Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lopen kyllästynyt kituuttamaan, tekisi mieli myydä sijoitusasuntoni

Vierailija
04.04.2013 |

Saisin 130 000 euroa käteistä, miinus verot (minkäköhän verran menisi veroa?). Sillä elelisi jo jonkin aikaa ihan mukavasti ja miettisin mitä tekisin isona. Nyt olen siis jo 35-vuotias, mutta minulla oli vaikeuksia valmistua ja sen jälkeen on ollut vaikeutta pärjätä työelämässä. Jotain neurologista häikkää taustalla todennäköisesti.

Mutta tuo asunto on ainut vanhuuden turvani. Eläkettä minulle ei ole juurikaan kertynyt ja toki työelämässä pärjäily on jatkossakin takkuisaa. Toisaalta olen aivan loppuun palanut kaikesta yrittämisestä enkä ole pitänyt kunnon lomaa vuosiin. Mitä ehdotatte?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet asunut siinä itse 2 vuotta, voit myydä verottamana. Voithan myydä ja sijoittaa suurimman osan rahasta indeksirahastoon ja osakkeisiin ja käyttää osan kulutukseen.

Vierailija
2/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen tuli vielä mieleen, että minulla on nyt lainan marginaali 0,6%, koska laina on otettu aikana jolloin marginaalit olivat matalia. Kannattaako pankkiin sittenkään ottaa yhteyttä tuon lyhennysvapaan tiimoilta, kun silloin tulen kiinnittäneeksi huomion lainaani, jolloin pankki yrittää takuulla saada marginaalia nostettua? Onko pankilla nykyään oikeus korottaa marginaalia yksipuolisesti? Lainaa ottaessani näin ei ollut, mutta onko tämä voinut muuttua vaikka sopimusta ei ole tehty uusiksi?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 13:33"]

Jos olet asunut siinä itse 2 vuotta, voit myydä verottamana. Voithan myydä ja sijoittaa suurimman osan rahasta indeksirahastoon ja osakkeisiin ja käyttää osan kulutukseen.

[/quote]

Olen asunut aiemmin, mutta nyt siinä on vuokralainen.

ap

Vierailija
4/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 13:54"]

Sellainen tuli vielä mieleen, että minulla on nyt lainan marginaali 0,6%, koska laina on otettu aikana jolloin marginaalit olivat matalia. Kannattaako pankkiin sittenkään ottaa yhteyttä tuon lyhennysvapaan tiimoilta, kun silloin tulen kiinnittäneeksi huomion lainaani, jolloin pankki yrittää takuulla saada marginaalia nostettua? Onko pankilla nykyään oikeus korottaa marginaalia yksipuolisesti? Lainaa ottaessani näin ei ollut, mutta onko tämä voinut muuttua vaikka sopimusta ei ole tehty uusiksi?

et taida uutisia tai talousasiota seurata?]

Vierailija
5/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:14"] 

et taida uutisia tai talousasiota seurata?

[/quote]

Enpä pahemmin.

ap

Vierailija
6/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä myy. Ensinnäkin asut avoliitossa aviomiehesi omistamassa asunnossa -> minne menet jos tulee bänät? Hän voi heittää sinut pihalle tosta vaan. Olet asunnoton silloin. Ja jos olet jo syönyt rahatkin, niin voi sinua parkaa....

Onko vuokra liian pieni lyhennykseen ja vastikkeeseen nähden?

Toisekseen vuokra kuittaa velan aikanaan, ja voit pyytää pankilta lyhennysvapaata. Arvo silti koko ajan nousee. Kun velka on maksettu, osta toinen sijoitusasunto. Periaatteessa sun olisi järkevää ostaa se kohtapuoliin, mutta ei Hesasta, vaan halvempi asunto esim. radan varresta. Yksiöiden vuokrapyynnit laskee pohjoiseen päin noin 100-200 euroa, mutta hinnat on paljon halvempia.

Vierailija
7/34 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee tosi paha hätätilanne niin voisitko myydä ja ostaa sijoitusasunnon muualta...halvemman mutta joko remontoidun (halvempi) tai uuden.

NImimerkki kokonaan velalla juuri sijoitusasunnon Lahdesta ostanut

(ja juu, nimenomaan velalla kandee ostaa kunhan kattoo tarkkaan minkalaisen. Veroa ei mene oikeestaan (ainakaan alkuvuosina) ja todella vähän jää itse maksettavaksi. Joku siis maksaa sitä sulle. Toki riskinsä siinäkin.

Vierailija
8/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo myy ihmeessä, ettei tarvitse kituutella. Kehtaatkin narista. Kumpa kaikilla kituuttajilla olisi vaihtoehtona sijoitusasunnon myynti. Hoh hoijaa.

Vierailija
9/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En narise vaan harkitsen vaihtoehtojani. Olen koko elämäni tosiaankin kituuttanut hyvin pienillä käyttörahoilla, jotta olen saanut asuntolainaa lyhennettyä. 

ap

Vierailija
10/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodessahan tuo on syöty, ei ole kovinkaan kallis asunto. Sen jälkeen olet ihan tyhjän päällä.

Vierailija
11/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa asunnostasi vuokratuottoa?

Vierailija
12/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no senkun myyt. siksihän ne on. älä nyt herranen aika vanhuuden turvaa ajattele....voit ostaa uuden vaikka viiden vuoden päästä.

kulut ja pääomatulot vaan nousee, lihoiksi vaan jos voittoa saat, ja toivon mukaan oot yli kaksi vuotta asunu

Vierailija
13/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:01"]

Vuodessahan tuo on syöty, ei ole kovinkaan kallis asunto. Sen jälkeen olet ihan tyhjän päällä.

[/quote]

Minulla on ollut vuositulot noin 15 000 euron luokkaa, joten saisin kyllä tuon summan riittämään useammaksi vuodeksi. Mutta siinä tosiaan olet oikeassa, että sen jälkeen jäisin tyhjän päälle.

ap

Vierailija
14/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:04"]

Etkö saa asunnostasi vuokratuottoa?

[/quote]

Siitä on vielä jäljellä lainaa, jota pystyn vastikkeineen lyhentämään vuokratuloilla. Paljon yli niistä ei jää.

ap

Vierailija
15/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 20:05"]

no senkun myyt. siksihän ne on. älä nyt herranen aika vanhuuden turvaa ajattele....voit ostaa uuden vaikka viiden vuoden päästä.

kulut ja pääomatulot vaan nousee, lihoiksi vaan jos voittoa saat, ja toivon mukaan oot yli kaksi vuotta asunu

[/quote]

No enpä tule voimaan enää koskaan ostaa sijoitusasuntoa tai mitään muutakaan asuntoa näillä tuloillani ja pk-seudun hinnoilla, jos nyt tämän myyn. En missään tapauksessa! Varsinkin kun nykyään ei saa enää 100% laina osuutta. Paitsi tietysti jos säästäisin suuren osan tästä asunnosta saatavista rahoista, mutta silloinhan en saisi sitä kovasti kaipaamaani breikkiä koska rahoja ei voisi kuluttaa elämiseen. Ja muutenkin on typerää vaihtaa asuntoa niin, ettei osta heti seuraavaa, aikana jolloin hinnat ovat nousussa.

ap

Vierailija
16/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko pankista lyhennysvapaata? Ei varmaan järkevää myydä ellei se ole ihan välttämätöntä.

Vierailija
17/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 21:06"]

Saisitko pankista lyhennysvapaata? Ei varmaan järkevää myydä ellei se ole ihan välttämätöntä.

[/quote]

Uskomatonta, mutta tätähän en tullut lainkaan ajatelleeksi! Täytyypä kysäistä asiaa. Kiitos todella paljon neuvosta!

ap

Vierailija
18/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lähtökohta sijoitusasunnon myymiselle on vähän heikko, jos samalla ollaan myymässä lypsävä lehmä ja muitakaan tuloja ei ole.

Keskiverrosti olen laskeskellut, että omaisuuden varaan voi ehkä jäädä elelemään, jos sitä on 350 000 euroa, mutta silloinkin ideana on se, että se raha on jossain tuottavassa toiminnassa eikä niin, että sitä pääomaa syödään.

Lisäksi aivan oma juttunsa on sitten se, että kannattaako asunto myydä. Silloin kannattaa miettiä, että onko asunto sijoitusasunnoksi oikeasti sopiva (riittävän pieni), onko siinä riskejä (remontteja tulossa tms.) tai onko munat liiaksi samassa korissa.

Vierailija
19/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä myy, asunnon pitäminen tuottaa pitkällä tähtäimellä paremmin.

Vierailija
20/34 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="04.04.2013 klo 21:16"]

Kyllä se lähtökohta sijoitusasunnon myymiselle on vähän heikko, jos samalla ollaan myymässä lypsävä lehmä ja muitakaan tuloja ei ole.

Keskiverrosti olen laskeskellut, että omaisuuden varaan voi ehkä jäädä elelemään, jos sitä on 350 000 euroa, mutta silloinkin ideana on se, että se raha on jossain tuottavassa toiminnassa eikä niin, että sitä pääomaa syödään.

Lisäksi aivan oma juttunsa on sitten se, että kannattaako asunto myydä. Silloin kannattaa miettiä, että onko asunto sijoitusasunnoksi oikeasti sopiva (riittävän pieni), onko siinä riskejä (remontteja tulossa tms.) tai onko munat liiaksi samassa korissa.

[/quote]

Kiitos neuvoista. Asunnossa on kaikki isot remontit 10 viime vuoden sisällä tehty ja pinnat ja tyyliasiatkin ihan hyvässä kunnossa. Kyseessä isohko yksiö Kalliossa. Hyvin hoidettu yhtiö, kaavaan ei tulossa muutoksia joten ihan kai ok sijoituksena. Arvo taitaa olla noin 190 000 euroa. Lainoja jäljellä yhteensä 55 ke, mikä on minun tuloillani tietysti paljon sekin.

Olen miettinyt kannattaisiko sijoitusta laittaa kiinni johonkin muuhun kuin asuntoon, mutta ainakaan toistaiseksi en ole uskaltanut, koska en tunne sijoitustoimintaa riittävän hyvin. Kaikkialla aina varoitellaan että rahastot vain vievät sijoittajien rahat. Onko sinulla tähän mielipidettä, suoria osakesijoituksiako pitäisi uskaltaa tehdä jos haluaisi rahoille parempaa tuottoa? Jos suosittelet osakkeita, rahastoja tai vastaavia, miten hoitaisit käytännössä varojen siirtämisen asunnon myynnin jälkeen, kaikki kerralla kiinni vai ajallisesti hajauttamalla, kuinka pitkän ajan yli? Entä kannattaisiko ostaa ensin ennemmin toinen sijoitusasunto, kun ensimmäisen saa maksettua, ja vasta omaisuuden arvon ylittäessä määrätyn summan (esim. tuo 350 000,-) siirtää rahat osakkeisiin?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, juuri tällä hetkellähän minulla ei hirveästi ole henkisiä paukkuja elää kitsaasti ja suunnitella taloutta. Nuo myyntiaikeet taisin kyllä jo onnistua hautaamaan, kiitos tämän ketjun.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan