Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta vai urbaanilegendaa, että porkkanansyönnistä iho oranssistuu?

Vierailija
03.04.2013 |

Teininä kuulin, että jos keväällä alkaa syödä paljon porkkanaa, muuttuu iho hetkeksi oranssiksi ja auringossa sitten pikapikaa ihanan ruskeaksi.

Onko totta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan totta on jos syö pitkään ja paljon

Vierailija
2/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ilmiö mandariineissa mut määrät pitää olla tosi korkeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tyttäreni muuttui vauvana ihan keltaisenoranssiksi, kun oli syönyt muutamana päivänä hurjia satseja porkkanasosetta. Olin jo ihan paniikissa, että hänellä oli joku maksahäiriö, kunnes tajusin ruuan ja värin yhteyden... Kun porkkanaa ei syöty pariin viikkoon, palasi tyttö taas normaalinvaaleaksi. Pelästyin kyllä aivan perhanasti ensin! :-D Myös kakka oli oranssia.

Vierailija
4/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ainakin oranssihtavaksi muuttuu. Mutta sitä pitää syödä ihan sikana sitä porkkanaa. Mun hyvä kaveri ihannoi nuorempana aasialaisia ja halusi samansävyisen ihon. Söi porkkanoita ja joi porkkanamehua päivässä ihan tolkuttomasti. Kyllä hänen ihonvärinsä muuttui oranssihtavaan suuntaan.

Vierailija
5/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ß-karoteeni saa aikaan värjääntymisen

Vierailija
6/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosiaan pala niin helposti

Vierailija
7/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin poika söi vauvana porkkanaa niin, että nenänpää muuttui huvittavan oranssiksi. Teimme lapsien valokuvasta joulukortin ja kamera vielä jotenkin kororsti punakkaa väriä, kuvassa oli kuin olisi liikennevalo palanut keskellä naamaa. Pojan nenänpäähän oli pakko photoshopata vihreää, jotta siitä tuli normaalin värinen ja kortin kehtasi lähettää.

Vierailija
8/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pitkään syönyt noin kilon porkkanoita viikossa, mutta en ole huomannut ihon värjäytymistä. Että ei ainakaan 1-2 porkkanaa päivässä mitään vaikuta.

Vierailija
9/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 00:23"]

Olen jo pitkään syönyt noin kilon porkkanoita viikossa, mutta en ole huomannut ihon värjäytymistä. Että ei ainakaan 1-2 porkkanaa päivässä mitään vaikuta.

[/quote]

ei 1-2 porkkanaa riitä alkuunkaan, siis 6-10/päivä min

Vierailija
10/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaikuttaa. Määrien ei ainakaan mulla tarvinnut olla mitään valtavia, mutta kyllä mä vähän enemmän kuin pari porkkanaa päivässä söin. Multa kysyttiin kevättalvella, että olenko käyttänyt itseruskettavaa kun olen niin ruskea :D Ja tuo ihan vaan porkkanalla. Samaisena kesänä (jatkoin porkkanansyöntiä) olin ruskeampi kuin koskaan ennen ja koskaan sen jälkeen.

Vierailija
11/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja voisin kuvitella että on yksilöllistäkin se miten helposti "värjäytyy". Mä olin kuulemma myös pikkulapsena ihan oranssi kun tykkäsin porkkanasta hirveästi ja söin sitä paljon.

11

Vierailija
12/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana on hyvää ja terveellistä.

Vierailija
13/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni: Jos syö yhtenä päivänä sikana salmiakkia, ruoansulatuskierroksen päätteeksi tulee mustaa kakkaa, ja jos porkkanoita, tulee oranssia kakkaa. Tai paskaa, miten kukakin sitä kutsuu.

Vierailija
14/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes pystyy syömään 10 porkkanaa per päivä.

Vierailija
15/15 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 08:33"]

Kuka edes pystyy syömään 10 porkkanaa per päivä.

[/quote]

En mä ainakaan niin paljoa syönyt, ehkä 5-6 karkeasti arvioituna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi