Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoidon työntekijät ihmetyttää?

Vierailija
02.04.2013 |

Olen jo pitkään ihmetellyt mikä on päivähoidon työntekijöiden työnkuva teidän vanhempien mielestä ?? Aina vaahdotaan sitä, että odotetaan ammattitaitoa yms mutta mitä on tuo ammattitaito päiväkodissa ?? miten voi olla, että lastentarhaopettajaksi opiskelevat viettävät korkeakoulussa useamman vuoden ja sen jälkee työllistyvät syöttämään ja nukuttamaan lapsia - työ jota KUKA tahansa voisi tehdä. Avartakaa siis maailmaani, lähärit ja pkt tädit tekee samaa työtä ja vielä täysin kouluttamaton voisi sitä käytännössä tehdä. Mitä siis marisette ammattitaidosta  kun ei sitä periaatteessa ole, miten joku on hyvä hoitamaan lapsia?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko oikeasti, että LTO:n työnkuvaan kuuluu pelkkä lasten nukuttaminen ja syöttäminen?

Vierailija
2/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo luulen ? Tulin just töistä kotiin.. Helsingissä päiväkodissa oon töissä tällä hetkellä opiskelujen ohella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo tainnu paljon olla hereillä työaikanasi?

Vierailija
4/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 17:45"]

Joo luulen ? Tulin just töistä kotiin.. Helsingissä päiväkodissa oon töissä tällä hetkellä opiskelujen ohella.

[/quote]

Mäkin oon ollut Helsingissä päiväkodeissa töissä opiskelujen ohessa, ja mulle kävi siellä kyllää hyvin selväksi, että LTO:n työhön kuuluu aika paljon muutakin kuin se perushoito. (Itselläni ei ole mitään koulutusta alalle, mulla on nyttemmin ihan muun alan akateeminen koulutus alalle.)

Jotenkin tuosta sun tekstistä kuultaa, ettet ole ihan hirveän välkky. Voiskohan joku LTO kertoa sulle vaikka töissä, mitä hänen työnkuvaansa kuuluu?

2

Vierailija
5/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 17:45"]

[/quote]

(Itselläni ei ole mitään koulutusta alalle, mulla on nyttemmin ihan muun alan akateeminen koulutus alalle.)

[/quote]

PO. "mulla on nyttemin ihan muun alan akateeminen koulutus.

2

Vierailija
6/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko ap, että toiminta päiväkodissa on aivan tavoitteetonta? Että niitä asioita tehdään ihan huvin vuoksi siellä? Onko sinulla keinoja kehittää lapsen leikkiä niin, että siitä on hyötyä lapsen kehitykselle? Osaatko arvioida lasta, onko hän kehityksessä ikäistensä tasolla? Onko sinulla keinoja harjoittaa lapsen tunteidenhallintaa? Tiedätkö, millä lomakkeilla tai millä perusteella arvioit lasta, kun hänen epäillään tarvitsevan tehostettua tukea? sitäpaitsi, ei se LTO:n palkka kovinkaan hyvä ole. Joten en jaksaisi alkaa resoamaan tästä..

Vierailija
7/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen hölmö viesti, ap. Voihan sitäkin työtä tehdä mitään ymmärtämättä, mutta kyllä se aika äkkiä paistaa läpi...

Ytimekäs vastaus: kyse ei ole enää määritelmienkään mukaan päivähoidosta vaan varhaiskasvatuksesta. Päiväkodissa ei säilötä lapsia eikä toiminnan tavoitteena ole viihdyttää vaan kasvattaa. Siinä tarvitaan jo näkemystä, ymmärrystä ja osaamista.

Hieno juttu, jos olet päiväkodissa! Silloin on hyvät tsäänssit, että kollegasi äkkäävät kasvattaa sinuakin :)

Vierailija
8/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

heippa, ap tässä. Kiitos vastauksista! Viestini taisi olla kiireessä todellakin turhan provosoiva, tarkoitukseni ei siis ollut provota tai väittää että työ ei olisi tärkeää! tottakai se on!

Minusta vain tuntuu, että päiväkodin työstä niin suuri osa on ns. suorittavaa työtä. Aamiainen, aamupiiri, ulkoilu, lounas, nukutus, leikki jne. tuntuu että työtä tarvitaan eniten juuri auttavina käsinä lasten ruokkimiseen, nukuttamiseen ja pukemiseen. En ymmärrä eikö kuka tahansa sen voisi hoitaa ?

Ja nuo 7 mainitsemat asiat nyt ovat ihan itsestään selviä ja sellasia että mielestäni niitä on vaikea "opettaa". Lasten tunteiden hallinta ja siinä avustaminen ovat lapsikohtaisia, lasten kehitys myös. Toki on suuntaa antavia viivoja mutta eikö ne käyty terveystiedon tms tunnilla lukiossa? en ainakaan tähän päivään mennessä ole erehtynyt tuon kaltaisen tiedon sovelluksessa työssäni. Lomakkeita nyt osaa kuka tahansa sohlata?? älä vaan sano että lomakkeiden täyttöä varten sitä opiskellaan.

Ja lisäksi eikö päiväkodin ohjaus ole kuitenkin suhteellisen pientä suhteessa lapsen koko elämään ? ettäkö ohjatut leikit kehittävät lasta niin, että muuten se jäisi kehittymättä ? miten on mahdollista, että koulun aloittaa joka vuosi myös täysin yhtä hyvin kehittyneet kotihoidetut lapset ? jos kerran heitä ei ole kukaan ammatti-ihminen ohjannut.

Vierailija
9/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! mä oon lapset kotihoitanu ala-asteelle asti ja ollut täysin kehittyneitä ilman jotain ammattikasvattaijia ??

Vierailija
10/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat, ap siltä, että olet niitä jotka tosiaan vain kasvattelevat lapsia vasurilla asiaa sen kummemmin ajattelematta. Kyllähän vaikka alkoholistienkin lapsista ihan ihmisiä kasvaa, ei siinä mitään. Mutta jos et näe kasvatusta tuon syvemmin, on ehkä parempi vaihtaa alaa.

Vierailija
11/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, päiväkoti on kasvuympäristönä aivan erilainen kuin koti. Kuka tahansa vanhempi ei pärjäisi päiväkodissa ammattikasvattajana, vaikka kotona olisikin maailman paras äiti tai isä ;)

Vierailija
12/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään päiväkoti ei ole enää lasten säilytyslaitos vanhempien työpäivän ajaksi, mitä se oli esim. 70-luvulla. Nykyisin kaikki toiminta on tavoitteellista ja lapsen kasvua ja kehitystä tukevaa.

Vanhempana olen erittäin tyytyväinen, että lasteni päiväkodissa on pätevä koulutettu henkilökunta (ja opiskelija-harjoittelijatkin aina olleet järkeviä), eikä ap:n kaltaisiasi asioista tietämättömiä möykkääjiä. 

Vierailija
13/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 13, itsehän juuri käyttäydyt kuin möykkääjä. Tulet kertomaan painavan mielipiteesi mut et vastaa  ap:n esittämään kysymykseen? Eli MITÄ tarkoitat tuolla pätevyydellä, jota löytyy lastesi päiväkodista? Mitä on se pätevyys mitä odotat ja mihin olet tyytyväinen ?

Ja mun mielestä toi "päiväkoti ei ole säilytyslaitos" hokema on vähän hassu siinä mielessä, että onhan se. Jos lapsen huoltaja lähtee kotoa palkkatyöhön jää jonkun muun palkkatyöksi pitää huolta hänen lapsestaa sillä aikaa. Niin yhteiskunta pyörii.

Ja ap:n kanssa olen samaa mieltä. Itse olen valinnut laittaa lapseni perhepäivähoitoon.Siellä ne mun rakkaimmat nimenomaan ovat "säilössä", turvallisessa ja mukavassa, lämpöä täynnä olevassa säilössä sillä aikaa kun minä olen töissä. Ja tuo perhepäivätäti on ammatiltaan floristi.

Päiväkotiin en vie lapsia.

Vierailija
14/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen omahoitaja oli lähihoitajakoulutuksen saanut henkilö ja varmaan ihan pätevä siinä, mutta kun kerroin vasu-keskustelussa mm. lapsen molempikätisyydestä ja toimintaterapeutin ohjeista siihen, miten saadaan selville se vahvempi käsi ja miten sitä kätisyyttä vahvistetaan, niin puolta vuotta myöhemmin ei sama hoitaja muistanut koskaan kuulleensakaan asiasta, vaikka olin toimittanut toimintaterapeutin ohjeet (myös muita hienomotoriikan ongelmia,joihin tarkat toimintaohjeet). Ei siinä mitään, mutta kun lapsi oli ollut tämän puoli vuotta hoidossa pelkästään kuntoutuksellisen syyn takia, niin kyllä vähän kiristi pinnaa.

Kun ryhmään saatiin pätevä lto, sain monta kertaa vuodessa raporttia lapsen edistymisestä ja mitä pelejä oli pelattu lapsen kuntouttamisen vuoksi, ja nyt lapsella siis oli se hoidon tarve muutenkin. Pätevän lto:n puuttuminen teki ryhmän toiminnasta muutenkin hyvin poukkoilevaa selviytymistä. Hoitajat olivat kyllä kokeneita mutta keskittyivät siihen leikkiin ja sen tukemiseen eivätkä osanneet havainnoida lapsen kehitystä kokonaisuutena. Sen 6 kk:n aikana (lapsi tosin ei ollut kuin kolme kertaa viikossa paikalla) koko hoito oli hyvin perushoitoa, esim. lapset eivät tehneet mitään askarteluja eivätkä harjoittaneet oikeastaan syömistä kummoisempia hienomotoriikan taitoja. Sekään ei olisi haitannut, jos kuitenkin sen aikana olisi havainnoitu lapsen vaikeuksia ja ohjattu toimintaa terapeutin ohjeistuksen mukaan.

Pätevä lto näkee lapsen ongelmakohdat ja osaa tarjota niihin yksilöllisiä ratkaisuja. Vuosikausia hoitajana toiminut pystyy samaan, mutta ei se tuore lähihoitajakoulutuksesta juuri valmistunut.

Vierailija
15/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 18:08"]

Luuletko ap, että toiminta päiväkodissa on aivan tavoitteetonta? Että niitä asioita tehdään ihan huvin vuoksi siellä? Onko sinulla keinoja kehittää lapsen leikkiä niin, että siitä on hyötyä lapsen kehitykselle? Osaatko arvioida lasta, onko hän kehityksessä ikäistensä tasolla? Onko sinulla keinoja harjoittaa lapsen tunteidenhallintaa? Tiedätkö, millä lomakkeilla tai millä perusteella arvioit lasta, kun hänen epäillään tarvitsevan tehostettua tukea? sitäpaitsi, ei se LTO:n palkka kovinkaan hyvä ole. Joten en jaksaisi alkaa resoamaan tästä..

[/quote]

Sinäpä sen hyvin kiteytit. LTO:lla ei ole koulutusta arvioida onko lapsi kehityksessä ikäisellään tasolla. Tämän toteaminen on jopa erikoislääkäreille vaikeaa. Heillä ei ole myöskään ammattitaitoa opettaa kenellekään tunteidenhallintaa. Psykiatrit ja psykoterapeutit voivat hallita tätä alaa. Hyvä sana tuo "epäillä" tarvitsevan tehostettua tukea. Koska sitä se juuri on: epäilyjä, luuloja, olettamuksia - ei mitään tekemistä tiedon taikka koulutuksen kanssa. 

Olen työskennellyt lastentarhassa ja se on ollutkin ainoa työpaikka, jossa olen nähnyt niin monia työhänsä ei motivoituneita lapsista piittaamattomia ihmisiä. (kouluttauduin muulle alalle, kuten niin moni muukin lastentarhoista aloittanut.)

Vierailija
16/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 18:49"]

Nykyään päiväkoti ei ole enää lasten säilytyslaitos vanhempien työpäivän ajaksi, mitä se oli esim. 70-luvulla. Nykyisin kaikki toiminta on tavoitteellista ja lapsen kasvua ja kehitystä tukevaa.

Vanhempana olen erittäin tyytyväinen, että lasteni päiväkodissa on pätevä koulutettu henkilökunta (ja opiskelija-harjoittelijatkin aina olleet järkeviä), eikä ap:n kaltaisiasi asioista tietämättömiä möykkääjiä. 

[Juurikin näin! Siis täysin samaa mieltä :)

Vierailija
17/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 18:23"]Ja nuo 7 mainitsemat asiat nyt ovat ihan itsestään selviä ja sellasia että mielestäni niitä on vaikea "opettaa". Lasten tunteiden hallinta ja siinä avustaminen ovat lapsikohtaisia, lasten kehitys myös. Toki on suuntaa antavia viivoja mutta eikö ne käyty terveystiedon tms tunnilla lukiossa? en ainakaan tähän päivään mennessä ole erehtynyt tuon kaltaisen tiedon sovelluksessa työssäni. Lomakkeita nyt osaa kuka tahansa sohlata?? älä vaan sano että lomakkeiden täyttöä varten sitä opiskellaan.

Ja lisäksi eikö päiväkodin ohjaus ole kuitenkin suhteellisen pientä suhteessa lapsen koko elämään ? ettäkö ohjatut leikit kehittävät lasta niin, että muuten se jäisi kehittymättä ? miten on mahdollista, että koulun aloittaa joka vuosi myös täysin yhtä hyvin kehittyneet kotihoidetut lapset ? jos kerran heitä ei ole kukaan ammatti-ihminen ohjannut.

[/quote]

Tämä ap:n vastaus oikein huokuu täyttä tietämättömyyttä lasten kasvatuksesta ja kehityksen tukemisesta. Eipä sitä tietoa esim. tunteiden hallinnan opetuksesta tunnu ap:lla kauheasti olevan jos tiedot on saatu lukion terveystiedon tunneilla. 

Kuinka ap:n päiväkodissa esim. noita tunne-asioita opetetaan suunnitelmallisesti? Pidetäänkö esim. tunteidenhallinnassa erityistukea vaativille lapsille säännöllisesti "tunnetelttaa"? Onko henkilökohtaisia tavoitteita asian suhteen?  Miten asiaa harjoitellaa päivittäisessä toiminnassa tuon asian suhteen tavallisesti kehittyneiden lasten kanssa?  

Entä kielelliset taidot, motoriikka, sosiaaliset taidot? Huoh!!!

Vierailija
18/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhdeksänvuotias porskuttaa iloisesti tässä maailmassa, pärjää koulussa sekä akateemisesti että liikunnassa, ja on tykätty kaveri. Nelivuotiaana oli juro, kömpelö, toisia tönivä, lukkiutui jos yritettiin puhua tunteista. Kenelle kiitos? No muutamalle ammattitaitoiselle lastentarhanopettajalle ja yhdelle hoitajalle (myös yhdelle erityislastentarhanopettajalle ja huippuhyvälle päiväkodin johtajalle), jotka luotsasivat lapsen 4-6 -vuotiaana kavereiden mukaan, eivätkä sallineet minkäänlaista kiusaamista. Pitivät jumppaa ja vuorovaikutuskerhoa. Ym. Geeneiltään epäsosiaalinen lapseni meni kouluun normaalikäytöksisenä ja hyvällä itsetunnolla varustettuna. KIITOS

Vierailija
19/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kesätöissä kuukauden päiväkodissa, ja voin sanoa, etteipä sielläkään näkynyt mitään erikoista "kasvatustyötä". (Pienen kunnan ainoa päiväkoti) Päivät vedettiin listassa olevalla rutiinilla, ainut minkä voisi olettaa vaativan enemmän koulutusta oli yhden työntekijän vetämät eskarien tunnit. Muut "leikki/laulutunnit" eivät sen kummempia olleet, vedin niitä itsekin, kun oli selitetty, mikä kaava niissä yleensä on.

Päiväkodissa oli 2 erityislasta, ja ei heidänkään hoitoonsa tarvinnut erikoista koulutusta, kun ottaa huomioon, että minulle (silloin 15-vuotias, 9-luokalta päässyt) annettiin kuukaudeksi toisen erikoislapsen hoitovastuu, jotta muut hoitajat ehtivät keskittyä isompiin ryhmiin lapsia. Tällä lapsella oli se joku ongelma, jonka nimeä en muista, mutta kaikki tehtiin suurinpiirtein samassa järjestyksessä joka päivä, oli nämä kuvalaput päivän etenemisestä ja seuraavasta tehtävästä asiasta, söi vain yhdenlaista ruokaa, jos laittoi ulkovaatteet "väärässä järjestyksessä" sai raivarit ym..

En voi sanoa olleeni mitenkään pätevä hoitamaan tuota erityislasta, heidän kanssaan voisi koulutusta tarvita, mutta tavallisten lasten hoitajat, kyllä töissä oppii jos vielä kotonakin on lapsia.

Vierailija
20/38 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 22:19"]

Itse olin kesätöissä kuukauden päiväkodissa, ja voin sanoa, etteipä sielläkään näkynyt mitään erikoista "kasvatustyötä". (Pienen kunnan ainoa päiväkoti) Päivät vedettiin listassa olevalla rutiinilla, ainut minkä voisi olettaa vaativan enemmän koulutusta oli yhden työntekijän vetämät eskarien tunnit. Muut "leikki/laulutunnit" eivät sen kummempia olleet, vedin niitä itsekin, kun oli selitetty, mikä kaava niissä yleensä on.

Päiväkodissa oli 2 erityislasta, ja ei heidänkään hoitoonsa tarvinnut erikoista koulutusta, kun ottaa huomioon, että minulle (silloin 15-vuotias, 9-luokalta päässyt) annettiin kuukaudeksi toisen erikoislapsen hoitovastuu, jotta muut hoitajat ehtivät keskittyä isompiin ryhmiin lapsia. Tällä lapsella oli se joku ongelma, jonka nimeä en muista, mutta kaikki tehtiin suurinpiirtein samassa järjestyksessä joka päivä, oli nämä kuvalaput päivän etenemisestä ja seuraavasta tehtävästä asiasta, söi vain yhdenlaista ruokaa, jos laittoi ulkovaatteet "väärässä järjestyksessä" sai raivarit ym..

En voi sanoa olleeni mitenkään pätevä hoitamaan tuota erityislasta, heidän kanssaan voisi koulutusta tarvita, mutta tavallisten lasten hoitajat, kyllä töissä oppii jos vielä kotonakin on lapsia.

[/quote]

Kuka ne laput oli valinnut/tehnyt? Kuka oli lappuja ehdottanut? Kuka oli laput ottanut käyttöön? Kuka mahdollisesti niiden kesäkuukausien ulkopuolella laajensi lappujen valikoimaa? Jne.

Tämä taustatyö ei yleensä näy, niin kuin harvassa työssä näkyy. Konduktööritkin vain kiertävät junassa, eikö totta? Tämähän on se totuus, jonka minä silmilläni nään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi