Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi laukoi taas läjän aivopieruja pääsiäisaterialla

Vierailija
31.03.2013 |

- kaikki lapset osaavat lukea ja laskea ennen esikoulun alkamista, mutta meidän 5 v on saanut mun sukuni puolesta niin huonot geenit että on oikeastaan puoliksi jotenkin vammainen ja sen todistaa se, ettei ole vielä oppinut lukemaan

- amiksesta valmistumista ei kannata juhlia, koska kaikki amiksesta valmistuneet ovat tyhmiä (taas ne mun suvun geenit, meillä vanhin lapsi valmistuu kaksoistutkinnosta keväällä) eikä kaksoistutkinto ole mikään oikea tutkinto vaan pelkästään amiksen pilaama feikkilukio, sieltä saadun yo-lakin voi kuulemma heittää suoraan jätekaivoon koska sitä ei kukaan työelämässä arvosta

- ihmiset, joilla ei ole omaa kesämökkiä, ei ole mistään kotoisin (meillä ei ole kesämökkiä)

- ihmiset jotka hankkivat lemmikkieläimiä eivät ole vastuullisia henkilöitä koska lemmikeihin satsattu raha on pois lapsiin satsaamisesta (meillä on 2 kissaa, joihin menee yhteensä ehkä 25 euroa kuukaudessa)

Tuossa vaan osapoimintoja. Osa huomautuksista on niin ilkeitä, että meinaa itku päästä. Anoppi on muuten korkeasti koulutettu johtotehtävissä oleva naisihminen ja elävä todiste siitä että noi kaks asiaa eivät tarkoita sivistystä ja hyvää käytöstä.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 23:01"]

Asia ei minua niin paljon kiinnosta, että jaksaisin alkaa kanssasi kirjeenvaihtoon. Totta on kuitenkin se, että amiksesta soitellaan koulun alun jälkeen heille, joilla ei opiskelupaikkaa ole.

[/quote]

Vai meni pupu pöksyyn, eli tuskin opo, mutta samapa tuo minulle, millä titteleillä keskustelupalstoilla ratsastat. Jonkun verran tuntuu kuitenkin kiinnostavan, kun asiasta noin kovasti vänkäät. Enpä tuota tiedä, olivatko amiksessa pojan menosta kymppiluokalle tietoisia, kun soittivat, sekin kun meni aivan viime metrieille, että sinne paikan sai, kun niitä varapaikkoja kytättiin aivan kalkkiviivoille asti.

Poika oli jo sitä mieltä, että pitää välivuoden, mutta minä en siihen suostunut. Eihän tuo kymppi mikään varsinainen opiskelupaikka ollut vaan ylimääräinen vuosi peruskoulua, kun ei enää muita vaihtoehtoja ollut. Ei ollut kyllä kymppiluokan opettajalla mitään sitä vastaan, että poika häippäsi juuri sille linjalle, minne halusikin.

Vierailija
22/84 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei mennyt pupu pöksyyn:) En vain koe tarpeelliseksi jakaa sähköpostiani julkisella palstalla. Niin, itsekin myönsit että jotain tuollaista voisi taustalla olla. Eli olin oikeassa, jos poikasi olisi rekisteröitynyt kymppiluokan oppilaaksi, ei hänelle olisi soitettu. Aikomus kympille ei riitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 22:47"]Tarkennetaan nyt, että missään ei lue, että paikkakunta olisi Helsinki. Helsinki on työmarkkina-aluetta, ja se on ihan eri asia.

Ehkä amiksessa ei opeteta, mitä hankalat termit pitävät sisällään.[/quote] Hehheh ja provoaminen jatkuu. Mikä on elämässäsi mennyt niin pieleen, että pitää jonnekin vauva palstalle tulla provoamaan? Se saavuttamaton opiskelupaikkako edelleen kaihertaa?

Tarkennetaan nyt, että jos sinä puhut Helsingin työmarkkina-alueesta, niin silloin myös tarkoittanet sitä. Minä todellakin mainitsin Helsingin, joka on siis se ylivoimaisesti suurin osa kyseistä työmarkkina-aluetta ja siis pidin sitä erikoisena, että sieltä ei putkimiehille töitä löydy. Jos taas halusitkin rajata Helsingin ko työmarkkina-alueen ulkopuolelle, niin, miksi sitten edes puhuit Helsingin työmarkkina-alueesta, jos tarkoititkin, että pojille kelpasi työpaikat ainoastaan esim Kauniaista?

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 22:47"]Poikani kävi lukion ja meni armeijan jälkeen töihin hänkin, ihan ilman amista. Tienaa tällä hetkellä paremmin kuin putkimiestuttunsa, siis pelkällä lukiopohjalla ja osaamisella. Syksyllä lähtee yliopistoon.[/quote]

No mutta hienoa, onneksi olkoon :)

Vierailija
24/84 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 22:47"]Tarkennetaan nyt, että missään ei lue, että paikkakunta olisi Helsinki. Helsinki on työmarkkina-aluetta, ja se on ihan eri asia.

Ehkä amiksessa ei opeteta, mitä hankalat termit pitävät sisällään.[/quote] Hehheh ja provoaminen jatkuu. Mikä on elämässäsi mennyt niin pieleen, että pitää jonnekin vauva palstalle tulla provoamaan? Se saavuttamaton opiskelupaikkako edelleen kaihertaa?

Tarkennetaan nyt, että jos sinä puhut Helsingin työmarkkina-alueesta, niin silloin myös tarkoittanet sitä. Minä todellakin mainitsin Helsingin, joka on siis se ylivoimaisesti suurin osa kyseistä työmarkkina-aluetta ja siis pidin sitä erikoisena, että sieltä ei putkimiehille töitä löydy. Jos taas halusitkin rajata Helsingin ko työmarkkina-alueen ulkopuolelle, niin, miksi sitten edes puhuit Helsingin työmarkkina-alueesta, jos tarkoititkin, että pojille kelpasi työpaikat ainoastaan esim Kauniaista?

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 22:47"]Poikani kävi lukion ja meni armeijan jälkeen töihin hänkin, ihan ilman amista. Tienaa tällä hetkellä paremmin kuin putkimiestuttunsa, siis pelkällä lukiopohjalla ja osaamisella. Syksyllä lähtee yliopistoon.[/quote]

No mutta hienoa, onneksi olkoon :)

[/quote]

Jos ihan tarkkoja ollaan, ei Helsinki ole suurin osa kyseistä työmarkkina-aluetta.

Vaikuttaa siltä, että sinulla ei todellakaan ole käsitystä siitä, mitä tarkoittaa työmarkkina-alue!

Vierailija
25/84 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 23:32"]

Mulla ei mennyt pupu pöksyyn:) En vain koe tarpeelliseksi jakaa sähköpostiani julkisella palstalla. Niin, itsekin myönsit että jotain tuollaista voisi taustalla olla. Eli olin oikeassa, jos poikasi olisi rekisteröitynyt kymppiluokan oppilaaksi, ei hänelle olisi soitettu. Aikomus kympille ei riitä. 

[/quote]

Siis täh??? Sä täällä elvistelet omalla ja perheesi paremmuudella ja luetun ymmärtämisesi on kiertokoulutasoa! Sulle ei totisesti tekis kymppiluokka ollenkaan pahaa :D

Tähän lopuksi siis vielä hieman rautalankaa, vaikka nyt alan jo epäillä, ettei kyseiselle provoajalle riitä edes ratakisko, mutta yrittänyttä ei panna. 

Poikani siis todella meni ihan virallisesti kympille ja ehti käydä sitä jonkun aikaa (päiviä nyt en enää tarkkaan muista, mutta maksimissaan pari viikkoa), kunnes hänelle ammattikoulusta soitettiin ja tarjottiin paikkaa LVI-linjalla, jonne hän myös meni.

Tämän jälkeen ei ole vahvempaa rautaa tulossa, jos ei tämäkään mennyt jakeluun, niin enää en voi auttaa, sori.

Eli tämä täältä tähän ja onnellista elämää sinulle provoamisen parissa, jos siitä elämääsi onnen saat :)

Vierailija
26/84 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... Minä en ole elvistellyt itselläni tai perheelläni, oletko jotenkin sekopäinen? :D Ei ehkä kannattaisi toisten luetun ymmärtämisestä kovin kommentoida. Kirjoitin alunperin vain, ettei tosiaan kympillä jo olevia ihmisiä soitella amiksiin, sillä sinne soitellaan ihmisiä, joilla ei ole opiskelupaikkaa. 

Vierailija
27/84 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 23:49"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 23:32"]

[/quote]

Siis täh??? Sä täällä elvistelet omalla ja perheesi paremmuudella ja luetun ymmärtämisesi on kiertokoulutasoa! Sulle ei totisesti tekis kymppiluokka ollenkaan pahaa :D

Tähän lopuksi siis vielä hieman rautalankaa, vaikka nyt alan jo epäillä, ettei kyseiselle provoajalle riitä edes ratakisko, mutta yrittänyttä ei panna. 

Poikani siis todella meni ihan virallisesti kympille ja ehti käydä sitä jonkun aikaa (päiviä nyt en enää tarkkaan muista, mutta maksimissaan pari viikkoa), kunnes hänelle ammattikoulusta soitettiin ja tarjottiin paikkaa LVI-linjalla, jonne hän myös meni.

Tämän jälkeen ei ole vahvempaa rautaa tulossa, jos ei tämäkään mennyt jakeluun, niin enää en voi auttaa, sori.

Eli tämä täältä tähän ja onnellista elämää sinulle provoamisen parissa, jos siitä elämääsi onnen saat :)

[/quote]

Kerrotaanpa taas: kun on saanut opiskelupaikan kymppiluokalta, ei enää "kelpaa" amikseen varasijalta, koska on jo saanut opiskelupaikan. Amikseen kun pitäisi ottaa se, jolla ei ko. paikkaa ole. Poikasi kohdalla siis tehtiin virhe tai sitten häntä ei rekisteröity kymppiluokalle tai sitten valehtelet. Ihan sama se minulle, lopputuloksena oli kuitenkin amiksen käynyt harjoittelija, joka ryhtyy opettelemaan työntekoa.

Vierailija
28/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kouluikää noin puolet lapsista osaa lukea. Ei pidä siis paikkaansa, että ennen eskaria valtaosa lapsista osaisi lukea.

Vierailija
29/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 19:55"]

Eiköhän kyse ole siitä, että sinä olet päättänyt, että anoppi on ilkeä!

Tuo kaksoistutkinto on kieltämättä iso ongelma oppilaitoksissa, koska siinä ei käy lukiota, mutta voi kirjoittaa ylioppilaaksi. Yleensä ne paperit on aika surkeat eikä niille ole mitään käyttöä.Myös amis tulee käytyä puolilla valoilla siinä ohessa.

Suuri osa lapsista osaa lukea ennen eskaria (siis ei suuriN), joten jos suvussa kaikki muut lapset osaavat paitsi sinun, niin miettisin pari kertaa, miksi se lukemisen herkkyysvaihe teillä ohitettiin huomioitta.

Minä halveksin avoimesti ihmisiä, jotka haluavat "lainata" meidän kesämökkiä, koska heillä ei ole omaa.

Voisin olla anoppisi! Onneksi poika ei löytänyt kaltaisasi.

[/quote]

Kyllä meille sanottiin aina eskarissa, että lukemaan opetellaan vasta koulussa, että suorastaan ei ole hyväksi opettaa lasta lukemaan ennen koulua.

Mitä anoppiin tulee, niin oma anoppi on aika outo ja itse anoppina olen huomannut, että vaikka miten nöyristelen ja palvon miniää, hän ei periaatteessa siedä minua, joten en sano enää koskaan mitään, ellei kysytä ja olen vain lasten vuoksi hänen kanssaan missään tekemisissä.

Vierailija
30/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 21:55"]

en jaksanut lukea koko ketjua, mutta kyllä tuollaisia anoppeja on olemassa.

Mä muistan edelleen miten mua hävetti... olin silloin 27v ja juuri tavannut mieheni. Oltiin ekaa kertaa miehen vanhempien ja sisarusten kannssa juhlimassaa jotain perhetapahtumaa ravintolassa syömällä. En ollut IKINÄ MAAILMASSA ajatellut, että en osaa syödä haarukalla ja veitsellä. Mutta niin vaan anoppi otti asiakseen pävitellä koko pöydän kuullen, kuinka en ollut vielä siihen päivään mennessä oppinut, että haarukan ja veitsen pää pysyy siellä kämmenessä piilossa ja haarukan piikit kaartuu alaspäin, ei ylöspäin niinkuin lusikka.

No, opinpahan kerrall4

Ja vaikka en osaisi vieläkään pitää haarukkaa ja veistä oikein, olen silti sata kertaa empaattisempi, sympaattisempi ja kaikin puolin parempi ihminen kuin ilkeä ja pahansuopa katkeroitunut anoppini. Niin se vaan on.

[/quote]Kyl mäkin ihmettelisin, jos 27 v ei osaa opikein käyttää haarukkaa ja veistä, mutta en sitä ääneen sanoisi.

Vierailija
31/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen pitäisi osata lukea ennen koulua? Eikö voi nauttia siitä että on lapsi? Ei se lukutaito ennen koulua ole mikään viisauden mittari.

Omaani en ainakaan lähde opettamaan lukemaan, kuten monet mammat tekevät. On kuitenkin sen verran fiksu että oppii sen kyllä nopeasti koulussa eikä näin ollen tarvitse tukiopetusta kotona etukäteen.

Itse olen käynyt amiksen josta oli tarkoitus jatkaa ammattikorkeakouluun. Työllistyin vakituisesti ennen valmistumistani. Myöhemmin aloitin iltalukion että pääsisisin helposti yliopistoon, josta sitten valmistuinkin. Iltalukion käyminen oli kyllä helpointa ikinä, vaikka luki pitkän matematiikan, kemian ja fysiikan. Että ei se lukiokaan muuta mittaa kuin sisälukutaitoa. Ja olen ylpeä amistaustani, harmittaa sinänsä että terveyssyistä jouduin vaihtamaan ammattia.

Vierailija
32/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 09:29"]

Miksi lapsen pitäisi osata lukea ennen koulua? Eikö voi nauttia siitä että on lapsi? Ei se lukutaito ennen koulua ole mikään viisauden mittari.

Omaani en ainakaan lähde opettamaan lukemaan, kuten monet mammat tekevät. On kuitenkin sen verran fiksu että oppii sen kyllä nopeasti koulussa eikä näin ollen tarvitse tukiopetusta kotona etukäteen.

Itse olen käynyt amiksen josta oli tarkoitus jatkaa ammattikorkeakouluun. Työllistyin vakituisesti ennen valmistumistani. Myöhemmin aloitin iltalukion että pääsisisin helposti yliopistoon, josta sitten valmistuinkin. Iltalukion käyminen oli kyllä helpointa ikinä, vaikka luki pitkän matematiikan, kemian ja fysiikan. Että ei se lukiokaan muuta mittaa kuin sisälukutaitoa. Ja olen ylpeä amistaustani, harmittaa sinänsä että terveyssyistä jouduin vaihtamaan ammattia.

[/quote]

Lapsilla on erilaisia herkkyyskausia, joiden aikana he oppivat tiettyjä taitoja helpommin kuin muulloin. Esim. lukemisen herkkyyskausi on noin 5v iässä (tai aikaisemmin), jolloin lapsi pienellä ohjauksella oppii helposti lukemaan. Ei tarvitse opettaa, riittää, että vastaa kysymyksiinsä kirjaimista ja sanoista.

Iltalukiossa luetaan vain pakolliset kurssit, siellä ei esim. fysiikasta lueta puoltakaan siitä, mitä tavalliset lukiolaiset lukevat. Ei ehkä kannata verrata keskenään.

Vierailija
33/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 09:35"]

[/quote]

Lapsilla on erilaisia herkkyyskausia, joiden aikana he oppivat tiettyjä taitoja helpommin kuin muulloin. Esim. lukemisen herkkyyskausi on noin 5v iässä (tai aikaisemmin), jolloin lapsi pienellä ohjauksella oppii helposti lukemaan. Ei tarvitse opettaa, riittää, että vastaa kysymyksiinsä kirjaimista ja sanoista.

Iltalukiossa luetaan vain pakolliset kurssit, siellä ei esim. fysiikasta lueta puoltakaan siitä, mitä tavalliset lukiolaiset lukevat. Ei ehkä kannata verrata keskenään.

[/quote]

Itse kävin iltalukion ja kirjoitin L:n paperit . Laajat kurssit kemiasta ja fysiikasta ja matikasta. Samat krijat oli kyllä luettava kuin päivälukiossa ja samat ylppärit olivat.

Reaalissa peräti vastasin fyssan ja kemian kysymyksiin ja kirjopitin laudaturin.

Vierailija
34/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakkaan olisi kuunnellut loppuun asti tuota piikittelyä.

Terveisin eräs, joka ei ole nähnyt anoppia yhdeksään vuoteen.

Vierailija
35/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 19:34"]

Johtavissa asemissa olevat naiset ovat vain harvoin mukavia. Jos he olisivat empaattisia silittelijöitä ja myötäilijöitä, eivät olisi koskaan pääseet siihen asemaan, jossa ovat.

[/quote]

Miten empatia, silittely ja myötäily liittyvät toisiinsa? Myötäeläminen/ myötätunto (empatia) on ihan eri asia kuin myötäily. 

Minua ihmetyttää lähinnä se, miten noin huonoilla ihmissuhdetaidoilla varustettu ihminen on voinut nousta johtavaan asemaan. 

Vierailija
36/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ihan sama, mitä löpiset herkkyyskausista, jokaisella lapsella kun se vaihe on ihan eri aikaan kuin toisella. Meidän lapsemme eskariryhmässä vain yksi osasi lukea eskarin alussa. Nyt osaa noin puolet, ja eskaria siis on vielä jäljellä. Ekaluokkalaisista noin puolet osaavat lukea, puolet eivät.

Herkkyyskaudet eivät tarkoita, että se lukeminen opitaan, vaikka siihen kannustettaisiinkin. Olemme jokainen yksilöitä.

Minä opin lukemaan ekan luokan syksykllä niin kuin kaikki luokkalaiseni vuonna 1981. Kellään ei ollut vielä lukutaitoa. Tosin olimme kaikki olleet jo aiemmin kiinnostuneet kirjaimista ja tiesin kaikki kirjaimet aloittaessani ekan luokan. Vaikka leikin päivittäin kirjaimien kanssa ja äitini vastaili ahkerasti kysymyksiini, opin lukutaidon vasta muiden luokkalaisteni kanssa samaan tahtiin. 

Tällaiset ikävuosipuusilmät kertoilevat samaan tahtiin, että kaikki lapset oppivat kuiviksi 1-vuotiaana, pyöräilemään ja uimaan 4-vuotiaanan jne. Höpöhöpö! Lapset oppivat taitoja eri ikäkausina, koska koko oppimisprosessi ja valmiudet ovat erilaiset. Sillä ei ole tekemistä älykkyyden kanssa eikä senkään kanssa, kuinka ahkerasti vanhempi sitä lasta opettaa, ellei sitten sitä opetusta ole niin paljon, että lapsi pakotetaan oppimaan asia valmiuksista huolimatta. Se taas vain on julmaa ja lapselle traumaattistakin. 

Vierailija
37/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutta toivottavasti sinä "opo" et ole minun lapseni opo kun tiedät toisten asiat paremmin kuin he itse!

Hirveä vänkäys ettei jonkun poika ole voinut päästä enää aloitettuaan 10-luokan amikseen kesken kaiken.

Tiedätkö kunka monta kuntaa, amista ja kymppiluokkaa tässä maassa on eikä kaikki mene aina niinkuin säännöt ja määräykset sanoo vaan monissa paikoissa sitä joustoa löytyy puoleen ja toiseen.

Sinä oletkin "opona" varmaan jossain pilkunnussinta kunnassa jossa ei näin tehdä vaikka juuri nuoren haluamalla linjalla olisin sittenkin tilaa...ei vaan väkisin on pakko käydä 10-luokka kun on sinne mennyt...huh huh.

Onneksi monissa kunnissa vielä maalaisjärki toimii ja jos linjalla on tilaa niin sinne pääsee!

Vierailija
38/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 11:54"]

Ohis mutta toivottavasti sinä "opo" et ole minun lapseni opo kun tiedät toisten asiat paremmin kuin he itse!

Hirveä vänkäys ettei jonkun poika ole voinut päästä enää aloitettuaan 10-luokan amikseen kesken kaiken.

Tiedätkö kunka monta kuntaa, amista ja kymppiluokkaa tässä maassa on eikä kaikki mene aina niinkuin säännöt ja määräykset sanoo vaan monissa paikoissa sitä joustoa löytyy puoleen ja toiseen.

Sinä oletkin "opona" varmaan jossain pilkunnussinta kunnassa jossa ei näin tehdä vaikka juuri nuoren haluamalla linjalla olisin sittenkin tilaa...ei vaan väkisin on pakko käydä 10-luokka kun on sinne mennyt...huh huh.

Onneksi monissa kunnissa vielä maalaisjärki toimii ja jos linjalla on tilaa niin sinne pääsee!

[/quote]

10-luokalle mennään korottamaan todistuksen arvosanoja, joten sinne päätyy se heikoin aines, joka ei ole onnistunut edes amispaikkaa saamaan. Jos linjalla on tilaa, sinne pitäisi ottaa niitä, joilla ei ole tarvetta opetella opiskelua.

Vierailija
39/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 09:59"]

[/quote]

[/quote]

Ihan sama, mitä löpiset herkkyyskausista, jokaisella lapsella kun se vaihe on ihan eri aikaan kuin toisella. Meidän lapsemme eskariryhmässä vain yksi osasi lukea eskarin alussa. Nyt osaa noin puolet, ja eskaria siis on vielä jäljellä. Ekaluokkalaisista noin puolet osaavat lukea, puolet eivät.

Herkkyyskaudet eivät tarkoita, että se lukeminen opitaan, vaikka siihen kannustettaisiinkin. Olemme jokainen yksilöitä.

Minä opin lukemaan ekan luokan syksykllä niin kuin kaikki luokkalaiseni vuonna 1981. Kellään ei ollut vielä lukutaitoa. Tosin olimme kaikki olleet jo aiemmin kiinnostuneet kirjaimista ja tiesin kaikki kirjaimet aloittaessani ekan luokan. Vaikka leikin päivittäin kirjaimien kanssa ja äitini vastaili ahkerasti kysymyksiini, opin lukutaidon vasta muiden luokkalaisteni kanssa samaan tahtiin. 

Tällaiset ikävuosipuusilmät kertoilevat samaan tahtiin, että kaikki lapset oppivat kuiviksi 1-vuotiaana, pyöräilemään ja uimaan 4-vuotiaanan jne. Höpöhöpö! Lapset oppivat taitoja eri ikäkausina, koska koko oppimisprosessi ja valmiudet ovat erilaiset. Sillä ei ole tekemistä älykkyyden kanssa eikä senkään kanssa, kuinka ahkerasti vanhempi sitä lasta opettaa, ellei sitten sitä opetusta ole niin paljon, että lapsi pakotetaan oppimaan asia valmiuksista huolimatta. Se taas vain on julmaa ja lapselle traumaattistakin. 

[/quote]

Harmi, että sinua ei osattu kotona kannustaa lukemaan, vaan jouduit odottamaan kouluun asti ennen kuin kirjojen taikamaailma aukesi, Alimmissa sosiaaliryhmissä on usein noin eli vanhemmat sivuuttavat lapsensa ja vastailevat vähän mitä sattuu, kuten äitisi teki.

Siskoni vuosimallia -74 (DI) muisteli luokkakokousta muutama vuosi sitten. Varhain lukemaan oppineista oli tullut akateemisia tai yrittäjiä, koulussa vasta kevätlukukaudella ensimmäisiä sanojaan lukeneista tuli kouluttamattomia pätkätyöläisiä ja niitä, joita tapaa leipäjonoissa. Toki heillä jo koti antoi elämään huonommat eväät kuin niissä perheissä, joissa lasten kanssa oltiin niin paljon, että lukemaan ja laskemaan opittiin ihan huomaamatta.

Vierailija
40/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana ja neljän lapsen äitinä on pakko kommentoida tähän, että asia ei todellakaan ole noin yksioikoinen ja mustavalkoinen. Vaikka lapsi ei osaisi lukea vielä kouluun mennessä, hän saattaa hyvin nopeasti kahden ensimmäisen luokan aikana ottaa lukutaidossa kiinni aiemmin lukemaan oppineita (nähdään 2-luokan kevään lukutesteissä). Jokaisella opettamallani luokalla on ollut näitä oppilaita, jotka eivät ole kouluun tullessa osanneet lukea, mutta oppivat sen nopeasti ja menestyvät koulussa muutenkin hyvin.  

Voidaan toki puhua korrelaatioista lukemaanoppimisiän ja tulevan koulutustason välillä, mutta yksilötasolla se, onko oppinut lukemaan 5- vai 7-vuotiaana ei yksin ratkaise mitään.

Omista lapsistani muuten se ainut, joka ei osannut lukea kouluun mennessä, opiskelee nyt DI:ksi.

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 09:59"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Harmi, että sinua ei osattu kotona kannustaa lukemaan, vaan jouduit odottamaan kouluun asti ennen kuin kirjojen taikamaailma aukesi, Alimmissa sosiaaliryhmissä on usein noin eli vanhemmat sivuuttavat lapsensa ja vastailevat vähän mitä sattuu, kuten äitisi teki.

Siskoni vuosimallia -74 (DI) muisteli luokkakokousta muutama vuosi sitten. Varhain lukemaan oppineista oli tullut akateemisia tai yrittäjiä, koulussa vasta kevätlukukaudella ensimmäisiä sanojaan lukeneista tuli kouluttamattomia pätkätyöläisiä ja niitä, joita tapaa leipäjonoissa. Toki heillä jo koti antoi elämään huonommat eväät kuin niissä perheissä, joissa lasten kanssa oltiin niin paljon, että lukemaan ja laskemaan opittiin ihan huomaamatta.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä