Vaihdevuodet?
Minkä ikäisenä sulla alkoi vaihdevuodet ja miten? Minä 48 v ja nyt jouluna viimeksi oli kuukautiset, vaihdevuodetko? Ei muita oireita. Alkaako kuumat aallot, kuivuuko nyt paikat?
vanhus
Kommentit (39)
Edelliseen jatkoa: kuukautisvuoto on runsastuneet, onkohan sekin menopaussin oire?
Kuukautisten loppumisesta kuumien aaltojen alkamiseen meni ainakin minulla monta vuotta. Luulin että selviän ilman mitään oireita, kun sitten yhtäkkiä alkoikin tulla ihmeen helposti hiki. Ikää nyt 53 ja aaltoja ollut puolen vuoden ajan lievästi pahentuen. Ei vielä niin pahoja että harkitsisin hormonikorvaushoitoa. Myös parta on alkanut kasvaa :D Leuassa muutama haiven, jotka on ajeltava muutaman päivän välein.
No tuo voi olla jonkun sairauden syytä, ei vaihdevuosien.
Olen 48 ja kovasti odotan kuukautisten poisjääntiä.
Joka saakutin kuukausi ne kuitenkin tulevat...
Ei muitakaan oireita vielä. Tosin äidillä ekat vaihdevuosioireet tulivat 70+ (nuorin veljeni syntyi kun äiti oli 49) eli ehkä tulen olemaan epäonninen minäkin?
Minulla kuukautiset loppuivat siinä viidenkympin korvilla, en enää tarkasti muista (olen nyt 55 v). Mitään muita oireita en oikeastaan ole huomannut, kuin ajoittain kiukkuisuutta / ärtyneisyyttä ja noita karvoja tosiaan kasvaa naamaan jonkun verran. En ajele niitä vaan nypin ajoittain pois.
Mitään kuumia aaltoja minulla ei ole ollut, jonkun verran joskus öisin hikoilen välillä enemmän kuin ennen. Kysyin asiasta kun kävin lääkärissä muusta syystä ja hän sanoi, ettei ne mitään kuumia aaltoja ole, jos ei tarvitse vuodevaatteita vaihtaa (niiden märkyyden takia). Hikoilen siis välillä unissani sen verran, että yöpaita kostuu etupuolelta ja kainaloista.
Entinen työtoverini sai töissä näkyviä hikoilukohtauksia ja ne olivat varmasti hänelle kiusallisia. Hän alkoi ensin punoittaa ja hetken päästä tippua hikeä.
Oireet ovat hyvin yksilöllisiä. Seuraa tilannetta hetki ennen kuin menet hakemaan mitään korvaushoitoa. Minä olen ihan hyvin pärjännyt nämä n. 5 vuotta ilman mitään hoitoja. Iloa uuteen elämän vaiheeseen, ei se välttämättä ole huono ollenkaan :)
Kiitos! Ihanan kannustavia olette. Itse olen vähän ikäkriisissä tästä asiasta.. ehkä minua huolettaa just toi seksipuoli..
ap
Sain vasta tietää että minulla ovat alkaneet. Olen jo tovin epäillyt, mutta sitten kun kävin verikokeessa niin tuli varmistus. Menkkojen perusteella en ole voinut päätellä koska kohtua ei ole ollut yli 10 vuoteen. Joku aika sitten oli yöhikoilua, ja sellaista jokapaikan kuumotusta öisin ja en saanut nukuttua. Heräilin jatkuvasti. Siitä päättelin että nyt varmaan on sitä.
Hieman on epätodellinen olo, ei oikein tiedä mitä ajattelisin tästä. Olenko iloinen vai surullinen, ajatukset ja mielialat asian suhteen menevät vuoristorataa. Olen vasta 46 vuotias, toivoin että olisi mennyt vähän pitempään ennenkuin alkavat.
Seksuaaliseen haluun eivät ole vielä vaikuttaneet ja muutenkin oireita on kohtuullisen vähän, ainoa mikä häiritsee tällä hetkellä on voimakas sulkasato. Mutta todennäköisesti voimakkaammat oireet ovat edessäpäin. Onneksi olen tehnyt itselleni selväksi, että hkh on käytettävissä.
Olen 51 ja oireet alkoivat n. vuosi sitten kuumina aaltoina, kuukautisten satunnaisilla pois jäänneillä ja hirveänä ärtymyksenä kui murkkuiässä konsanaan.
Mitä tulee kuumiin aaltoihin en allekirjoita aiemman vastaajan kertomaa, jossa lääkärin mukaan ne tunnistaa vain hiestä kastuneista lakanoista. Kyse on yksilöllisyydestä ja missä yksi likoaa hiessään pärjää toinen punaisella naamalla, jossa jokunen hikipisara valuu otsaa pitkin.
En ole ottanut vaihdevuosista erityistä ongelmaa saati käynyt sitä gynellä selvittämässä. Kun sen tietää, mistä on kyse.ja jos hiukankin on sinut kroppansa kanssa tunnistaa kyllä oireita itsekin. Minua ei hävetä kuumat aallot, enkä jaksa kiinnittää niihin huomiota niin kuin ei moni muukaan. Jos seurassa oleva ihminen näyttää uteliaalta totean vain, että minulla on vaihdevuodet ja asia on sillä selvä sitten hänellekin.
Suosittelen viuhkaa, jos aallot kiusaavat :)
Juu, tuli mieleen tuo viuhkajuttu, mistäkähän sellaisen saisi. Minulla myös sellaista poskien kuumotusta ja nipistelyä, jännän tuntoista kun poskipäitä alkaa yhtäkkiä kuumottaan ja pistelee-sillain tikuttaan.
Itse epäilen että niitä päiväaaltoja ei ehkä tulekaan kovin paljoa kun äidilläkään ei ollut, mutta tiedä sitten, on kyllä ollut toisinaan kuuma, mutta ei sellaista hyökyaaltoa vaan ihan hiljaksiin tuntunut että on liian kuuma, mennyt ohi kun vaatteet silipaissut pois(paitsi ei töissä).
Gynellä meinaan käydä, koska on myös alapää ongelmia limakalvot ovat kuivat ja toisinaan yhdyntä sattuu ja sitten voipi neuvotella hkh:sta. Mutta en vielä mene, ehkä syksyllä. Niin ja Hkh:ta meinaan käyttää sitten surutta jos siltä tuntuu että on tarpeen.
7
Mä täytän 48v. Verikoe näytti ettei ole vaihdevuosia. Silti on kuumotusta ja ennen menkkoja olen tosi ärtynyt.
Olen 51 v ja mulla on hormonikierukka. Ei vaihdevuosioireita, ei kuukautisia.
Mä olen 53 enkä mistään vaihdevuosioireista ole kärsinyt koskaan. Viime syksynä multa jouduttiin poistamaan kohtu ja munasarjat. Siihen asti menkat tuli ihan säännöllisesti eikä tosiaan mitän oireita ollut. Hormonikorvaushoito määrättiin, koska hormonitoiminta loppui kertarysäyksellä. Syön nyt sitten estrogeeniä.
Sitten vasta ollaan vaihdevuosissa, kun kuukautiset harvenee.
Itselläni nyt on, tehty testi ja ikää 52v.
Vuodot tulee 2-4 kuukauden välein ja on tosi runsaat.
En todellakaan hikoile vaan posket on kuumat ja niitä pistelee niin kun tuolla yhdellä.
Olen erittäin ärtynyt ja sehän tulee estrogeenin puutteesta.
Yöllä herään kuumiin poskiin ja nyt kuukautiset ja ne on todella runsaat, niillä ei pärjää arjessa, onneksi nyt työtön.
Ensi viikolla gyne ja otan hormoonihoidon ja syyt on :
Ärtymys
Yöllinen herääminen kuumiin poskiin ja
runsaat vuodot jotka ei ole hallittavissa.
Joskus monesti nukahdan kuuman aallon takia ja välillä uni ei tule.
Olen sitten päivällä väsynyt ja nukun päivällä paljon koska voin.
Tammikuussa luultavasti töitä ja saatava itseni kuntoon nopeasti.
Ei kaikki hikoile.
Vierailija kirjoitti:
Edelliseen jatkoa: kuukautisvuoto on runsastuneet, onkohan sekin menopaussin oire?
On mutta myös harventuneet.
Esivaihdevuosissa taas kuukautisten väli tosi lyhyt.
Mulla nyt post menopaussi ja kuukautiset tulee 2-4 kuukauden välein.
Itse tein testin kotona Viola vaihdevuositestillä.
Ikää mulla 52vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kohta 47 v. Ihmettelee kun on niin pirun kiukkuinen olo, varsinkin viikkoa ennen kuukautisia. Ennen ei kuukautiset paljon oloa heilautelleet. Muutenkin mieliala heilahtelee. Välillä kaikki ärsyttää. Mustasukkasuuskin nostaa päätään ja ei vaan jaksa. Yöllä nukutaan huonosti ja päivällä torkahdellaan. Tissit on kipeät ja turvottaa. Hiusten laatu on muuttunut ja harmaita on tullut. Mutta seksi onneksi sujuu:) välillä tuntee itsensä ihan nuoreksi ja taas sitten mummoksi, hih.
Ei sulla ole vielä vaihdevuosia.
Olet vasta esivaihdevuosissa.
Vaihdevuosissa menkat tulee harvoin tai ne on loppuneet kokonaan.
Estrogeenin puutetta sulla vielä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä sulla alkoi vaihdevuodet ja miten? Minä 48 v ja nyt jouluna viimeksi oli kuukautiset, vaihdevuodetko? Ei muita oireita. Alkaako kuumat aallot, kuivuuko nyt paikat?
vanhus
Mulla alkoi ihan samalla tavalla. 48v:nä kerralla jäi menkat pois. Ei muita oireita kuin kuumia aaltoja 5 vuoden ajan, nekin ihan siedettävät. Tällainen ikuinen vilukissa vain nautti kun kerrankin ei palellut:D Ei tarvinnut korvaushoitoja tms.
Tuosta alusta nyt 9v ja paikat kiitos vaan ennallaan, kuivuudesta ei tietoakaan! Seksielämä kukoistaa kun ei tarvitse pitää paussia menkkojen takia. Muutenkin on paljon paremmalla tuulella kaikki nämä vuodet kun ei tarvitse kärsiä PMSstä:)
Ihan turhaan vv:lla pelotellaan. Mulle ainakin ne oli vain positiivinen kokemus ja minä itse ihan sama kuin ennenkin. Vasta nyt on tullut ekat rypyt kasvoihin pari vuotta sitten, paksuissa ja hyvinvoivissa hiuksissa edelleenkin pari hassua valkoista/harmaata hiusta. Kroppa kuosissa koska olen koko ajan treenannut vähintään kerran viikossa ja normaalipainoinen
Joopa... hkh ollut kuutisen vuotta - täytän kohta 60 ja aion lopetella pillerit. Jos oireet (aallot, matala mieliala, unettomuus yms) palaa yhtä pahoina jatkan pillereillä
Itsellä kuukautiset jäivät 3 kertaa tulematta ja yöllä on niin hiki että tyynyliinat ja lakanat saa aamuisin pistää pyykkiin. Kävin tässä välillä jo gynekologilla ja hän arveli että vielä tulee ne viimeiset kuukautiset jotka on sitten todella reilut, apua! Näitä pelkäsin ja nyt minulla on koko ajan ollut todella runsasta vuotoa ja sidettä saa vaihtaa päivällä tunnin välein, yöllä sitten on tena pants jalassa ettei koko sänky ole sotkussa. Toivottavasti nämä on nyt viimeiset, Ikää jo kuitenkin 55 v.
Eläkää terveellisesti, niin tulee helpot vaihtarit.
Täällä kohta 47 v. Ihmettelee kun on niin pirun kiukkuinen olo, varsinkin viikkoa ennen kuukautisia. Ennen ei kuukautiset paljon oloa heilautelleet. Muutenkin mieliala heilahtelee. Välillä kaikki ärsyttää. Mustasukkasuuskin nostaa päätään ja ei vaan jaksa. Yöllä nukutaan huonosti ja päivällä torkahdellaan. Tissit on kipeät ja turvottaa. Hiusten laatu on muuttunut ja harmaita on tullut. Mutta seksi onneksi sujuu:) välillä tuntee itsensä ihan nuoreksi ja taas sitten mummoksi, hih.