Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä pyytää jatkuvasti seuraksi lapsen kanssa

21.03.2019 |

Olen huolestunut ystävän vanhemmuudesta. Ärsyttää myös.

Ystäväni, kolmevuotiaan isä, pyytää lähes viikottain seuraksi ”hengaamaan”, sattumalta aina silloin kun vaimo on jumpassa tms ja ystäväni lapsen kanssa kahden. Tuntuu ettei mies pärjää uhmaikäisen lapsen kanssa, ja olettaa että naispuolinen ystävä voi aina jeesata. Sitten jos joskus olen mennyt, pyytää ystävä jo ovensuussa että onko ok että kirjoittaa yhden työmeilin ja saattaa viettää puolikin tuntia koneella samalla kun minä viihdytän lasta. Aloitetta kahdestaan näkemiseen ei ole tullut moneen vuoteen.

Tilannetta on kestänyt jo jonnin aikaa, ja pari viikkoa sitten sain kuulla että myös yhteisen ystävämme vaimoa oli pyydetty apuun kun ystävä halusi mennä kaljalle miehensä kanssa! Eivät ole tämän naisen kanssa edes läheisiä. Ystäväni ei osallistunut aktiivisesti hoitoon vauva-aikana, mutta selvästi hänen vaimonsa yrittää nyt ottaa omaa aikaa ja tilaa, mitä haluaisin kyllä tukea.

Minulla on kuitenkin itselläni kaksi lasta omasta takaa, enkä todellakaan tahdo lähteä töiden jälkeen kyläilemään vain siksi että voisin toimia lastenlikkana. Kerran mentiin lasten kanssa kun mies oli viikonlopun kahdestaan lapsen kanssa, ja ystäväni ehdotti että voitaisiin mennä yhdessä puistoon, samalla kun hän käy kaupassa. Ystävällä venähti reissu pitkäksi, ja minä jouduin viemään koko konkkaronkan syömään kun ystävän lapsi oli selvästi nälissään eikä tälle oltu jätetty eväitä. Ravintolassa huomasin että lapselta tuli pissat vaipasta läpi, aivan kuin jalassa olisi yövaippa. Iltapäiväksi oli tulossa mummo apuun.

Olen huolissani ettei ystäväni osaa kasvaa isäksi jos aina ulkoistaa muille vastuuta. Lisäksi koen loukkaavaksi että minut nähdään nykyään vain lapsenvahtina, eikä minulle rehellisesti kerrota että tarvitaan apua, vaan juttu verhoillaan muka yhteiseksi ajaksi. Äitiystävien kanssa tällaista ongelmaa ei ole koskaan ollut.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muu menisi epävarmuuden ja kokemattomuuden piikkiin, mutta yövaippa päivällä ja lasten hylkääminen ilman ruokaa...

Jos olet oikeasti hyvä ystävä, nosta kissa pöydälle. Isäkin voi olla masentunut. Tai jotain muuta.

Vierailija
2/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletho jutellut asiasta hänen kanssaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mies on sanonut, kun olet keskustellut asiasta hänen kanssaan?

Vierailija
4/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää käytöstä, en enää menisi heille kylään. Hänen vaimonsa kuuluu saada omaa aikaa, mutta ei tasan kuulu sinulle sitä järjestää. Ottaisin muutenkin vähän etäisyyttä tähän ystävään. Tai sopisin tapaamisia mihin ei voi raijata lasta mukaan.

Vierailija
5/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko mitään jos vaikka kantelisit herran vaimolle? 🤔 Ihmettelet suureen ääneen miksi sä päädyt sen ipanan kanssa puistoon, syömään ja vielä lapsi yövaipassa. Aika sika mies.

Vierailija
6/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysynyt ystävältä, onko kaikki kunnossa, mikä meininki parisuhteessa jne. No problem sanoo hän. Ihan kuin tyyppi ei edes tajuaisi, miten käyttäytyy. Sen yövaippa-jutunkin väänsi jotenkin sellaiseksi, että ”kuten itse

hyvin tiedät, niin jotkut aamut on vaikeampia kuin toiset”.

Erityisesti tuntuu pahalta se, että kuvittelin vanhemmuuden yhdistävän meitä. Että tehtäisiin yhdessä lasten kanssa asioita samalla tavalla kuin muiden perheellisten kanssa. Naisten kanssa tosiaan ei ole ollut mikään ongelma mennä lasten kanssa edes ulkomaanreissuille, koska on itsestään selvää että kaikki auttaa toisiaan, mutta jokainen on ensijaisesti vastuussa omista lapsistaan. Ja ne äitiystävät, jotka ovat todella tarvinneet apua, ovat olleet tilanteessa missä univelka on jo uhannut mielenterveyttä. Tuntuu kohtuuttomalta, että jeesiä tarvitaan ihan normaaliin yhden lapsen kanssa olemiseen. Ystäväni kun ei kuitenkaan ole mikään yksinhuoltaja ilman turvaverkkoja, vaan lapsen äiti hoitaa ainakin 80% ajasta päävastuun.

Nuorempana ystäväni oli tunnettu siitä, että laski sentilleen mikä oma osuutensa on yhteisistä menoista, mutta ilomielin kyllä nautti toisten hankkimista jutuista. Tuntuu, että se sama opportunistinen piirre näkyy nyt isyydessä.

Mutta ehkä hän tosiaan on masentunut, miten sen nyt sitten saisi selville ilman että joudun ensin ilmaisiin töihin tuntikausiksi?

Ap.

Vierailija
7/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ehkä vain ottaisin etäisyyttä. Härskiä lokkeilua.

Vierailija
8/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät tyypin lokiksi, niin miksi annat hänen käyttää sinua hyväkseen? Vaimo on varmasti huomannut saman ja siksi "ottaa omaa aikaa", että mies tekisi edes hieman omasta osastaan. Surku lapselle, mutta ehkä vaimo sitten tekee oman ratkaisun jossain vaiheessa, jos isukki jättää babyn heitteille.

Vierailija
9/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko mitään jos vaikka kantelisit herran vaimolle? 🤔 Ihmettelet suureen ääneen miksi sä päädyt sen ipanan kanssa puistoon, syömään ja vielä lapsi yövaipassa. Aika sika mies.

Mieluummin ehkä voisi sanoa tästä miehelle itselleen. Mun mielestä joko

-kerro ystävällesi tuo mitä sanoit avauksessa ja miltä se sinusta tuntuu tai

-ota etäisyyttä sanomatta mitään, ehkäise nuo tilanteet (itse valitsisin tämän vaihtoehdon, etenkin jos hän on hauska.tyyppi jonka kanssa haluat jatkaa ystävyyttä aikuisten kesken)

Vierailija
10/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon hyviä isiä. Isiä jotka tekevät omalla tavallaan, joskus ehkä vähän eri tavalla kuin äidit, mutta silti ihan hyvin. Suurin osa nykyisistä on todella sitoutuneita vanhemmuuteen.

Sitten on tällaisia isiä. Entisaikaan tuollaisilla omahyväisillä tyypeillä ei ollut mitään painetta hoitaa lapsia, joten saattoivat kalastaa ja golfata ihan rauhassa samalla kun äidit painoivat pitkää päivää. Nykyään ei ole sosiaalisesti enää niin hyväksyttyä olla osapäiväisä, niin nämä miehet sitten istuttavat lapset pädille tai telkkarin eteen tunneiksi. Vievät hoploppiin tai Ikean leikkinurkkaan jonkun toisen huoleksi. Olen töissä päivystyksessä ja hoidan usein lapsia, joille on sattunut jotain koska isä ei ole ollut valppaana.

Mitä alhaisempi syntyvyys ja pitkään poikamieselämää eläneitä miehiä, eivät monet miehet edes osaa olla lasten kanssa kun eivät joudu olemaan tekemisissä. Ja sitten jos lisääntyvät niin isoäidit puunaavat vaikka lattiat pitkään odotetun kullannuppunsa tähden. Vaiettu salaisuus on, että monet etäisät viettävät lapsiviikonloput mummolassa kun pääsevät siellä itse helpolla.

Vierailija
11/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan seuraavan yhteydenoton kohdalla vain iloisesti naureskelisin, että jaa ootko taas lapsenlikkaa vailla vai? Ja sanoisin, että nyt en pääse, on muuta. Ystävyyttä voi sitten halutessaan myöhemmin lämmitellä uudelleen, jos vielä kiinnostaa.

Vierailija
12/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon hyviä isiä. Isiä jotka tekevät omalla tavallaan, joskus ehkä vähän eri tavalla kuin äidit, mutta silti ihan hyvin. Suurin osa nykyisistä on todella sitoutuneita vanhemmuuteen.

Sitten on tällaisia isiä. Entisaikaan tuollaisilla omahyväisillä tyypeillä ei ollut mitään painetta hoitaa lapsia, joten saattoivat kalastaa ja golfata ihan rauhassa samalla kun äidit painoivat pitkää päivää. Nykyään ei ole sosiaalisesti enää niin hyväksyttyä olla osapäiväisä, niin nämä miehet sitten istuttavat lapset pädille tai telkkarin eteen tunneiksi. Vievät hoploppiin tai Ikean leikkinurkkaan jonkun toisen huoleksi. Olen töissä päivystyksessä ja hoidan usein lapsia, joille on sattunut jotain koska isä ei ole ollut valppaana.

Mitä alhaisempi syntyvyys ja pitkään poikamieselämää eläneitä miehiä, eivät monet miehet edes osaa olla lasten kanssa kun eivät joudu olemaan tekemisissä. Ja sitten jos lisääntyvät niin isoäidit puunaavat vaikka lattiat pitkään odotetun kullannuppunsa tähden. Vaiettu salaisuus on, että monet etäisät viettävät lapsiviikonloput mummolassa kun pääsevät siellä itse helpolla.

Meillä on naapurissa tällainen hipsteri-isä, joka on tehnyt tästä ihan ideologian. Hänestä lapset pitää hoitaa rennosti siinä sivussa ja niin, että koko kylä hoitaa. Hänen esikoistaan etsittiin ainakin kolme kertaa koko kylän voimin koko lähiöstä kun ko lapsi oli 3v. Ja molemmat lapset tunkevat mukaan leikkeihin, esittelemään temppujaan kun vaan näkevät jonkun aikuisen tekevän yhtään mitään omien lastensa kanssa.

Vierailija
13/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin ehkä voisi sanoa tästä miehelle itselleen. Mun mielestä joko

-kerro ystävällesi tuo mitä sanoit avauksessa ja miltä se sinusta tuntuu tai

-ota etäisyyttä sanomatta mitään, ehkäise nuo tilanteet (itse valitsisin tämän vaihtoehdon, etenkin jos hän on hauska.tyyppi jonka kanssa haluat jatkaa ystävyyttä aikuisten kesken)

Oletko mies? Mä olisin lähinnä huolissani tuosta lapsesta ja mielestäni on tarpeen, että vaimo tietää mitä mies puuhaa.

Vierailija
14/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, hyvä että kirjoitin tänne. En ole ehkä aiemmin uskaltanut olla tarpeeksi kriittinen kun kyseessä on pitkäaikainen, rakas ystävä. Korjaan sen verran, että en kyllä tosiaankaan juokse avuksi joka kerta, mutta tuntuu tyhmältä että hyväuskoisuuttani on käytetty hyväksi edes kertaakaan. Pahin oli kun yhden kerran olisi tosiaan pitänyt lähteä arki-iltana puolen tunnin varoitusajalla muka ”spontaanisti syömään”. Ilmeisesti olivat vaimon kanssa ottaneet yhteen ja ystäväni oli jäänyt yllättäen kahden lapsen kanssa joka oireili vanhempien riitelystä. En lähtenyt ja sitten oli tosiaan kysynyt tätä itselleen vähän etäisempää naista lapsenvahdiksi. Pitää varmaan olla yhteydessä ystävän vaimoon ja kysyä, missä mennään. Ehkä siellä on ero tulilla, mutta ystäväni on vielä kieltämisvaiheessa eikä siksi osaa puhua siitä. Tai ehkä minä en vain kelpaa tueksi, kun en kuulu miesten vertaistukiporukkaan...

Ap.

Vierailija
15/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän naisetkin tekee tätä, että leikkitreffien aikaan meneekin tekemään jotain muuta ja jättää kaverin katsomaan molempien lapsia. Mutta se on harvinaisempaa kuin miehillä, jotka useinkin lapsenhoitovuorollaan hilautuvatkin oman äitinsä luo ja lukkiutuvat eri huoneeseen katsomaan telkkaa. Lähipiirissä montakin tälläistä isukkia. Tokihan tämä on joskus ok, mutta jos aina ollessaan vastuussa lapsista vierittääkin sen muille, niin onhan se ärsyttävää. Mutta ei kovin harvinaista.

Vierailija
16/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi noin, kun ystävä sai yksin lapsen 40-vuotiaana. Jo raskaana puhui siitä miten vanhemmuutta voi jakaa ystävien kanssa, pistin kokemattomuuden piikkiin ja sanoin että ei se ihan niin mene, ellei lapsia sitten hankita tietoisesti yhdessä ystävien kanssa. Välit meni poikki kun en ottanut lasta viikoksi hoitoon jotta ystävä pääsisi rauhassa etelänmatkalle.

Kuten arvata saaattaa, kun olin itse ollut väsynyt ja pulassa kolmen lapsen kanssa avioeron myötä, en saanut mitään apua häneltä.

Pois elämästä tollaset ”ystävät”.

Vierailija
17/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on tullut hyvin esiin ilmiö, joka ärsyttää todella: vanhemmat, jotka yrittää hyväksikäyttää muita, mutta verhoaa sen siihen, että kun yhteisöllisyys on niin ihanaa ja lapsella pitää olla monia tärkeitä aikuisia ja koko kylä kasvattaa. No ap:n kaveri ei puhunut tuollaisia, mutta jotkut muut mainitut.

Ap, olisi kiinnostavaa kuulla sitten miten asiassa kävi.

Vierailija
18/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädetön ja itsestään epävarma isä.

Ei selvästi luota itseensä ja kykyynsä hoitaa lasta. Ja ihan aiheesta.

Totaalisesti puuttuu maalaisjärki. Ja mitäpä sitä toimintaansa muuttamaan, kun voi laskea sen varaan, että aina on joku naispuoleinen ystävä, joka tulee apuihin ja hoitaa lapsen siinä sitten.

Suoraan sanoisin tästä sekä ystävälle, että lapsen äidille. Että sinusta ei ole ok, että hälytetään paikalle kerta toisensa jälkeen lapsenlikaksi. Eikä se, että ei ymmärrä edes lapsen perustarpeita; puhtaat kuivat vaatteet (tai vaippa) ja säännöllisesti sapuskaa.

Oma mieheni ei ihan totaalikädetön ole. Hoitaa kyllä lapset. Mutta toisinaan tapahtuu semmoisia huteja, ettei vain voi äitinä tajuta; lapsi pukattu pahimpana loska-aikana hoitoon kuomat eikä karvavuorikumpparit jalassa. Isompi koululainen päästetty pelipäivänä pleikkarille ennen kuin on läksyt tehty, unohdetaan lapsen reppu tai toppahousut autoon, ei osata ajoissa alkaa rauhoittumaan unille josta seurauksena yliväsy ja kiukku ja sitten saa venyttää omiakin hermoja. 

Vierailija
19/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei vaan ole vanhemmiksi. Sad but true.

Vierailija
20/22 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sua on hyväkskäytetty ihan tietosesti. Oma isä on mulle opettanut että vanhemmuus jakaa jyvät akanoista ystävien kohdalla. Siltä jäi moni hyvä ystävä historiaan kun ei vaan pystynyt ymmärtämään miten joillekin miehille on ok jättää vaimo hoitamaan lapsia ja itse luuhata futistreeneissä ja baareissa kuin ei jälkikasvua oliskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä