyntä vähenee... Eli mikähän on tässä totuus?
Kommentit (8)
Voi loppua, meidän lähikaupasta oli valion maito yllättäen loppu.
No mun käsittääkseni hyvin harvoin. Usein on kyse esim. tiheän imun kaudesta (lapsi tilaa lisää maitoa = roikkuu rinnalla jatkuvasti ja imee tyhjän tuntuisia rintoja) josta vedetään johtopäätös että vauva imee koko ajan rintaa -> on koko ajan nälkäinen -> maito ei varmaan riitä -> pitää antaa korviketta -> vauva syö vatsansa täyteen eikä tilaa rinnalla lisää maitoa. Ja sama kierre toistuu ja toistuu, korvikeannokset pienentävät rintamaidon tilausta ja määrää eikä sitä enää uskalleta heittäytyä pelkästään rintaruokintaan. Näin mulle kävi. Korvike alko syrjäyttää imetystä ja maitoo ei tullu tarpeeks koska mun rinnat luuli sitä tulevan jo ihan riittämiin, ts. niiltä ei tilattu maitoa sillain että vauva imee tyhjää rintaa joka antaa merkin siitä että lisätuotantoa tarvittais.
Vasta myöhemmin tajusin että kaikkien "riittääkö maito"-kyselyt sai sen verran mun itseluottamusta nakerrettua että tiheän imun kauden alkaessa olin "no nytkö se maito sit loppuu" ja luulin että vauva jää nälkäiseksi ellen anna korviketta, jolla kuitenkin sössin sit ite sitä systeemiä millä se maito muodostuu ja sen määrää säädellään. Päästiin takaisin täysimetykselle kun uskalsin luottaa siihen että vauva tilaa mitä tarvii. :)
Mun mielestä neuvolassa oli ihan surkee imetysohjaus, ei kukaan mulle kertonut mistään tiheän imun kausista, sielläkin suunnilleen kyseenalaistettiin et "riittääkö maito". Imetyksestä on niin vähän tietoa et ei ihmekään et elää joku käsitys et se maito jossain vaiheessa vaan mystisesti loppuu.
Kauniiden ja rohkeiden-tai Emmerdalen imetys-kausi :) ts vauva roikkuu illan tissillä ja äiti ei kerkiä muuta kuin pitää vauvaa imussa ja katsella emmentaalia. No parin emmentaalikuurin jälkeen maitoa tulee taas runsaammin.
Kyllä maito tai maidon tulo voi todellakin ehtyä,mutta taitaa olla niin että siihen on aina joku syy. Yleensä se on just se stressi tai jännitys että tuleeko sitä maitoa eli heruuko se rauhasista ulos tai jos heruu niin riittääkö.
Itsellä oli ekalla kerralla tämä herumis jännitys(imetys2,5kk). Toisella kerralla(imetin yht4kk) vauva teki lakkoa ja juonitteli tissin kaa ja luovutin sitten kun ajattelin että vauvalle ei kelpaa rinta. Tämä keskimmäinen oppi pullolle sitten kerrasta ja tissi ei sitten enää kelvannut ollenkaan. Viimosen kanssa oli lunkia enkä hötkyillyt mistään.Yritti venkoilla tuossa 5kk iässä mutta minäpä en ollut milläänkään enkä säikähtänyt. Vauva oli koko imetyksellä 5,5kk ja sitten aloitin kiinteät. Vuoden ikäisenä vierotin ja ihan luomupurkkimaitoon siirryttiin mukista juomaan.
Tässä koitan sanoa,että varmaan äidin jännitys,huoli tai jopa stressi vaikuttaa 80% tapauksista imetyksen loppumisessa varhaisilla kuukausilla.
Kauniiden ja rohkeiden-tai Emmerdalen imetys-kausi :) ts vauva roikkuu illan tissillä ja äiti ei kerkiä muuta kuin pitää vauvaa imussa ja katsella emmentaalia. No parin emmentaalikuurin jälkeen maitoa tulee taas runsaammin.
Kyllä maito tai maidon tulo voi todellakin ehtyä,mutta taitaa olla niin että siihen on aina joku syy. Yleensä se on just se stressi tai jännitys että tuleeko sitä maitoa eli heruuko se rauhasista ulos tai jos heruu niin riittääkö.
Itsellä oli ekalla kerralla tämä herumis jännitys(imetys2,5kk). Toisella kerralla(imetin yht4kk) vauva teki lakkoa ja juonitteli tissin kaa ja luovutin sitten kun ajattelin että vauvalle ei kelpaa rinta. Tämä keskimmäinen oppi pullolle sitten kerrasta ja tissi ei sitten enää kelvannut ollenkaan. Viimosen kanssa oli lunkia enkä hötkyillyt mistään.Yritti venkoilla tuossa 5kk iässä mutta minäpä en ollut milläänkään enkä säikähtänyt. Vauva oli koko imetyksellä 5,5kk ja sitten aloitin kiinteät. Vuoden ikäisenä vierotin ja ihan luomupurkkimaitoon siirryttiin mukista juomaan.
Tässä koitan sanoa,että varmaan äidin jännitys,huoli tai jopa stressi vaikuttaa 80% tapauksista imetyksen loppumisessa varhaisilla kuukausilla.
niin mulle kävi. Kuukautiset alkoi 2kk synnytyksestä, vakka pisin imetysväli oli ollut 5 tuntia. Samalla kellonlyömällä loppui maito ja tissit oli tyhjät kuin mankelista vedetyt. soitin neuvolaan, ja sieltä todettiin että minulla on jotenkin voimakas hormonitoiminta kun kerran näin kävi. No, minkäs teet.
Lähtökohtaisesti ei voi loppua. Monet äidit selittävät imetyksen päättymistä näin, mutta oikeasti maidon loppuminen on prosessi. Se on alkanut yleensä jo heti synnytyksen jälkeen niin että imetystä ei ole ohjattu kunnolla alkuun. Käytännössä käy sitten niin, että äiti alkaa epävarmuuksissaan kotona antaa korviketta lisämaitona, jolloin imettäminen vähenee entisestään ja lopulta lapsi alkaa suosia pulloa.
Kuukautisten alkaminen voi vähentää maidontuloa ja se voi vaikuttaa myös maidon makuun niin, että vauva alkaa hylkiä rintaa hetkellisesti. Tästä pääsee kuitenkin yli, kun tietää, mistä on kyse. Maidon määrä voi myös hiipua, jos äiti sairastuu mahatautiin. Sitkeällä ja tiheällä imetyksellä tilanne korjaantuu.
Imetykseen ylipäätään voi kuulua erilaisia "kriisejä", joissa pitää osata toimia. Jos ei osaa lopputulos voi olla tuo myyttinen "maito loppui".
Hei, minä sain esikoiseni 33 vuotiaana, imetin 1,5 kuukautta ja sitten maito loppui; ei vaan tullut joten siirryin pulloruokintaan. En tiedä mihin se maito katosi, liekkö hormooneilla merkitys (vaihdevuodet alkoi heti kun täytin 35. Eikä suinkaan pikkuhiljaa hiipimällä vaan koko katekoria kehiin vaikeimman kaavan kautta; eli kuukautiset loppu kun seinään, aivan käsittämättömät kuumat aallot joita on kestänyt jo 12 vuotta)
Voi loppua.
Ainakin mulla loppui kun seinään kun esikoinen oli 3,5kk.
Ei auttanut mikään: ei lapsen tississä roikottaminen, mikään tee, kotikalja tms, luin varmaan hyllymetrin kirjallisuutta ja juttuja aiheesta, imetystukiryhmä oli yhtä tyhjän kanssa. Maitoa ei vaan tullut.
Myöhemmin selvisi että olin tullut uudestaan raskaaksi, ja kuopus syntyi pari pvää ennen veljensä 1v synttäreitä.
Sen vauvan kanssa maito ei edes noussut, eikä mikään auttanut.
Yksi kokonaan pulloruokittu lapsi, toinen 3kk jälkeen pulloruokittu.
Esikoinen ei ole koskaan syönyt antibiootteja tai ollut korva- tms.kierteessä, nuoremmalla ollut 2 lievää korvatulehdusta. Tänä vuonna täyttävät 15 ja 14. Murut <3