Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotyötä tekevät ja työvuorojen tasapuolisuus

Vierailija
03.04.2013 |

Olen hoitoalalla ja teen vuorotyötä. Vääntöä käydään toistuvasti pyhätöitten tasaisesta jakaantumisesta. Peruspalkka on kaikilla huono ja pyhätyöt tuovat kaivattua lisää palkkaan. Teemme itse suunnitelmalistan ja esimies vie sen koneelle ja muokkaa sitä tarvittaessa. Samat työntekijät laittavat itselleen kaikki viikonloput ja pyhät töitä ja joillekin näitä arvokkaita työtunteja ei tule lainkaan. Kun asiasta pomolta kysyy eli tasapuolisuudesta, toteaa, että itsehän laaditte listat. Sattuu olemaan siten, että pomon suosikit ovat näitä pyhätyöntekijöitä, joten ei tee tilanteelle mitään.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootit! Esimiehen pitää tehdä työvuorot, EI teidän! Esimies luistaa tehtävistään joista saa korvaukset ja te pässit teette homman hänen puolestaan saamatta mitään korvausta. Ei se noin saa mennä.

Miksi teillä ei muuten ole kiertävää vuorolistaa esim. 6 viikon kiertävä lista? Silloin kaikille tulisi saman verran vuoroja tietyllä aikavälillä ja sitten homma alkaisi taas alusta.

Vierailija
2/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas tosi väärin. Meillä on yhdessä sovittu pelisäännöistä, ja kolmen viikon listallahan pitää jokaisella työntekijällä olla yksi kokonaan vapaa viikonloppu. On toki meilläkin niitä, jotka yrittävät kahmia sunnuntailisiä, mutta onneksi listantekijät (joita on kolme, vuoro kiertää) vähän tasaavat pahimpia yrityksiä.

Sun pitäisi jossain osastokokouksessa tai vastaavassa, jossa on paljon porukkaa, ottaa asia esille mielellään yhdessä jonkun toisen kanssa, jos on pari-kolme, jotka viestittävät kaikkien kuullen samasta ongelmasta, ei pomo oikein voi olla puuttumattakaan siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kummalta jos teette itse työvuorolistan. Mun työpaikassa on kiertävä 8 vko:n lista, jossa viikonloppuna tulee keskimäärin 4-5 tuossa ajassa. Se tasoittuu vuoden kuluessa. Hoitoalalla olen ja työvuorolistat laatii osastonhoitaja tai mitä laatimista niissä nyt edes on, kun ne junnaavat eteenpäin kuin juna. Tai no sijaiset pitää merkitä sinne erikseen ja mahdolliset päivystykset.

Vierailija
4/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kolmonen tarkentaa, että meilläkin itse tehdään listat, mutta listantekijät joutuvat edelleen viilaamaan niitä, että miehitys on sopiva ja koulutukset toteutuvat järkevästi jne.

Vierailija
5/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt en ihan ymmärrä... te teette listat, mutta sinusta esimies suosii kavereitaan? Miten niin, jos te kerran teette itse listat? Väännä nyt rautalangasta.

Vierailija
6/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset taas eivät halua viikonloppuja eikä öitä, esimerkiksi minä. Olen aina tuntenut tästä syyllisyyttä mutta se lieneekin turhaa, jos ne ovatkin oikeasti noin haluttuja.

Vierailija
7/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, pomo on puhunut vuoden työaika-autonomiasta ja siksi laitamme itse vuorot listalle. Käytännössä kuitenkin ei tämä toimi, sillä osa hoitajista laittaa häikäilemättä pyhätyöt itselleen ja sitten jopa kehuvat niillä. Esimies melkein suuttui, kun otin tasapuolisuuden esille. Eli mitä voi tässä tilanteessa tehdä.

ap

Vierailija
8/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim näin: työntekijä laittaa itselleen kolmen viikon listalle kahdelle viikonlopulle töitä. Saa yhden viikonlopputyön, kun pomon suosikit haluaa tehdä juurikin viikonloppuja.

ap

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 19:05"]

Siis nyt en ihan ymmärrä... te teette listat, mutta sinusta esimies suosii kavereitaan? Miten niin, jos te kerran teette itse listat? Väännä nyt rautalangasta.

[/quote]

Vierailija
9/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestää aikaa, että työaika-autonomia oikeasti rupeaa toimimaan työyhteisössä. Tosin teidän työpaikassa näyttää siltä, ettei se välttämättä rupea toimimaan ollenkaan jos osa törkeästi laittaa omat työvuorot ihan itsekkäin perustein eikä esimies osaa ohjeistaa tai vaatia tasapuolisuutta.

Oikeasti sun pitää nostaa ääntäsi isossa porukassa ja vaatia yhteisiä pelisääntöjä, joita sitten myös noudatetaan. Kerää porukka, joka lähtee asiaa ajamaan, yksin et voi mitään mutta porukan mielipidettä ei esimieskään oikein voi ohittaa. Jos ei toimi, yhteys johonkin ylihoitajaan, työsuojeluvaltuutettuun tai työterveyshuoltoon.

3

Vierailija
10/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää todistusaineisto siitä ettei työaika jakaannu oikeudenmukaisesti. Ota siis kopiot listoista ja käy sähköpostitse keskustelut, ettei asia ole mutua.

Vierailija
11/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 19:11"]

Esim näin: työntekijä laittaa itselleen kolmen viikon listalle kahdelle viikonlopulle töitä. Saa yhden viikonlopputyön, kun pomon suosikit haluaa tehdä juurikin viikonloppuja.

ap

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 19:05"]

[/quote]

[/quote]

No, pankaa te muutkin kaikki viikonloput ja juhlapyhät itsellenne töitä ja kirjatkaa ylös vaikkapa puolen vuoden ajalta, miten vuorot todellisuudessa menivät.

Sitten otatte yhteyttä esimieheen ja kerrotte lukemat. Että Pirkko tehnyt 18 viikonloppua, Liisa 19 viikonloppua, Maija 4, Raija 3. Vaikka kaikki ovat pyytäneet yhtä paljon viikonloppuja.

Ja jos homma ei tuosta oikene, ota yhteyttä esimiehen esimieheen. Tarvittaessa luottamusmieheen.

On ihan selvää, että vuorolisien ollessa merkittävä osa palkkatasoa ketään ei saa sorsia pyhätöiden jaossa.

-6, joka tekee työvuorot yli parille kymmenelle vuorotyöläiselle -

Vierailija
12/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sinä voi myös laittaa listalle itsellesi esim. kaksi viikonloppua töitä. Saa sitten esimies muokata, jos on päällekkäisiä toiveita työvuoroista. Eikait autonomia työvuorolistan teossa ole mikään nopeuskilpailu, jossa nopeusjärjestyksessä varataan parhaat vuorot? Laitat vaan yhtä röyhkeästi omalle kohdallesi pyhiä ja annat pomon murehtia, kenen toiveet toteutuu. Tuskin kehtaa loputtomiin suosikkejaan suosia, olisi liian näkyvää.

Vierailija
13/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutko liittoon?

Vierailija
14/14 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 19:28"]