Nettotulot 2300e, vuokra 870e
+ muut pakolliset menot ja yhden auton kulut. Lapsia kaksi päiväkoti-ikäistä, 1 aikuinen ja koira. Tuloissa laskettuna jo tuet mitä saan.
Pärjäisitkö? Olen eroamassa ja vähän hirvittää miten pärjätään, riittääkö rahat. Vuokra tuntuu kovalta mutta ei sille hirveästi ole vaihtoehtojakaan...
Kommentit (25)
Sulla on halpa vuokra, ainakin näin pk-seudulta katsoen. Oliko tuossa mukana jo elatusmaksut ja asumistuki? Lapsilisät yh-korotuksin?
Pärjäät varmasti, älä siitä huoli. Pienet lapset eivät kuluta paljon ja saavat syödä kolme ateriaa päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on halpa vuokra, ainakin näin pk-seudulta katsoen. Oliko tuossa mukana jo elatusmaksut ja asumistuki? Lapsilisät yh-korotuksin?
Pärjäät varmasti, älä siitä huoli. Pienet lapset eivät kuluta paljon ja saavat syödä kolme ateriaa päiväkodissa.
Oli mukana. Ei asuta pk-seudulla mutta isossa kaupungissa kuitenkin. Kiitos, toivotaan...
Jos niukasti elätte niin etteköhän pärjää.
Siis vuokran jälkeen jää vielä 1400 euroa. Sillä elää kyllä todella hyvin.
kuuluuko nettotuloihin lapsilisät, elatusmaksut ja muut loisimisrahat?
Vierailija kirjoitti:
kuuluuko nettotuloihin lapsilisät, elatusmaksut ja muut loisimisrahat?
Tähän on vastattu jo kahdesti.
Helposti. Itse elelin kahden päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa useamman vuoden nettotulojen ollessa kokonaisuudessaan palkkatulot, asumistuki ja lapsilisät ym. yhteenlaskettuna alle 2000e; vuokra oli tänä aikana aluksi alle 900e, mutta nousi noiden vuosien aikana hieman yli tuhanteen euroon & siltikin pärjättiin mielestäni mainiosti.
Voi että. Ruokaan mene niiiiin paljon vähemmän rahaa kun ei ole raavasta miestä syöpöttelemässä. Hyvin pärjäätte.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Itse elelin kahden päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa useamman vuoden nettotulojen ollessa kokonaisuudessaan palkkatulot, asumistuki ja lapsilisät ym. yhteenlaskettuna alle 2000e; vuokra oli tänä aikana aluksi alle 900e, mutta nousi noiden vuosien aikana hieman yli tuhanteen euroon & siltikin pärjättiin mielestäni mainiosti.
Ilman autoa varmaan menis heittämällä. Ja jos työ olisi varmaa, minulla on aina 11kk:tta töitä ja sitten kuukauden työttömyyspätkä.. ne vähän mietityttää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Voisitko luopua autosta?
Jos taloudellisesti aivan pakko olisi niin kyllä me varmaan jotenkin pärjättäisiin. Mutta kyllähän se arki todella raskasta olisi ilman autoa.. yksi päiväkotiin, toinen kouluun, harrastukset kaupungin toisella laidalla, kaupassakäynnit ja ennenkaikkea oma työmatka kasvaisi 15 minuutista -> tuntiin + lasten haut bussilla.
ap
Kyllä pärjäät.
Kuuluuko vesi vuokraan? Tuleeko vuokran päälle muita maksuja?
Minulla suunnilleen samat tulot ja asumismenot, kaksi lasta myös. Pärjätään kun eletään tarkasti. Yllättävän paljon niitä menoja silti on, kuten lasten kengät, ulkoiluvaatteet, harrastusvälineet jne. mihin rahaa kuluu asumisen ja ruuan lisäksi.
En harrasta itse mitään mikä maksaa, enkä osta kuin tarpeeseen. Saan 100-400€ kuussa siirrettyä säästöön pahojen päivien varalle.
Älä luovu autosta jos ei ole pakko.
Ei kannata tehdä elämästä turhan vaikeaa. Luovuin vasta sitten, kun lapset kulkivat itse julkisilla. Ärsytti kuitenkin ruokien raahaaminen, mutta se oli pieni murhe.
Nettotulot 1600 euroa, vuokra 870 euroa.
En ole yrityksistäni huolimatta löytänyt halvempaa asuntoa.
yritä laittaa säästöön jotain tuota tulotonta kuukautta varten,vaikka vain viiskymppiä kuussa. Pidät kotona kuivavarastoa,tomaattimurskaa ja semmosta,spagettia ja muuta makaronia,riisä,puuroaineksia niin ei tarvi aina kaupassa ravata. Pastaa ja pestoa ja porkkanaraastetta,ja jos siihen juustoa niin...Karsit siitä kauppalaskusta turhia pois,ostat halvempia tuotteita,ns kaupan omia. Kyllä se siitä. Ite koulutin noilla tuloilla lapseni lukioon ja amikseen asti,siitä eteenpäin hankki itte amk-koulutukseen rahat. No,ei tosin ollu kuin yks laps,silti.
Varmasti pärjäät, kuten täällä on jo sanottukin. Sen sijaan mikä auto sulla on? Vaihda johonkin vaikka Toyota aygoon, kulutus ja käyttökustannukset olemattomat, verot/vakuutus pieni. Ja luotettava on varmasti kun on Toyota
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pärjäät.
Kuuluuko vesi vuokraan? Tuleeko vuokran päälle muita maksuja?Minulla suunnilleen samat tulot ja asumismenot, kaksi lasta myös. Pärjätään kun eletään tarkasti. Yllättävän paljon niitä menoja silti on, kuten lasten kengät, ulkoiluvaatteet, harrastusvälineet jne. mihin rahaa kuluu asumisen ja ruuan lisäksi.
En harrasta itse mitään mikä maksaa, enkä osta kuin tarpeeseen. Saan 100-400€ kuussa siirrettyä säästöön pahojen päivien varalle.
Ei kuulu, päälle tulee vielä vedet, sähkölaskut, autopaikka..
Kiitos tsempeistä, ilahduttavan paljon asiallisia kommentteja :)
Ap
Ei noilla tuloilla mitään 5 tähden luxuslomia ulkomailla pidetä, mutta ihan tavallista arkea sillä voi elää.
Mulla on vähän pienemmät nettotulot, ja vuokra on tonnin kuussa. Todella tiukkaa tekee kahden lapsen kanssa, lisäksi maksan yhdestä elareita. Ei näillä hirveesti juhlita - eikä ostella joka aamu ihania lattekahveja mistään kioskeista...
No tiukkaa tekisi yksin ilman lapsiakin, ainakin tarkkaan pitäisi katsoa mihin rahaa käyttää.