Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lonkan tms rakenne estää spagaatin tekemisen? Miten sen voi selvittää- apua

Vierailija
20.03.2019 |

Tyttö harrastaa lajia, jossa pitäisi pystyä tekemään spagaatti. Venyttelee joka päivä ja harjoittelee, mutta ei vaan saa spagaa pohjaan. Nyt ihan itkee, että tippuu joukkueesta kun ei onnistu.

Mitä voi tehdä, pitäiskö käydä jossain urheiluhierojalla/lääkärillä vai missä tuollaista voi selvittää?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain jalat siten että etujalka menee eteen ja takajalka taakse 2kk harjoittelemalla kesällä.

Olen nyt 33-vuotias mies. Jalat menee pohjaan.

Nyt työkiireiden vuoksi olen voinut vain ylläpitää tuota venyvyyttä, mutta kesällä olisi tarkoitus harjoitella siten että jalat menee sivuille. Siinä venytyksessä jää 15cm tyhjää tilaa, mutta siten että kivekset kuitenkin melkein osuu kylmälle betonilattialle.

Olin yllättynyt miten helppoa on saavuttaa fyysisiä itselle asetettuja tavotteita, kun on tarpeeksi motivoitunut suorittamaan harjoitusohjelman.

Olet hyvä esimerkki siitä miten huolellisella valmennuksella ja motivaatiolla voi saavuttaa päämääränsä.

Luulen että ap:n tytär ei vaan kestä kovaa työtä ja antaumuksellista työtä asian eteen.

Yleensäkin venyttely on kivuliasta ja vastenmielistä toimintaa. Se vaatii itsekuria ja moni tulee valehdelleeksi itselleen fyysisissä harjoitteissa että ei vaan kykene vaikka kaikkensa antoi.

Siksi on hyvä olla harjoittelupäiväkirja minne kirjataan ylös ruokavalio, lepo ja treenimäärä ja treenin sisältö.

Se on korvaamaton!

Vierailija
22/31 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain jalat siten että etujalka menee eteen ja takajalka taakse 2kk harjoittelemalla kesällä.

Nyt työkiireiden vuoksi olen voinut vain ylläpitää tuota venyvyyttä, mutta kesällä olisi tarkoitus harjoitella siten että jalat menee sivuille. Siinä venytyksessä jää 15cm tyhjää tilaa, mutta siten että kivekset kuitenkin melkein osuu kylmälle betonilattialle.

Olin yllättynyt miten helppoa on saavuttaa fyysisiä itselle asetettuja tavotteita, kun on tarpeeksi motivoitunut suorittamaan harjoitusohjelman.

Olet hyvä esimerkki siitä miten huolellisella valmennuksella ja motivaatiolla voi saavuttaa päämääränsä.

Luulen että ap:n tytär ei vaan kestä kovaa työtä ja antaumuksellista työtä asian eteen.

Yleensäkin venyttely on kivuliasta ja vastenmielistä toimintaa. Se vaatii itsekuria ja moni tulee valehdelleeksi itselleen fyysisissä harjoitteissa että ei vaan kykene vaikka kaikkensa antoi.

Siksi on hyvä olla harjoittelupäiväkirja minne kirjataan ylös ruokavalio, lepo ja treenimäärä ja treenin sisältö.

Se on korvaamaton!

Olipa nätisti vastattu :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spagaatti vaatii spagettijalat...

Vierailija
24/31 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on korvaamaton!

Olipa nätisti vastattu :(

Hmm voi toimia joillekin. Toiset vaativat vähän julmempaa valmennusta. Toki täytyy tuntea henkilö hyvin.

Eikö totta että jos haluaa edetä niin yksi keino on ostaa vihko ja kirjata ylös asiat ja tehdä katsanta neljän kuukauden päähän ja miettiä miksi ei edistystä tapahdu. Yleisin virhe on olla valheellinen omalle historialleen. Ihmisillä on tapana väärennellä asioita, koska pahin on se että on liian laiska. Jos se laiskuus paljastuu niin sitten niskasta kiinni tai todeta että ei tämä asia kiinnosta minua oikeasti niin paljon ja ryhmän paine oli suurempi kuin kiinnostukseni asiassa. Sitten voi edetä elämässä ja keksiä jotain kiinnostavampaa :=) Vaikka pianonsoitto?

Vierailija
25/31 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis edelleenkin, väkisin kovalla kivulla vääntäminen EI ole hyvä asia varsinkinkaan kasvavalle lapselle/nuorelle. Dynaamisia ja aktiivisia venytyksiä monta kertaa viikossa, lihaskunnon parantamista, pitkiä hitaita venyttelyitä sitten lepopäivänä. 

Vierailija
26/31 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on korvaamaton!

Jos tuollaista asiantuntevaa viestiä alapeukuttaa ja ei saa spagaatteja, niin kertoo aika paljon siitä motivaatiosta ja miten osaa ottaa palautetta vastaan.

Muistan nuoruudessa kun karatemestarini pilkkasi minua jäykäksi pakkaspaskaksi. Käski venytellä ahkerammin, jos haluan edetä.

Noudatin hänen ohjeitaan päivittäin ja pian sain spagaatit jokaiseen ilmansuuntaan.

Jos ei kestä palautetta, niin se on sama kuin luovutus.

Urheilussa tulee vastaan paljon fyysisiä epämukavia vastoinkäymisiä ja sitten psyykkistä kommentointia vääränlaisesta tekniikasta ja miten kankea esimerkiksi on.

Jos palautetta ei osaa ottaa vastaan ja hyväksyä todellisuutta, niin ei siinä  sitten edisty. Nöyränä puhtaalta pyödältä puhtaita suorituksia ja terve järki päässä.

Spagaattien saavuttaminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja päättäväisyyttä.

Hyvin harva kykenee saavuttamaan spagaattien kultaisen, mutta kivisen tien. Vain harvat mestarit kykenevät siihen.

Siksi ei ole ihme että ap:n tytär ei saa spagaattia. Se vaatii kovaa tinkimätöntä työtä.

Vierailija
27/31 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis edelleenkin, väkisin kovalla kivulla vääntäminen EI ole hyvä asia varsinkinkaan kasvavalle lapselle/nuorelle. Dynaamisia ja aktiivisia venytyksiä monta kertaa viikossa, lihaskunnon parantamista, pitkiä hitaita venyttelyitä sitten lepopäivänä. 

Minulla on kokemusta nuorena tuosta väkivaltaisesta venyttelystä.

Kävin nuorena taekwondo-salilla, jossa mestarin johdolla suoritettiin venytyksiä. Ystäväni halusi esitellä minulle lajiaan ja olin tervetullut mukaan keltanokkana.

Muistan kun hyvin läheinen ystäväni joutui mestarin venytettäväksi. Se ei ihan suunnilleen kuulostanut tämän videon venyttelyltä, mutta sen käsittelyn jälkeen tuo poika sai ne spagaatit. Ei kyllä kävellyt viikkoon pariin normaalisti. Saa muuten edelleen spagaatit kylmiltään, vaikkei lajia harrasta enää. Katsoin vierestä läheisen ihmisen tuskaisia ilmeitä. Hän kohteliaisuudesta oli hyvin hiljainen, vaikka parahteli kivusta kyllä. Kun minä jouduin käsiteltäväksi niin kipu tuntui syvällä päässä asti ja se oli elämäni yksi syvimmistä hetkistä päästä pois kaikesta. Kipu oli niin helvetillistä. Huusin kuin hyeena.

Tuon käsittelyn jälkeen myöhemmin sain spagaatit ja saan ne edelleen. Kävely oli vaikeaa parin viikon ajan. Olimme silloin 14-15-vuotiaita.

Tuo nivelmanipulaatio on aika extremeä, mutta oikean ohjaajan käsissä sitä ilmeisesti tapahtuu edelleenkin jossain päin maailmaa ainakin voimistelussa, baletissa ja taekwon-dossa.

Taekwon-do videoita hyvin tutusta sessiosta.

Varoitukset kaikille noista videosta, voi herkimpiä järkyttää. Samankaltaisia venytysvideoita olen nähnyt voimistelussa ja baletissa. Suomessa näitä ei varmasti enää tehdä lainkaan ymmärrettävistä syistä :)

Enkä tosiaan suosittele näitä ap:n lapselle. Tuo tapa osaavan käsissä voi olla oikotie onneen. Eli spagaatti yhdellä tai kolmella käsittelyllä. Itse en lähtisi manipuloimaan ketään noin, kun ei löydy kokemusta.

Lähivuosien kohu-uutinen voimistelijan väkivaltaisesta spagaatti harjoitteesta:

https://www.youtube.com/watch?v=S8NDdUASSjE

Eli en kyllä ihan osta tuota mielipidettäsi kovasta venyttelystä osaavan valmentajan käsissä.

Traumaattista se voi kyllä olla ja äärimmäisen psykedeelinen kokemus. Siinä kirjaimellisesti irtaantuu kropastaan. Kipu on niin julma, mutta oikotie onneen kuitenkin.

Vierailija
28/31 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
29/31 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kokemusta nuorena tuosta väkivaltaisesta venyttelystä.

Kävin nuorena taekwondo-salilla, jossa mestarin johdolla suoritettiin venytyksiä. Ystäväni halusi esitellä minulle lajiaan ja olin tervetullut mukaan keltanokkana.

Muistan kun hyvin läheinen ystäväni joutui mestarin venytettäväksi. Se ei ihan suunnilleen kuulostanut tämän videon venyttelyltä, mutta sen käsittelyn jälkeen tuo poika sai ne spagaatit. Ei kyllä kävellyt viikkoon pariin normaalisti. Saa muuten edelleen spagaatit kylmiltään, vaikkei lajia harrasta enää. Katsoin vierestä läheisen ihmisen tuskaisia ilmeitä. Hän kohteliaisuudesta oli hyvin hiljainen, vaikka parahteli kivusta kyllä. Kun minä jouduin käsiteltäväksi niin kipu tuntui syvällä päässä asti ja se oli elämäni yksi syvimmistä hetkistä päästä pois kaikesta. Kipu oli niin helvetillistä. Huusin kuin hyeena.

Tuon käsittelyn jälkeen myöhemmin sain spagaatit ja saan ne edelleen. Kävely oli vaikeaa parin viikon ajan. Olimme silloin 14-15-vuotiaita.

Tuo nivelmanipulaatio on aika extremeä, mutta oikean ohjaajan käsissä sitä ilmeisesti tapahtuu edelleenkin jossain päin maailmaa ainakin voimistelussa, baletissa ja taekwon-dossa.

Taekwon-do videoita hyvin tutusta sessiosta.

Varoitukset kaikille noista videosta, voi herkimpiä järkyttää. Samankaltaisia venytysvideoita olen nähnyt voimistelussa ja baletissa. Suomessa näitä ei varmasti enää tehdä lainkaan ymmärrettävistä syistä :)

Enkä tosiaan suosittele näitä ap:n lapselle. Tuo tapa osaavan käsissä voi olla oikotie onneen. Eli spagaatti yhdellä tai kolmella käsittelyllä. Itse en lähtisi manipuloimaan ketään noin, kun ei löydy kokemusta.

Lähivuosien kohu-uutinen voimistelijan väkivaltaisesta spagaatti harjoitteesta:

https://www.youtube.com/watch?v=S8NDdUASSjE

Eli en kyllä ihan osta tuota mielipidettäsi kovasta venyttelystä osaavan valmentajan käsissä.

Traumaattista se voi kyllä olla ja äärimmäisen psykedeelinen kokemus. Siinä kirjaimellisesti irtaantuu kropastaan. Kipu on niin julma, mutta oikotie onneen kuitenkin.

jos tuo on se mitä spagaattiin tarvitaan niin en halua harjoitella sitä.

Vierailija
30/31 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni harrastaa myös lajia, missä spagaatti pitää saada, ja kaikki ovat sen ennemmin tai myöhemmin saavuttaneet! Sitkeyttä ja epämukavuuden sietoa se kuitenkin vaatii. 

Voitte harjoitella kotona esim. niin, että etujalka nostetaan korokkeelle ns. ylispagaattiasentoon ja pidät häntä ylhäältä käsistä kiinni ja pikkuhiljaa annat laskeutua alemmas, kun lihakset antavat periksi. Katsot vaan, että napa on suoraan eteenpäin ja lantio ei lähde aukeamaan sivulle. Tässä asennossa painovoima tekee työn ja sinä huolehdit, että asento pysyy oikeassa linjassa. 

Vierailija
31/31 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle nuorena lääkäri väitti että ei tule onnistumaan rakenteellisista syistä, mutta voihan olla väärässäkin, kun ihan perus koululääkäriltä kysyin terveystarkastuksen yhteydessä eikä ollut mikään liikuntalääketieteen spesialisti. Lopetin kuitenkin baletin siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä