Uusi jäteongelma: Trendivaatteet valtaavat kaatopaikkoja
Tekstiilijätteen määrä on lisääntynyt huikeasti kasvukeskuksissa 2000-luvulla, tietää materiaalitutkija Päivi TalvenmaaTampereen teknillisestä yliopistosta. Kertakäyttökulttuuri on yleistymässä myös vaatetuksessa, kun nuoret noudattavat nopeasti vaihtuvia trendejä ja hylkäävät edelliset huonolaatuiset ostoksensa.
- Tampereen kaatopaikalla on sekajätteestä löytynyt jo 16 prosenttia tekstiiliä. Perinteinen lukema on neljän vaiheilla, kuten edelleen Kainuussa.
Talvenmaa on seurannut ja tutkinut tekstiilien kierrätysmahdollisuuksia kolmella vuosikymmenellä. Kirpputorit ovat yleistyneet, mutta muutoin on tapahtunut kovin vähän.
- Jätehuoltoväki ei aina edes miellä kotien tekstiileitä jätteeksi eikä tilastoi niitä, vaikka metallijakeet eritellään tarkoin.
Laki asettaa etusijalle kierrätyksen. Vuoden 2016 jälkeen tekstiileitä ei enää oteta kaatopaikalle. Jos muita ratkaisuja ei kehitetä, polttaminen yleistyy.
Tekstiilienkin osalta on ideoitu tuottajavastuuta, jolloin ostaja saisi viedä vanhan vaatteensa liikkeeseen. Näin voi toimia nykyään esimerkiksi elektronisten laitteiden tai autonrenkaiden kanssa. Tekstiilikaupan ala ei ole tarttunut ajatukseen, koska taloudellisesti järkevät keräys- ja kierrätysjärjestelmät puuttuvat
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 11:46"]
Mun mielestä syyttävä sormi on tasan tarkkaan vaatevalmistajilla. He valmistavat tahalleen huonolaatuista ja kestämättömiä vaatteita, jotka puolen vuoden käytön jälkeen ovat oikeasti roskiskamaa: virttyneitä, nukkaisia, venyneitä, reikäisiä, kuluneita, kauhtuneita.
Vaatefirmat tienaavat ihan kivasti, kun jengi joutuu ostaa uusia vaatteita nykyään paljon tiheämmin. Ei muodin takia, vaan sen takia, että vaatteet ei yksinkertaisesti kestä edes normaalia käyttöä pitkään.
Vielä noin 10 vuotta sitten ostetut vaatteet kestivät hyvin. Itse asiassa ne kestävät edelleen, kun taas puoli vuotta sitten ostettu paita on jo reikiintynyt ja roskiskamaa....
Sitä se tehoviljelty puuvilla teettää...ja myös akryylin käyttö. Yks pesu, niin akryylista tehty neulepaita on kamalan näköinen.
Että aletaan vaan painostaa vaatevalmistajia tekemään kestäviä vaatteita!!
[/quote]
kuka niitä ostaa? Jos ostaa akryylilumppuja, niin eihän ne kestä! Mulla on liki kaikki vaatteet luonnonkuiduista ja kestää! Mä laitan isot pinot hyvälaatuisia vaatteita kiertoon vuosittain. Ovat liki uuden veroisia. Laatu maksaa ja jos osaa ostaa, niin löytyy paljon vaatemerkkejä, joiden vaatteet kestää. Halvalla ei hyvää saa, joten pannaan kaikki akryyli- ja muut muovilumput.
Sopii kokeilla. Tilaa esim. Peter Hahnilta yksi villa- tai puuvillaneule. Osta samalla hinnalla näitä akryylirytkyjä tai halpisketjujen neuleita. Pese ja pidä. Katso, millaisia ne on pesujen jälkeen - ja katso, kuinka se iso pino halpiksia on roskiskamaa alta aikayksikön, kun taas se Hahnin neule on vuosienkin jälkeen hyvän näköinen.
Itse te valitsette. Ja niin kauan, kun niitä retkuja ostatte, niin kauan niitä tarjotaan!
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 10:23"]
On tosiaan täysin arpapeliä etsiä kestäviä, laadukkaita vaatteita. Hyvä ohjenuora on, että jos siinä luke Made in China tms., sitä ei kannata ostaa - ja kalliitkin merkit ovat usein Made in China. (Sinänsä kurja juttu, että tehdäänhän halpatuotannon maissa todella ammattitaitoista käsityötäkin. Se vain hukkuu nopean massatuotannon alle.)
Mutta aika lailla arpapeliä se on, vaikka tuotteessa lukisi Made in Italykin, koska ei voi olla varma kuinka suuri osa työstä on oikeasti tehty siellä, ja minkälaatuisia materiaalit ovat. Mitä sitä tekee taidokkaasti tehdyllä vaatteella, jos se nyppääntyy kuitenkin muutaman käytön jälkeen?
Kokeilemalla olen löytänyt tiettyjä merkkejä, joiden vaatteet ovat oikeasti hyvänlaatuisia ja kestäviä, ja silmä toki harjaantuu jos tutkiskelee mistä se hyvä laatu oikeastaan koostuu. Esimerkiksi hyvänlaatuisen puuvillakankaan oppii kyllä tunnistamaan, hyvin viimeistellyt saumat, yms. Vuorikangas lisää aina hameiden jne. kestävyyttä.
[/quote]
No vinkkaapa niitä merkkejä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 10:49"]
kuka niitä ostaa? Jos ostaa akryylilumppuja, niin eihän ne kestä! Mulla on liki kaikki vaatteet luonnonkuiduista ja kestää! Mä laitan isot pinot hyvälaatuisia vaatteita kiertoon vuosittain. Ovat liki uuden veroisia. Laatu maksaa ja jos osaa ostaa, niin löytyy paljon vaatemerkkejä, joiden vaatteet kestää. Halvalla ei hyvää saa, joten pannaan kaikki akryyli- ja muut muovilumput.
[/quote]
No kyllä se luonnonkuitujenkin kanssa on arpapeliä, valitettavasti. Akryyli on aina roskaa, mutta nykyään puuvillakin on useammin huonon- kuin hyvänlaatuista. Toki jos tietää kokemuksen perusteella, että esim. Peter Hahnin vaatteet ovat hyvänlaatuisia ja kestäviä, niin sitten niissä kannattaa pitäytyä.
Miksi muuten pistät hyvänlaatuiset vaatteesi kiertoon vuosittain, jos niissä ei ole mitään vikaa...?
Mun mielestä syyttävä sormi on tasan tarkkaan vaatevalmistajilla. He valmistavat tahalleen huonolaatuista ja kestämättömiä vaatteita, jotka puolen vuoden käytön jälkeen ovat oikeasti roskiskamaa: virttyneitä, nukkaisia, venyneitä, reikäisiä, kuluneita, kauhtuneita.
Vaatefirmat tienaavat ihan kivasti, kun jengi joutuu ostaa uusia vaatteita nykyään paljon tiheämmin. Ei muodin takia, vaan sen takia, että vaatteet ei yksinkertaisesti kestä edes normaalia käyttöä pitkään.
Vielä noin 10 vuotta sitten ostetut vaatteet kestivät hyvin. Itse asiassa ne kestävät edelleen, kun taas puoli vuotta sitten ostettu paita on jo reikiintynyt ja roskiskamaa....
Sitä se tehoviljelty puuvilla teettää...ja myös akryylin käyttö. Yks pesu, niin akryylista tehty neulepaita on kamalan näköinen.
[/quote]
Sopii kokeilla. Tilaa esim. Peter Hahnilta yksi villa- tai puuvillaneule. Osta samalla hinnalla näitä akryylirytkyjä tai halpisketjujen neuleita. Pese ja pidä. Katso, millaisia ne on pesujen jälkeen - ja katso, kuinka se iso pino halpiksia on roskiskamaa alta aikayksikön, kun taas se Hahnin neule on vuosienkin jälkeen hyvän näköinen.
Itse te valitsette. Ja niin kauan, kun niitä retkuja ostatte, niin kauan niitä tarjotaan!
[/quote]
Mistäs muualta niitä hyvälaatuisia vaatteita kannattaa etsiä kuin tuolta Hahnilta? Harmi, kun on postimyyntikauppa, tykkäisin ihan itse sovitella vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 10:55"]
[/quote]
No kyllä se luonnonkuitujenkin kanssa on arpapeliä, valitettavasti. Akryyli on aina roskaa, mutta nykyään puuvillakin on useammin huonon- kuin hyvänlaatuista. Toki jos tietää kokemuksen perusteella, että esim. Peter Hahnin vaatteet ovat hyvänlaatuisia ja kestäviä, niin sitten niissä kannattaa pitäytyä.
Miksi muuten pistät hyvänlaatuiset vaatteesi kiertoon vuosittain, jos niissä ei ole mitään vikaa...?
[/quote]
Vaatteet ei mahdu kaappeihin, joten mä lahjoitan ne parille tutulle. Olen sanonut, että laittavat ne, mistä eivät tykkää tms. eteenpäin. Saa vaikka myydä, jos haluaa. Mun vaatteet kestää niin hyvin, että niihin kyllästyy ja onhan se kiva saada jotain uutta välillä, eikös?
Kertokaas tähän viisaat sitten eettisiä vaatemerkkej ja liikkeitä. Ostan mielellään vin niitä, meilläkin kaapit täynnä kaikkea sontaa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 10:56"]
[/quote]
[/quote]
Mistäs muualta niitä hyvälaatuisia vaatteita kannattaa etsiä kuin tuolta Hahnilta? Harmi, kun on postimyyntikauppa, tykkäisin ihan itse sovitella vaatteita.
[/quote]
Hahnin vaatteet on kaikki olleet mulla upeaa laatua! Muita mun luottomerkkejä on mm. Masai, Noa Noa, Max Mara, Filippa K, InWear, Hilfiger, Sand ja joskus ostan harkiten joitain vaatteita muilta merkeiltä mm. Esprit, Bon'aParte, Cream, Culture jne. Muitakin tulee toki ostettua, mutta nuo nyt tuli ekana mieleen. Hyviä käyttövaatteita kaikilla. Ainakin kaikki, mitä mä olen ostanut, on kestäneet hienosti.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 10:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hahnin vaatteet on kaikki olleet mulla upeaa laatua! Muita mun luottomerkkejä on mm. Masai, Noa Noa, Max Mara, Filippa K, InWear, Hilfiger, Sand ja joskus ostan harkiten joitain vaatteita muilta merkeiltä mm. Esprit, Bon'aParte, Cream, Culture jne. Muitakin tulee toki ostettua, mutta nuo nyt tuli ekana mieleen. Hyviä käyttövaatteita kaikilla. Ainakin kaikki, mitä mä olen ostanut, on kestäneet hienosti.
[/quote]
Esprit ja Sand ei ainakaan enää ole mitään hyvälaatuisia. Ennen oli, mutta kyllä niitä on kohdannut ihan sama kohtalo, kuin noita Gerry Weberin vaatteita.
Pitänee tutkailla noita muita mainitsemiasi merkkejä sitten. Joku Hilfigerin jakku mulla taitaa ollakin, se on ainakin ihan hyvälaatuinen - mutta jo 5 vuotta vanha, joten mitä lienee laatu on tänään.
Mistä taas kertoo se, että Kainuussa tekstiilijätettä syntyy noin paljon vähemmän muuhun maahan verrattuna...hmmmm....
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 10:55"]
[/quote]
[/quote]
Vaatteet ei mahdu kaappeihin, joten mä lahjoitan ne parille tutulle. Olen sanonut, että laittavat ne, mistä eivät tykkää tms. eteenpäin. Saa vaikka myydä, jos haluaa. Mun vaatteet kestää niin hyvin, että niihin kyllästyy ja onhan se kiva saada jotain uutta välillä, eikös?
[/quote]
Totta kai, mutta loppujen lopuksi tuo uutuuden viehätys on se, joka tätä ongelmaa pyörittää. Kaikilla ei ole varaa (tai arvostelukykyä, mutta eritoten varaa) hankkia vaikkapa noita Peter Hahnin vaatteita ja pistää niitä sitten kiertoon. Halpisketjujen vaatteet sopivat tällaiseen tarkoitukseen paljon paremmin - niiden ei ole tarkoituskaan kestää kauan, ja hinta on sen mukainen.
Tietysti ymmärrän, että on kiva pistää jotain uutta päälle, mutta... jos halutaan kestävämpää vaatekulttuuria niin kuluttajienkin asenteiden on pakko muuttua. Myös omieni. Tykkään uusista hienoista vaatteista siinä missä muutkin, mutta yritän oppia tajuamaan sen, että pari vuotta vanha hyväkuntoinen mekko on ihan yhtä nätti nyt kuin se oli pari vuottakin sitten, sanovat muotilehdet sitten mitä tahansa.
Jo parisen vuotta sitten uutisoitiin, miten taantuman aikana kuluttajat haluavat entistä halvempia vaatteita. Vaatekaupat ennakoivatkin tällaisten vaatteiden lisääntyvän lähitulevaisuudessa. Tulokset nähdään nyt, Espritkin on nykyään melkoinen lumppukauppa kun siellä viikonloppuna pyörähdin :( Eipä silti, monien merkkien laadun laskeminen on ollut näkyvissä jo monta vuotta sitten, mutta että nämä ns. hyvätkin merkit ovat lähteneet siihen mukaan... Vanha totuus, halvalla ei saa hyvää.
Kertokaas mulle mihin joutuvat vaatekauppojen ylijäämä vaatteet, siis kaikki se uusitavara mitä ei ole saatu myytyä?
Roskiin, palautetaan jonnekin (minne?), myyjät vie kotiinsa?
Ja mitä niille sitten tapahtuu?
Espritin t-paidat mulla ainakin kestää. Tosin uusimmat on jo pari kolme vuotta vanhoja, mutta eihän niitä saa kulumaan millään!
Sandilta mulla on viimeisimpänä hankintaan oloasu ja kesätakki. En voi laatua moittia. Tosin nekin taitaa olla jo muutaman vuoden ikäisiä.
Mun ongelmani on pikemminkin se, että vaatteet kestää ikuisuuden. Siksi mä laitan kiertoon osan vuosittain. Jos mä en laittaisi, mä en pystyisi ostamaan mitään itselleni vuosikausiin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 11:18"]
Kertokaas tähän viisaat sitten eettisiä vaatemerkkej ja liikkeitä. Ostan mielellään vin niitä, meilläkin kaapit täynnä kaikkea sontaa.
[/quote]
Camilla Norrbackin vaatteet ovat sekä eettisesti valmistettuja että hyvänlaatuisia, mutta aika kalliita.
People Tree on halvempi eettinen merkki, mutta hintansa puolesta ne kannattaa ostaa suoraan People Treeltä Englannista: http://www.peopletree.co.uk (Eritoten tuota Archive-alennusosastoa kannattaa kytätä. Mitä olen nähnyt, niin Suomessa hinnat ovat moninkertaiset!) Täytyy kyllä sanoa, että People Treen ohuemmat trikoo/t-paitakankaat eivät ole kovin hyvänlaatuisia - ainakaan niissä vaatteissa mitä olen ostanut. Merkin kaikki muut puuvillakankaat ovatkin sitten olleet ihan erinomaista laatua. Kuvista on tietysti hankala sanoa, mitkä t-paidat yms. ovat sitä paksumpaa ja mitkä ohuempaa laatua.
Braintree ja Komodo ovat samankaltaisia merkkejä. Bambuneuleita en välttämättä suosittele; nyppääntyvät aika helposti.
Farkuista ainakin Kuyichi: korkea laatu, eettinen valmistus.
Edun, Sessun ja Zoetees ovat sellaisia merkkejä, joiden laadusta minulla on hyviä kokemuksia. Niillä on myös eettinen maine, mutten ole 100% varma miten perusteltu se on. Jotkut niiden vaatteista ovat kyllä luomupuuvillaa tai sisältävät kierrätysmateriaaleja.
Jackpotin vaatteet ovat mielestäni usein laadukkaita, ja merkki tietääkseni yrittää siirtyä eettisempään tuotantoon. Luomupuuvillaa käytetään paljon.
Muita merkkejä, joiden laadusta minulla on hyviä kokemuksia, vaikka ne eivät olekaan erityisesti eettisiä: A.P.C., Stella McCartney, John Smedley ja Woolovers. Jälkimmäisen merkin neuleet eritoten ovat hinta-laatu-suhteeltaan aivan mahtavia. Suosittelen!
Suomesta kannattaa tutkiskella esim. verkkokauppoja:
kauppa.yalo.fi
Äh, nyt ei tule muita mieleen mutta onhan niitä useampia. Ulkomailla sitäkin enemmän tietysti, mutta Suomessa olisi ainakin palautusoikeus.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 12:05"]
Kertokaas mulle mihin joutuvat vaatekauppojen ylijäämä vaatteet, siis kaikki se uusitavara mitä ei ole saatu myytyä?
Roskiin, palautetaan jonnekin (minne?), myyjät vie kotiinsa?
Ja mitä niille sitten tapahtuu?
[/quote]
Olisi kiva kyllä tietää. Toivottavasti joku tietää vastauksen.
Ei niitä ainakaan lahjoiteta minnekään, siitä olen varma. USA:ssahan oli jonkin aikaa sitten skandaali siitä, kun myymättä jääneitä kalliita merkkivaatteita revittiin ja tuhrittiin maalilla, etteivät ne vahingossakaan päädy jonnekin käyttöön. Ei kai niitä nyt voi köyhille jakaa. Brändihän siitä kärsisi!
Kalliille merkkivaatteille on sentään yleensä Outlet-myymälät, joten niitä ei varmaan kovin paljon mene haaskuun. Halpisvaatteet sen sijaan varmaankin menevät roskiin. Jos eivät suoraan ketjuliikkeiden omiin roskiin, niin pääkonttorin kautta. Kaupathan ovat jätteistään aika omistushaluisia: syömäkelpoista ruokaa tuhotaan (esim. jugurttipurkit avataan ja kaadetaan roskiksen pohjalle) jottei vaan kodittomat pääse syömään niitä ilmaiseksi.
Kiitos hyvistä vaatevinkeistä. :)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 11:18"]
[/quote]
R-Collectionin vaatteet tehdään ainakin osittain Suomessa. Ei varmaan mikään täysin läpikotaisin eettinen yritys tämäkään, mutta minusta on hyvä, että on mahdollista edes jossain määrin tukea suomalaista vaateteollisuutta. Suurin osa mallistosta ei ole suoranaisesti makuuni, mutta ostan esimerkiksi kaikki perus-t-paidat tuolta. Ne ainakin ovat hyvälaatuista, jämäkkää puuvillaa.
Teettäkää vaatteet paikallisella ompelijalla. Saa mittatilaustyönä juuri itselle sopovan, juuri niistä kankaista kuin haluaa. Eikä se ole niin kallist, kuin voisi kuvitella.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 00:09"]
Teettäkää vaatteet paikallisella ompelijalla. Saa mittatilaustyönä juuri itselle sopovan, juuri niistä kankaista kuin haluaa. Eikä se ole niin kallist, kuin voisi kuvitella.
[/quote]
Tai vieläkin parempi: opetelkaa ompelemaan itse. On vielä kaiken lisäksi hauskaa, ja vaatteita oppii arvostamaan ihan eri tavalla.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 13:12"]
Tossa uutisessa on virhe, nimittäin H&M ottaa vanhat, risatkin vaatteet vastaan. Kaksi muovikassillista/ihminen/päivä saa viedä sinne. Nettisivuilla on lisää tietoa.
[/quote]
Mutta ei auta kun H&M vie ne kaatopaikalle. Parempi olisi kun KULUTTAJA keskittyisi ostamaan kestäviä vaatteita ja jättäisi noi rättikaupat suosikla väliin.
[/quote]
Ei se nyt kyllä ihan noin mene.