Kauhee työvoimapula, mutta 75 % työllisyyttä pidetään mahdottomana. En käsitä
Eli kuulemma on epärealistista haaveilla, että työllisyysasteeksi saataisiin 75 %. Miten tämä on mahdollista, kun on huutav työvoimapula?
Päättäjien pitäisi jotenkin pakottaa työnantajat palkkaamaan myös ne hyljityt: vajaakuntoiset, ikääntyneet jne.
Mutta ei. Mieluummin päättäjät roidaavat työntekijät muualta.
Miten tämä tällaiseksi meni. Rakennustyömaillakin puhutaan muita kieliä kuin suomea. Miksei suomalaiset raksamiehet enää kelpaa.
Itse olin rakennusalalla vuosia ja ei ainuttakaan muult tullutta. Miksi nyt ei sinne suomalaiset kelpaa.
Voisko joku selittää, miksei tälle kehitykselle laiteta stoppia, kun tää ei ois suomen etu, että otetaan halvemmalla muualta kreikkalaisia j omat on kortistossa.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Uudet ammatit on palveluammatteja. Ja sinäkään et noista palveluista halua maksaa kivin paljon. Halpaa pitää olla.
Joten jos liksat puolittuu niin duuniakin alkaa löytyä. Miksi päättäjät ei pakota asiakkaita kuluttamaan enemmän?
Miksei sitten suomalaisten tes-palkkoja pakoteta alaspäin.
Ei voi olla järkevää pitää väkeä kortistossa.
En usko, että tekijöiden palkkojen lasku siirtyy kuluttajalle, van se siirtyy yrittäjille ja omistajille.
Ei mikään halventunut myöskään, vaikka moni asia siirtyi itsepalveluksi. (esim Helsingin lähijuna. Teinini joutui matkustamaan pummilla, kun ei löytynyt, mistä lippu ostetaan. Ekaa kertaa yksin Hesassa. Hänet ahdistava kokemus.)
Vierailija kirjoitti:
Uudet ammatit on palveluammatteja. Ja sinäkään et noista palveluista halua maksaa kivin paljon. Halpaa pitää olla.
Joten jos liksat puolittuu niin duuniakin alkaa löytyä. Miksi päättäjät ei pakota asiakkaita kuluttamaan enemmän?
Eikö palveluammatteja juuri ole poistumassa. Tilalle itsepalvelu.
Posti kai irtisanoo porukkaa ja sitten sanoo, että voitte tehdä Virossa samaa hommaa Suomen postille, mutta Viron työehdoin.
Samaan aikaan edelleen työkkäri laittaa yrityksiin 9 e päiväkorvauksella työttömiä töihin, jotka entisestään vääristävät työmarkkinoita. Miksi palkata joku oikealla palkalla töihin kun voi ottaa ilmasen tilalle aina 1 ½ kk välein. Ei niillä yrityksillä ole mitään aietta tai tarvetta palkata työntekijää "harjoittelun" päätyttyä.
Typerä systeemi, josta hyötyvät vain ja ainoastaan yritykset.
Minne työnnät töihin ne kuusikymppisten työttömien massat? Suunnitteluinsinööreiksikö, rakennusmestareiksi, vai automaatioasentajiksi, vai mihin työvoimapulasta kärsiviin tehtäviin? Ihan tuosta vain, huvikseen kokeilemalla kuinka sujuisi? Sinne vaan sihteeri-Sirkka 58 v ja lihatiskin-Lasse 59 v.
Mieti kouluajoilta niitä luokan paria tyhmintä ja laiskinta jätkää. Mieti sitten millainen olisi ollut joku ryhmäprojekti niitten kaa.
NIINPÄ!! Ei auta niitten palkkaaminen kun työpanos on korkeintaan nolla ja useimmiten negatiivinen eli olisit päässyt vähemmällä vaan tekemällä kaiken itse.
Vierailija kirjoitti:
Minne työnnät töihin ne kuusikymppisten työttömien massat? Suunnitteluinsinööreiksikö, rakennusmestareiksi, vai automaatioasentajiksi, vai mihin työvoimapulasta kärsiviin tehtäviin? Ihan tuosta vain, huvikseen kokeilemalla kuinka sujuisi? Sinne vaan sihteeri-Sirkka 58 v ja lihatiskin-Lasse 59 v.
Minä voisin mennä sinne rakennuksille mestariksi. Olen rakennusinsinööri ja mua ei palkata, kun olen liian vanha.
Haluaisin täydennyskoulutukseen työkkäri kautta. Olen hakenut viidelle kurssille omalla alalla. Ei ole otettu. Olen kai liian vanha.
Miksi ei meitä vanhoja ja innokkaita kouluteta uusiin hommiin? Tarkoitan näitä, joissa on jokin tietotutkinto.
Lähihoitajaksi ehkä pääsisi kouluttautumaan, mutta niin raskas työ ei sovi fysiikalleni ja olen allergikko. (käsi-ihottuma)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tekijöiden palkkojen lasku siirtyy kuluttajalle, van se siirtyy yrittäjille ja omistajille.
Ei mikään halventunut myöskään, vaikka moni asia siirtyi itsepalveluksi. (esim Helsingin lähijuna. Teinini joutui matkustamaan pummilla, kun ei löytynyt, mistä lippu ostetaan. Ekaa kertaa yksin Hesassa. Hänet ahdistava kokemus.)
Haluaisitko itse palkan, jolla ei elä? Tessit alemmas, päästään töihin, työhän on itseisarvo. No ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Mieti kouluajoilta niitä luokan paria tyhmintä ja laiskinta jätkää. Mieti sitten millainen olisi ollut joku ryhmäprojekti niitten kaa.
NIINPÄ!! Ei auta niitten palkkaaminen kun työpanos on korkeintaan nolla ja useimmiten negatiivinen eli olisit päässyt vähemmällä vaan tekemällä kaiken itse.
Mutta kun moni älykäskin on esim iän tai vajaakuntoisuuden takia ilman työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko itse palkan, jolla ei elä? Tessit alemmas, päästään töihin, työhän on itseisarvo. No ei näin.
Haluaisin kyllä mieluummin huonon palkan, kuin tämän pitkäaikaistyöttömyyden.
Vuosikymmeniä jatkunut automaation kehittyminen lienee osasyyllinen. Postin tilanne on mielestäni aika kuvaava, paperilla toimitetut tiedot kulkevat nyt nopeammin ja vaivattomammin ilman paperia, joten postin työvoimalle ei ole enää tarvetta.
Sama on tapahtunut vakuutus- ja pankkialalla, jossa korvaus- ja lainahakemukset päättää ja tulouttaa perustilanteessa algoritmi ja työvoimaa tarvitaan vain erikoisempia tilanteita varten.
Mäkkäreissä ja Hesburgereissa on kioskit tai puhelinsovellukset jolla tehdään ja maksetaan tilaus yhdellä kertaa. Perus asiakaspalvelutyö, johon heikompikin voisi ryhtyä osa-aikaisena, poistuu laitteiden ja sovellusten myötä. Vaate- ja ruokaostoksiakin pusketaan verkkopalveluiksi yhä enemmän, ja taas katoaa perinteisiä palvelutöitä.
Lähitulevaisuus ei näytä ruusuiselta tästä näkökulmasta.
Ruotsis, Norjassa ja Tanskassa työllisyys on reippaasti tuon 75%. Niissä maissa, eikä missään muussa maailman maassa, tosin ole yleissitovia työehtosopimuksia. Suomen systeemi on vain niin ehdottoman jäykkä, kun jokaiselle yritykselle on laissa määrätty velvollisuus maksaa sama palkka, vaikka tietty yritys olisi konkan partaalla, silti maksettava sama palkka, vaikka tilapäinen palkanalennus voisi pelastaa yrityksen. Niinpä parempi irtisanoa koko työvoima, sillä palkkaa ei saa alentaa.
.... ja nyt kun Sdp eli Sak pääsee hallitukseen, tulee työntekjän asema vahvistumaa entisestään.
Nelipäiväinen työviikko ja työllisyys nousee. Työnantajat joutuisivat kilpailemaan työntekijöistä, joten oikeistolle pelottava ja vastenmielinen ajatus.