Miksi ylioppilaista ja amiksesta
valmistuvista syntyy aina täällä kitkerä väittely?
Asiallista keskustelua on vain äärimmäisen harvoin (tosin sitä nyt ei ole paljon muistakaan aiheista, mutta lukio-amis on jonkilainen palstan keskustelujen superilmentymä...) ja sekin kestää vain hetken, kun keskusteluun ilmestyy joku huutelemaan jotakin joka ei missään tapauksessa sivua keskustelua mitenkään ja seuraavaksi tapellaankin jo siitä, ettei amiksesta valmistuvaa saisi juhlia.
Mikä tässä asiassa on niin arkaa? Onko täällä siis äiti-ihmisiä jotka itse ovat epäonnistuneet koulutuksessaan vai onko heidän valintojaan aikoinaan omat vanhemmat ja läheiset mollanneet niin raskaasti, että he ovat oppineet toistamaan samaa kaavaa?
Kommentit (6)
Varmaan siksi, että amikset eivät suostu hyväksymään sitä, että ovat tyhmempiä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 20:04"]
Varmaan siksi, että amikset eivät suostu hyväksymään sitä, että ovat tyhmempiä.
[/quote]
Tai amislaisten mammat eivät hyväksy samaa asiaa. :=)) Siksi heillä on kiire vakuuttaa itselleen ja muille, miten hyvä koulu amis on, vaikka tietävät kyllä tosiasiat eli edes työnantajat eivät arvosta amislaisia vaan ottavat mieluummin töihin yo-tutkinnon suorittaneen vaikka tällä ei ole minkäänlaista ammattitaitoa.
Nyt pistelee nelonen ihan liibalaabaa, vai onko nelosella joku "mun ei tarvii tehä mitään, jos en haluu ja yhteiskunta maksaa mun menot" -tapaus kotona? Ammattitaitoiselle duunarille kyllä töitä löytyy, jos pätkä tai osa-aika ei pelota, kun taas välivuotta (pakosta) viettävä abi on ihan tuuliajoilla, tai ei ainakaan amisten hommia rohmuamassa.
mä tiedön monta monen L.n kirjoittanutta,jotka eivät ole lukion jälkeen kouluttautuneet miksikään ja en nyt tarkoita mitään syrjäytyneitä tyyppejä vaan sellaisia joilla on ollut paljon suunnitelmia tulevaisuudelle,mutta kaikki on jäänyt haaveeksi.
Mun poika valmistuu amiksesta ja olen siitä todella ylpeä koska koko koulutie on ollut erittäin vaikea laaja-alaisten oppimisvaikeuksien vuoksi,into koulunkäyntiin tapettiin jo ekaluokalla :(
Minun mieheni on työnantaja automaatioalalla eikä voi ottaa nuoria amistutkinnon suorittaneita töihin, koska ne eivät osaa mitään!!!! Siis eivät osaa mitään vaikka heillä on tutkintotodistus taskussa! Tämä on nykyisin faktaa suomalaisen ammattiopetuksen tasosta. Miehellä on tälläkin hetkellä hommissa niille kahdelle paikalle, jotka kesän jälkeen jäivät auki määräajaksi, kaksi välivuotta viettävää ylioppilasta. He hoitivat kesähommansa viime kesänä parhaiten kun taas amispojat kulkivat sormi suussa ja lintsasivat minkä ehtivät ja eivät todellakaan osanneet eivätkä edes oppineet työtään! Nämä lukiolaiset olivat opiskelleet kolme vuotta kaikkea muuta paitsi automaatioasennusta ja osasivat siis silti hommansa ns. ammattikoulutettuja paremmin.
Luulen, että täällä on paljon teinejä, jotka vielä ajattelevat hyvin mustavalkoisesti. Ja näkevät vain sen oman valintansa hyvänä vaihtoehtona, koska elämänkokemusta ei vielä monella paljoa ole.