Tinkisitkö sunnuntain tuplapalkasta?
https://yle.fi/uutiset/3-10697801?origin=rss
Uskotko kyselyn tuloksen vastaavan todellisuutta? Vai onko kyseessä ns. haluttu vastaus?
Henkilökohtaisesti arvelisin, että noin voisi tapahtua henkilökohtaisella tasolla, satunnaisesti tapahtuvana (esim. teini toimii lastenvahtina muutaman tunnin), mutta todellisessa yritystoiminnassa... Uskon, että vain hyvin harvat ihmiset suostuisivat tuohon.
Mitä mieltä olette?
Itse en todellakaan suostuisi. Työskentelen alalla, jonka kautta tuota todennäköisesti yritetään ajaa (elintarviketeollisuus), ja jos työnantaja yrittäisi tuota pakottaa, vaihtaisin työpaikkaa tai tarvittaessa alaa.
Kommentit (36)
En ymmärrä sunnuntain tuplapalkkaa?? Ihan samanmoinen päivä kuin muutkin. Tekee ne jotka haluaa.
No sairaalassa työskentelävänä en todellakaan. Vaihtaisin heti päivätyöhön ja viettäisin viikonloput perheeni kanssa jos saisi saman palkan arjesta ja viikonlopusta. Enkä varmasti olisi ainoa.
Voisi viikonlopun työvuorojen sairastapaukset lisääntyä 200% jos saisi samaa palkkaa ...
Pyhä ei oo se juttu, vaan yhteinen vapaa muiden ihmisten kanssa, pienten koululaisten ym.
En, koska en tekisi viikonlopputöitä.
En kuulu kirkkoon, joten tuntuu järjettömältä ylipäätään elää nykyisen kalenterijärjestelmän mukaan. Minulle joulut ja pääsiäiset eivät merkitse mitään. On toki kiva tienata ekstraa näinä pyhäpäivinä, mutta järkeväähän olisi luopua näistä pyhäkorvauksista viimeistään silloin kun enemmistö ihmisistä on eronnut kirkosta.
Viikonloppu on lepoaikaa jolloin ehtii rentoutumaan, harrastamaan ja näkemään ystäviä sekä perhettä. Viikonlopputyöt eivät muutenkaan kiinnostaisi. Miksi ne kiinnostaisivat ainakaan sen jälkeen kun siitä ei saa korvauksia ?
Meillä on niin erilaiset palkkajutut että ei koske mua
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sunnuntain tuplapalkkaa?? Ihan samanmoinen päivä kuin muutkin. Tekee ne jotka haluaa.
Toi olisikin hyvä jos itse alalla kuin alalla voisi kieltäytyä sunnuntaitöistä. Kuitenkin koska niin ei voi tehdä on mielestäni reilua saada edes jonkinlainen ekstrakorvaus siitä, ettei voi viettää vapaa-aikaa perheen (tai ystävien) kanssa.
No lisistä muodostuu olennainen osa mun palkkaa.
Mutta miksi haluaisin olla vaikka joulut yms. pyhät töissä, josta niistä saisi vain normipalkan?
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi haluaisin olla vaikka joulut yms. pyhät töissä, josta niistä saisi vain normipalkan?
Juhlapyhistä voisi vielä extraa maksaakin, mutta perus sunnuntai on päivä siinä missä muutkin. Uskon että esim kaupan alalla tekijöitä kyllä löytyy ihan perus palkalla.
Noin voi todellakin lähivuosina tapahtua ja julkisella sektorilla muutos helpoin. Vaikka kuinka uhotaan miten vaihtaa heti päivätöihin niin eihän niitä riittäisi kuin pienelle osalle eikä alan vaihtokaan todellisuutta. Siinä kun perheenäiti miettii että rupeaako työttömäksi vai meneekö ilman lisiä tai minikorvauksella sunnuntaina mummojen takapuolia pyyhkimään niin lainat kertovat että mentävä on.
Vaihtaisin alaa, jos nykyisestä sos.alan kolmivuorosta lähtisi pyhälisät pois.
Niistä ja (vähän myös la-ja ilta) yölisistä tulee kuitenkin se n.500-700 netto kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi olisikin hyvä jos itse alalla kuin alalla voisi kieltäytyä sunnuntaitöistä. Kuitenkin koska niin ei voi tehdä on mielestäni reilua saada edes jonkinlainen ekstrakorvaus siitä, ettei voi viettää vapaa-aikaa perheen (tai ystävien) kanssa.
Sehän on täysin työntekijän oma valinta ettei vietä vapaa-aikaa perheen tai ystävien kanssa. Kukaan ei ole pakottanut valitsemaan työpaikkaa tai alaa jossa täytyy tehdä viikonloppuja tai pyhiä. Turha marista omista valinnoista. Nytkään perhe tai ystävät eivät ole monellekaan minkään arvoisia koska ovat valmiit myymään heidät muutamasta eurosta.
Jos kokoomus on seuraavassa hallituksessa, aivan varmasti tästäkin kinataan. Tehkää nyt jo selväksi se, ettei enää jatkoa Sipilän hallituksen linjalle, vai ilostako te niitä kiky-rahoja kannatte yrityksille?
Masokistista kansaa.
Ei se sunnuntai ole päivä missä muutkin, ainakaan lapsiperheissä. Sen pitäisi olla perheen yhteistä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlapyhistä voisi vielä extraa maksaakin, mutta perus sunnuntai on päivä siinä missä muutkin. Uskon että esim kaupan alalla tekijöitä kyllä löytyy ihan perus palkalla.
Olisihan se mielenkiintoista katsoa, mitä tapahtuisi, eli kuka olisi töissä hankalampaan aikaan tyyliin lauantai-iltaisin jos vaikka 30 tuntia tekemällä saisi aina saman palkan kuussa. Mutta tällä hetkellä siivoojien palkka on todella huono, eikä alalle löydy kantasuomalaisia tekemään töitä. Jos kaupan työstä poistettaisiin lisät, kävisi todennäköisesti samoin.
Lisien poistosta kommentoivat kuukausipalkkalaiset vaan eivät ymmärrä sitä, että kaupan työntekijät ovat tuntipalkkalaisia, joille jokaikinen lisä on ei ainoastaan tervetullut vaan olennainen osa palkkaa. Toisekseen ne tehdyt tuntimäärät voivat vaihdella kuukausittain.
En suostuisi, jos sunnuntaitöistä maksettaisiin. Tosin kaikiltahan ei asiaa kysytä, vaan vaaditaan.
Sitä en ymmärrä miksi sunnuntailisä on vielä nykymaailmassa niin paljon enemmän kuin lauantain vastaava. Itse olisin mieluummin näistä kahdesta sunnuntaisin töissä vaikka palkka olisi sama, lauantaisin enemmänkin puuhataan perheen ja ystävien kanssa kaikenlaista yhdessä.
Siinä vaiheessa kun koulut ja päiväkodit ovat toiminnassa sunnuntaisin ja juhlapyhinä niin ok. Tätä ennen viikonloput ja pyhät eivät ole sama asia kuin arki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla on niin paskat palkat että varmaan sota syttyy jos noihin kajotaan :D
viikonloppuisin metalliliiton ylityöt meni niin jotta lauantaina 8h jälkeen alkoi 50 prosenttiset
sunnuntaina kaikki oli satasia 8h asti ja sitten alkoi 200 prosenttiset tunnit sitten lta 10 jälkeen alkoi 400 prosenttiset tunnit että kannataa valita mitä tekee jos joutuu ylitöitä tekeen sen päälle vielä viikkolepokorvaus