Masennus, ahdistus - kukaan saanut ruokavaliosta ja/tai lisäravinteista/vitamiineista huomattavaa apua?
Vuosia kestänyt masennus ja ahdistuneisuushäiriö ja nyt erityisen raskaan elämäntilanteen tiimoilta ei kyllä mikään kiinnnosta, pelottaa ja ahdistaa, kiukuttaa ja vituttaa, väsyttää ja lamaannuttaa. Lääkkeitä syönyt pariin otteeseen vuosien aikana. Psykoterapiassa ollut ja aina vaan on niin tahmaista. Ilo ja into puuttuu täysin.
Onko kukaan saanut oikeasti apuja ruokavaliosta ja/tai lisäravinteista ja vitamiineista? Niinkuin oikeasti "sairaat" ihmiset, ei vaan, että "välillä vähän ärsyttää tai ei pysty keskittymään".
Itsellä mietinnässä nyt kahvin poisjättö kokonaan, sokerin rajoitus, magnesium, e epa/omega 3, b12 ja folaatti.
Kommentit (10)
Itse piristyn selvästi, kun jätän ns höttöhiilarit (leivän, pastan, riisin ja sokerin) pois ja syön enemmän vihanneksia, kasviksia, juureksia ja hedelmiä.
Mitkään lisäravinteet eivät tuo samaa tulosta.
Kokeile.
Minulla on auttanut ahdistukseen ja lievään masennukseen viljojen karsiminen ruokavaliosta ja sokerin radikaali vähentäminen.
Oletko lukenut Johann Harin kirjan Mielen yhteydet? Aivan tajuttoman hyvä kirja masennuksesta, sain siitä niin paljon, itsekin masennuksesta kärsineenä.
Ei noista mitään apua ole jos on oikeasti masentunut tai ahdistunut.
Olen käyttänyt lisäravinteita, mutta en osaa sanoa onko niillä ollut vaikutusta mielialaan. Ei ainakaan niin selvää vaikutusta, että olisin huomannut sen. Tavallisen kahvin vaihtaminen kofeiinittomaan on vaikuttanut niin, että pahimmat ahdistukset ovat jääneet pois.
Kokeiles ketoosia, on muuten vaikutusta mieleen.
Olen saanut! Itse kävin pitkän tien ennenkuin apu löytyi sillä aloin etsiä sitä ensin lisäravinteita, mutta sehän ei yksin riittänyt sillä elimistössä täytyi olla jokin vikana kun terveellisestä ruoasta ei irtoa tarvittava. Olin ravintolisä kauppojen vakio asiakas ja tilasin kaikkea mahdollisia superfoodeja ja lisäravinteita.
Sairastin masennusta mutta siihen en koskaan hakenut diagnoosia. Pää oli niin levällään kaikesta muusta että keskityttiin paniikkihäiriööni ja ahdistuneisuushäiriöön. Nämä oli niin hallitsevia että rajoitti elämäni niin etten kyennyt enää töihin ja roskapussikin jäi oven suuhun kun en halunnut nähdä ihmisiä. Makasin väsyneenä kotona ja ahdistuin kaikesta, irtisanouduin työsuhteesta, vatvoin ihmisuhdeasioita joita ei edes ollut. Luulin jo etten pystyisi enää työelämään sillä paniinkokohtaukset löivät päälle mm. työhaastattelussa ja ihan arjen sosiaalisissa tilanteissa. Kaupan kassa oli liikaa. Mies alkoi käymään puolestani kaupassa ja hoiti kaikki asiat mitkä vain pystyi.
Minua myös alkoi närästämään ja sairastuin 26.v akneen. Oikeastaan tuon närästykseen myötä löysin avuin ruokavaliosta sillä se muuttui vuosien saatossa niin pahaksi että kaikki mahdollinen piti kokeilla. Aloitin sellaisen ruokavalion kuin SCD- ruokavalio. On vähän kuin VHH, mutta tuossa poistetaan kaikki teollinen, lisäaineet, maitotuotteet (voita ja omatekoista jugurttia lukuun-ottamatta.) Soijatuotteet myös poistettiin ja oli siinä paljon muitakin. Kannattaa käydä lukemassa. Ruokavalio oli haastava, kuitenkin 2kk huomasin jo väsymyksen ja närästyksen kadonneen ja sain motivaation jatkaa. Painoa tippui kamalasti, enemmän mitä olisi tarvinut mutta vointi parani silmissä. Helmikuussa aloitin ja kesällä tajusin paniikkihäiriönkin lähteneen, samoin akne ja närästys, kaikki oli poissa ja ihan valtava energia.
Vuoden pidin ruokavalion ja palasin pikkuhiljaa normaaliin. 1.v kesti syödä tavallista kun huomasin samojen ongelmien nostavan päätään. Mitään lääketieteellistä diagnoosia en ole saanut eli en tiedä mikä elimistöäni vaivaa ja missä vika. Nykyään jojoilen ruokavaliolla oireiden sallimissa rajoissa ja nyt on helppoa kun tietää mistä oireet tulevat. Oletan että suolisto ei voi hyvin ns. normaaliruokavaliolla. (Minulla ei ole testeissä näkyviä allergioita tai keliakiaa). Joka tapauksessa sosiaalisten tilanteiden pelko ja paniikkihäiriö ovat täysin kadonneet. Olen pystynyt palata työelämään enkä koe enää minkäänlaista painetta esim. työhaastatteluissa.
Suosittelen kokeilemaan tuota vaikka todella valtava ruokavalionmuutos onkin. Energiamäärä mikä tuli oli niin mahtava tunne vuosien väsymyksen jälkeen että se todellakin maksaa sen vaivan.
9 jatkaa.
Mainitsemisen arvoinen seikka sekin että kahvin jätin tosiaan myös kokonaan pois.
Kun puhutaaaan niin synteettisista tai luonnnonvaraisista niiin tulee puhua vastaaanotttajista.