Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tinkisitkö sunnuntain tuplapalkasta?

Vierailija
20.03.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-10697801?origin=rss

Uskotko kyselyn tuloksen vastaavan todellisuutta? Vai onko kyseessä ns. haluttu vastaus?

Henkilökohtaisesti arvelisin, että noin voisi tapahtua henkilökohtaisella tasolla, satunnaisesti tapahtuvana (esim. teini toimii lastenvahtina muutaman tunnin), mutta todellisessa yritystoiminnassa... Uskon, että vain hyvin harvat ihmiset suostuisivat tuohon.

Mitä mieltä olette?

Itse en todellakaan suostuisi. Työskentelen alalla, jonka kautta tuota todennäköisesti yritetään ajaa (elintarviketeollisuus), ja jos työnantaja yrittäisi tuota pakottaa, vaihtaisin työpaikkaa tai tarvittaessa alaa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselyn on tilannut Suomen yittäjät. Eli on kysytty yrittäjiltä ja sellaisilta henkilöiltä jotka eivät vuorotyötä/viikonloppuja tee. Viikonloput mennään monessa työssä minimimiehityksellä. Esim IT alalla johon kuuluu valvontaa ja operointia. Itsellä esimerkiksi alkaisi haku päivätöihin jos vuorolisät tippuisivat. Nytkin väännetään koko ajan TAn kanssa.

Vierailija
22/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyhälisät viedään, niin sitten pitää kaikkien töiden muuttua. Pankit ja muut virastot auki joka päivä, päiväkodit ja koulut auki joka päivä jne. Kyllä rääky pääsee sitten näiltä maanantaista perjantaihin tekijöiltä kun asiat menisi näin. Nämä samat kitisevät että kyllä pyhät on päiviä siinä missä muutkin, mutta eivät itse kuitenkaan olisi valmiita niitä tekemään :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa väittää, että viikonloput ovat samanlaisia päiviä tehdä töitä kuin arjet. Kovin vähän on kaupungissa liikennettä sunnuntaiaamuisin kun töihin menee klo7.

Lisäksi viikonloppuna ainakin meillä töissä miehitys on puolet siitä mitä arkisin, että töitä tehdään kahden edestä, se sunnuntaikorvaus pitäisi tulla myös.

Vierailija
24/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lisistä muodostuu olennainen osa mun palkkaa.

Mutta miksi haluaisin olla vaikka joulut yms. pyhät töissä, josta niistä saisi vain normipalkan?

Juhlapyhistä voisi vielä extraa maksaakin, mutta perus sunnuntai on päivä siinä missä muutkin. Uskon että esim kaupan alalla tekijöitä kyllä löytyy ihan perus palkalla.

Ei kyllä löydy. Mä en ainakaan mene töihin sunnuntaisin, jos siitä ei makseta kuin peruspalkka

Vierailija
25/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtyisin ittekkin tekemään pelkkiä arkivuoruoja jos vkl lisät lähtis..

Ja ihan turha mussuttaa täällä että samanlaisia viikonpäiviä kaikki, ei ne vaan oo..

Vierailija
26/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lisistä muodostuu olennainen osa mun palkkaa.

Mutta miksi haluaisin olla vaikka joulut yms. pyhät töissä, josta niistä saisi vain normipalkan?

Juhlapyhistä voisi vielä extraa maksaakin, mutta perus sunnuntai on päivä siinä missä muutkin. Uskon että esim kaupan alalla tekijöitä kyllä löytyy ihan perus palkalla.

Hah, vai uskot? Siinähän uskot. Kaupan alalla työsopimukset ovat lähes aina osa-aikaisia. Olen nähnyt työpaikkailmoituksia, joissa tarjottavat tunnit ovat max 15 tuntia viikossa, jopa alle 10. Ihan varmasti juu kiinnostaa tehdä viikonloput tällaisilla sopimuksilla peruspalkalla. Ne, jotka ovat kaupan alalla elättääkseen itsensä ja perheensä, eivätkä saadakseen opiskeluun lisärahoitusta, tarvitsevat yli 30 viikkotuntia ja lisät.

Te, jotka ihannoitte alipalkkausta, miksi ette ole huolissanne siitä, että alipalkatut joutuvat turvautumaan yhteiskunnan tukiin? Eikö olisi yhteiskunnan etu, että työstä saa elämiseen riittävän toimeentulon, eikä niin, että menestyvät yritykset saavat epäsuoraa yritystukea, kun työntekijät joutuvat turvautumaan verovaroista maksettaviin tukiin?

Vierailija
27/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee minkään sortin vuorotyötä, mutta olen sitä mieltä, että iltaisin, öisin ja pyhinä työskenteleville kuuluu maksaa lisät.

Vierailija
28/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisilla aloilla, joissa asiakas maksaa työntekijän palkan, sunnuntailisät estävät tehokkaasti työnteon. Käytännössä yksityisillä palvelualoilla ei ole mahdollista pitää liikettä auki, koska palkkakulut nousevat niin suureksi. Tästä johtuen esimerkiksi ravintolaan tai kampaajalle ei sunnuntaisin ole mitään asiaa.

Julkisella sektorillahan sunnuntailisät eivät työntekoa estä, koska raha kustannusten maksamiseen tulee taikaseinästä.

Merkittävä osa työstä kuitenkin tehdään riippumatta, mikä viikonpäivä on kyseessä, joten erityiset lisät ovat jäänne jostain menneisyydestä, eikä sellaisia globaalisti katsoen makseta juuri missään. Kaksi vapaapäivää viikossa on hyvä asia, mutta se minkä nimisenä päivänä ne vietetään, ei ole merkityksellistä.

Vierailija
29/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen vuorojärjestelmässä, jossa on joka kuudes viikonloppu täysin vapaa. Välissä on niitä viikonloppuja, jolloin on perjantaina viimeinen yövuoro ja lauantai-aamuna alkaa vapaa ja niitä, jolloin sunnuntaina alkaa työkierto aamuvuorolla.

JOS vuorolisät ja sunnuntailisät otettaisiin pois, en näkisi yhtään ainutta syytä jatkaa nykyisessä työssä/työpaikassa.

Koulut/päiväkodit ovat kuitenkin ma-pe, jolloin minulla saattaa olla vapaa, kun taas lasten ollessa vapaalla olen töissä. Estää aika tehokkaasti perheen yhteisen vapaa-ajan vieton.

Raha on se syy, jonka takia näitä hommia teen, ja sen vaikutus päivähommiin verrattuna on bruttona ~10000€/vuosi.

Ei paljoa kiinnostais vuorotyön haitat päivävuoron palkalla.

Vierailija
30/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee minkään sortin vuorotyötä, mutta olen sitä mieltä, että iltaisin, öisin ja pyhinä työskenteleville kuuluu maksaa lisät.

Sama. Olen juurikin näitä klo 8-16 toimistossa istujia, mutta silti olen sitä mieltä ettei sunnuntailisään saa kajota. Viikonloppu on viikonloppu, jolloin suuri osa ihmisistä on vapaalla. Lapset eivät ole tavallisesti hoidossa ja koulua ei ole. Se on perheen yhteistä aikaa ja jos joutuu olemaan töissä, niin siitä kuuluu saada korvaus.

Vierailija
31/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisilla aloilla, joissa asiakas maksaa työntekijän palkan, sunnuntailisät estävät tehokkaasti työnteon. Käytännössä yksityisillä palvelualoilla ei ole mahdollista pitää liikettä auki, koska palkkakulut nousevat niin suureksi. Tästä johtuen esimerkiksi ravintolaan tai kampaajalle ei sunnuntaisin ole mitään asiaa.

Julkisella sektorillahan sunnuntailisät eivät työntekoa estä, koska raha kustannusten maksamiseen tulee taikaseinästä.

Merkittävä osa työstä kuitenkin tehdään riippumatta, mikä viikonpäivä on kyseessä, joten erityiset lisät ovat jäänne jostain menneisyydestä, eikä sellaisia globaalisti katsoen makseta juuri missään. Kaksi vapaapäivää viikossa on hyvä asia, mutta se minkä nimisenä päivänä ne vietetään, ei ole merkityksellistä.

Sitten pitäs koko perheen saada viettää lomapäiviään samoina päivinä, jos ei kerta merkitystä.

Vierailija
32/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti omistavalle luokalle on hyvä ajatus että lisistä luovutaan, mutta sen jälkeen niitä viikonloppu/pyhätöitä tekisi vain ne joilla ei mahdollisuutta muuhun tai aloilla joilla oikeasti työntekijä pystyy neuvottelemaan itselle kunnon korvauksen työstä ja työajasta.

Vierailija
33/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki suostuisin :)

Mullahan tuo vaikuttaa vain kaupan hintoihin ja veroihin (julkisten palkat). Siisti sisätyö ma-pe 8-16.

Vierailija
34/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sunnuntai on päivä muiden joukossa" on lause, jota kuulee vain niiden suusta, jotka eivät ole koskaan tehneet työtä virka-ajan ulkopuolella.

En tee minuuttiakaan viikonlopputyötä sitten jos/kun lisät poistuvat. Ei siinä olisi järjen häivää.

Vierailija
35/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sunnuntai on päivä muiden joukossa" on lause, jota kuulee vain niiden suusta, jotka eivät ole koskaan tehneet työtä virka-ajan ulkopuolella.

En tee minuuttiakaan viikonlopputyötä sitten jos/kun lisät poistuvat. Ei siinä olisi järjen häivää.

Olet selvästi siihen ryhmään joka työssään niin korvaamaton että löytyy välittömästi päivätyö tilalle tai nykyinen työnantaja suostuisi juuri sinun kohdallasi muutokseen. Useimmille näin ei olisi. 

Vierailija
36/36 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet selvästi siihen ryhmään joka työssään niin korvaamaton että löytyy välittömästi päivätyö tilalle tai nykyinen työnantaja suostuisi juuri sinun kohdallasi muutokseen. Useimmille näin ei olisi. 

Luojan kiitos olen ymmärtänyt kouluttautua.

Kaikille löytyy jotain työtä. Sunnuntaita ei normipalkalla tarvitse kenenkään tehdä.

/35

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän