Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi jäteongelma: Trendivaatteet valtaavat kaatopaikkoja

Vierailija
02.04.2013 |

Tekstiilijätteen määrä on lisääntynyt huikeasti kasvukeskuksissa 2000-luvulla, tietää materiaalitutkija Päivi TalvenmaaTampereen teknillisestä yliopistosta. Kertakäyttökulttuuri on yleistymässä myös vaatetuksessa, kun nuoret noudattavat nopeasti vaihtuvia trendejä ja hylkäävät edelliset huonolaatuiset ostoksensa.

- Tampereen kaatopaikalla on sekajätteestä löytynyt jo 16 prosenttia tekstiiliä. Perinteinen lukema on neljän vaiheilla, kuten edelleen Kainuussa.

Talvenmaa on seurannut ja tutkinut tekstiilien kierrätysmahdollisuuksia kolmella vuosikymmenellä. Kirpputorit ovat yleistyneet, mutta muutoin on tapahtunut kovin vähän.

- Jätehuoltoväki ei aina edes miellä kotien tekstiileitä jätteeksi eikä tilastoi niitä, vaikka metallijakeet eritellään tarkoin.

Laki asettaa etusijalle kierrätyksen. Vuoden 2016 jälkeen tekstiileitä ei enää oteta kaatopaikalle. Jos muita ratkaisuja ei kehitetä, polttaminen yleistyy.

Tekstiilienkin osalta on ideoitu tuottajavastuuta, jolloin ostaja saisi viedä vanhan vaatteensa liikkeeseen. Näin voi toimia nykyään esimerkiksi elektronisten laitteiden tai autonrenkaiden kanssa. Tekstiilikaupan ala ei ole tarttunut ajatukseen, koska taloudellisesti järkevät keräys- ja kierrätysjärjestelmät puuttuvat

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013040116846416_uu.shtml

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 00:09"]

Teettäkää vaatteet paikallisella ompelijalla. Saa mittatilaustyönä juuri itselle sopovan, juuri niistä kankaista kuin haluaa. Eikä se ole niin kallist, kuin voisi kuvitella.

[/quote]

Tai vieläkin parempi: opetelkaa ompelemaan itse. On vielä kaiken lisäksi hauskaa, ja vaatteita oppii arvostamaan ihan eri tavalla.

[/quote]

Vielä kun tietäis, mistä saa kunnollisia kankaita...ainakin jotkut tavallisten kangaskauppojen kankaat kuluu pilalle vielä nopeammin kuin ne, mistä halpisvaatteet on ommeltu. Itse ompelemisessa on kuitenkin sen verran vaivaa puhumattakaan siitä, että halvatkin kankaat ja muut tarvikkeet esim. t-paitaan maksavat enemmän kuin kaupasta ostettu t-paita, että ei viitsisi sitä vaivaa nähdä vaatteen eteen, jota ei pysty pesemään normaalissa pesussa koska se menee siitä pilalle.

Vierailija
42/55 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 00:20"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 00:11"]

Teettäkää vaatteet paikallisella ompelijalla. Saa mittatilaustyönä juuri itselle sopovan, juuri niistä kankaista kuin haluaa. Eikä se ole niin kallist, kuin voisi kuvitella.

[/quote]

Tai vieläkin parempi: opetelkaa ompelemaan itse. On vielä kaiken lisäksi hauskaa, ja vaatteita oppii arvostamaan ihan eri tavalla.

[/quote]

Vielä kun tietäis, mistä saa kunnollisia kankaita...ainakin jotkut tavallisten kangaskauppojen kankaat kuluu pilalle vielä nopeammin kuin ne, mistä halpisvaatteet on ommeltu. Itse ompelemisessa on kuitenkin sen verran vaivaa puhumattakaan siitä, että halvatkin kankaat ja muut tarvikkeet esim. t-paitaan maksavat enemmän kuin kaupasta ostettu t-paita, että ei viitsisi sitä vaivaa nähdä vaatteen eteen, jota ei pysty pesemään normaalissa pesussa koska se menee siitä pilalle.

[/quote]

Hmm, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Mutta siihen ei kai auta muu kuin harjoittelu - minun mielestäni kankaisiin tulee ajan myötä tietynlainen tuntuma, niin että laadukkaan ja kestävän kankaan tunnistaa jo hypistelemällä. Totta kai pitää katsoa myös materiaalin koostumusta ja pestä kangas etukäteen. Jos ei ole varma kankaan laadusta, yksi hyvä tapa on ostaa ensin pieni pala ja pestä se eri lämpötiloissa, hieroa sitä, venytellä, kohdella kaikin puolin kuluttavasti ja katsoa miten se käyttäytyy.

Kirpputoreilta kannattaa myös katsella vanhoja kankaita, jotka ovat yleensä laadukkaampia kuin uudet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ebaystä löytää kestäviä vaatteita, kunhan viitsii etsiä. Yksityiset ihmiset ja pienet firmat tekevät juuri tällaisia vaatteita, joille tilausta. Ei kannata alistua näihin hemppamaukka -lumppuihin ja räteihin.

Vierailija
44/55 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Yllätyin todellakin että ompelijoiden hinnat alkavat olla samaa luokkaa kuin kaupan valmiit. Enkä nyt tarkoita ns halpaketjujen hintoja. Teettämällä kyllä saa taatusti istuvan ja oikean kokoisen vaatteen.

Vierailija
45/55 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ryystätte niitä vaatteita.

Minulla on käytössä vielä ihan hyviä henkkamaukan puseroita, jotka on osttetu 4 vuotta sitten. Ja tulen varmaan käyttämään niitä vielä monta vuotta.

Kyse on vain siitä, että juoksette muodin perässä koko ajan ja uutta vaatetta on saatava, ettei vain näytä juntilta ja wt.ltä.

Vierailija
46/55 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 08:33"]

Miten te ryystätte niitä vaatteita.

Minulla on käytössä vielä ihan hyviä henkkamaukan puseroita, jotka on osttetu 4 vuotta sitten. Ja tulen varmaan käyttämään niitä vielä monta vuotta.

Kyse on vain siitä, että juoksette muodin perässä koko ajan ja uutta vaatetta on saatava, ettei vain näytä juntilta ja wt.ltä.

[/quote]

On kyllä totta, että esimerkiksi monet HM:nkin vaattet kestävät ihan hyvin ainakin kevyemmässä käytössä. Minulla esimerkiksi on monia edullisten ketjuliikkeiden t-paitoja, jotka ovat käytössä useamman vuoden jälkeen. Käytän yleensä ihoa vasten olevia vaatteita kerran, joskus kahdesti. Asuntooni ei kuitenkaan mahdu pesukonetta, joten pesen pyykkiä isossa taloyhtiön koneessa noin kahden viikon välein. Käytän siis yhtä paitaa keskimäärin kerran kahdessa viikossa tai harvemmin. Tuollaisella käyttö- ja pesuvälillä vähän huonolaatuisempikin paita tuntuu kestävän useamman vuoden. En tiedä millainen käyttöfrekvenssi vaatteilla yleensä on, mutta voisin kuvitella, etteivät halpakaupan vaatteet kestä kovin pitkään, jos niitä pestään ja käytetään parin päivän sykleissä.

Vierailija
47/55 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman, että vaatteiden laatu on huonontunut. Minulla on muutaman vuoden ikäinen more&moren neulepoolo, joka on pysynyt hyvin kuosissaan ja pinta sileänä. Nyt ostin kaksi saman valmistajan vastaavan tuntuista v-aukollista neuletta. Neuleiden pinta on mennyt muutaman käyttökerran jälkeen aivan nyppyiseksi, silittämällä puserot saa siedettävän näköiseksi. Weberin vaatteet ovat myös heikentyneet laadullisesti. 

Muutaman halpisneuleen (lindex, hm) jälkeen olen päättänyt, että en osta ainoatakaan neuletta em. liikkeistä. Ensimmäisen pesun jälkeen neuleet ovat virttyneet ja ryhdittömät, ohjeiden mukaisesta pesusta huolimatta.

Hyvä laatu lienee sattumankauppaa vaatemerkistä riippumatta.

Vierailija
48/55 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhat vaatteet leikattiin matonkuteiksi, mutta nykyään räsymatot kelpaavat vain harvalle ja heillekin lähinnä kesämökille. Minusta yksilölliset räsymatot on ihania! Ehkä ne tulevat pian taas muotiin. Myös ryijyjä tehtiin vanhoista vaatteista ja luutturättejä. Nykyään pitää olla mikrokuituliinat ja joka tarkoitukseen omat mopit. 

Vierailija
49/55 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niistä räsymatoistakaan kovin häävejä tule jos materiaali on heikkoa.

Vierailija
50/55 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huono sivousrätti on joku akryylilumppu. Ja jos vaate ei kestä, niin ei se kestä se kangas matonkuteenakaan.

Meillä on sukulaisilla pieni vaatekauppa. Käsille jäävät vaatteet ovat ongelma. Yrittävät myydä niitä vaikka kuinka halvalla, lopulta pakko laittaa poistoihin ja antavat ne yhdelle tutulle, joka yrittää myydä ne kirpparilla sitten. Jos ei hänelle kelpaa, osoite on kaatopaikka.

Vierailija
51/55 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä syyttävä sormi on tasan tarkkaan vaatevalmistajilla. He valmistavat tahalleen huonolaatuista ja kestämättömiä vaatteita, jotka puolen vuoden käytön jälkeen ovat oikeasti roskiskamaa: virttyneitä, nukkaisia, venyneitä, reikäisiä, kuluneita, kauhtuneita.

Vaatefirmat tienaavat ihan kivasti, kun jengi joutuu ostaa uusia vaatteita nykyään paljon tiheämmin. Ei muodin takia, vaan sen takia, että vaatteet ei yksinkertaisesti kestä edes normaalia käyttöä pitkään.

Vielä noin 10 vuotta sitten ostetut vaatteet kestivät hyvin. Itse asiassa ne kestävät edelleen, kun taas puoli vuotta sitten ostettu paita on jo reikiintynyt ja roskiskamaa....

Sitä se tehoviljelty puuvilla teettää...ja myös akryylin käyttö. Yks pesu, niin akryylista tehty neulepaita on kamalan näköinen.

Että aletaan vaan painostaa vaatevalmistajia tekemään kestäviä vaatteita!!

Ei ne enää 10 vuotta sittenkään kestänyt.

Niinkin yksinkertaisia vaatteita kuin farkut, ei saa enää mistään. Siis sellaisia farkkuja jotka kestäisivät.

Taskut on sellaiset että ne hajoavat hetkessä, vetoketju ei kestä mitään ja jopa itse farkkuihin tulee reikiä normaalista käytöstä.

Vierailija
52/55 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,ehjät farkut viedään kaatopaikalle mutta rikkinäiset ovat käytössä.

Vierailija
53/55 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 10:49"]

kuka niitä ostaa? Jos ostaa akryylilumppuja, niin eihän ne kestä! Mulla on liki kaikki vaatteet luonnonkuiduista ja kestää! Mä laitan isot pinot hyvälaatuisia vaatteita kiertoon vuosittain. Ovat liki uuden veroisia. Laatu maksaa ja jos osaa ostaa, niin löytyy paljon vaatemerkkejä, joiden vaatteet kestää. Halvalla ei hyvää saa, joten pannaan kaikki akryyli- ja muut muovilumput.

No kyllä se luonnonkuitujenkin kanssa on arpapeliä, valitettavasti. Akryyli on aina roskaa, mutta nykyään puuvillakin on useammin huonon- kuin hyvänlaatuista. Toki jos tietää kokemuksen perusteella, että esim. Peter Hahnin vaatteet ovat hyvänlaatuisia ja kestäviä, niin sitten niissä kannattaa pitäytyä.

Miksi muuten pistät hyvänlaatuiset vaatteesi kiertoon vuosittain, jos niissä ei ole mitään vikaa...?

Vaatteet ei mahdu kaappeihin, joten mä lahjoitan ne parille tutulle. Olen sanonut, että laittavat ne, mistä eivät tykkää tms. eteenpäin. Saa vaikka myydä, jos haluaa. Mun vaatteet kestää niin hyvin, että niihin kyllästyy ja onhan se kiva saada jotain uutta välillä, eikös?

Toi se vasta onkin järjetöntä toimintaa. Ei auta tippaakaan ympäristöä.

Vierailija
54/55 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 12:05"]

Kertokaas mulle mihin joutuvat vaatekauppojen ylijäämä vaatteet, siis kaikki se uusitavara mitä ei ole saatu myytyä?

Roskiin, palautetaan jonnekin (minne?), myyjät vie kotiinsa?

Ja mitä niille sitten tapahtuu?

Olisi kiva kyllä tietää. Toivottavasti joku tietää vastauksen.

Ei niitä ainakaan lahjoiteta minnekään, siitä olen varma. USA:ssahan oli jonkin aikaa sitten skandaali siitä, kun myymättä jääneitä kalliita merkkivaatteita revittiin ja tuhrittiin maalilla, etteivät ne vahingossakaan päädy jonnekin käyttöön. Ei kai niitä nyt voi köyhille jakaa. Brändihän siitä kärsisi!

Kalliille merkkivaatteille on sentään yleensä Outlet-myymälät, joten niitä ei varmaan kovin paljon mene haaskuun. Halpisvaatteet sen sijaan varmaankin menevät roskiin. Jos eivät suoraan ketjuliikkeiden omiin roskiin, niin pääkonttorin kautta. Kaupathan ovat jätteistään aika omistushaluisia: syömäkelpoista ruokaa tuhotaan (esim. jugurttipurkit avataan ja kaadetaan roskiksen pohjalle) jottei vaan kodittomat pääse syömään niitä ilmaiseksi.

Ikävä kyllä ne poltetaan. 

Vierailija
55/55 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokavuosi muuttaa iso joukko vanhenevia maalla asuvia ihmisiä kaupunkiin., heiltä jää koko elämän ajan vanhuudenpäiville kerättyjä tarpeellista tavaraa.

Päättäjät halloo !!! antakaa ihmisten asua maalla hoitavat itse jätteensä ajan kanssa ja

polttavat lopuksi loppuun käytetyt tavaransa. Kaupungissa ei voi hävittää talousjätettä

ei voi kompostoida eikä mitään muutakaan polttopaikkaa. Ainoa paikka on kaatopaikka.

Sama koskee talousvesiä ??? iankaiken on talousvedet menneet maastoon ja kasvusto on

hoitanut kierrätyksen nyt pitää kemikaalein tuhota kaikki piolanta. Jos maalla asujat

tuhoaa ympäristöä niin mitä tekee kaupupunkilainen. kaupungeissa ajetaan autoilla ,

Auton renkaat kuluu , tien pinta kuluu, ihmiset räkivät kadulle, siellä purukumia , siellä on tupakan tumppeja , huumeruiskuja oksennusta ihmisen ja eläimen ulostetta, siellä syntyy

järjetön määrä mikromuovia jota me kaikki syömme ja hengitämme. Tässä vain pinta raapaisu kuinka kaupunki saastuttaa. Kaikki tuo saasta valuu sadevesiviemärillä mereen.

Eikö tuohon ongelmaan pitäisi puuttua ja laittaa kaupungit maksumiehieksi merien saastumiselle. Maalla asujia syytetään joka ainoasta asiasta ja ihmiset ovat asuneet maalla huomattavasti kauemmin kuin kaupungeissa. Maalle kun rakennetaan niin kiinteisö on kulkenut sukupolvesta toiseen , kaupunkia revitään raasitaan koko ajan

ajetaan kaatopaikoille betonia bitumia rakennuksen erilaisia myrkyllisiä muoveja, eristeitä

aivan kaiken näköistä ja kokoista roinaa. Maalla talo kun tulee käyttöikänsä päähän

talo puretaan käytetään osa uudelleen osa menee lämmitykseen , hyvin pieni osa menee

kaatopaikoille.Nyt maallasujien jätevedet tulilinjalla. 80%,70%,40% pitää vesiä puhdistaa

vaikka olisi puhdasta kaivovettä kun se vaan tulee maastoon viemäriputkea myöten.

Minkään laista ohjearvoa ei ole annettu sille vedelle joka tulee viemäriputkesta .

Vain nuo käsittämättömät prosentit. Oikea tapa olisi ollut seuraavan lainen. Jos purkupuken jätevsi sisältää eri aineita enemmän kuin taulukon arvot kertoo, niin päästö arvot on saatettava vaaditulle tasolle. Tuossa prosentti määräyksessä ei ole edes kansakululaisen älyä käytetty. Tuossa käy niin että toinen laskee pelkkää tuomaskuonaa maastoon kun toinen puhtsaa puhdasta vettä. Eli kysymys olikin vain siitä että saadaan häädettyä maalla asuvat kaupunkiin saastuttamaan luvan kanssa.

Olsikohan aika oikeasti alkaa käyttämään järkeä näissä asioissa eikä vain tehdä poliittisia

päätöksiä. Jos vain hoidettaisiin masennusta poliittisilla päätöksillä ja hoidettaisiin oikeat asiat käytännön järjellä ja jätettäisiin oman edun tavoittelu sivuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan