Onko nykyään tapana ravintolassa AINA jokaisen kuvata annoksensa?
Tuli käytyä nyt pääsiäisen aikana sattuneista syistä muutaman kerran ulkona syömässä tasokkaissa ravintoloissa ja jotenin kiinnitti huomiota moukat, jotka kuvaa ateriansa???
Onko se nyt sitten joku maan tapa vai?
Mua häiritsee. Mitä ideaa tuossa on? Ruokamyrkytyksen varalta vai?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 20:11"]
Tässä kuvaamisessa on myös sellainen ongelma, että kilpailijat voivat varastaa ideoita tai selvittää reseptejä kuvien perusteella
t. ravintolakokki.
[/quote]
Ai ne kilpailijat ei voi itse mennä naapuriravintolaan maistamaan sitä ruokaa ja päätellä mistä se on tehty? :-DDDDDDDD
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 20:11"]
Tässä kuvaamisessa on myös sellainen ongelma, että kilpailijat voivat varastaa ideoita tai selvittää reseptejä kuvien perusteella
t. ravintolakokki.
[/quote]
Ai ne kilpailijat ei voi itse mennä naapuriravintolaan maistamaan sitä ruokaa ja päätellä mistä se on tehty? :-DDDDDDDD
[/quote]
Huoh. Pää pois perseestä, kiitos. Esim. Suomessa toimiva Gaijin on kopioinut about 80% ruokalajeistaan lähes suoraan ulkomaiselta ketjulta, tuskin ovat käyneet erikseen jokaista lajia kuitenkaan maistamassa. Sitä paitsi jos kyse on kilpailijoista, Suomessa kyllä tunnistetaan naapuriraflan tai samaa tyyliä edustavan paikan henkilökunta helposti.
Valokuvien ja videoiden avulla ihminen kertoo siitä, että ihminen elää. Hän hankkinut sen elämän eikä vain höpötä turhia netissä. Se junttia, se niin junttia.
Ideat leviävät nopeasti, sama koskee ruokaa. Todella jännittävistä ruuista kyllä kerrotaan sanallisestikin, viesti leviää.
Plagiointi ei sinänsä riitä, hyvän ruuan pitää olla laadukkaasti valmistettua ja pienet erot mausteissa voivat tehdä annoksesta hyvän tai sitten pohjanoteerauksen. Palvelun pitää olla kohdallaan, huono maine leviää erittäin helposti.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:39"]
Havaintojeni mukaan, tuota harrastavat ne joille kauniisti aseteltu ruoka lautasella on jotain "erikoista". Jos elää tylsää elämää mutta muutaman kerran vuodessa on kaverin kanssa "brunssilla" tai "romanttisella illallisella" niin ilmeisesti se on pakko kuvata ja jakaa facebookissa...
Blogistit ovat sitten juttu erikseen, mutta en usko että heitä yhtenä iltana sattuisi useampia samaan ravintolaan. Itse en kuvaa annoksia, syön paljon ulkona joten harva se päivä saisi olla kuvaamassa. Lisäksi visuaalisena ihmisenä asettelen ruuan arkena kotonakin kauniisti, en vain mäjäytä kauhalla lautaselle tmv.
[/quote]
Omat havaintoni ovat toisenlaisia. Kuvia ottavat ja levittävät myös he, jotka ovat matkalla miltei enemmän kuin kotonaan.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:23"]
Blogiin ja facebookkiin pitää postata kaikki, mitä näkee ravintolassa. En kyllä menisi ravintolaan, jossa on noin junttia sakkia asiakkaana. Onneksi en ole myöskään facebookissa, sekin näyttää olevan täynnä idiootteja.
[/quote]
Jaksat kuitenkin seurata toisten FB-sivuja tietääksesi, mitä siellä kirjoitetaan. No, ihan kiva.
Ei tapana, mutta valitettavan yleistä. Puhelimen ja kameran käyttö ruokaillessa vaan on huono tapa.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:39"] Lisäksi visuaalisena ihmisenä asettelen ruuan arkena kotonakin kauniisti, en vain mäjäytä kauhalla lautaselle tmv.
[/quote]
Ihanko totta? Harmi, ettet pysty todistamaan, kun et mitään kuvaa.
Kuvaako joku jokaipäiväistä elämäänsä koko ajan? Tai varmasti joku todella kuvaa koko ajan mitä tekee, mutta minusta se ei ole normaalia käyttäytymistä. On parempi elää hetkessä, eli antaa kaikkien aistien nauttia tilanteesta (oli sitten syömässä tai tekemässä jotain muuta) sen sijaan että kaivaa esiin kameraa.
Hyvää illallista ravintolassa voisi kuvata hyväksi seksiksi, siinä saa nautintoa, kokee erilaisia (mielellään uusia) juttuja ja kaiken kaikkiaan se on Kokemus. Kuka haluaa pilata tuon hetken ottamalla kuvia? Varsinkin kun suurin osa ihmisistä ottaa sen kuvan jakaakseen sitä muille, ei itseään varten. Monissa muissakin asioissa kannattaa keskittyä siihen hetkeen, jos ajattelee koko ajan että hetki on pakko saada (valokuvan tai vastaavan muodossa) jaettua kaikille muillekin, se huomio on osittain jo ihan muualla kun siinä jutussa mitä on tekemässä. Itse kuvan näppään nopsaan, mutta se ajatus ja muu onkin oleellisempi asia.
Miksi kenenkään pitäisi todistaa valokuvilla miten ruokansa asettelee? Eikö se riitä että itse tietään millaisia annoksia tekee? Ja lähimmät ihmiset varmasti tietävät myös, oma perhe, lähisuku, parhaat ystävät ja muut joille ruokaa valmistaa. Pitääkö tuo tieto jakaa FB:ssä jotta se serkunkumminkaimakin tai entinen päiväkotikaverikin näkee asian? Ja jos noin on, niin miksi? Vipittömästi tahtoisin tietää.
Kuvaamisessa riittää vastakkaisia mielipiteitä. Eli kuvaaminen on väärin, koska kuvat ovat niin huonoja että pilaavat ravintolan maineen. Toisaalta kuvat ovat niin hyviä, että niistä kuitenkin voidaan päätellä salapoliisityönä ruoka-annoksen sisältö ja maku.
Sitten oletuksena on, että kuvataan muille näyttääkseen 5-tähden elämyksiä. Monet kuvaavat tosin itseään varten, eivätkä edes levitä kuvia. Toisia kuvaaminen häiritsee erittäin paljon, toisia ei ollenkaan.
Mua ainakn hävettää jos olen kaverini kanssa ravintolassa syömässä niin eikö hän aina kaiva kännykkänsä/kameransa ja näpsi kuvia ruoasta.