Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lopen kyllästynyt kituuttamaan, tekisi mieli myydä sijoitusasuntoni

Vierailija
04.04.2013 |

Saisin 130 000 euroa käteistä, miinus verot (minkäköhän verran menisi veroa?). Sillä elelisi jo jonkin aikaa ihan mukavasti ja miettisin mitä tekisin isona. Nyt olen siis jo 35-vuotias, mutta minulla oli vaikeuksia valmistua ja sen jälkeen on ollut vaikeutta pärjätä työelämässä. Jotain neurologista häikkää taustalla todennäköisesti.

Mutta tuo asunto on ainut vanhuuden turvani. Eläkettä minulle ei ole juurikaan kertynyt ja toki työelämässä pärjäily on jatkossakin takkuisaa. Toisaalta olen aivan loppuun palanut kaikesta yrittämisestä enkä ole pitänyt kunnon lomaa vuosiin. Mitä ehdotatte?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko itse vuokralla vai toisessa omistusasunnossa?

Vierailija
22/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt joku sijoitusasunto pitää olla, niin ei tuo varmastikaan huonoimmasta päästä ole. Lisäksi olen itse sitä mieltä, että tästä taloudellisesta kurjimuksesta saatetaan päästä ehkä vain inflaatiolla ja silloin lainakin voi olla ihan jees, varsinkin kun nuo korot eivät ole korkealla.

Jos sijoittaminen kiinnostaa, niin tutustu vaikka Erolan kirjaan Paras sijoitus. Se kuvastaa ehkä eniten nykyistä ajatusmaailmaani, varsinkin jos sijoitushorisontti on pitkä, niin indeksirahastot on hyviä. Lisäksi indeksirahastoihin voi laittaa pieniäkin summia. 

Itse en ehkä pistäisi missään vaiheessa kaikkia rahoja samaan omaisuuslajiin vaan ihan jees on, jos on osakkeita/rahastoja, korkoja ja asuntoja. Tietty, jos osaamista löytyy, niin voihan salkku sisältää vaikka jotain muutakin.

350 000 tavoite on itselläkin mielessä, sit kokisin, että olisin taloudellisesti riippumaton. Sinne kyllä ON matkaa, mutta tavoite kyllä lähenee koko ajan vähin erin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myisi missään nimessä. Ymmäärrään, että houkuttelee ajatuksena, mutta 10-20 vuoden päästä olet yhä heikommassa asemassa kuin nyt: olen vanhempi, vanhuus lähestyy ja neurologiset vaivat eivät ole häipyneet mihinkään. Jos et nyt tuota myy, niin 10 vuoden päästä alat nauttia niistä tuloista. Jos taas nyt totut suurempaan elintasoon, niin sitten on 10 vuoden päästä suurempi hyppäys entistä matalampaan elintasoon.

Vierailija
24/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 23:20"]

Asutko itse vuokralla vai toisessa omistusasunnossa?

[/quote]

Asun avomieheni kanssa hänen omistamassaan asunnossa. 

ap

Vierailija
25/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä tulot miehellä on, onko teillä lapsia? Jos mies esim. työtön ja teillä lapsia niin möisin asunnon, lasten kanssa ankeaa kitkuttaa. Jos mies hyväpalkkainen ja ei lapsia, en möisi.

Vierailija
26/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="04.04.2013 klo 23:38"]

Jos nyt joku sijoitusasunto pitää olla, niin ei tuo varmastikaan huonoimmasta päästä ole. Lisäksi olen itse sitä mieltä, että tästä taloudellisesta kurjimuksesta saatetaan päästä ehkä vain inflaatiolla ja silloin lainakin voi olla ihan jees, varsinkin kun nuo korot eivät ole korkealla.

Jos sijoittaminen kiinnostaa, niin tutustu vaikka Erolan kirjaan Paras sijoitus. Se kuvastaa ehkä eniten nykyistä ajatusmaailmaani, varsinkin jos sijoitushorisontti on pitkä, niin indeksirahastot on hyviä. Lisäksi indeksirahastoihin voi laittaa pieniäkin summia. 

Itse en ehkä pistäisi missään vaiheessa kaikkia rahoja samaan omaisuuslajiin vaan ihan jees on, jos on osakkeita/rahastoja, korkoja ja asuntoja. Tietty, jos osaamista löytyy, niin voihan salkku sisältää vaikka jotain muutakin.

350 000 tavoite on itselläkin mielessä, sit kokisin, että olisin taloudellisesti riippumaton. Sinne kyllä ON matkaa, mutta tavoite kyllä lähenee koko ajan vähin erin.

[/quote]

Miten olet laskenut olevasi taloudellisesti riippumaton jo tuolla omaisuusmäärällä? Asutko pääkaupunkiseudulla vai muualla? Itse en ole tehnyt laskelmia, mutta tuo kuulostaa ehkä vähän vähältä äkkiä arvioiden.

Se on varmasti totta sekin, ettei kaikkea omaisuutta pitäisi laittaa samaan paikkaan. Ehkä minun on järkevintä maksella vuokrilla tuota lainaa pois, ja sen jälkeen ruveta sijoittamaan vuokratuloja vaikka indeksirahastoihin, jos vielä silloinkin jaksan kituuttaa vähällä käyttörahalla. Siihen mennessä ehtinen tuon kirjankin lukaista. ;)  Kiitos vinkistä.

ap

Vierailija
27/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin huono sijoitus toi asunto siis.

meillä on velaton talo ja asunto-osake vuokralla. niistä saa oikeasti tuloa. mä aina jotenkin luulin, että sijoitusasunto ostetaan omalla rahalla kun siihen on varaa. eikä velkarahalla, eihän siinä ole mitään järkeä.

Vierailija
28/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ala myy, mutta muuta pankin kanssa lainan takaisin maksua niin etta maksat vain korot tai vaan jonkun pikkusumman, esim. 35e/kk lainaa takaisin. Nain saat kayttorahaa joka kk asunnostasi. Nain ongelmasi ratkeavat!

Vierailija
29/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 12:51"]Mitkä tulot miehellä on, onko teillä lapsia? Jos mies esim. työtön ja teillä lapsia niin möisin asunnon, lasten kanssa ankeaa kitkuttaa. Jos mies hyväpalkkainen ja ei lapsia, en möisi.[/quote]

Ei ole lapsia ja miestä minun ei tarvitse elättää, riittää kun saan yhteisistä menoista osuuteni katettua tuloillani. Se vain tässä kyllästyttää, kun joka sentti pitää laskea ja mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, koskaan. Ei minulla eikä miehellä. Mutta puren hammasta ja kestän, syystä jonka 17 varsin pätevästi tuossa muotoili.

ap

Vierailija
30/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mita? Ei muka jarkea ostaa sijoitusasuntoa velkarahalla? Laske huviksesi vaikka sijoitetun paaoman tuotto. Sijoitusasunnot juuri kannattaa ostaa mahdollisimman suurella velalla.

T. Sijoittaja

Vierailija
31/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hyvä ihminen myy! Sinulla on asunnosta enää hyvin vähän velkaa (suhteessa asunnon arvoon) ja Kalliossa sijaitseva yksiö ei menetä arvoaan myöhemminkään.

Asuntosijoittaminen (kun puhutaan kaupunkiyksiöistä, erityisesti isoissa kaupungeissa) on melko riskitöntä ja tuo yksiö on sinun turvasi. Jos myyt sen, on rahat äkkiä käytetty ja sitten olet todella tyhjän päällä.

Vierailija
32/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ap mikään sijoitusasunnon omistaja ole vaan velkavanki. mutta älä ihmeessä myy asuntoa, vaan sovi pankin kanssa sulle sopivampi järjestely.

Vierailija
33/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 12:56"]

erittäin huono sijoitus toi asunto siis.

meillä on velaton talo ja asunto-osake vuokralla. niistä saa oikeasti tuloa. mä aina jotenkin luulin, että sijoitusasunto ostetaan omalla rahalla kun siihen on varaa. eikä velkarahalla, eihän siinä ole mitään järkeä.

[/quote]

Eli kehottaisit myymään vai, kun kerran on niin huono sijoitus?

En ole asuntoa sijoitusmielessä ostanut, vaan omaksi asunnokseni opiskelujen alkuvaiheessa. En vain asu siinä enää, koska sittemmin olen tavannut mieheni. Tässä ketjussa on kyllä ihan hyvin perusteltu, miksei kannattaisi myydä, mutta perustele nyt sinäkin - jos haluat - miksi tämä on niin paska sijoitus että siitä pitäisi hankkiutua eroon. Tällä hetkellä omistusosuuteni on kuitenkin jo yli 70%.

ap

Vierailija
34/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sun elämä on persiistä sen kämpän takia, niin myy. tai sitten sovit pankin kanssa uudet kuviot ja elät paremmin. simple as that.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan