En luota synnärin sairaanhoitajaan...
Joo, kivittäkää minua, mutta olen todella epäluuloinen tällä hetkellä.
Päivällä valahti housuihin reippaasti nestettä, ja sitä tuntuu valuvan koko ajan tasaisesti, vähän samalla tavalla kun tuntee kuukautisen aikana että jotain valuu sieltä.
Synnärillä kävin, hoitaja teki Actim PROM-testin, vilkaisi näyttöä ja sanoi että nega on, saa lähteä. Sanoin sille että esikoisen synnytys myös käynnistyi vedenmenolla, ja että lääkäri silloin kun teki ton testin tuijotti sitä aika pitkään ja että kesti jonkin aikaa ennen kuin siihen ilmestyi haalea viiva.
Hoitaja totesi että kyllä se viiva näkyisi jo, ja passiti kotiin. Kuitenkin testin käyttöohjeessa sanottan että negatiivista tulosta pitäisi varmistaa viiden minuutin kuluttua.. Että saattaa olla että olisi tullut se toinen viiva jos hoitaja olisi noudattanut ohjeita.
Tasaisesti valuu koko ajan jotain, isompia lorahduksia ei ole tullut.. Ei kyllä tullut esikoisenkaan kanssa kuin pari isompaa lorahdusta.
Ei kai auta muu kuin odottaa supistuksia, vaikka ei niitä kuulunut esikoisenkaan kanssa vaan käynnistettiin parin päivän kuluttua kun minulle oli tullut vedenmenon takia kohtutulehdus...
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 23:22"]
Siis mikä näitä "ammattilaisia" oikein vaivaa?
[/quote]
Minulle tuli kyllä mieleen, että jotkut niistä hoitajista olisivat halunneet pienen ruumiin.
[/quote]
Nyt tulee kyllä niin typerää tekstiä, että on pakko kommentoida. Vain av-idiootti-provo-mamma voi väittää tuollaista edes provoillakseen.
Myös ne ammattilaiset ovat ihmisiä. Ihme kuvitelmia, että joku tietty tutkinto tekisi ihmisestä täydellisen...tai siis pitäisi tehdä. Hoitaja on voinut tehdä ap:n kohdalla virheen, tai sitten ei. Täällä arpominen ei johda mihinkään, joten varmaan parasta käydä uudelleen näyttäytymässä jotta tilannearvio voidaan tehdä. Toivottavasti saat/sai paremman kokemuksen toisella kertaa :)
Edelleen on märkä olo, ei ole mitään niin paljon tullut että side täyttyisi, mutta epämukava olo on, ja liikkuminen hankalaa kun tuntuu että pää on tulossa läpi jo...
Väittäisin että samalta tuntui kun esikoinen oli kiinnittynyt. No, huomenna on neuvolalääkäri, kai mä nyt uskon siihen sairanhoitajaan ja lääkäri saa sitten sanoa huomenna mielipiteensä.
Kätilöiden koulutus on minusta kyllä oikeasti huono. Kumma kun näitä juttuja sattuu niin hirveän paljon.
Itsekin neljän lapsen äitinä olen kolmessa synnytyksessä saanut tinkaamalla tingata, että hei haloo, se synnytys on alkanut jo. Että nyt ei oteta unipillerä ja panna nukkumaan, vaan lähdetään kuule ponnistamaan. Ja ei millään tunnu kätilö haluavan kurkata sinne pimppalooraan ja katsoa, että on ne paikat auki ja pää on näkösillä. Lässytetään ja sössötetään ja ollaan tunkemassa kotiin unipillerin kanssa tai osastolle.
Kaksi kertaa on lapsivesistäkin saanut tapella, että onko valkovuotoa vain lapsivettä. No lapsivettä on ollut, kun kummatkin syntyi puolentoista tunnin päästä veden lorinasta. Ei se valkovuotoa lorinana lattialle tule.
Ja hoitaja olen itsekin, mutta kätilökoulutus on minusta ihan onnetonta
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 23:22"]
Siis mikä näitä "ammattilaisia" oikein vaivaa?
[/quote]
Minulle tuli kyllä mieleen, että jotkut niistä hoitajista olisivat halunneet pienen ruumiin.
[/quote]
Nyt tulee kyllä niin typerää tekstiä, että on pakko kommentoida. Vain av-idiootti-provo-mamma voi väittää tuollaista edes provoillakseen.
Myös ne ammattilaiset ovat ihmisiä. Ihme kuvitelmia, että joku tietty tutkinto tekisi ihmisestä täydellisen...tai siis pitäisi tehdä. Hoitaja on voinut tehdä ap:n kohdalla virheen, tai sitten ei. Täällä arpominen ei johda mihinkään, joten varmaan parasta käydä uudelleen näyttäytymässä jotta tilannearvio voidaan tehdä. Toivottavasti saat/sai paremman kokemuksen toisella kertaa :)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 11:48"]
Edelleen on märkä olo, ei ole mitään niin paljon tullut että side täyttyisi, mutta epämukava olo on, ja liikkuminen hankalaa kun tuntuu että pää on tulossa läpi jo...
Väittäisin että samalta tuntui kun esikoinen oli kiinnittynyt. No, huomenna on neuvolalääkäri, kai mä nyt uskon siihen sairanhoitajaan ja lääkäri saa sitten sanoa huomenna mielipiteensä.
[/quote]
ap laita housuihin sde, tarkkaile mitä tulee, määrä, väri, haju..esim miten paljon tulle tunnissa;onko euron kolikon verran + puoli sidettä ? koko side märkä ?
näin saa paremmin kuvan mitä oikeesti tuleee, usein pienikin määrä tuntuu epämiellyttävältä, varsinkin kun raskausaikana on ollut pitkään ns kuivaa.
jos itse epäilee ja tuntee , et vesimennyt, niin sitten menet uudestaan näytille, kuten tiedätkin kokemuksesta, niin infektiohan siitä voi seurat...
eli parempi olla tarkkana, luottaa omiin tuntemuksiinsa ja mennä vaikka ns turhaan näytille, lapsen parastahan tässä ajatellaan.
Tuntuu vähän tyhmältä haistella sidettä, mutta se side ei tosiaan haise pissalle, eikä semmoiselle happamalle mille valkovuotoni yleensä haisee, vaan se on oikeasti aika miellyttävän pehmeä tuoksu... Jos niin nyt voi sanoa jalkovälistään =D
Mutta edelleen ei tule mitään isoja määriä, joka kerta kun nousen ylös vaan tuntee että jtn vähän vuotaa.
Mielenkiintoinen tämä ja tuo toinen ketju mihin on tästä linkitetty...
IHmetteln vaan miten nuo sairaanhoitajat/kätilöt uskltavat tehdä noita päätöksiä ja lähettää ihmisiä kotiin tutkimatta kunnolla? Heille se on pelkkää työtä, raskaana olevalle siinä voi olla kyse omasta ja lapsen elämästä ja terveydestä....
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 14:12"]
Tuntuu vähän tyhmältä haistella sidettä, mutta se side ei tosiaan haise pissalle, eikä semmoiselle happamalle mille valkovuotoni yleensä haisee, vaan se on oikeasti aika miellyttävän pehmeä tuoksu... Jos niin nyt voi sanoa jalkovälistään =D
Mutta edelleen ei tule mitään isoja määriä, joka kerta kun nousen ylös vaan tuntee että jtn vähän vuotaa.
[/quote]
voi olla korkeavedenmeno, eli reikä kalvoihin on tullut ylemmäksi, josta ei pääse lorinalla ulos tulemaan, vaan tulee tipoittain pininä erinä
mulla oli tuota...
eli suosittelen, et menet vaan näytille uudelleen..
infektioriskihän se on sinulle, mutta etenkin hankalakis voi mennä vauvalla.
eli mene lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 22:15"]
Mielenkiintoinen tämä ja tuo toinen ketju mihin on tästä linkitetty...
IHmetteln vaan miten nuo sairaanhoitajat/kätilöt uskltavat tehdä noita päätöksiä ja lähettää ihmisiä kotiin tutkimatta kunnolla? Heille se on pelkkää työtä, raskaana olevalle siinä voi olla kyse omasta ja lapsen elämästä ja terveydestä....
[/quote]
Kättärillä mä olen törmännyt niin typeriin hoitsuihin, että toivon todella että ovat ymmärtäneet hakeutua itselleen vähän paremmin sopivalle alalle.
Mulla oli tullut reikiä kalvoihin + iso hematooma kohtuun viikolla 16 onnettomuuden seurauksena. Kalvot onneksi korjaantuivat, ja ensimmäisessä kontrollissa vkolla 18 hematoomakin näytti pienentyneen.
Mulla oli kontrolli tuon hematooman takia lääkärille rakenneultran yhteydessä, ja kun menin kysymään tulenko lääkärille ennen vai jälkeen ultran, alkoi kaksi hoitsua siinä narista, että heidän mielestään mun ei tarvitsisi tulla ollenkaan lääkärille. Että he ovat kovin ihmeissään miksi mulle on edes lääkäriaika annettu. Ja että " jos nyt haluat, niin pyydä sitä ultraavaa kätilöä kattomaan sitä hematoomaas".
No se ultraava kätilö oli sentään tolkuissaan, ja sanoi, että totta kai menet sinne lääkärille, jos aika on annettu , se käytetään, eikä hänen ammattitaitonsa riitä sen hematooman tarkistamiseen.
Menin takaisin, ja taas alkoi sama narina ja silmien pyörittely, mutta sain sitten kuitenkin mennä lääkärin vastaanotolle. TOinen näistä hoitsuista tuli sitten mukaan siihen lääkärin avuksi, ja voitte arvata että oli naama punaisena ja nieleskeli, kun kävikin ilmi, että tilanne oli melko vakava, hematooma suurentunut, saman tien sain kaikki mahdolliset kiellot päälle ja loppuraskauden saikkua.
Harmi että vielä tuolloin olin vähän tuppisuu, tänä päivänä sanoisin aivan varmasti lääkärin kuullen näiden perkeleen hoitsujen "diagnoosit" ja yritykset lähettää mua vaan takas himaan, ja kysynyt lääkäriltä onko hän tietoinen että hoitsut ovat tuolla varmasti aiemminkin mestaroineet potilaiden kustannuksella.
Vituttaa vieläkin kun muistelen niitä kahta pallinaamaa.
Minä olen aina kuvitellut että tottakai lääkäri tutkii jos menee äitiyspolille... Mutta ilmeisesti sitten ei? Onko se tosiaankin tavallisempaa että passitetaan vain kotiin puuttelisten tutkimusten jälkeen?
AIka oudolta kuulostaa tuo että hoitaja ei edes kattso testiä tarpeeksi kauan.. Olisi tosiaan sitten edes jättänyt sen tikun huoneeseen että ap olisi itse voinut negan varmistaa sen tietyn ajan kuluttua!
Ap täällä vielä hei.
En ole tänään käynyt siellä, lapsi kuitenkin liikkuu ihan yhtä paljon kuin ennenkin, jos hiljenisi huomattavasti lähden samantien.. Toisaalta huomenna on neuvolalääkäri, jos siellä sitten kuitenkin viisastuisi.
Jonkin verran on tänään supistellut, mutta kun ovat hetken ajan voimistuneet niin häviävät taas tunneiksi kokonaan.
Jos kalvoissa on reikä ja lapsivettä tihkuu niin vauvasi voi infektoitua. Se voi olla vakava juttu. Siksi sinun pitäisi käydä tarkistuttamassa tilanne. Et välttämättä huomaa infektiota omasta olostasi ja jos huomaat vauvan liikkumattomuudesta, niin silloin tilanne voi olla jo tosi paha. Jos vauvan olo menee huonoksi, ei sitä välttämättä ihan heti päästä toteamaan ja kun päästään, niin ei häntä silloinkaan ihan sekunnissa saada ulos.
Terveysalalla on monenlaisia ihmisiä ja virheitä sattuu myös ihan vahingostakin. Ei kannata koskaan luottaa liikaa yksittäiseen hoitajaan, etenkin kun oma järki jo sanoo muuta.
Minulla oli kalvossa reikä ja vettä tuli vain hieman tihkumalla. Eivät ottaneet edes mitään näytteitä oliko lapsivettä vaan suoraan jäin sisälle keskellä yötä. Aamulla ei enää mitään vettä tullut, mutta lääkärit utki että vettä kohdussa oli vain vähäsen. Sain käynnistyslääkkeet ja lapsi syntyi terveenä.
Jos sinulla ei ole pitkä matka ja lapsella hoitaja niin menisin nyt kyllä heti käymään uudstaan.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 22:02"]
Menin samasta syystä synnärille, minulle sanottiin, että lapsivesi ei mene lirumalla. Sanoin että minnekään en lähde ennenkuin tutkitaan. Sairaanhoitaja oli tosi tympeä ja yritti saada minut lähtemään kotiin. En lähtenyt. Lääkäri tuli ja tutki, totesi kalvojen olevan rikki, kaikki vedet menneet, osastolle yöksi. Sairaanhoitajalla oli kummasti toinen ääni kellossa kun lääkäri oli lähtenyt. Luota vaistoosi, tuosta voi todella seurata tulehdustila jos kalvot on rikki.
[/quote]Minua kyllä ihmetyttää tuo touhu "ei mene lirumalla" kai sitä ihminen erottaa onko se pissiä vai jotain muuta, huoh! Mitä ihmisten aliarviointia.