Kuinka monta tutkintoa voi opiskella työttömyysetuudella?
Olen umpikujassa. Opiskelin 2 täysin erilaista tutkintoa työttömyysetuudella. Huomasin kuitenkin ettei kumpikaan ala sovi minulle. Suoritin kuitenkin tutkinnot hyvillä arvosanoilla loppuun asti. Nyt olen löytänyt alan jonne todella haluaisin työllistyä, ja jossa vahvuuteni työntekijänä sopisivat. Haaveenani oli opiskella uusi ala oppisopimuksella, mutta selvisi että oppisopimuspaikkaa on todella vaikea saada. Edes kunnan suurin työllistäjä ei ota. En haluaisi odotella, ja koulutuskin haluttuun ammattiin olisi alkamassa syksyllä. Mulla ei kuitenkaan ole varaa opiskella opintotuella, ja opintolainaa en saa. Onko vaan haudattava haaveet tästä alasta jos työkkäri tyrmää opiskelun työttömyyskorvauksella?
Kommentit (13)
Tarvitseeko opiskeluun kysyä te-toimiston lupaa. Minä olen nostanut työttömyyskorvausta (työmarkkinatukea) yli 10 vuotta ja olen koko tuon ajan opiskellut. Ihan ensin kyllä ilmoitin työvoimaviranomaiselle, että opiskelen samaan aikaan kun nostan työttömyyskorvausta, mutta hän sanoi, että niin ei voi tehdä ja että minun pitää tehdä siitä ilmoitus jne. jne. Sitten päätin, että en kerro asiasta mitään työvoimaviranomaislle niin ei tule ongelmia puoleen eikä toiseen. En tule koskaan työllistymään kuitenkaan, mutta opiskelusta ja uuden oppimisesta kyllä pidän.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko opiskeluun kysyä te-toimiston lupaa. Minä olen nostanut työttömyyskorvausta (työmarkkinatukea) yli 10 vuotta ja olen koko tuon ajan opiskellut. Ihan ensin kyllä ilmoitin työvoimaviranomaiselle, että opiskelen samaan aikaan kun nostan työttömyyskorvausta, mutta hän sanoi, että niin ei voi tehdä ja että minun pitää tehdä siitä ilmoitus jne. jne. Sitten päätin, että en kerro asiasta mitään työvoimaviranomaislle niin ei tule ongelmia puoleen eikä toiseen. En tule koskaan työllistymään kuitenkaan, mutta opiskelusta ja uuden oppimisesta kyllä pidän.
Mielenkiintoista. TE-toimisto saa KOSKI-tietokannasta tiedot opiskeluista, joten aika hankala uskoa, että olet 10 vuotta onnistunut opiskelemaan niin, ettei Kelakaan ole sitä huomannut.
Jos jompikumpi edellinen ammatti työllistää, et saa oikeutta omaehtoiseen opiskeluun. Ja miksi saisitkaan, koska mitä järkeä yhteiskunnan on maksaa tuhansia euroja siitä, että joku haluaa uuden ammatin.
Minusta nuo tutkiiinnon vois suorittaa vähän nuorempana ja niiissä voisi vähän olla luovaaa sisääältöäkin. Aaasiasssahan se on luovuuutttta.
Kyllähän tuo herättää epäilyksen, että kun kolmas tutkinto on opiskeltu niin huomaat, että sekään "ala ei sovi sinulle".
Ota lainaa tai tee osa-aikatyötä opintojen ohella. Jos kerran haave on sinulle noin tärkeä, niin olet varmasti valmis siihen panostamaan. Jos kyse on ammatillisesta tutkinnosta niin suoritat sen todennäköisesti noin 1.5 vuodessa. Sen ajan jaksaa kyllä tehdä töitä ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo tutkiiinnon vois suorittaa vähän nuorempana ja niiissä voisi vähän olla luovaaa sisääältöäkin. Aaasiasssahan se on luovuuutttta.
Nythään meillä menee niin että naiset imitoii ja miehet syrjäytyyy maaseuduiiille.
En saa lainaa koska luottotiedoissa merkintä. Velat on jo maksettu, mutta tiedothan ei palaudu heti. Olisin kyllä valmis menemään töihin opiskelun ohella, mutta kuviota hankaloittaa pienet lapset joiden hoitomaksut haukkaavatkin tuloja heti kun ne nousee 😕 En todellakaan halua istua kotona kodinhoidontuella, vaan saada vakituisen työpaikan ja varmemman tulevaisuuden. Ala jolle haluan on pieni palkkainen, mutta työ on mielekästä, ja töitä on paljon erilaisissa yksiköissä. Minulla olisi siis hiukan varaa valita, jos tietty paikka ei sovi. Toinen entisistä tutkinnoista vaatisi omaa autoa ja sitä minulla ei ole, eikä varaa hommata ennenkuin tulot nousee. Toinen taas on henkisesti niin kuormittavaa, etten yksinkertaisesti siinä pärjää. Ja joo ei ois koskaan pitänyt hakeutua noihin koulutuksiin, mutta harvemmin se totuus alasta selviää ennenkuin sitä on tehnyt. Mulle oli kuitenkin selvää, että tutkintojen kesken jättäminen olisi ollut suurempaa haaskausta. -Ap
Vierailija kirjoitti:
En saa lainaa koska luottotiedoissa merkintä. Velat on jo maksettu, mutta tiedothan ei palaudu heti. Olisin kyllä valmis menemään töihin opiskelun ohella, mutta kuviota hankaloittaa pienet lapset joiden hoitomaksut haukkaavatkin tuloja heti kun ne nousee 😕 En todellakaan halua istua kotona kodinhoidontuella, vaan saada vakituisen työpaikan ja varmemman tulevaisuuden. Ala jolle haluan on pieni palkkainen, mutta työ on mielekästä, ja töitä on paljon erilaisissa yksiköissä. Minulla olisi siis hiukan varaa valita, jos tietty paikka ei sovi. Toinen entisistä tutkinnoista vaatisi omaa autoa ja sitä minulla ei ole, eikä varaa hommata ennenkuin tulot nousee. Toinen taas on henkisesti niin kuormittavaa, etten yksinkertaisesti siinä pärjää. Ja joo ei ois koskaan pitänyt hakeutua noihin koulutuksiin, mutta harvemmin se totuus alasta selviää ennenkuin sitä on tehnyt. Mulle oli kuitenkin selvää, että tutkintojen kesken jättäminen olisi ollut suurempaa haaskausta. -Ap
Ehkä voit odottaa siihen asti, että lapset menevät kouluun.
Ei me sitä päätetä, te-toimisto sinun pitää onnistua vakuuttamaan.
Yksi asia kerrallaan. Nyt on lastenhoidon aika ja sitten myöhemmin on opiskelun aika.
Senhän vaan saa selville TE-toimiston virkailijalta. Jos ala löytyy työvoimapoliittisesta koulutuksesta niin luulisin että voi vapaasti. Omaehtoiseen muuhun koulutukseen rajana oli kaksi vuotta että sai tt-korvauksella opiskella. Ensi kuusta alkaen alle puolen vuoden ammattia tukeva sivutoiminen koulutus hyväksytään, mut sekin kait piti hyväksyttää TE-toimistolla ensin käsittääkseni oikein.
Mielelläni hoitaisin lapsen kotona, mutta taloudellisesti se tulee tekemään liian tiukkaa, enkä todellakaan halua velkaantua uudelleen. Lisäksi ahdistaa ajatus työttömyydestä, ja siitä jatkuvasta ruletista paikasta toiseen. Tosin ollessani työttömänä ei tärpännyt vaikka kuinka hain töitä tuolta henkisesti kuormittavaltakin alalta. Haaveilemallani alalla vakipaikkoja on runsaasti. Kiitos kaikista asiallisista vastauksista! Minulla on yhteydenottopyyntö Te-toimistoon, viimeistään 26.3 pitäisi soitto tulla. Jos tulee tyrmäys, niin kai sitten ainut vaihtoehto on odotella sitä onnenpotkua että löytäisin oppisopimuspaikan. -Ap
Saatko jotain muuta lainaa? Kävin kerran huvikseni klikkailemassa pankin lainalinkkejä ja heti sieltä tuli mainoksia, että tätä ja tätä lainaa saa vaikka ilman takaajaa.
Saisitko kuitenkin töitä noilla jo olevilla tutkinnoilla? Jos voit tehdä osa-aikatyötä silloin kun ei ole luentoja. Aika paljon voi opiskella etänä.