Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko selkäsärystä syyttää ylipainoa?

Vierailija
04.04.2013 |

Vai onko hoikillakin selkävaivoja? Pääsiäisenä jumahti selkä totaalisesti, en vieläkään saa sukkia aamulla jalkaan, illaksi vertyy niin että pystyy jo normaalisti kävelemään. Ylipainoa on runsaasti ja olen päättänyt ottaa tämän alkusysäyksenä ja alkusyynä parempaan kehonhallintaan ja laihduttamiseen. Mutta auttaako se selkävaivoihin? Onko luvassa parempaa selkähuomista, vai jatkuuko vaiva läpi elämän?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että painonpudotus vaikuttaa tosi paljon selkäsärkyihin. Olen pudottanut painoa reilut 5 kiloa ja selkäsäryt on hävinneet lähes kokonaan. Myös selkä- ja vatsalihasten vahvistaminen painonpudotuksen ohella auttaa selkäsärkyihin.

Vierailija
2/7 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, ystäväni jolla ylipainoa.40 kg kärsii usein erillaisista selkäkivuista.Lääkäri suositellut painon pudotusta, mutta se ei niin helppoa olekkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonpudotus ja salitreeni, niillä lähtee.

Kaupanpäälle hyvä ulkonäkö ;)

Vierailija
4/7 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkävaivat johtuvat yleensä huonosta lihaskunnosta keskivartalokorsetin alueella. TÄmmöinen voi olla hoikilla ja pulleillla ihmisillä. SInänsä siis pelkkä ylipaino ei aiheuta selkäkipuja, mutta toki ylipainoon joillain ihmisillä liittyy oikeanlaisen liikunnan puute ja se taas aiheuttaa lihaskunnon rapautumista ja sitäkautta selkäkipuja.

Mulla itselläni on pitkä ja vähän notko selkä, joka kipeytyy helposti, heti jos lihaskunto pääsee vähänkään heikkenemään - vaikka olen hoikka. Mutta kyllä tätä pystyy oikeanlaisella liikunnalla parantamaan, joten kyllä sinuakin odottaa parempi selkähuomen. Kannattaa käydä fysioterapeutilla hakemasa jumppaohjeet, joita sitten noudattaa kerran tai kaksi päivässä säännöllisesti. Se on noin puolen tunnin sarja, mikä ainakin mulla on annettu. Liikkeet ei ole vaikeita eikä hankalia, ne voi tehdä ihan kotona eikä mitään välineitä välttämättä tarvi, mutta ne kannattaa käydä fyssarilla opettelemassa, koska esim istumaannousut ja kyykyt pitää osata tehdä oikein, muuten niistä ei ole hyötyä tai voi olla jopa haittaa. (mun fyssari opetti, että istumaannousuissa ei edes kuulu nousta istumaan asti, vaan jäädä selkä pyöreänä puristusasentoon hartiat maasta kohotettuna muutaman rauhallisen ulos- ja sisäänhengityksen ajaksi. Lisäksi että nimenomaan ne vinot liikkeet on tärkeitä, ei niinkään suorat istumaannousut. Kyykky taas saa aikaan polvivaivoja, jos polvet ja jalkaterät ei ole täsmälleen samansuuntaiset.)  Mut toki voihan näitä googlata netistäkin ja sillä pääsee ainakin alkuun, jos ei ole varaa mennä fyssarille.

Vierailija
5/7 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä selkävikoja alipainoisilla ja hoikillakin. Tosin ylipaino varmasti vaikuttaa selkävaivoihin. Itse painan 45kg ja kärsin selkävioista (pullistumia yms)

Vierailija
6/7 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteistä ja neuvoista! ap

Vierailija
7/7 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus muuten painonpudotusvaiheessa niitä särkyjä voi vasta ollakin. Itselläni ei ollut ylipainoisena juuri selkävaivoja, joskus pientä niskajumia mutta ei mitään pahaa. Kun aloin laihtua, tuli tutuksi monenlaiset kamalat selkäkivut. MIlloin oli kipua lapaluiden välissä, milloin ristiselässä, milloin en pystynyt pyyhkimään persettäkään sivukautta kun selkä oli liian kipeä että voi kiertyä sivulle. Jotenkin se kehon tasapainon muutos kun massaa katosi suht nopeasti isosta mahasta varsinkin oli vähän liikaa selälle. Mutta onneksi sitten kun paino vakiintui alemmas vähitellen kivut loppui.