Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen kun naapurin lapsi itkee paljon?

Vierailija
03.04.2013 |

No tänään esimerkiksi tilanne: Äiti ja lapsi tulevat kotiin töistä ja tarhasta. Lapsi jätetään alas rappukäytävään itkemään, äiti tulee kotiinsa, jättää ovensa auki. Lapsi edelleen alhaalla 0-tasossa huutamassa, asuvat ykköskerroksessa. Lapsi on 2-vuotias. Äiti odottaa aikansa että lapsi tulisi itse. Ei tule.

Äiti lähtee tuohtuneena alas nappaa lapsen syliinsä, kantaa sisälle, paiskaa oven kiinni, äänistä päätellen laskee lattialle, lapsi itkee, äiti on tovin hiljaa, kai laskee kymmeneen, flinauttaa lasta jolloin hetki hiljaista ja sitten kovempi itku ja lapsen soperrus "ei tukkapöllyä" tms, ei kuulu kuitenkaan mitään enempää, lapsikin jonkinajan päästä kuuluu rauhoittuneen.

Tällaista itkuttelua kuuluu kuitenkin usein kun tulevat tarhasta ja töistä, vaikuttaa että lapsi ei millään haluaisi tulla kotiin. Eka kerran oli tämä "flinautus" tai jonkinlainen läimäys mukana. Mutta iltaisin kotona ollessaan lapsi itkee hyvinkin usein turhautunutta itkua ja myös kun ilmeisesti laitetaan yksin huoneeseen huutamaan (="nukkumaan"), pitkiäkin aikoja, jopa kaksi tuntia yhteen soittoon.Koskaan en ole kuullut että lasta mitenkään rauhoitettaisiin tai lohdutettaisiin, ainoastaan silloin jos avaan oven rappukäytävään kun lapsi oikein huutaa, niin kuuluu "no niin alapas nukkumaan nyt emmi" tai jotain vastaavaa, mutta tämä on vain silmälumetta.

Olen seinänaapuri ja siksi kuuluu hyvin.Mitä teen?

Asuvat kaksin, tämä äiti ja lapsi.

Minua ahdistaa todella paljon tämä kun en voi oikein mitään tehdä. Jutellut olen äidin kanssa kahden ja silloin puheissa kaikki tuntuu olevan ok, vaikka lapsi huutaa välillä jopa yöllä ilman että ollenkaan vastataan lapsen itkuun. Silloinhan on pienen lapsen kohdalla jo kuivumisvaara jos tuntikausia vaan joutuu itkemään ilman juotavaa.Mainitsin tästä mutta lapsi kuulemma saa juomista. En usko. Äiti sosiaalialan ihmisiä, eli vaikea alkaa lastensuojeluilmoitustakaan väsäämään.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 22:04"]

Yksi syy, miksi pistää kävelemään, on jos on raskaana. Itse ainakin sain neuvoja vanhemmilta sukulaisilta olla kantamatta lasta (tai että lapsivedet oli menneet sen seuraksena ja sit kamala synnytys perään), että siksi itse olen mahdollisimman paljon ollut nostelematta isompia lapsia ollessani raskaana. Ehkä äiti tietää, että lapsi huutaisi vielä enemmän, jos hän kantaisi tämän. Mutta uhmaikää. Meillä tuli tänään 2-vuotiaalla ja edellisella lapsella ei kunnolla edes ollut. Ehkä äitikin on väsynyt eikä jaksa lapsen känkkää, joka tuon ikäisellä voi olla ihan älytöntä.

[/quote]

Tuskinpa on raskaana, jos asuu kahden lapsensa kanssa. Missä mies? Toisaalta naapurit ovat aika ikävässä tilanteessa, jos lapsen itkuun ei muka saisi puuttua, jottei olisi kyttääjä. Entä jos naapurissa asuukin Eerika?

Vierailija
22/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vielä ikävämpi tilanne. Naapurin yksivuotias huutaa öisin tuntikaupalla, eikä sitä voi oikein uhmaiällä selittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se ls-ilmoitus on joku rangaistus? Siinähän nimenomaan kartoitetaan tarviiko apua tai jotain tukitoimia. Sen pitäisi olla hyvä asia että joku on huolissaan ja välittää ja on yrittänyt jutellakin.

Ihme selittelyjä täällä, väsyneitä vanhempia jotka tarvis itse lepoa ja tukea jotta jaksais.

Ap tee ihmeessä ilmoitus tai soita sosiaalipäivystykseen, osaavat sieltä neuvoa kun kerrot tilanteesta. On hienoa että joku välittää vielä, se ei ole mikään rangaistus tai kyttäämistä.

Vierailija
24/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän uhmis itkee koko ajan. No ei sentään tunteja putkeen, mutta todella usein milloin mistäkin harmista. Tekisi mieli jo antaa kaikessa periksi, kun naapurin ämmä käy oven takana kyselemässä onko kaikki hyvin. Hemmetin kerrostalossa asuminen.

Vierailija
25/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyylääjäksi nimittelijät taisivat samaistua enemmän tuohon äitiin. Aika kovalta vaikuttaa, jos pieni saa toistuvasti itkeälohdukseen.

Minusta ap:n aloitus on erittäin asiallinen. Ei sillä äidillä voi päivästä toiseen olla huono päivä. Kai joskus pitäisi näkyä myös hyväntuulinen parivaljakko. Luulisi että yh:n sänkyyn mahtuisi yksi lapsi kainaloon eikä toisen tartteis yksin itkee.

Vierailija
26/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, mielestäni olet täysin oikealla asialla. Ei kuulosta normaalilta tuo naapurisi touhu. Tee ehdottomasti ls-ilmoitus. Voihan olla, että lapsen äiti on henkisesti poikki ja siksi ei jaksa lasta. Tällä tavalla he saisivat molemmat apua, kun sitä tuntuvat tarvitsevan. Ihanaa, että huolehdit, tässäkin on kuitenkin pieni ihminen ja hänen hyvinvointinsa kyseessä. 

Vierailija
27/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ls-ilmo! Kyllä siinä perheessä jotain vikaa on. Eikö tämä nyt ole ilmiselvää. Itse ainakin oon saanut narutettua kaksi kieroonkasvanutta perhettä tällä tavalla. Ja mennyt heti kertomaan, että kyllä lapsiaan lyövät. Itse kuulin! No, en kuullut, mutta ihan varmasti niin oli!

Ihan hyvä, että nekin lapset on nyt yhteiskunnan ja sijaisperheiden huomassa!

Vierailija
28/31 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävää!

Vierailija
29/31 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu voi olla ihan paikallaan, ellet sitten aio itse ryhtyä lapselle tukiaikuiseksi.

Totaaliyksinhuoltajuus on todella rankkaa ja väsyttävää. Moni ei ehkä itse uskalla hakea itselleen sitä tukea lapsen kasvatukseen jota saatavilla olisi johtuen tuomitsevista asenteista - vaikka lapsen paras olisi jos ei aina tarvitsisi olla kaksin väsyneen vanhemman kanssa.

Vierailija
30/31 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin mäkin totaaliyh mutta en jättänyt lasta yksin huutamaan.

Ei ihme että mt-ongelmia on kun äidit ovat julmia!

Vierailija
31/31 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, toiset ihmiset toimivat paremmin kuin toiset. Resurssit voivat olla lähtöjään erilaiset, ihmisen oma kapasiteetti voi riittää enempään, tai kotoa saatu vanhemmuuden malli voi olla terveempi.

Mulla on tausta aika ok, mutta olen lisäksi tehnyt paljon töitä itseni kanssa ollakseni tarpeeksi hyvä äiti lapsilleni - ja silti en nimittelisi ketään julmaksi tietämättä taustoja.

Teot voivat olla julmia, mutta siinä vaiheessa kun ihminen ottaa julmuuden identiteetikseen sitä on hyvin vaikeaa enää vaihtaa, ja kukapa sellaisesta kärsii ellei puolustuskyvytön lapsi.

Vähemmän nimittelyä, enemmän jeesiä niin lapsillakin olisi tässä maailmassa helpompaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi