Mitenpäin etiketin mukaan vasenkätinen pitää haarukkaa ja veistä?
Lapselleni tuli tällainen ravintolassa mieleen ja kysyttiin tarjoilijaltakin, mutta hänkään ei tiennyt.
Kommentit (12)
Jokainen pitää kuten parhaalta tuntuu. Viis etiketistä.
Näinhän me opetamme lapselle tapoja: Viis etiketistä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 21:15"]
Näinhän me opetamme lapselle tapoja: Viis etiketistä.
[/quote]
Ja jos etikettiin kuuluisi muovipussin päässä kulkeminen niin sinähän noudattaisit sitä kyselemättä.
Vitonen korjaa: muovipussi päässä (ilman genetiiviä)
Haarukka vasempaan. Ihan samalla tavalla siis kuin oikeakätinenkin.:)
Eikö ap:n LAPSI nimenomaan halunnut tietää. Vedä ihan rauhassa vaikka kaikki muovipussisi etikettömään päähäsi.
Tavat ne on huonotkin tavat, tietty.
Etiketti ei sano mitään haarukan ja veitsen pitämisestä. Ainoa etiketin vastainen asia on veitsen laittaminen suuhun.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 21:27"]
Eikö ap:n LAPSI nimenomaan halunnut tietää. Vedä ihan rauhassa vaikka kaikki muovipussisi etikettömään päähäsi.
Tavat ne on huonotkin tavat, tietty.
[/quote]
Niin, jos lapsi haluaa tietää, hänelle voi sanoa, ettei sillä ole väliä.
Itse asiassa tästä on olemassa etiketti. Vasenkätinen pitää aterimia päinvastoin kuin oikeakätinen. On varma tieto.
Mun mielestä tällainen etikettikysymys on vanhentunut postmodernissa yhteiskunnassa, joten sen noudattamatta jättäminen ei kerro huonoista käytöstavoista ja siten loukkaa ketään. Pikkutarkka etiketin tunteminen kuuluu luokkayhteiskuntaan, ei tasa-arvoiseen yhteiskuntaan.
Käytöstavat ovat huomaisuutta muita ihmisiä kohtaan. Väärässä kädessä pidetystä haarukasta ahdistuminen kuulostaa psyykkiseltä ongelmalta.
Tää on niitä juttuja, joista ei ole olemassa etikettiä, ei ainakaan enää nykyään voimassaolevaa. Vasenkätisen ei tarvitse alistua oikeakätisten ylivoimaan. Pääasia, että aterimia pitää kädessä siististi, ei luolamiesmäisesti nyrkissä. Tai jos pitää, niin ei sekään mua kyllä haittaa.
Ei kaikkeen tarvitse väkisin etikettiä keksiä, jos sellaista ei ole.
Kaikki pitää samalla tavalla.